Autosnelwegen als landingsbanen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door brun » vr 07 okt 2005, 15:09

Op het oude forum (ja, ik post hier niet vaak, maar lees al wel lang mee :D ) had ik ooit een thema gestart over autosnelwegen als noodlandingsbanen. In Duitsland zijn tijdens de koude oorlog op veel autobahnen stukken van circa 4 km als noodvliegveld voor de luchtmacht uitgevoerd. De middenberm is ter plaatse geasfalteerd en de vangrail kan verwijderd worden. Vrijwel altijd is aan het eind van z'n stuk ook een extra grote parkeerplaats aanwezig. Veel van die stukken bestaan nog steeds.
Eigenlijk was dit in heel veel Europese landen gebruikelijk. Zelfs in België, las ik onlangs, maar ik kan helaas het artikeltje niet meer vinden. Sommige oostwestsnelwegen in België schijnen lichtmasten en vangrails te hebben die snel demontabel zijn. De snelweg verandert dan net als in Duitsland in één brede betonbaan, geschikt voor militaire vliegtuigen.
Maar hoe vaak ik ook heb opgelet: in Nederland heb ik zulke delen nooit gevonden. Vreemd, want ze schijnen er wel geweest te zijn.
Weet iemand ondertussen meer?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 07 okt 2005, 18:53

Of ze er in Nederland waren weet ik niet, maar je zou stukken kunnen opzoeken van een kilometer of 4 kaarsrechte wegen. Zo heel veel stukken zijn daar nou ook weer niet van.

Ik weet wel dat soortgelijks ook in de USA bestaat. Enkele snelwegen net buiten het bebouwde gebied van New York City (ongeveer 120km van het centrum) kunnen ingericht worden als vliegveld, bijvoorbeeld in tijden van een nucleaire aanval. Dit was vooral zo tijdens de koude oorlog.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 07 okt 2005, 22:00

Mijn opa werkte bij de luchtmacht, en had het er over dat de oude E8 bij Deventer als baan gebruikt kon worden. (de weg bij Teuge??) Maar dat was natuurlijk geen echte autosnelweg zoals we ze nu kennen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 08 okt 2005, 11:17

Op die weg zit een héél klein stukje 2+2, dus het zou kunnen ja. Dat verklaart deze opvallende zeer korte verdubbeling...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 08 okt 2005, 11:21

Ik had er nog nooit van gehoord dat dat de reden is van die bredere stukken met demontabele vangrails.

Wordt zoiets eigenlijk nog wel ooit gebruikt? Lijkt me niet namelijk...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 08 okt 2005, 12:05

Tijdens de Tweede Wereldoorlog schijnen er wel vliegtuigen op de A13 bij Ypenburg geland te zijn, maar daar zat toen misschien nog geen middenberm in.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 08 okt 2005, 16:46

Zie het Tijdsbeeld van René W.

By the way, als je op Tijdslijn klikt, word die pagina niet gevonden.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » za 08 okt 2005, 18:43

het lijkt mij niet dat Rijkswegen als landingsbanen gebruikt kunnen worden: ten westen van Amersfoort hangen zo om de 600 meter matrixborden, aan portalen...

Op de website van de A5 stond destijds een vraag: Kan een piloot zich niet vergissen en per ongeluk op de A5 landen? Antwoord: nee, een landingsbaan ziet er heel anders uit dan een snelweg, heeft andere verlichting etc. etc. etc. (ofwel: ik weet het antwoord niet geheel meer :S)
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 08 okt 2005, 19:01

Bart schreef:Op de website van de A5 stond destijds een vraag: Kan een piloot zich niet vergissen en per ongeluk op de A5 landen? Antwoord: nee, een landingsbaan ziet er heel anders uit dan een snelweg, heeft andere verlichting etc. etc. etc. (ofwel: ik weet het antwoord niet geheel meer :S)
Geldt dat ook als de piloot bij dichte mist op zicht moet landen? :?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 08 okt 2005, 21:39

"autosnelwegen als landingsbanen" Ik moet ineens weer denken aan die quizvraag met die straaljager in de binnenspiegel :mrgreen:

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 08 okt 2005, 22:08

;) Die bewuste foto wordt ook in dit topic aangehaald:

http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=1773

Topic over geflitst met 270 km/u

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 09 okt 2005, 1:31

De A4 tussen Schiphol en Nieuwe Meer is ook best breed, maar of het de bedoeling is dat hier vliegtuigen landen....

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 09 okt 2005, 1:37

mavas schreef:De A4 tussen Schiphol en Nieuwe Meer is ook best breed, maar of het de bedoeling is dat hier vliegtuigen landen....
Uhm, daar ligt een spoorlijn in de middenberm. Da's lastig landen hoor.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 09 okt 2005, 1:44

Wicher schreef:
mavas schreef:De A4 tussen Schiphol en Nieuwe Meer is ook best breed, maar of het de bedoeling is dat hier vliegtuigen landen....
Uhm, daar ligt een spoorlijn in de middenberm. Da's lastig landen hoor.
Zes stroken aan 1 kant, zou dat niet kunnen?

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 09 okt 2005, 1:52

Dat weet ik niet, maar ik heb wel het vermoeden dat de bochten roet in het eten gaan gooien. ;)

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » zo 09 okt 2005, 9:03

Lijkt me inderdaad lastig en wat doen ze eigenlijk met al die portaalborden en signaleringsborden achter elkaar?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 09 okt 2005, 10:22

Bart schreef:Op de website van de A5 stond destijds een vraag: Kan een piloot zich niet vergissen en per ongeluk op de A5 landen? Antwoord: nee, een landingsbaan ziet er heel anders uit dan een snelweg, heeft andere verlichting etc. etc. etc. (ofwel: ik weet het antwoord niet geheel meer :S)
Op de A5 staat speciale afgeschermde verlichting, die vanuit de lucht niet direct waarneembaar is. Een landingsbaan heeft juist wel naar boven toe zichtbare verlichting.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 09 okt 2005, 12:14

Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat we in de jaren '50 nog niet zo veel lantaanpalen stonden en om de halve kilometer signalering.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 09 okt 2005, 14:41

Toen de A5 nog in aanleg was had men er toch ook speciaal grote kruizen op aangebracht om verwarring te voorkomen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 09 okt 2005, 16:40

Wicher schreef:Toen de A5 nog in aanleg was had men er toch ook speciaal grote kruizen op aangebracht om verwarring te voorkomen?
Ik heb geen kruizen gezien toen de weg in aanleg was. Broodje-aap verhaal ?

Zie hier een bijdrage van mij ten tijde van de aanleg.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 09 okt 2005, 17:26

Ik meen er eens foto's vanuit de lucht van te hebben gezien.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 09 okt 2005, 19:05

Ondergetekende ging elke week fietsen op de A 5 toen deze nog in aanleg was, en ik heb geen rood kruis gezien...

Maar het is geen broodje aap verhaal, deze kruisen stonden op de polderbaan; nadat een piloot bij vergissing bijna op deze baan ging landen in plaats op de parralel liggende Zwanenburgbaan. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » ma 10 okt 2005, 16:59

Bedankt voor alle reacties.
Dat stukje bij Deventer moet ik beslist eens nagaan, het klinkt erg interessant. Heeft iemand niet toevallig foto's daarvan?

Het gaat er ook niet om of het vandaag de dag nog kan, maar of er stukken snelweg zijn die als landingsbaan zijn ontworpen. In Duitsland was het vooral tijdens de koude oorlog zeer gebruikelijk. Dan werden delen van nieuwe snelwegen geschikt gemaakt om tijdens een eventuele derde wereldoorlog als uitwijkvliegveld te dienen. Er zijn zelfs oefeningen op dergelijke snelwegdelen gehouden. Zie het artikel op http://www.lostplaces.de/nlp/index.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 10 okt 2005, 23:09

Héél toevallig gaat dit onderwerp ook rond op fok!

Enkele reacties:
Ik reed eens in Jordanië op een snelweg, en was er een gedeelte verbreed en beschilderd net als een landingsbaan, het bleek een alternatief vliegveld te zijn.
Komt dus vaker voor .
Ik heb ook zoiets soortgelijks ooit eens gehoord in Nederland. Dat het de bedoeling was om ook hier de snelwegen te gaan gebruiken als alternatief vliegveld.

En wat ik ook ooit eens gehoord heb is een verhaal van Spanje: de wegen die daar ten tijde van Franco aangelegd zijn, waren juist extra bochtig om te voorkomen dat er vijandelijke vliegtuigen zouden gaan landen ... Weet niet of dit waar is, maar is misschien wel grappig om mee te delen.
Inmiddels via http://www.f-16.net nog een land gevonden dat dit doet: de RSAF(Singapore) houdt elke 5 jaar een oefening waarbij (onder andere) F-16s vanaf de snelweg opereren.
Tussen Harderwijk en Nunspeet in de A28 zit een stukje kaarsrechte snelweg. Vroeger was dit stuk (en ook alleen dit stuk) ook opgebouwd uit betonnen platen terwijl de rest van de A28 van asfalt was gemaakt. Omdat er in de omgeving ook veel kazernes zaten, was dit gedeelte van de A28 schijnbaar te gebruiken als start- en landingsbaan, ook mede omdat er geen bruggen of viaducten overheen zaten.

Inmiddels zijn de kazernes in de omgeving gesloten en is het stuk rechte snelweg ook geasfalteerd en zijn er een aantal viaducten overheen gebouwd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 10 okt 2005, 23:15

Inmiddels via http://www.f-16.net nog een land gevonden dat dit doet: de RSAF(Singapore) houdt elke 5 jaar een oefening waarbij (onder andere) F-16s vanaf de snelweg opereren.
Dat klopt. Het gaat hier om de PIE, Pan Island Expressway, in het westen van Singapore. De internationale luchthaven, Changi, ligt in het oosten.

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » di 11 okt 2005, 10:29

@Chrizz

Interessant! Waar staat dat draadje op Fok? Ik kan 't zelf niet vinden. En dat van die A28 is natuurlijk helemáál interessant. Zouden daar nog foto's van bestaan?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 11 okt 2005, 10:49


Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 11 okt 2005, 11:02

Chrizz schreef:
Tussen Harderwijk en Nunspeet in de A28 zit een stukje kaarsrechte snelweg. Vroeger was dit stuk (en ook alleen dit stuk) ook opgebouwd uit betonnen platen terwijl de rest van de A28 van asfalt was gemaakt. Omdat er in de omgeving ook veel kazernes zaten, was dit gedeelte van de A28 schijnbaar te gebruiken als start- en landingsbaan, ook mede omdat er geen bruggen of viaducten overheen zaten.

Inmiddels zijn de kazernes in de omgeving gesloten en is het stuk rechte snelweg ook geasfalteerd en zijn er een aantal viaducten overheen gebouwd.
Naar mijn weten is het beton rond 1971 óp het oudere asfalt gelegd. En dat alleen als proef, om te kijken of beton duurzamer zou zijn.
Het feit dat die weg daar zo recht is, heeft te maken met het ontwerp van de weg. Men vond het in die tijd estetisch mooi om een stuk recht, dan een bocht, dan weer een stuk recht te hebben. De ingenieur die dat bedacht heeft, kreeg later andere ideeën.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 11 okt 2005, 11:04

Chrizz schreef:
Ik reed eens in Jordanië op een snelweg, en was er een gedeelte verbreed en beschilderd net als een landingsbaan, het bleek een alternatief vliegveld te zijn.
Komt dus vaker voor.
Die weg ben ik ook geweest. Midden in de woestijn. Het was alleen geen snelweg, maar een gewone 2-strooksweg. Op bepaalde plaatsen was het asfalt van die weg erg breed.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » di 11 okt 2005, 11:11

Overigens had ik het stuk A58 naast Gilze-Rijen ook al langer in gedachten. Zeker nadat ik dit topic hier ooit eens voorbij zag komen:
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=481

Plaats reactie