Autosnelwegen als landingsbanen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Bericht door Lekkere Kwal » di 11 okt 2005, 19:08

Wicher schreef:Toen de A5 nog in aanleg was had men er toch ook speciaal grote kruizen op aangebracht om verwarring te voorkomen?
Dat was juist het geval op de polderbaan toen die nog in aanleg was; het is 'standaard' om aan het begin (en einde) van niet in gebruik zijnde landingsbanen kruizen te plaatsen. Wat echter mediabekendheid opleverde was het uitlekken dat er al een paar keer foutjes waren gemaakt door piloten die op zicht vlogen en een baan te ver uitkozen. Die werden allemaal op tijd teruggefloten door de luchtverkeersleiding.

Overigens hadden piloten die op ILS bakens vlogen sowieso geen last van de mogelijke verwarring doordat de Polderbaan nog geen werkende bakens had natuurlijk. ILS is ook de standaard procedure voor landingen, maar je hebt natuurlijk altijd van die piloten die het liever stoer ouderwets willen doen :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 12 okt 2005, 16:09

Naar wat ik vernomen heb, heeft een van het oude Schiphol opgestegen vliegtuig een keer een noodlanding willen maken op rijksweg 4. Dat ging niet goed, want het steile viaduct van de aansluiting Hoofddorp ("katterug") lag danig in de weg, met als gevolg dat het vliegtuig daar van de "landingsbaan" afschoof.

Wanneer dit is gebeurd ? Ik weet het niet. Waarschijnlijk ergens tussen 1937 en 1950. Het is een verhaal uit overlevering, dat een collega mij vertelde.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » wo 12 okt 2005, 23:29

In Bulgarije heb je een stuk tussen Plovdiv en Sofia waar geen middenvangrail zit en ook geen portaalborden. Je mag er maar 80km/u en het is daar tijdelijk even geen snelweg volgens de verkeersborden, maar wel gewoon 2x2 rijstroken met vluchtstrook. Daar kan makkelijk een vliegtuig landen.
Meer bitumen!

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » do 20 okt 2005, 11:09

Gisteravond kwam ik terug uit Duitsland, dus ik heb de gelegenheid benut om een groot deel van de N344 (de oude E8) af te rijden. Nergens zag ik een stuk dat als landingsbaan kon dienen. Het gedeelte bij Teuge is tweebaans en daarmee te smal. Dat rare stukje vierbaans bij Deventer is wel opmerkelijk - het begint net na de brug. Dit zou in aanmerking komen, ware het niet dat precies halverwege de weg onder de spoorweg doorduikt...
Misschien is dit viaduct pas later gebouwd en was er voorheen een overweg. Dan zou het kunnen. De spoorlijn is in de jaren vijftig geëlektrificeerd, na die tijd had de bovenleiding dus in de weg gehangen.
Nouja, het blijft een interessant thema en ik zoek zeker verder. Overigens verdenk ik nog altijd een deel van de A1, het stuk tussen wegrestaurant Tolnegen en de parkeerplaats Aanschoten. Mocht iemand weten hoe dat wegvak eruitzag toen het geopend werd...?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 20 okt 2005, 11:50

Nou dat spoorwegviaduct lijkt mij toch van ver na de tweede wereldoorlog, hoor. Toen de spoorlijn werd geelectrificeerd was het 'nood'-landingsbaanprincipe ook niet meer nodig.

Trouwens: Ik weet dat in de krant nog heeft gestaan dat de Bijlmerramp mogelijk voorkomen had kunnen worden als de piloot van de verongelukte boeing een noodlanding had gemaakt op de A 9 (Gaasperdammerweg). Volgens mij was dat nou net niet mogelijk... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 20 okt 2005, 13:41

brun schreef:Overigens verdenk ik nog altijd een deel van de A1, het stuk tussen wegrestaurant Tolnegen en de parkeerplaats Aanschoten. Mocht iemand weten hoe dat wegvak eruitzag toen het geopend werd...?
Hetzelfde als nu. Dat stuk is pas in 1973 opengesteld.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 20 okt 2005, 13:45

Vinny schreef:Ik weet dat in de krant nog heeft gestaan dat de Bijlmerramp mogelijk voorkomen had kunnen worden als de piloot van de verongelukte boeing een noodlanding had gemaakt op de A 9 (Gaasperdammerweg). Volgens mij was dat nou net niet mogelijk... :?
Destijds was er bij mijn weten nog geen verkeerssignalering.
Maar wat er wèl was:
* lijnverlichting in de middenberm
* hooggeplaatste (portaal)bewegwijzering
* viaducten van de Gooiseweg en de spoorlijn over de weg

De Gaasperdammerweg is trouwens ook niet echt geschikt door het lengteprofiel. Bij Diemen op maaiveld, dan hoog over de Gaasp, dan weer naar maaiveld ter plaatse van de S112, dan weer hoog over de Huntumdreef, dan weer op maaiveld onder de spoorlijn door en dan weer hoog over de S111....

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 20 okt 2005, 14:00

Een flatgebouw is natuurlijk ook geen 'geschikte' landingsbaan :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » do 20 okt 2005, 17:13

René schreef:
brun schreef:Overigens verdenk ik nog altijd een deel van de A1, het stuk tussen wegrestaurant Tolnegen en de parkeerplaats Aanschoten. Mocht iemand weten hoe dat wegvak eruitzag toen het geopend werd...?
Hetzelfde als nu. Dat stuk is pas in 1973 opengesteld.
Ok, maar was de middenberm destijds ook dezelfde als nu? Ik neem toch aan dat de weg in de afgelopen 32 jaar wel eens geheel gerenoveerd is.

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » ma 07 mei 2007, 10:08

Even een oud draadje omhoogschoppen: op http://www.stelling-amsterdam.nl (klik rechtsboven op nieuwsbrief 271, van 2 mei) hebben ze ontdekt dat de A4 in 1940 daadwerkelijk als start- en landingsbaan is gebruikt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 07 mei 2007, 18:06

Vinny schreef:Trouwens: Ik weet dat in de krant nog heeft gestaan dat de Bijlmerramp mogelijk voorkomen had kunnen worden als de piloot van de verongelukte boeing een noodlanding had gemaakt op de A 9 (Gaasperdammerweg). Volgens mij was dat nou net niet mogelijk... :?
Die piloot had z'n kist in het IJsselmeer moeten leggen. Dat was volgens mij ook een van de conclusies achteraf. Schiphol kon hij ook theoretisch eigenlijk niet meer bereiken en de risico's om dat als nog te proberen waren groot. Zo is achteraf ook gebleken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 mei 2007, 18:11

Het IJsselmeer had-ie dan ook niet meer kunnen halen. Het Markermeer nog wel. ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 07 mei 2007, 18:12

Ook goed! Altijd beter dan in Amsterdam neerkomen :(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 07 mei 2007, 19:45

Je kan ook niet veel meer als je rechtervleugel zwaar beschadigd is en 2 motoren mist...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 07 mei 2007, 20:49

brun schreef:Even een oud draadje omhoogschoppen: op http://www.stelling-amsterdam.nl (klik rechtsboven op nieuwsbrief 271, van 2 mei) hebben ze ontdekt dat de A4 in 1940 daadwerkelijk als start- en landingsbaan is gebruikt.
Ziet er meer uit als een mobilisatie-maatregel, die eenmaal is gebruikt om de bevolking te tonen dat ze gerust kon gaan slapen, of om achter de hand te hebben mocht een van de normale landingsbanen door oorlogshandelingen beschadigd worden. Een wanhoopsmaatregel, want rw 4 was met haar katteruggen eigenlijk niet geschikt voor vliegtuigen.

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » ma 07 mei 2007, 22:26

Nouja, zo veel beter zal de landingsbaan van Schiphol in die dagen niet geweest zijn.

Veel militaire vliegvelden hadden zelfs nog grasbanen. Spitfires en Britse bommenwerpers startten bijvoorbeeld regelmatig vanaf zulke velden. Ook in Nederland hadden Duitsers en geallieerden dat soort veldjes. Dus zal een klinker-A4 wel een zegen zijn geweest :-)

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Bericht door Koesj » di 08 mei 2007, 13:06

brun schreef:Nouja, zo veel beter zal de landingsbaan van Schiphol in die dagen niet geweest zijn.

Veel militaire vliegvelden hadden zelfs nog grasbanen. Spitfires en Britse bommenwerpers startten bijvoorbeeld regelmatig vanaf zulke velden. Ook in Nederland hadden Duitsers en geallieerden dat soort veldjes. Dus zal een klinker-A4 wel een zegen zijn geweest :-)
Deze mindset leefde enkele tientallen jaren overigens nog steeds voort. Een boel, vooral massageproduceerde Russische gevechtsvliegtuigen (type MiG-21 en -23) waren in staat om van bijna onverharde banen te kunnen opereren. De Britse Harrier (die verticaal kan opstijgen en langen) is ook een mooi voorbeeld van hoe men tot in de jaren '80 vasthield aan dit idee. In oorlogstijd kun je eenvoudigweg niet uitgaan van het overleven van je egale, kilometerslange betonbanen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 09 mei 2007, 18:06

Rw4 was toen toch al met betonnen rijbanen en klinkeren vluchtstrook en op- en afritten?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Snelweg als landingsbaan?

Bericht door harry » di 17 nov 2015, 22:19

Ik kreeg dit linkje doorgestuurd, over Autobahnen in Duitsland die rond en na de oorlog ingericht waren als (nood)landingsbaan voor vliegtuigen:
http://www.geschichtsspuren.de/artikel/ ... e-nlp.html
Onderaan deze pagina staat:
Auch in anderen Ländern waren solche Ausweich-Flugplätze vorgesehen, so z.B. in den Niederlanden, Finnland, Schweden und Italien.
Weet iemand of er ooit iets van in Nederland gerealiseerd is?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelweg als landingsbaan?

Bericht door duikgek89 » di 17 nov 2015, 22:27

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Snelweg als landingsbaan?

Bericht door Bluemoon23 » di 17 nov 2015, 22:30

Dit topic hier op het forum al doorgelezen ? ;) http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... =vliegveld

Mooi filmpje van vliegtuigen die landen op autobahn A29 tijdens Navo oefening "Highway 84", in 1984 vandaar de naam.
Link
Link
Laatst gewijzigd door Bluemoon23 op di 17 nov 2015, 22:59, 2 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelweg als landingsbaan?

Bericht door RSK » di 17 nov 2015, 22:36

Interessante vraag wel! Alhoewel ik niet direct een antwoord heb, kunnen wel bepaalde zaken beredeneerd worden. Als ik het zo eens overzie, hebben de meeste start- en landingsbanen in Nederland een breedte van 45 meter. Als ik de A13 opmeet (2x3 + vluchtstrook), kom ik op 35 meter. Een enkele rijbaan van de A2 Utrecht-Amsterdam meet 30 meter.

Kortom: als er al sprake van geweest zou zijn, dan moet het een snelweg geweest zijn die minstens 2x3 rijstroken had, en een verharde middenberm zonder obstakels of die makkelijk snel vrij te maken was. Met die globale aanwijzingen kun je het netwerk zoals dat er lag in de jaren '60 bestuderen op mogelijke locaties, maar ik denk persoonlijk dat we in Nederland zoiets niet gehad hebben.
TOEVOEGING
Even gekeken naar de A29 uit de vorige post. Daar is de totale breedte van de verharding 24 meter. Dat maakt de waarschijnlijkheidsgraad al weer wat hoger.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Snelweg als landingsbaan?

Bericht door harry » di 17 nov 2015, 22:41

Bluemoon23 schreef:Dit topic hier op het forum al doorgelezen ? http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... =vliegveld
Nee, sorry. Had wel gezocht op "vliegveld", maar daar kwam zoveel uit dat ik niet helemaal heb doorgebladerd naar dit topic uit 2005.

Misschien kan een moderator dit alsnog samenvoegen?

EDIT: Dank u! :D
Laatst gewijzigd door harry op wo 18 nov 2015, 0:31, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Snelweg als landingsbaan?

Bericht door Bluemoon23 » di 17 nov 2015, 22:56

Foto van de A29 tijdens "exercise Highway 84"
Afbeelding
Bron: http://www.forgottenairfields.com/germa ... -s356.html

Het stuk A37 tussen Nieuwlande en Hollandscheveld met de brede middenberm zonder vangrails is ook mooi geschikt.
Wel een beetje jammer van die 2 viaducten op dat stuk.... :lol:
Nu ligt dat stuk snelweg er nog maar een jaar of 15, ver na de koude oorlog, maar goed....

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelweg als landingsbaan?

Bericht door RSK » di 17 nov 2015, 23:05

Bluemoon23 schreef:Wel een beetje jammer van die 2 viaducten op dat stuk.... :lol:
Volgens mij raak je hier wel een essentieel punt voor wat betreft de mogelijkheden in Nederland: met om de 600 meter matrixborden wordt het een behoorlijke opgave om een snelweg 'even' om te bouwen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Wouter N14 » di 17 nov 2015, 23:06

^^ Dat speelde in de jaren 60-80 wat minder ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Coen Tunnel » di 17 nov 2015, 23:11

Nog wat mooie plaatjes van de A29:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelweg als landingsbaan?

Bericht door Coen Tunnel » di 17 nov 2015, 23:15

RSK schreef:Interessante vraag wel! Alhoewel ik niet direct een antwoord heb, kunnen wel bepaalde zaken beredeneerd worden. Als ik het zo eens overzie, hebben de meeste start- en landingsbanen in Nederland een breedte van 45 meter. Als ik de A13 opmeet (2x3 + vluchtstrook), kom ik op 35 meter. Een enkele rijbaan van de A2 Utrecht-Amsterdam meet 30 meter.

Kortom: als er al sprake van geweest zou zijn, dan moet het een snelweg geweest zijn die minstens 2x3 rijstroken had, en een verharde middenberm zonder obstakels of die makkelijk snel vrij te maken was. Met die globale aanwijzingen kun je het netwerk zoals dat er lag in de jaren '60 bestuderen op mogelijke locaties, maar ik denk persoonlijk dat we in Nederland zoiets niet gehad hebben.
Op internet vind ik dit:

In 1939-1940 was in ieder geval een deel van de toenmalige Rijksweg 4 nabij Vliegkamp Schiphol in gebruik als start/landingsbaan. Hiervoor was een kruising aangepast en de opritten naar de akkers verhard als opstelplaatsen.

Het is onwaarschijnlijk dat er na 1945 in Nederland noodvliegvelden, Emergency Landing Strips (ELS), zijn aangelegd. Het zou dan gaan om delen van snelwegen die eenvoudig geschikt te maken zijn als start- en landingsbaan. In Duitsland zijn er 25 aangelegd.

In 1949 werd overwogen om wegen in de kop van Noord-Holland en op de Zuid-Hollandse eilanden als noodvliegvelden te gaan gebruiken. Er was sprake van een proef op een weg bij Voorschoten maar onbekend is of deze is uitgevoerd. Als er grotere en zwaardere vliegtuigen in gebruik komen, zijn noodvliegvelden niet meer aan de orde.
(bron)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Autosnelwegen als landingsbanen

Bericht door Wouter N14 » di 17 nov 2015, 23:19

Interessant, Voorschoten. Naar ik aanneem vanwege Valkenburg, enige weg die in aanmerking zou kunnen komen is de huidige N448 lijkt mij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Snelweg als landingsbaan?

Bericht door Bluemoon23 » di 17 nov 2015, 23:21

RSK schreef:Volgens mij raak je hier wel een essentieel punt voor wat betreft de mogelijkheden in Nederland: met om de 600 meter matrixborden wordt het een behoorlijke opgave om een snelweg 'even' om te bouwen.
Nu valt het met matrixborden op de wat meer landelijk gelegen snelwegen ook wel mee.
Op de A37 sowieso al geen volgens mij.
Lantaarnpalen kun je natuurlijk zo maken dat ze snel te verwijderen of plat te leggen zijn

Plaats reactie