Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » zo 10 mar 2019, 14:20

^^ Ongelijkvloerse aansluitingen waren toen een heel stuk gebruikelijker dan nu, evenals knooppuntachtige oplossingen die nu als overmaats zouden worden beschouwd. Getekende knooppunten zijn daarom wat mij betreft geen aanwijzing voor een autosnelwegstatus. Zo had de Leidsebaan in Leiden ook met een flink circuit moeten aansluiten op de Haagweg en ook bestaat er een maquette van een volwaardig stackknooppunt van diezelfde Leidsebaan met de rw14.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Lekkere Kwal » zo 10 mar 2019, 17:02

De uitzondering bevestigt de regel natuurlijk, maar daarnaast bevinden die knooppuntsvormen zich uitsluitend bij primaire wegen in het kaartje en worden de trace's met de rechthoekige aansluitingen als secundair aangemerkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » di 28 mei 2019, 11:05

Ik kwam deze publicatie uit 1999 tegen over de planvorming en bouw van de Lekbrug bij Vianen (Jan Blankenbrug). Interessante achtergrondinformatie en veel foto's

>> http://publicaties.minienm.nl/documente ... bij-vianen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rene » wo 29 mei 2019, 21:20

Staat bij mij in de kast. Zit in een verzamelband met andere delen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » zo 15 dec 2019, 17:56

Bij deze aflevering van Blik op de Weg (1993) vanaf 13:25 een fragment over de 'S1' (nu A30), die toen nog enkelbaans was. Dat moet dan tussen Lunteren en Ede zijn. Nu 25 jaar later rijden daar bijna 70.000 voertuigen per dag...

Link

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wesso » zo 15 dec 2019, 20:35

^^ Hoeveel verkeer reed daar in de enkelbaanstijd eigenlijk maximaal? Het zal waarschijnlijk minder gekneld hebben dan op de N50 in de jaren '80, maar ik heb geen informatie over die tijd gevonden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino » zo 15 dec 2019, 22:21

^^ Het moet ergens ook een weg zijn geweest die andere routes wat ontlast heeft. De A12-A2 bijvoorbeeld als route Arnhem-Amsterdam, maar zeker ook de N226 als de daarvoor wat gangbaardere route Arnhem-Amersfoort.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door harry » zo 15 dec 2019, 23:17

Wesso schreef: zo 15 dec 2019, 20:35 Het zal waarschijnlijk minder gekneld hebben dan op de N50 in de jaren '80
Beslist. Is ook logisch, want de N30 liep "dood" op de N224 in Ede, terwijl de N50 een schakel was in het landelijke netwerk.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » zo 01 mar 2020, 11:40

1943: Duits vliegtuig stort neer bij viaduct Hoogstraat Zwolle

Afbeelding

Dat zal dan een viaduct van de rondweg Zwolle zijn (wat nu de A28) is. Bij de Hoogstraat was destijds een toe- en afrit richting Meppel. Deze bestaat niet meer, de situatie is ook niet meer te herkennen, het zal wel vervangen zijn tijdens de bouw van de IJsselbrug en daarmee ook de parallelstructuur in dit gebied, wat in 1970 voltooid was. Op deze locatie ligt tegenwoordig een talud en geen brug meer.

De oude verbinding was dus wat nu de Hoogstraat en Buitengasthuisstraat zijn.

Afbeelding

Dennal
stadsweg
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Dennal » zo 01 mar 2020, 18:26

Rijksweg E38 nabij Eindhoven-Strijp, nu de Tilburgseweg.

Afbeelding

Als herkenningspunt links op de foto hierboven, de Sint-Trudokerk in het stadsdeel Strijp.
Afbeelding
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Willem » zo 01 mar 2020, 20:10

Is Zeelst tegenwoordig ook een deel van Eindhoven?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » zo 01 mar 2020, 20:20

Wat een gave foto met die Chevrolet :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino » zo 01 mar 2020, 20:36

Willem schreef: zo 01 mar 2020, 20:10 Is Zeelst tegenwoordig ook een deel van Eindhoven?
Nee, van Veldhoven. https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeelst

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 02 mar 2020, 15:44

Via Google stuitte ik op onderstaande artikelen (behorend tot een scriptie uit 2004 over de omgeving van vliegveld Deelen) over de A12 en de A50:

Het hazepad
Waarin onder meer wordt beschreven hoe Nederland en Duitsland voor de oorlog afspraken om hun wegennetten elkaar om strategische redenen niet dichter te laten naderen dan tot Nijmegen en Emmerich, met daartussen een lager geklasseerde verbinding. Waaruit impliciet zou blijken dat het verloop van Rijksweg 12 via Nijmegen was gedacht en niet via Arnhem. Volgens het artikel hebben we het huidige tracé vooral te danken aan de Duitse ambities voor een invasie van Engeland.

De A50 ecoducten
Met o.a. een beschrijving van vóór de aanleg van de snelweg, toen de N50 die zich door de heuvels van de Veluwezoom slingerde. En hoe de voor de A50 benodigde grond werd verkregen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino » ma 02 mar 2020, 16:53

Schelpenpaadje schreef: ma 02 mar 2020, 15:44 Het hazepad
Waarin onder meer wordt beschreven hoe Nederland en Duitsland voor de oorlog afspraken om hun wegennetten elkaar om strategische redenen niet dichter te laten naderen dan tot Nijmegen en Emmerich, met daartussen een lager geklasseerde verbinding. Waaruit impliciet zou blijken dat het verloop van Rijksweg 12 via Nijmegen was gedacht en niet via Arnhem. Volgens het artikel hebben we het huidige tracé vooral te danken aan de Duitse ambities voor een invasie van Engeland.
Interessant. Militair was er vast iets voor te zeggen om de Duitsers tegen te houden bij Pannerdensch Kanaal, Waal en IJssel, maar civiel vind ik het nogal vreemd om drie oeververbindingen te moeten bouwen (Rijn bij Arnhem, Waal bij Nijmegen, Rijn bij Emmerich) om van de Nederlandse RW12 naar de Duitse Autobahn bij Emmerich te komen. Niet zo vreemd dat dat plan snel overboord was toen de militaire spanning door de bezetting uit de lucht was en er na de oorlog ook geen reden meer was om toch weer dat soort hindernissen op te werpen.

Omdat de Golden Gate van de Niederrhein er pas sinds de jaren '60 ligt, en er daarvoor bij mijn weten geen brug lag bij Emmerich, is er hoe dan ook nooit echt iets gekomen van die Reichsstraße erster Klasse tussen Emmerich en Nijmegen. Des te meer van de verbinding Reichsstrasse 8/ Rijksweg 51 tussen Arnhem, Zevenaar en Emmerich, die al vanaf het eerste begin in onze rijkswegenplannen zat. Dus zijn beide landen toen in 1938 niet feitelijk overeengekomen dat ze die verbinding enkelbaans zouden gaan uitbouwen, waarbij Nederland echter alle vrijheid behield om het eigen snelwegennet te laten doorlopen tot aan Nijmegen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 mar 2020, 18:03

^^ Ik zet ook wat vraagtekens bij die lezing. Ik denk eerder dat het zo zit:
  • In 1935 opende de John Frostbrug over de Rijn in Arnhem.
  • In 1936 opende de Waalbrug bij Nijmegen.
  • Pas in 1939 kwamen er plannen voor de Hollanlinie Oberhausen-Arnhem, en het plan van de Duitsers om dat te koppelen aan de Nederlandse plannen voor de A12.
  • De Nederlanders zagen daar geen brood in want de hoofdroute naar Duitsland liep inmiddels via Arnhem en Nijmegen, alwaar er via de huidige N325 en B9/B57 een goede verbinding via Kleef naar het Ruhrgebied en Keulen was. De B8 aan de andere kant van de Rijn is volgens mij altijd meer van secundair belang geweest.
  • Voor Nederland was er destijds ook geen belang bij een 2x2-weg noordelijk langs Arnhem en verder richting de Liemers en Duitsland. Het is niet gek dat er eerst werd gedacht aan een snelweg tot Veenendaal-De Klomp, daar kon je natuurlijk prima aansluiten op de N224 die ook destijds al een vlotte verbinding vormde langs Ede over de Ginkelse Heide naar Arnhem. Het huidige tracé van de N224 langs/door Ede was rond die tijd (eind jaren '30) namelijk ook gereed; dat liep als een randweg ten noorden van de stad langs. Waarom investeren in een snelweg als je de huidige route al een flinke upgrade hebt gegeven?
  • Daarbij komt nog dat het tracé van de A12 oostelijk van Ede voor Nederlandse begrippen niet door het makkelijkste landschap gaat. Het kent hellingen en is op een deel zelfs verhoogd aangelegd om de helling geleidelijk te laten verlopen (zie het viaduct Arnhemse Allee, dat veel hoger ligt dan de onderliggende weg).
Kortom: door eerdere investeringen (randweg Ede, bruggen bij Arnhem en Nijmegen, en daarmee een goede aansluiting op de Duitse B9) was er voor de Nederlanders geen reden voor zulke investeringen. Zevenaar stelde destijds nog niks voor; over de Westervoorste Brug liep via Duiven wel een weg naar Zevenaar en Babberich, aansluitend op de Duitse B8. Maar het was allemaal veel meer platteland dan de route via Nijmegen, Kleef en dan richting Goch of Kalkar en verder.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Basjuh1981 » ma 02 mar 2020, 18:49

Coen Tunnel schreef: ma 02 mar 2020, 18:03
  • In 1935 opende de John Frostbrug over de Rijn in Arnhem.
Ik moet hier toch wel om lachen :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 mar 2020, 19:14

^^ Goed, het ding heette toen nog niet zo, maar iedereen weet wel wat ik bedoel. ;) De brug over de Rijn op de plek waar tegenwoordig de John Frostbrug ligt. Zo beter? :lol:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 02 mar 2020, 19:26

Basjuh1981 schreef: ma 02 mar 2020, 18:49
Coen Tunnel schreef: ma 02 mar 2020, 18:03
  • In 1935 opende de John Frostbrug over de Rijn in Arnhem.
Ik moet hier toch wel om lachen :lol:
Een brug te vroeg :mrgreen:

Resumerend betekent wat jullie zeggen:
[...]maar zowel uit overwegingen van natuurbehoud als van defensie waren restricties verbonden aan de verdere aanleg van deze wegen in Gelderland (fig.268). Uit militair oogpunt werd bijvoorbeeld de overbrugging van de IJssel of het Pannerdens Kanaal ongewenst geacht.
Dit kan waar zijn, maar Nederland had daar destijds sowieso geen geld voor over.
Impliciet blijkt uit het overleg dat van Nederlandse kant de verbinding met Duitsland via Nijmegen was gedacht en niet via Arnhem.
Dit was niet zozeer een Nederlandse gedachte, maar reeds de werkelijkheid (verbinding tussen Veenendaal en Nijmegen via hedendaagse N224 en A325 met vervolg via de B9. Nederland had vanwege de kosten en het beperkte belang geen interesse in andere verbindingen.

In hoeverre hebben militair-strategische overwegingen toch meegespeeld? Voor het afstudeerproject zijn meer militaire bronnen gebruikt dan een willekeurig wegenwiki-artikel of forumtopic.

Sowieso blijkt uit de route Veenendaal-Arnhem en de afbuiging naar Nijmegen dat Nederland in die tijd gericht was op het opbouwen en uitbouwen van het binnenlandse wegennet in plaats van de verbinding met Duitsland. Dat op haar beurt van het neutrale Nederland niets te vrezen had...

Waren de Duitse plannen uit de jaren '30 een vooropgezet plan? Als aan de autobahnen in Duitsland zelf militaire betekenis werd toegekend, waarom dan niet op de verbindingen met buurlanden? Wat het lastige landschap betreft stonden de Duitsers op eigen bodem wel voor het vuren en zijn er genoeg voorbeelden dat ze bewust niet de makkelijkste weg kozen.
Zo moesten onder andere in Rijksweg 51 (Arnhem-Zevenaar) versperringen tegen ‘vechtwagens’ worden aangebracht.
Zijn hier bewijzen voor te vinden? Hetzij op papier, hetzij foto's van wat er ooit van te zien is geweest.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino » ma 02 mar 2020, 19:29

Coen Tunnel schreef: ma 02 mar 2020, 18:03 de hoofdroute naar Duitsland liep inmiddels via Arnhem en Nijmegen, alwaar er via de huidige N325 en B9/B57 een goede verbinding via Kleef naar het Ruhrgebied en Keulen was. De B8 aan de andere kant van de Rijn is volgens mij altijd meer van secundair belang geweest. (...) over de Westervoorste Brug liep via Duiven wel een weg naar Zevenaar en Babberich, aansluitend op de Duitse B8. Maar het was allemaal veel meer platteland dan de route via Nijmegen, Kleef en dan richting Goch of Kalkar en verder.
Wel benieuwd waar je dit op baseert. Kijkend naar topografische kaarten op deze tijd zie ik niet zo’n verschil tussen de wegen. Ik kan het me wel ergens voorstellen in de zin dat de Rechtsrheinische route tussen Emmerich en Oberhausen maar weinig plaatsen van omvang tegenkomt en de Linksrheinische wat meer. De route over de linkeroever heeft ook zeker meer historie. Als binnenbocht gaf het daarnaast een kortere route naar het Ruhrgebiet, Köln en Düsseldorf.

Wat natuurlijk wel een feit is, is dat Nederland zich alleen al om het binnenlandse belang richtte op een verbinding Utrecht-Arnhem-Nijmegen. Vanaf de zuidkant van de Waalbrug zat je met zeven kilometer in Wyler op de Reichsstrasse 9. De bouwopgave om die verbinding in goede staat te brengen zal uiterst overzichtelijk zijn geweest. Arnhem-Emmerich uitbouwen, inclusief IJsselbrug, zal behoorlijk veel zwaarder op de budgetten hebben gedrukt. De militaire overwegingen zullen de analyse alleen maar verder hebben laten doorslaan naar die kant.
Schelpenpaadje schreef: ma 02 mar 2020, 19:26 Waren de Duitse plannen uit de jaren '30 een vooropgezet plan?
Onduidelijk. Het wikipedia-artikel Reichsautobahn geeft het debat wel aardig weer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door harry » ma 02 mar 2020, 20:36

Schelpenpaadje schreef: ma 02 mar 2020, 15:44toen de N50 die zich door de heuvels van de Veluwezoom slingerde.
:)
Die N50 was een kaarsrechte weg tussen Arnhem en Apeldoorn. Hij ging wel een beetje op en neer, maar dat noemen we meestal niet "slingeren".
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » ma 02 mar 2020, 20:51

^^ Je had toch ergens bij Apeldoorn dat hele oude tracé door de bossen? Dat leek bepaald niet kaarsrecht :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Victor » ma 02 mar 2020, 21:04

Mijn herinnering geeft Harry gelijk. Rechte weg tussen de afrit aan de A12 ( :KP: Waterberg was er nog niet) en Woeste Hoeve.
Zo zat de weg ook regenmatig in de verkeersinformatie, N50 tussen A12 en Woeste Hoeve.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wesso » ma 02 mar 2020, 21:22

Meer richting Apeldoorn, bij Beekbergen, zitten er wel wat flauwe bochten in de N786 die ooit de rijksweg was. Ik denk dat Wouter dat bedoelt ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » ma 02 mar 2020, 21:25

Ik denk dat dit bedoeld wordt, de oude rijksweg die bij Vaassen deels aangelegd is: viewtopic.php?f=269&t=7420

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » ma 02 mar 2020, 21:32

^^ Die inderdaad. Ik wist even niet hoe ik die zou kunnen terugvinden. Dank je :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 mar 2020, 22:29

Pino schreef: ma 02 mar 2020, 19:29
Coen Tunnel schreef: ma 02 mar 2020, 18:03 de hoofdroute naar Duitsland liep inmiddels via Arnhem en Nijmegen, alwaar er via de huidige N325 en B9/B57 een goede verbinding via Kleef naar het Ruhrgebied en Keulen was. De B8 aan de andere kant van de Rijn is volgens mij altijd meer van secundair belang geweest. (...) over de Westervoorste Brug liep via Duiven wel een weg naar Zevenaar en Babberich, aansluitend op de Duitse B8. Maar het was allemaal veel meer platteland dan de route via Nijmegen, Kleef en dan richting Goch of Kalkar en verder.
Wel benieuwd waar je dit op baseert. Kijkend naar topografische kaarten op deze tijd zie ik niet zo’n verschil tussen de wegen. Ik kan het me wel ergens voorstellen in de zin dat de Rechtsrheinische route tussen Emmerich en Oberhausen maar weinig plaatsen van omvang tegenkomt en de Linksrheinische wat meer. De route over de linkeroever heeft ook zeker meer historie. Als binnenbocht gaf het daarnaast een kortere route naar het Ruhrgebiet, Köln en Düsseldorf.
Vooral vanwege de historie en de grotere en historisch belangrijkere plaatsen (Kleve, Kalkar, Xanten, Goch, Rheinberg) over die routes vermoed ik dat de B9 meer belang had.

Weliswaar lag er via de Westervoortse Brug al langer een verbinding aan de andere kant van de Rijn, maar die bediende maar weinig grotere plaatsen, de verbinding van Nijmegen via Kleve naar verder gelegen plaatsen lijkt over wegen te lopen die veel meer rechttoe rechtaan zijn. Het tracé van de B8 daarentegen is nog steeds behoorlijk slingerend van Emmerich via Rees naar Wesel.

Vanaf Arnhem bestond al sinds 1603 een brug over de Rijn, eerst een schipbrug, vanaf 1935 een vaste brug. Het kritieke punt is altijd de Waal bij Nijmegen geweest waar tot 1936 een veerpont was, maar waar toen een mooie brede brug is aangelegd.
Wat natuurlijk wel een feit is, is dat Nederland zich alleen al om het binnenlandse belang richtte op een verbinding Utrecht-Arnhem-Nijmegen. Vanaf de zuidkant van de Waalbrug zat je met zeven kilometer in Wyler op de Reichsstrasse 9. De bouwopgave om die verbinding in goede staat te brengen zal uiterst overzichtelijk zijn geweest. Arnhem-Emmerich uitbouwen, inclusief IJsselbrug, zal behoorlijk veel zwaarder op de budgetten hebben gedrukt. De militaire overwegingen zullen de analyse alleen maar verder hebben laten doorslaan naar die kant.
De Westervoorste Brug stelde voor de oorlog niet veel voor, de verdere route door Duiven en Zevenaar naar Babberich ook niet, en die brug bij Nijmegen was hoe dan ook nodig. Niet voor niks waren de plannen voor rijksweg 52 (de huidige A325) tussen Arnhem en Nijmegen ook al van voor de oorlog; eind jaren '30 is al een begin gemaakt met die verbinding. Dat alles bij elkaar opgeteld geeft aan dat rond 1939/1940 de plannen voor een hoogwaardige verbinding tot aan Nijmegen concreet waren, vanaf waar je ook snel in Duitsland was. En dat er in eerste instantie geen noemenswaardig Nederlands belang was voor een route via Emmerich.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino » di 03 mar 2020, 9:02

Coen Tunnel schreef: ma 02 mar 2020, 22:29 De verbinding van Nijmegen via Kleve naar verder gelegen plaatsen lijkt over wegen te lopen die veel meer rechttoe rechtaan zijn. Het tracé van de B8 daarentegen is nog steeds behoorlijk slingerend van Emmerich via Rees naar Wesel.
De Linksrheinische route Nijmegen-Köln heeft een historie tot in de Romeinse tijd. En de Romeinen legden hun wegen nu eenmaal bij voorkeur kaarsrecht aan, ook al hadden factoren als landschap en bebouwing kronkelender alternatieven minstens even logisch gemaakt. Dit is waarom bepaalde Romeinse hoofdwegen het in de latere eeuwen volledig aflegden tegen andere routes (zie bijvoorbeeld hoe in Engeland de Great North Road de hoofdweg van London naar het noorden werd, waar de Romeinse Ermine Street, feitelijk de huidige A10, het aflegde). Dus recht tracé zegt niet alles.

Uiteindelijk hadden deze wegen niet voor niets opvolgende lage nummers als Reichsstrasse, en daarvoor al als Pruisische Staatsstraße. Dat duidt op vergelijkbaar belang en vergelijkbare (gewenste) uitbouw. Begrijp ook dat ook de B8 al vrij vroeg in de 19e eeuw een steenweg was en samen met de Cöln-Nymwegener Staatsstraße bij de eerste wegen in de Rheinprovinz hoorde die over de volledige lengte verhard was (bron). Dan zal de B8 ook in de jaren ‘30 van de 20e eeuw bepaald geen karrenspoor zijn geweest. En zo vreselijk kronkelig vind ik de (voorgangers van de ex-)B8 Elten-Duisburg nou ook weer niet. Doordat de weg veel dichter bij de rivier blijft, zitten er wel onvermijdelijk wat meer bochten in, aangezien de Rijn zelf ook bepaald niet recht is. Deels zie je trouwens ook aardig hoe de Rijn vroeger wat anders verliep en de weg de oude loop volgt; in het bijzonder tussen Rees en Wesel.

Voor de rest kan ik je argumenten volledig volgen. Naast het feit dat de route over de linkeroever korter was, moet dit de belangrijkere verbinding zijn geweest van Nederland naar het Rijnland. Resteert één zeikpuntje: de B9 komt en kwam niet langs Kalkar, Xanten en Rheinberg. Dat is de B57 en het bewuste deel van de B57 was historisch ook geen onderdeel van het kernwegennet van het Rijnland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 03 mar 2020, 17:31

^^ Ik had eerder al zowel de B9 als de B57 benoemd. B57 als verbinding van Nijmegen richting het noordelijke Ruhrgebied, B9 als verbinding richting Keulen. Ik ben zo nu en dan in die regio rond Kleve/Kalkar, dus ik ben ervan op de hoogte. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino » di 03 mar 2020, 20:29

Toch nog wat zitten zoeken: ik heb het idee dat de Romeinse (hoofd)weg en de oorspronkelijke Cöln-Nymwegener Staatsstraße tussen Krefeld en Kleve toch niet de huidige B9 volgden, maar de huidige B57. Wanneer de hoofdroute (althans die met het lage wegnummer) werd verlegd naar de huidige route over Geldern en Kevelaer wordt me zo vlug niet duidelijk. Ik gok dat het feit dat Geldern een garnizoensstad was hier een rol bij heeft gespeeld.

Oude Pruisische stukken duiden er hoe dan ook op dat beide routes redelijke aandacht kregen. Misschien was de huidige B9 er in de jaren ‘30 net iets beter aan toe, maar het zal niet veel hebben gescheeld. Voor wie uit Nederland op weg was naar het Rijnland, was het hoe dan ook bij Kranenburg de grens over en dan in Kleve rechtsaf naar Kevelaer of rechtdoor over Xanten.

Plaats reactie