Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino » zo 27 sep 2015, 18:09

Mark schreef:Zo te zien ook bijzondere (tijdelijke) bewegwijzering rechtsonder in beeld :).
Zo te zien werd verkeer stad-in tijdelijk rechts buitenom geleid, waardoor het rechts moet houden om op de inprikker terecht te komen in plaats van (toen en nu) gangbaar links. Leuk trouwens om nog de kleur oranje te zien voor tijdelijke bewegwijzering. Wanneer heeft men eigenlijk de stap van oranje naar geel gemaakt voor tijdelijke bewegwijzering (waarmee oranje nog overbleef voor uitsluitend gevaarlijke stoffen)?

Wat betreft Station RAI en de verlenging van de Schiphollijn naar Duivendrecht: als je de werkzaamheden aan de Rozenoordbrug zo ziet, lijkt het mij dat ze eerst de tweede snelwegbrug (huidige binnenring) hebben neergelegd en pas daarna de spoorburg in het midden. Van die laatste zie je wel wat voorbereidende werkzaamheden, maar ze zijn nog veel minder ver. Dat lijkt ook logisch. Door eerst autoverkeer op de binnenring te verplaatsen naar rechts op de foto kwam de ruimte beschikbaar voor de spoorinfrastructuur ten oosten van RAI. De voortgang aan de spoorbrug is hier nog dusdanig beperkt dat het nog totaal geen zin had om op het station ook maar een spade in de grond te steken ...

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door PeterSchoeber » zo 27 sep 2015, 23:49

Coen Tunnel schreef:
Ook bijzonder was dat er gedurende de tijd dat dit het eindpunt van de Schiphollijn was, er één perron was met aan de ene zijde een treinspoor en aan de andere zijde een tramspoor. Er kon dus op hetzelfde perron overgestapt worden van de trein vanaf Schiphol op tram 4.
https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5288068696 voor een plaatje van die overstap situatie.

https://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5807451320 enige jaren later tijdens de ombouw.

Binnenkort, vanaf donderdag, in mij Flickr fotostroom een reportage over de aanleg van de zuidtak in de periode 1990 tot de opening in 1993.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Kaaiman » ma 28 sep 2015, 8:50

Apart dat niets zichtbaar is van het klaverlusje A10-oost > A2 zuid. Dat was een wegbezuiniging voor de uiteindelijk toch aangelegde semi-directe verbindingsboog. Ik meen dat lusje eens op een kaart gezien te hebben, als zijnde in aanleg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino » ma 28 sep 2015, 10:35

De A10-oost loopt nu al genoeg vast bij Amstel. Ik wil niet weten wat voor files er hadden gestaan, mocht men de verbinding A10 oost -> A2-zuid als klaverbladlus hebben aangelegd...

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Claus Plein » ma 28 sep 2015, 11:53

Kaaiman schreef:Apart dat niets zichtbaar is van het klaverlusje A10-oost > A2 zuid. Dat was een wegbezuiniging voor de uiteindelijk toch aangelegde semi-directe verbindingsboog. Ik meen dat lusje eens op een kaart gezien te hebben, als zijnde in aanleg.
Zie mijn post nog op de vorige pagina ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Kaaiman » ma 28 sep 2015, 12:35

Claus Plein schreef:De situatie die staat ingetekend op de kaart van '88, m.b.t. de klaverlus vanaf A10-oost naar de A2-zuid, heeft dus nooit zo bestaan.
Wel dus...

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door RSK » ma 28 sep 2015, 13:41

Sinds kort ben ik in het bezit van een 'Schoolatlas der geheele wereld' uit 1934, volgens mij ook bekend als de 34e druk van de Bosatlas, destijds gekocht voor de somma van ƒ7,50. Bijlage 13a zal veel forumleden bekend voorkomen. :)

Afbeelding

Ook plannen voor de Noordoostpolder, Zuidoostpolder en Zuidwestpolder zijn er in opgenomen, evenals kaarten van Rotterdam en Amsterdam. Als er belangstelling is, kan ik wel eens kijken of ik wat kan scannen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door kees » ma 28 sep 2015, 14:19

Dat zou ik heel erg waarderen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 sep 2015, 16:15

Kaaiman schreef:
Claus Plein schreef:De situatie die staat ingetekend op de kaart van '88, m.b.t. de klaverlus vanaf A10-oost naar de A2-zuid, heeft dus nooit zo bestaan.
Wel dus...

Afbeelding
Nu de vraag: hoe lang is dat lusje in gebruik geweest? Deze foto zou van 1986 zijn, Op de foto van de RWS Beeldbank die Chris heeft gepost is geen spoor van het lusje te zien. Die foto is van 1988. Ik heb de indruk dat één van de foto's verkeerd gedateerd is. Als het lusje er in 1986 lag moeten er toch nog wel sporen van het lusje op de foto uit 1988 te zien zijn geweest.

Het lijkt een zeer tijdelijke oplossing. Volgens de dossiers op autosnelwegen.nl is de A10 tussen afrit 11 en KP Amstel op 20 september 1990 geopend. Toen zou ook KP Amstel volledig geopend zijn. Voor 20 september 1990 kan er dus nooit verkeer bij dat lusje zijn gekomen. Was de rechtstreekse verbindingsboog van de A10-oost naar de A2-zuid toen nog niet gereed of is het lusje alleen gebruikt voor werkverkeer, vermoedelijk zo rond 1989?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 sep 2015, 16:35

Deze ANP-foto is van 7 februari 1990:

Afbeelding

Toen was het lusje er niet (meer). Ofwel het lusje is door werkverkeer gebruikt en het was toen al verdwenen, ofwel het lusje was een kostenbesparend plan maar tijdens de bouw van het knooppunt heeft men toch besloten de directe verbindingsboog aan te leggen.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Claus Plein » ma 28 sep 2015, 16:36

Ik denk dat dit laatste het geval is geweest.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino » ma 28 sep 2015, 17:14

^^ In de foto van 1986 zie je weliswaar overduidelijk sporen van dat lusje, maar ik meen er toch ook al sporen te zien van de boog zoals we die nu kennen. Zowel links als rechts van de inprikkende A2 zie je al iets van een aarden baan liggen op de plaats die uiteindelijk de verbindingsboog werd. In 1988 zie je van de in 1986 nog zichtbare lus niets meer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » ma 28 sep 2015, 17:20

Schijnbaar had de A2 nog een overpad vlak voor het knooppunt Everdingen. Deze foto is genomen in november 1988. Het zou dan hier zijn geweest.

Afbeelding

De wegwijzer:
Afbeelding

edit: nog een foto:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Via » ma 28 sep 2015, 17:52

Eén van de mooiste borden van het RVV 1966 als je het mij vraagt.

Waar heb je al die mooie foto's opeens vandaan trouwens? :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » ma 28 sep 2015, 17:56

Rijkswaterstaat heeft 4.600 nieuwe foto's op de Beeldbank gezet dit weekend. Veel uit 1987-1989.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 sep 2015, 18:07

^^ Dat is dan echt alleen geweest om twee stukken land te verbinden. Het is niet eens op topografische kaarten terug te vinden. Bij het bekende overpad van Sneek liep er aan beide zijden een verharde weg naar het overpad toe.

Razend interessant al die nieuwe foto's!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rene » ma 28 sep 2015, 19:19

Coen Tunnel schreef:ofwel het lusje was een kostenbesparend plan maar tijdens de bouw van het knooppunt heeft men toch besloten de directe verbindingsboog aan te leggen.
Bingo. Eind jaren '80 was er plotseling nog wat extra geld beschikbaar. Als gevolg daarvan werden de A10-oost en A10-noord ook direct met 2x3 uitgevoerd conform het oorspronkelijke Ringwegplan (in het armetierige plan van begin jaren '80 -na Bestek'81- waaruit ook het lusje was ontsproten zat besloten dat deze delen van de A10 met 2x2 + ruimtereservering zouden worden aangelegd...). Op alles werd destijds bezuinigd. Zo is het zand onder de A10-oost en de A1 bij Diemen afgegraven van het A3-tracé in Amsterdam-Buitenveldert.
Chris schreef:Schijnbaar had de A2 nog een overpad vlak voor het knooppunt Everdingen.
Sterker nog: het waren er twee tussen "knooppunt Hagestein" en Culemborg.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Ds79m » ma 28 sep 2015, 19:32

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:ofwel het lusje was een kostenbesparend plan maar tijdens de bouw van het knooppunt heeft men toch besloten de directe verbindingsboog aan te leggen.
Bingo. Eind jaren '80 was er plotseling nog wat extra geld beschikbaar. Als gevolg daarvan werden de A10-oost en A10-noord ook direct met 2x3 uitgevoerd conform het oorspronkelijke Ringwegplan (in het armetierige plan van begin jaren '80 -na Bestek'81- waaruit ook het lusje was ontsproten zat besloten dat deze delen van de A10 met 2x2 + ruimtereservering zouden worden aangelegd...). Op alles werd destijds bezuinigd. Zo is het zand onder de A10-oost en de A1 bij Diemen afgegraven van het A3-tracé in Amsterdam-Buitenveldert.
Dat is dan in elk geval een verstandige en toekomstgerichte keuze geweest. Ik moet zeggen dat ik er nooit zo over had nagedacht, maar via deze foto's en de oude topografische kaarten uit het andere topic is het me pas opgevallen wat een bijzonder matig wegennet de regio Amsterdam eind jaren '80 eigenlijk had.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rene » ma 28 sep 2015, 19:46

^^
Natuurlijk was de s112-s116-corridor vroeger wel beter. Zo was de Weesperstraat-Wibautstraat eind jaren '60 tot half jaren '70 nog 2x3, na de metrobouw werd dat 2x2.
En je had toen nog het tunneltje onder het mr. Visserplein en de VaRastrook (het hele gebied tussen Valkenburgerstraat en Rapenburgerstraat) had nog 2x2 stroken èn ventwegen.
De IJtunnelweg in Noord was destijds zelfs formeel autosnelweg.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » ma 28 sep 2015, 20:10

Chris schreef:De wegwijzer:
"Almere" is duidelijk ergens overheen geplakt. Wat zou daar voorheen hebben gestaan, of was het een blanco regel? Het staat er neem ik aan sinds de opening van de Stichtsebrug in 1983?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rene » ma 28 sep 2015, 20:17

Hilversum uiteraard.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino » ma 28 sep 2015, 20:18

Ds79m schreef:Ik moet zeggen dat ik er nooit zo over had nagedacht, maar via deze foto's en de oude topografische kaarten uit het andere topic is het me pas opgevallen wat een bijzonder matig wegennet de regio Amsterdam eind jaren '80 eigenlijk had.
Het ontbreken van de A10-oost en -noord, over heel veel meer praat je denk ik niet. Het is vooral een stuk robuustheid, denk ik, want uiteindelijk waren alle uitvalswegen wel op de een of andere manier met elkaar verbonden. Bij gebrek aan Knooppunt Watergraafsmeer kwam je op de A1 via de A9. Bij gebrek aan Zeeburgertunnel kwam je via de Coentunnel altijd wel in het Noorderkwartier terecht, al lag vanaf de A1 de door René al genoemde stadsverbinding meer voor de hand. Die laatste verbinding door de IJtunnel was natuurlijk ook tenminste even geschikt als uitvalsweg vanuit de binnenstad naar het noorden als de A10 dat nu is, net zoals de Nieuwe Gooiseweg het goed deed als uitvalsweg vanuit de binnenstad naar het oosten.

Kortom, deze als laatst geopende delen van de A10 zijn verbindingen waarvan je tegenwoordig heel blij moet zijn dat ze er liggen, maar waarvan het ook niet raar is dat ze er als laatste zijn gekomen. Ook redelijk vergelijkbare Europese steden hadden rond 1990 nog dit soort "matigheden" in hun snelwegennet. In Antwerpen werd de ring pas in 1991 gecompleteerd met de opening van de Liefkenshoektunnel (een nou niet echt lekker lopende ring bovendien). Lille en Lyon kregen pas midden jaren '90 bypasses die 100% snelweg waren. Bij München werd de A8-west pas eind jaren '90 met de A99 verbonden. Moet ik nog over Zürich en Genève beginnen?

Terug bij Amsterdam is het wellicht ook nog goed je te bedenken dat de A10-oost door een gedeelte van Amsterdam loopt dat sinds 1990 enorm is veranderd. IJburg is natuurlijk de meest zichtbare exponent daarvan, maar ook het ontsluiten van het centrum via de Piet Heintunnel en de gerelateerde ontwikkeling van IJoevers en Oostelijk Havengebied zijn van de jaren '90. En dan heb je nog wat kleinere projecten gehad waardoor bevolking en bedrijvigheid oprukten naar het oosten.
WouterN14 schreef:"Almere" is duidelijk ergens overheen geplakt. Wat zou daar voorheen hebben gestaan, of was het een blanco regel?
Hilversum vermoedelijk?
Laatst gewijzigd door Pino op di 29 sep 2015, 9:20, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » ma 28 sep 2015, 20:23

Ach natuurlijk ja.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » di 29 sep 2015, 15:50

Kaasplankjes op de A4 bij Zoeterwoude in 1989.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Willem » di 29 sep 2015, 16:40

Zelfs toen stond er al een flitspaal.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door RSK » di 29 sep 2015, 17:09

Met dit wegbeeld en een dermate lage limiet kun je dus spreken van kassaplankjes.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » di 29 sep 2015, 17:10

Is dat niet ietsje noordelijker, bij Hoogmade?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » di 29 sep 2015, 17:14

De beschrijving was 'tussen Voorburg en Leiden'.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door harry » di 29 sep 2015, 17:17

Die bomenrijen verderop lijken mij Leiderdorp. Dus de voorgrond zou dan (afrit) Hoogmade zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » di 29 sep 2015, 17:22

Er lijken geen op/afritten naar dat viaduct te lopen dus wellicht is het toch niet Hoogmade. Hoe dan ook, ik kan hem vooralsnog niet goed plaatsen :confuuuse:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie