Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » vr 12 okt 2012, 17:16

Het leek me wel handig om een algemeen topic te hebben over de geschiedenis van onze autosnelwegen.

Om maar te beginnen; op de onderstaande foto (ongedateerd, vermoedelijk midden jaren 30) is de Oude Haagseweg te zien, met een brug over de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Iets westelijker (rechts) loopt thans de A4 bij het knooppunt Badhoevedorp. Toen nog weilanden in het uitzicht, thans ligt hier Schiphol. De diamantaansluiting in de verte is met de huidige N232.

Volgens het geschiedenisdossier van de A4 was Amsterdam - Sassenheim op 25 juni 1938 opengesteld met 2x2 rijstroken. Op deze foto, waarvan ik vermoed dat die rond die tijd is genomen, is te zien dat er maar 1x2 rijstroken waren, in elk geval tot waar Schiphol nu ligt. Het viaduct over de N232 lijkt ook enkelbaans te zijn gedimensioneerd. Dit tracé is in 1966 vervangen door de huidige A4 en heeft dus 30 jaar bestaan.

Afbeelding
origineel 4.926px × 3.319px

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Victor » vr 12 okt 2012, 18:12

Chris schreef:op de onderstaande foto (ongedateerd, vermoedelijk midden jaren 30) is de Oude Haagseweg te zien, met een brug over de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Iets oostelijker (rechts) loopt thans de A4 bij het knooppunt Badhoevedorp. Toen nog weilanden in het uitzicht, thans ligt hier Schiphol. De diamantaansluiting in de verte is met de huidige N232.
Je kunt het verloop van de oude weg nog zien :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » vr 12 okt 2012, 19:04

De aansluiting Maarssen van de A2 lag oorspronkelijk een kilometer noordelijker en was een diamantaansluiting. Vanaf de afrit bereikte men de Maarssenseweg en de Verbindingsweg, rechtstreeks via de boogbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal naar Maarssen. In 1981 opende de nieuwe Zuilense Ring (N230) en toen zal de oude aansluiting wel afgesloten zijn.

Onderstaande foto is waarschijnlijk in de tweede helft van de jaren 50 genomen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » vr 12 okt 2012, 20:21

De rijksweg 16 in Zwijndrecht in 1973. Rechts de oorspronkelijke rijksweg 16, links de aanleg van de nieuwe bredere snelweg. Het viaduct rechts is later afgebroken om plaats te maken voor het viaduct voor verkeer richting noorden. Het nieuwe viaduct heeft met passen en meten ruimte voor 12 rijstroken met vluchtstroken en is dus bijna 4 keer zo breed als het oude viaduct. Dit stuk werd tegelijkertijd met de Drechttunnel aangelegd.

Afbeelding

Overigens is het wel interessant dat het niet de bedoeling was dat de Drechttunnel 8 rijstroken zou krijgen. Men wou een element met 2x3 rijstroken, maar dat paste niet voor transport door de Oude Maas, dus zijn er twee elementen van 2x2 rijstroken gemaakt in Barendrecht.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rein » vr 12 okt 2012, 20:34

Chris schreef: op de onderstaande foto (ongedateerd, vermoedelijk midden jaren 30) is de Oude Haagseweg te zien, met een brug over de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Iets oostelijker (rechts) loopt thans de A4 bij het knooppunt Badhoevedorp.
De A4 ligt uiteraard westelijker dan de Oude Haagseweg. ;)

De Oude Haagseweg wordt nu nog gebruikt voor bussen van Schiphol naar Amsterdam. Overig verkeer, behalve fietsers mag/kan er niet langs als gevolg van bussluizen. Ik ben er 1 keer langs gefietst, maar kan me niet herinneren hoe die brug eruit ziet en of het nog de oude brug uit de tijd van de foto is. Wellicht weet iemand als Vinny dat wel.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wesso » vr 12 okt 2012, 21:28

Ik denk dat er weinig aan de brug is veranderd. Kijk maar naar deze foto.

Afbeelding
https://ssl.panoramio.com/photo/13479241

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Vinny » vr 12 okt 2012, 21:42

Wellicht weet iemand als Vinny dat wel.
Toevallig wel ja :). Het middengedeelte van de brug is vervangen. De rest van de brug is kennelijk stevig genoeg om het intensieve busverkeer (kuch) aan te kunnen. Er ligt wel nieuw asfalt, en er ligt een fietspad langs. Echt fotowaardig vind ik de situatie niet meer. Ik kan me als kind herinneren op die brug geweest te zijn en toen lag er nog asfalt uit de jaren 50...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rene » vr 12 okt 2012, 23:04

Chris schreef:Volgens het geschiedenisdossier van de A4 was Amsterdam - Sassenheim op 25 juni 1938 opengesteld met 2x2 rijstroken. Op deze foto, waarvan ik vermoed dat die rond die tijd is genomen, is te zien dat er maar 1x2 rijstroken waren, in elk geval tot waar Schiphol nu ligt. Het viaduct over de N232 lijkt ook enkelbaans te zijn gedimensioneerd. Dit tracé is in 1966 vervangen door de huidige A4 en heeft dus 30 jaar bestaan.
Kijk eens voor de lol in het Tijdsbeeld van 1937 ;)

Het brugdek is bij de aanleg van de busbaan vernieuwd.

Overigens is de brug over de ringvaart als basculebrug gepland geweest, het heeft een hele basculebehuizing - echter de brug is altijd vast geweest.
De Oude Haagseweg was tussen de brug en de afrit 1 van de A4 tussen 1967 en 1996 een origineel relikwie van een jaren '30 snelweg, met originele betonplaten en kantplaten. Ik heb het nog met eigen ogen gezien - het was echter nog voor de tijd van de digitale fotografie en een fototoetsel had ik toen niet bij me. Achteraf natuurlijk: dom, dom, dom...

Helaas vond men dat dit uniek historisch object moest wijken voor de zoveelste onzinnige busbaan B( B( B(

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Victor » vr 12 okt 2012, 23:11

Chris schreef:Men wou een element met 2x3 rijstroken, maar dat paste niet voor transport door de Oude Maas, dus zijn er twee elementen van 2x2 rijstroken gemaakt in Barendrecht.
Nooit geweten dat zoiets banaals de reden was :)
Ik vond het wel een sensatie destijds, toen ik de eerste foto zag van die 4 tunnelbuizen naast elkaar.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » vr 12 okt 2012, 23:22

^^ Ik denk dat we er nu ook blij om mogen zijn dat het niet paste :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » vr 12 okt 2012, 23:23

Uiteindelijk was men wel blij met 4x2 rijstroken, aangezien er destijds zelfs prognoses waren dat Nederland in het jaar 2000 al 20 miljoen inwoners zou tellen. Qua wegontwerp en capaciteit waren nieuwe snelwegen die eind jaren 60 / begin jaren 70 ontworpen werden toch wel het beste.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door evos » vr 12 okt 2012, 23:29

Chris schreef:is te zien dat er maar 1x2 rijstroken waren, in elk geval tot waar Schiphol nu ligt.
Was dat inderdaad zo? Ik ken de situatie uit de jaren 30 niet; rond 1960 was de hele weg 2x2, maar alle viaducten in de "Haarlemmermeeraansluitingen" waren wel aanzienlijk smaller dan de rijbanen daartussen. Ongeveer als nu nog bij de Kaag, behalve dan dat de andere viaducten (als ik me goed herinner) geen betonnen bakken waren.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rene » za 13 okt 2012, 0:02

Alle viaducten in rw4 waren smal. Vergelijkbaar met de A12 bij Nootdorp. Dat laatste viaduct bestaat nog steeds, en tegenwoordig liggen daar krap 3 rijstroken overheen (zonder vluchtstrook). Toch hebben daar vroeger 4 stroken opgelegen, met een middenstreep als rijrichtingscheiding. Zo was het ongeveer ook op rijksweg 4. De rijstroken zelf waren eind jaren '30 gescheiden door katteogen, op de viaducten lag een doorgetrokken streep. In totaal 4 smalle rijstroken erbovenop. Voor wat betreft de brug over de ringvaart: die was inderdaad heel smal, met slechts 1 rijstrook voor elke rijrichting.

Trouwens niet vergeten dat de meeste auto's eind jaren '30 ook smaller waren dan nu, en de wegen véél rustiger, en dat men voor korte, dure viaducten men genoegen nam met dergelijke smalle stroken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door harry » za 13 okt 2012, 1:08

Vinny schreef:Echt fotowaardig vind ik de situatie niet meer.
Ik ook niet. :)
Afbeelding
(foto uit 2004)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » za 13 okt 2012, 13:00

Is hier nog wat te zien van de oude rijksweg 4? (pre-1966)

Afbeelding
locatie

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rene » za 13 okt 2012, 15:18

Ja, dat is de aardebaan van de richtingsbaan naar Amsterdam en de toerit vanaf de Schipholweg richting Amsterdam.
Ik dacht dat daar geen origineel beton meer lag.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rein » za 13 okt 2012, 16:47

Ik ben er vanmiddag speciaal even langs gereden en heb wat foto's van de toerit gemaakt. Dat andere deel kon ik vanaf waar ik stond, midden in de plensregen niet zien. Ik zag niets anders dan wat op een dijkje leek (en heb er niet op of achter gekeken) :wall:

Nou ja, als warmmakertje hierbij alvast 1 foto, vanavond meer! :woop:


Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rein » za 13 okt 2012, 20:15

Nadat ik er achter kwam dat ik slechts de helft op de foto had gezet, ben ik laat in de middag nog maar even teruggegaan. :woop: In deze post een gecombineerde reportage.

Voor alle duidelijkheid, het betreft hier de restanten van de oude Rijksweg 4 plus de oprit vanaf de Schipholweg (bij Schiphol noord) richting Amsterdam die over een lengte van ca 200 meter nog te traceren zijn. Het stuk begint bij het huidige IBIS hotel, vlak bij de McDonalds bij de Buitenveldertbaan, en eindigt vlak voor de plaats waar nu de A9 loopt (tussen KP Badhoevedorp en de afrit Aalsmeer). Op de foto die Chris in de eerste post van deze draad heeft gepost is dat zo'n beetje in het midden van de foto, net onder de kruising met de weg die in het midden van de foto van links naar rechts loopt, de Schipholweg (nu N232).

Op Street View ziet het er nu zo uit:

Afbeelding
locatie

In de spoiler de foto's:
SPOILER: TOON

Als je vanaf bij de N232 af slaat richting het IBIS hotel zie je het volgende: Het talud van de oude Rijksweg zit verborgen achter de groene heg waar je hier op af rijdt. De oude oprit vanaf de Schipholweg in de richting Amsterdam zit rechts daarvan, recht achter de slagboom. De boom midden in beeld staat vanaf hier gezien direct links naast de oude hoofdrijbaan. Zie trouwens ook hier op Street View.

Afbeelding

De slagboom heeft zijn beste tijd gehad....

Afbeelding

De slagboom en het eerste stukje van de oprit vanaf de andere kant. Goed is te zien dat het eerste stukje van de weg geen asfalt (meer) heeft, maar een mengsel van stenen en een soort klinkers.

Afbeelding

De stenen en klinkers van dichterbij.

Afbeelding

Vanaf de andere kant genomen, vanaf de slagboom.

Afbeelding

Aan de zijkant van het eerste stukje van de oprit is nog deze goot (?) te zien.

Afbeelding

De rest van de oprit.

Afbeelding

De oprit sluit hier aan op de hoofdrijbaan.

Afbeelding

De haaientanden (!) en wat andere verfresten zijn nog prima herkenbaar. Links dus de invoeger, rechts de hoofdrijbaan. Ik sta met mijn rug richting Amsterdam en kijk richting Schiphol.

Afbeelding

Zelfde plek als de vorige foto, maar nu 180 graden omgedraaid (kijkrichting Amsterdam). Hier ligt nog een paar meter asfalt en dan houdt het op. Hier vlak achter ligt direct de A9 (of specifieker nog de verbindingsboog vanaf de A4 Zuid (Schiphol) naar A9 Oost (Amstelveen)), de lichtmasten daarvan zijn achter de bosjes al te zien. Vanaf hier liep de weg dus door naar de brug die op de foto in de eerste post te zien was.

Afbeelding

De hoofdrijbaan in de richting van waar ik net stond.

Afbeelding

Nog iets verder gelopen op de hoofdrijbaan die hier een klein beetje omhoog loopt (om in het verleden over de Schipholweg heen te kunnen gaan). Blik weer in de richting van Amsterdam. In het midden de boom die ook op de eerste foto was te zien.

Afbeelding

Nog iets verder doorgelopen tot vlak achter de groene heg die op de eerste foto was te zien. Feitelijk bovenop het talud dus, een meter of twee/drie hoger dan het begin van de invoeger (bij de slagboom). Hier zijn nog wat sergeantsstrepen te zien. De weg in de achtergrond (achter de heg) is de Schipholweg (N232), daarachter is de verkeerstoren van Schiphol te zien.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rein op za 13 okt 2012, 21:02, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Vinny » za 13 okt 2012, 20:49

:wow:
Van dit museumstuk had ik inderdaad geen weet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door evos » za 13 okt 2012, 21:07

Ik neem aan dat die sergeantsstrepen de splitsing aangeven van de beide rijbanen, die boven op het viaduct immers alleen door een doorgetrokken streep waren gescheiden.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 okt 2012, 10:20

Rene schreef:De rijstroken zelf waren eind jaren '30 gescheiden door katteogen, op de viaducten lag een doorgetrokken streep.
Zie ik op die laatste foto nou nog een kattenoog liggen, of lijkt dat maar zo?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » zo 14 okt 2012, 10:32

A50 Apeldoorn - Zwolle

Ik las in het boekje "Rijksweg 50 van A tot Z" dat de A4 Midden-Delfland er qua procedures en beslissingen er een rivaal bij heeft. Reeds in 1935 werden tracé's voorgesteld voor de nieuwe rijksweg 50 tussen Apeldoorn en Zwolle. Het is overigens onwaarschijnlijk dat dit om een autosnelweg ging in die tijd. Men wilde eerst een westelijker tracé om landbouwgebied te sparen. In de eerdere oorlogsjaren is zelfs begonnen met de aanleg van aardenbanen en viaducten tussen Apeldoorn en Vaassen, dit tracé is nog zichtbaar in het landschap. Volgens het boekje zouden er ook aardenbanen "in de buurt van Epe" zijn aangelegd in de oorlogsjaren, maar deze heb ik niet meer kunnen lokaliseren. In juni 1942 is zelfs nog een soort hoorzitting geweest over het te kiezen tracé.

Na de oorlog kon men in de jaren 50 en 60 geen tracé vinden. De landbouwlobby was destijds vrij sterk en men opteerde toen voor een westelijk tracé door de bossen. Een tracé vanaf Epe over de IJssel richting Zwolle werd afgewezen. Ook werd eind jaren 50 duidelijk dat stadscentra niet geschikt waren voor kruispunten tussen rijkswegen, en gekozen werd voor buitenstedelijke knooppunten, in die tijd zal het plan voor de rijksweg 50 ook wel opgewaardeerd zijn naar een volwaardige snelweg. Eind jaren 60 was de verwachting dat de A50 niet voor 1979 gereed zou zijn, er werd voorrang gegeven aan de aanleg van de Waalbrug Ewijk en de aanleg van de A15. Later bleek enige versnelling toch mogelijk en is de snelweg uiteindelijk over 32 kilometer op 21 november 1977 opengesteld, na 42 jaar plannen en besluiteloosheid. Dit was één van de grotere snelwegopeningen in Nederland.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » zo 14 okt 2012, 10:35

Harry heeft toch een keer een fotoreportage gemaakt van dat oude tracé?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » zo 14 okt 2012, 10:40

Ja, Harry en ik ook. Zie de link in de tekst ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 okt 2012, 10:59

Chris schreef:Volgens het boekje zouden er ook aardenbanen "in de buurt van Epe" zijn aangelegd in de oorlogsjaren, maar deze heb ik niet meer kunnen lokaliseren.
Misschien hier, ten westen van Emst, langs de Hertenkampsweg? En wellicht hier, langs de Lohuizerveenweg bij Epe.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wesso » zo 14 okt 2012, 12:18

Die passage over aardenbanen is hier terug te vinden. Er is te weinig over bekend.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Egbert » ma 15 okt 2012, 7:35

Chris schreef: Om maar te beginnen; op de onderstaande foto (ongedateerd, vermoedelijk midden jaren 30) is de Oude Haagseweg te zien, met een brug over de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Iets westelijker (rechts) loopt thans de A4 bij het knooppunt Badhoevedorp. Toen nog weilanden in het uitzicht, thans ligt hier Schiphol. De diamantaansluiting in de verte is met de huidige N232.

Volgens het geschiedenisdossier van de A4 was Amsterdam - Sassenheim op 25 juni 1938 opengesteld met 2x2 rijstroken. Op deze foto, waarvan ik vermoed dat die rond die tijd is genomen, is te zien dat er maar 1x2 rijstroken waren, in elk geval tot waar Schiphol nu ligt. Het viaduct over de N232 lijkt ook enkelbaans te zijn gedimensioneerd. Dit tracé is in 1966 vervangen door de huidige A4 en heeft dus 30 jaar bestaan.
Ik ben het niet met je eens dat de weg op die foto 1x2 rijstroken is. Onder de brug zie je een auto op de rechter rijstrook. IMHO past daar nog makkelijk een auto naast. Dus: 2x2 rijstroken. Zie ook net onder de brug, daar zijn twee auto's die elkaar passeren.

En de diamantaansluiting in de verte is nog niet klaar. De doorgaande rijbaan over het viaduct ontbreekt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rein » ma 15 okt 2012, 9:18

Lijkt dus een beetje op de situatie nu ....... :rofl2:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chris » ma 15 okt 2012, 9:45

Ik weet niet hoe gestandaardiseerd de ontwerpen in die tijd al waren, maar de rijksweg 12 van 1937 was duidelijk ruimer gedimensioneerd dan dat stuk van de rijksweg 4.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Kaaiman » ma 15 okt 2012, 10:58

Niet gewoon 1x4?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie