Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Palance » di 09 aug 2016, 12:54

Zoals deze op de toenmalige A7 bij Sneek (foto van augustus 2005)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door harry » di 09 aug 2016, 13:59

Chris schreef:De brug over de Noord in Alblasserdam in 1989.
Het bijzondere vond ik destijds dat de weg zonder middenberm naar het westen doorliep tot voorbij de afrit H.I.Ambacht. Daar lag dus ook een (te) smal viaductje, om de een of andere reden.

De oversteken op de A2 heb ik zelf nooit gezien. Alle andere genoemde dingen wel. Ik ben rond 1982 de wegen buiten Noord-Nederland gaan verkennen, dus wellicht dat de A2 bij Vianen/Everdingen al voor die tijd verbeterd was.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door harry » di 09 aug 2016, 14:02

Jackbauer1350 schreef:Verder nog de rotonde bij Heerenveen, Joure en de kruising Julianaplein.
En niet te vergeten Europaplein. Dat was tot begin jaren 80 een rotonde.
(Maar de A7 was ook nog lang niet overal autosnelweg.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rene » di 09 aug 2016, 14:17

Palance schreef:Zoals deze op de toenmalige A7 bij Sneek (foto van augustus 2005)

Afbeelding
Ja, alleen destijds nog met het oude RVV-1966 bord dat links- en rechtsafslaan verbood.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Jackbauer1350 » di 09 aug 2016, 14:26

Rene schreef:
Jackbauer1350 schreef:Er zat bij Vianen toch ook nog een gelijkvloerse kruising in de A2 aan de zuidzijde van de boogbrug?
Nee.
Ik vergiste mij in de tijd. Er was daar wel ooit een gelijkvloerse kruising maar dat is in de jaren 60 al opgeheven. Gelijkertijd met het realiseren van de middengeleider op de Lekbrug.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rene » di 09 aug 2016, 14:35


Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Willem » di 09 aug 2016, 18:51

Wel is er in de A2 nog heel lang die spoorwegovergang geweest. Alleen was dat wat noordelijker, bij Nieuwersluis.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rene » di 09 aug 2016, 19:42

Tot 1986. De meeste treinen die over de overweg reden gingen enkele reis Mijdrecht.

https://wimwegman.wordpress.com/2010/06 ... -overstak/
Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door mhkamp » za 13 aug 2016, 15:26

^^ Blijft een mooie foto.

Op Beneluxspoor.net een compleet topic te lezen 8-)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Rene » zo 28 aug 2016, 13:55

Een stukje video over de spoorwegovergang:
Link
Ga naar minuut 55:13

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door RSK » zo 28 aug 2016, 21:07

^^ Dank voor het delen! Interessante beelden, zeker gelet op het feit dat ik nog maar weinig gezien had van deze overweg. :D
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door nickdh » wo 28 sep 2016, 22:36

Een oude foto die ik nog op m'n telefoon had staan. Betreft een "nieuwe rijksweg" die langs een grote uitbreiding van Sliedrecht had moeten lopen. (Als dit thuishoort in 'nooit uitgevoerde plannen', excuses)

Helaas heb ik het blad nooit meer terug gevonden, dus kan er geen scan van maken.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Victor » wo 28 sep 2016, 22:47

^^ Opmerkelijk vind ik ook die spooraansluitingen richting westen... waar dat naartoe had moeten gaan?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Chrysa » wo 28 sep 2016, 22:57

Rene schreef:Een stukje video over de spoorwegovergang:
Bedankt voor het delen!

Als de trein alleen maar richting Mijdrecht ging, hoe gingen deze terug en waarom kon die andere route niet richting Mijdrecht gebruikt worden?

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Vahalis » wo 28 sep 2016, 23:53

^^ treinen gingen gewoon dezelfde route terug. Na het sluiten van de westelijke delen van het Haarlemmermeernet was er ook geen andere optie.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door nickdh » do 29 sep 2016, 8:13

Victor schreef:^^ Opmerkelijk vind ik ook die spooraansluitingen richting westen... waar dat naartoe had moeten gaan?
Ikzelf zat te denken aan een alternatieve Betuwelijn, die loopt letterlijk parallel achter het huidige spoor, die dan rechtstreeks richting Rotterdam en de Europoort zou gaan. Wellicht nog naar rangeerstation Kijfhoek.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: RE: Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Klaasje » do 29 sep 2016, 8:35

Chrysa schreef:
Rene schreef:Een stukje video over de spoorwegovergang:
Bedankt voor het delen!

Als de trein alleen maar richting Mijdrecht ging, hoe gingen deze terug en waarom kon die andere route niet richting Mijdrecht gebruikt worden?
Ze werden daar gesloopt.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door nickdh » do 29 sep 2016, 10:54

Na een tijdje zoeken heb ik het gevonden. :D

Afbeelding

Volgens de historische planning had Sliedrecht een dubbelstad moeten worden met maar liefst 70.000 inwoners. Het grappige eraan is dat zo'n beetje alle geplande gebieden, m.u.v. Nijverwaard, juist zijn omgekeerd. Met name bij de Baanhoek is dit goed te zien doordat de industrie daar . Wat heel apart is, is de weg die over de Baanhoekbrug loopt van Dordt/Noord Brabant naar Amsterdam. Misschien nóg een vergaan rijksweg 3-tracé?

Afbeelding

De huidige kaart met het oude kaartje gecombineerd. Dit is het beste wat ik in elkaar kon flansen. Nu vallen er een paar dingen op, de spoorlijn loopt volgens het oude kaartje langs de andere zijde van de huidige A15, en de Thorbeckelaan was de originele afrit 25. Hedendaags buigt de Thorbeckelaan af omdat er een vrij nieuwe woonwijk ligt, en sluit de Rivierdijk aan op de A15.

Een klein stukje over de 'nieuwe rijksweg'. Ik vraag me af (en eigenlijk weet ik het bijna zeker) of de N482 de originele afrit 24a was. Nu lijkt het zo, dat de zuidelijke A15 aan had moeten sluiten op rijksweg 21 (het zuidelijke deel van de Ring Rotterdam), en de nieuwe.... Joost mag het weten. Er staat wel Lekkerkerk/Rotterdam-Noord bij, misschien heeft er ooit een splitsing A20/'nieuwe A15' op de planning gestaan? Een klein stukje uit het blad.
Over Sliedrecht, december 2011 schreef: Een nieuwe rijksweg 15
De noordelijke grens van "dubbelstad" Sliedrecht is het nieuwe tracé van Rijksweg 15. De plannen daarvoor zijn nog niet zo heel erg zeker, want de A15 zou ook nog wel nog noordelijker kunnen komen (ten noorden van Wijngaarden).
(...)
de "bandstad-gemeenten" Alblasserdam, Papendrecht, Sliedrecht, H'veld-G'dam en Gorinchem.
Nu rest het stukje spoorlijn nog. Er staat helaas geen enkele zin over de nieuwe spoorlijn richting Rotterdam noch Dordrecht. :sadley:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Jackbauer1350 » do 29 sep 2016, 11:45

Een A15 ten noorden van Sliedrecht en misschien ook Hardinxveld-Giessendam was wellicht nog niet eens zo'n gek idee geweest.
Het tracé die de huidige A15 volgt stamt van voor WOII. Uit welk jaar is dit kaartje?

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door nickdh » do 29 sep 2016, 12:17

^^ mid jaren 60, een exact jaartal staat er niet bij.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wesso » do 29 sep 2016, 12:20

Die "nieuwe rijksweg" komt in geen enkel Rijkswegenplan voor, alleen de huidige rijksweg 15. Opmerkelijk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » do 29 sep 2016, 12:33

^^ Inderdaad. Als richting worden Lekkerkerk en Rotterdam-Noord genoemd, zou het dan hebben moeten aansluiten op de A3 of zo? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door nickdh » do 29 sep 2016, 12:41

Zat net te denken aan het Structuurschema Hoofdwegennet van 1966. Hierin is er ook geen enkel spoor dat de A15 noordelijker had moeten komen te liggen. Maar, low and behold- de A3 schijnt het tracé over de Baanhoekbrug daar wel in te volgen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Jackbauer1350 » do 29 sep 2016, 13:13

Dat het kaartje uit de jaren 60 stamt komt mooi overeen met het structuurschema uit 1966. Maar in het SVVI van 1977 stond de A3 alweer ingetekend in het verlengde van de huidige N3. Dus de plannen lijken maar een kort bestaan te hebben gehad. De spoorbrug bij Baanhoek heeft wel een reservering op de pijlers. Maar die was als het goed is bedoeld voor een spoorverdubbeling. Verder lijken er ook geen sporen in het landschap zichtbaar voor een eventuele wegverbinding.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Mark » do 29 sep 2016, 13:36

^^ Pijlers voor dubbelspoor zag je in die tijd wel vaker (1885). De spoorbrug bij Ravenstein / Edithbrug van dezelfde periode heeft dat ook bijvoorbeeld.

Ik weet niet wie de ontwerper van dit kaartje is geweest, maar als het bijvoorbeeld de gemeente Sliedrecht was, dan is het m.i. best mogelijk dat men in een noordelijke omlegging van de rijksweg 15 een mooi alternatief zagen in de rijksweg door het dorp. Volgens de dossiers op Autosnelwegen.nl is de rijksweg 15 omstreeks 1964 verbreed aldaar. Mogelijk dat deze kaart ook van die periode is?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Pino » do 29 sep 2016, 13:47

Wesso schreef:Die "nieuwe rijksweg" komt in geen enkel Rijkswegenplan voor, alleen de huidige rijksweg 15. Opmerkelijk.
Denk dat plaatselijke verleggingen, enigszins vergelijkbaar met wat je nu op de A9 bij Badhoevedorp ziet, daar ook niet in terug zouden komen. Pas wanneer er daadwerkelijk plannen hadden gelegen voor een andere route naar Rotterdam, onder handhaving van de toenmalige Rijksweg 15 naar Alblasserdam en Ridderkerk-Zuid, zou je iets verwachten in die plannen. Het plaatje suggereert dat; de tekst spreekt over verlegging van de A15. Ik vermoed dat de makers van het kaartje een beetje dachten in luchtkastelen zodra je de Sliedrechtse grenzen zou passeren ...

Hoe dan ook zou ik het niet verkeerd vinden als men de A15 langs Sliedrecht en Hardinxveld alsnog een keertje zou verleggen. De weg zit redelijk aan zijn capaciteit. Pijnpunten uit de jaren '90 (krappe spoorbrug Nijverwaard, afrit Hardinxveld) zijn inmiddels weggehaald en voorbereid op verbreding naar 2x3, maar een verbreding naar méér dan de thans geplande spitsstrook lijkt mij moeilijk. Ook omdat je dicht op bebouwing zit en ongetwijfeld in de klem zult komen met milieunormen. Dit zijn kernen die toch aan het groeien zijn, en het zou de leefbaarheid ter plaatse ongetwijfeld wel goed doen om de A15 uit de gemeenschappen weg te halen. Ik stel me dan zo voor (van oost naar west) dat na Schelluinen de A15 wordt verlegd naar de andere kant van de Betuweroute, vervolgens gebundeld met het spoor loopt tot ten noorden van Hardinxveld en dan in een rechte lijn richting Noordtunnel. Dat kan dan hand in hand met een uitbouw van het 'knooppunt' A15/N15/N214. Ongetwijfeld zal dit leiden tot de nodige 'Groene Hart'-discussies, want dat begint aan de noordkant van deze dorpen. Maar wellicht krijg je dat soort zaken wat makkelijker in beweging wanneer je niet alleen de verbetering van het drukste 2x2-traject van Nederland als rechtvaardiging hebt, maar ook de leefbaarheid ter plaatse.

Komt nog bij dat ik niet wil uitsluiten dat de dubbelstad-plannen ooit nog eens op de een of andere manier terugkomen en er aan deze rand van het Groene Hart toch nog eens wat nieuwbouw komt. Je zit dichtbij Rotterdam en dichtbij een snelweg, en Sliedrecht was niet voor niets als uitgezocht voor twee VINEX-lokaties.
Laatst gewijzigd door Pino op do 29 sep 2016, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door nickdh » do 29 sep 2016, 14:05

Jackbauer1350 schreef:Dat het kaartje uit de jaren 60 stamt komt mooi overeen met het structuurschema uit 1966. (...) De spoorbrug bij Baanhoek heeft wel een reservering op de pijlers. Maar die was als het goed is bedoeld voor een spoorverdubbeling. Verder lijken er ook geen sporen in het landschap zichtbaar voor een eventuele wegverbinding.
In 1947 werd de brug gerenoveerd nadat hij opgeblazen was door de terugtrekkende Duitse bezetting. Het lijkt me inderdaad sterk dat er toen al werd nagedacht over een weg Dordrecht-Amsterdam die eroverheen zou lopen.

Qua landschap heb je ook gelijk in, het spoor loopt namelijk over een smal verhoogd stuk wat afdaalt ter hoogte van de Tolsteeg.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door verfmeer95 » do 29 sep 2016, 15:28

nickdh schreef: Nu rest het stukje spoorlijn nog. Er staat helaas geen enkele zin over de nieuwe spoorlijn richting Rotterdam noch Dordrecht. :sadley:
Bestaat er zo'n zelfde kaartje van Papendrecht? Misschien dat daar wel te zien is waar die spoorlijn naar toe had moeten lopen? Ik verwacht zelf dat het een soort voorstadtrein had moeten worden, die Papendrecht, Alblasserdam en Ridderkerk een treinverbinding naar Rotterdam zou geven.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Willem » do 29 sep 2016, 17:55

Een beetje zoals nu het tracé van de Betuweroute is, in combinatie met een route via wat nu de Rotterdamseweg in Ridderkerk is.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door Victor » do 29 sep 2016, 19:32

nickdh schreef:de spoorlijn loopt volgens het oude kaartje langs de andere zijde van de huidige A15
De spoorlijn Gorinchem - Dordrecht, met de boog naar de Baanhoekbrug, heeft altijd op dezelfde plek gelegen. Net als het tracé van de A15.
Ik zie geen verschil tussen oud en nieuw. Of bedoel je iets anders?

Plaats reactie