Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

rene19663
stadsweg

Re: Geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen

Bericht door rene19663 » do 31 jan 2013, 21:31

Omdat ik zelf toch wel nieuwsgierig ben naar de officiele straatnaam van de oude boogbrug heb ik internet afgezocht maar alleen de omschrijving gevonden als de brug tussen de Rivierdijk en de Peulenstraat-zuid. Deze omschrijving wordt ook door gemeente Hardinxveld-Giessendam gebruikt. Volgens mij hoort een weg altijd een naam te hebben. Omdat ik nergens een officiele naam heb kunnen vinden heb ik de vraag maar bij de gemeente gesteld en hoop daar antwoord op te krijgen van de gemeente. Zodra ik het antwoord heb zal ik het hier plaatsen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 31 jan 2013, 23:56

rene19663 schreef:Volgens mij hoort een weg altijd een naam te hebben.
Er staan geen panden aan die "straat", dus voor adressen is een naam niet nodig.
Kan het zijn dat de oude gemeentegrens net ten noorden van de brug lag, zodat de Peulenstraat-Zuid net niet in de ene gemeente lag?
Die gemeente kan de brug dan hebben beschouwd als "zijtakje" van de Rivierdijk, zodat ze geen aparte straatnaam hoefden vast te stellen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » vr 01 feb 2013, 2:15

^^ Artikel 30 van de wegenwet bepaalt o.a. dat elke weg een naam of een nummer hoort te hebben en dat begin c.q. eindpunt hiervan vastgelegd moet zijn. Namen, nummers, begin- en eindpunt, e.d. dienen in de wegenligger te staan.
Wat ik wel al weet is dat Hardinxveld en Giessendam in 1957 gedeeltelijk zijn samengevoegd. De gemeentegrens lag van oudsher langs de Giessen. Echter de Giessen ligt niet meer waar hij vroeger lag. De Giessen stroomde vroeger via een delta de Merwede in. Nu is er nog maar een takje van die delta over. Of het tweede takje door de aanleg van de RW 15 is verdwenen of na een overstroming is me nog niet duidelijk. Welke tak in de delta de gemeentegrens bepaalde is me ook nog niet duidelijk. Op oude kaarten is een tak van de delta te zien welke globaal ter hoogte van de boogbrug in de Merwede uitkomt. Dus het zou kunnen dat de oude gemeentegrens van voor 1957 ter hoogte van de boogbrug lag. Ik heb nog geen kaart op internet gevonden met de exacte ligging van de oude gemeentegrens. Het analoge archief van Hardinxveld-Giessendam zit wat lastig verdeeld. Een gedeelte ligt in Gorinchem, een gedeelte in Hardinxveld-Giessendam en een gedeelte in Dordrecht. Dit om de zoektocht wat makkelijker te maken. Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 02 feb 2013, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Indien je op het voorgaande bericht reageert is quoten niet nodig. M.v.g., NL-moderator Coen Tunnel

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » za 02 feb 2013, 0:12

Ik heb antwoord gehad van gemeente Hardinxveld-Giessendam. Het wordt uitgezocht en ik krijg binnen 8 weken het antwoord over de straatnaam van de boogbrug. T.z.t. zal ik het antwoord hier plaatsen.

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » vr 08 feb 2013, 0:09

Ik heb antwoord gehad van gemeente Hardinxveld-Giessendam. De medewerker stelde dat de weg op de brug geen naam had.
Dus maar een mailtje terug gestuurd dat volgens de wegenwet het verplicht is dat elke weg een naam of een nummer moet hebben en dat dit vastgelegd moet zijn in de wegenligger inclusief begin en eindpunt.
Kreeg vervolgens een mailtje terug dat dit niet bekend was en dat het opnieuw uitgezocht gaat worden.
Wordt vervolgd en antwoord van de gemeente met de officiele straatnaam plaats ik zodra ik het antwoord ontvangen heb.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 feb 2013, 21:47

Galecopperbrug

Ik heb nog wat data van de Galecopperbrug achterhaald. Vaak wordt genoemd dat de brug in 1974 in gebruik is genomen (oa de bruggenstichting database vermeldt dit) maar volgens krantenarchieven is dat onjuist.

Op 5 juli 1971 in de avond is de eerste overspanning van de Galecopperbrug met 2 rijstroken in één richting in gebruik genomen. Er waren toen nog werkzaamheden aan de middengeleider bezig. In augustus 1971 werd het verkeer ook in de andere richting (zal wel richting westen zijn) over de nieuwe brug geleid. Vanaf dat moment waren 2x3 rijstroken beschikbaar. bron

Op 29 juni 1974 is de oude brug verplaatst naar de huidige locatie een paar kilometer noordelijker (thans de Meernbrug). bron

Daarna is de tweede overspanning van de Galecopperbrug gebouwd en op 20 december 1976 opengesteld. Sindsdien zijn 4x3 rijstroken beschikbaar. bron Verder hier een aardig artikel over de nieuwe "breivakken" van de A12.

Ik vraag me overigens wel af wat ze in het gat tussen 1971 en 1974 gedaan hebben aan de Galecopperbrug. De oude brug is pas 3 jaar nadat de nieuwe eerste overspanning van de Galecopperbrug in gebruik werd genomen verplaatst naar de MLKlaan. Misschien hebben ze in die tijd de rest van de A12 verbreed langs Utrecht.

De Galecopperbrug was overigens de eerste grote tuibrug van Nederland.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 08 feb 2013, 22:38

Het was niet alleen de brug die gebouwd moest worden, maar de gehele A12 zuidelijk van Utrecht werd begin jaren '70 omgebouwd.
Daarbij werden vlechtwerken aangelegd tussen klaverblad Oudenrijn en de Galecopperbrug, werd het ongeboren kind afgebroken en een nieuwe aansluiting voor de Europaboulevard gebouwd (die overigens al vrij snel werd gewijzigd), en werd knooppunt de Engelenbocht met rw22 (huidige Waterlinieweg) vervangen door het huidige verkeerscirculatieplein. Ook werd in dit geheel meteen al gestart met de aanleg van knooppunt Lunetten, al werden deze werkzaamheden pas in de late jaren '70 uitgevoerd.

Overigens had de Galcopperbrug na haar definitieve oplevering de volgende indeling:

2+weef - 2 - 2 - 2+weef

Op de hoofdrijbanen was ruimte voor een 3e rijstrook, maar die werd pas jaren later in gebruik gesteld. Ik meen pas ergens eind jaren '80 of rond 1990. Een exacte datum heb ik niet gevonden.

Ter hoogte van het verkeerscirculatieplein waren tot de openstelling van KP Lunetten bovendien de rangeerbanen niet opengesteld. Viaducten en asfalt lagen er wel, maar het verkeer van de rangeerbanen werd via de rotonde benedendoor gestuurd.

Bron van bovenstaande: mijn eigen geheugen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » za 09 feb 2013, 2:14

Zo'n rare stuatie waarbij je via een verkeersplein op de parallelbaan kan komen heb je denk ik alleen nog bij Velperbroek als je vanuit richting Utrecht de afslag Westervoort wilt nemen of is dit op nog meer plaatsen in Nederland.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 09 feb 2013, 9:17

rene19663 schreef:of is dit op nog meer plaatsen in Nederland.
Leenderheide?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » za 09 feb 2013, 10:01

Jep daar heb je idd ook zo'n vreemde oplossing terwijl alles langs Eindhoven pas een aantal jaar helemaal opnieuw is aangelegd.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 10 feb 2013, 15:20

Een grotendeels afgebroken brug van de A12 over de spoorlijn Gouda-Alphen a/d Rijn. De brug was toen (1984) blijkbaar aan vervanging toe.

Afbeelding

Bron

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » zo 10 feb 2013, 16:10

^^ heeft m.i. eerder te maken met de verplaatsing in verband met het aquaduct, zie ook de brug op de achtergrond.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 10 feb 2013, 16:34

^^ Je hebt gelijk. De A12 is begin jaren '80 op een noordelijker tracé gelegd dat aansloot op knooppunt Gouwe, versie 2, en het Gouwe-aquaduct. Waarschijnlijk had de brug op de voorgrond nog 2x2 (of misschien zelfs 1x4) smalle rijstroken, vergelijkbaar met het profiel van de oude basculebrug over de Gouwe.
Laatst gewijzigd door Wesso op zo 10 feb 2013, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 10 feb 2013, 17:24

Met Leenderheide is toch niks mis meer? Het is juist aangepast zodat doorgaand verkeer niet meer via de rotonde hoeft te rijden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 10 feb 2013, 17:28

Vanuit Maastricht naar bv afrit Waalre of Veldhoven zul je nog altijd via het verkeersplein naar de parallelbaan moeten rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » zo 10 feb 2013, 17:34

^^ klopt. Echter, als je van en naar de parallelbanen (N2) wil komen moet dat via het verkeersplein.

Edit: ik zie dat Palance her antwoord al gegeven heeft.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 10 feb 2013, 20:57

Wesso schreef:Een grotendeels afgebroken brug van de A12 over de spoorlijn Gouda-Alphen a/d Rijn. De brug was toen (1984) blijkbaar aan vervanging toe.
Dat was een heel sierlijk betonnen boogviaduct.
Hier twee fotootjes van RWS uit de tijd dat dat betonnen boogviaduct nog in aanbouw was, halverwege de jaren '30:

Afbeelding

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 10 feb 2013, 21:03

Nog een gesloopt viaduct, in 1987.
Er kwam geen viaduct voor in de plaats terug.

Waar o waar mocht dit zijn ?
Afbeelding

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 10 feb 2013, 21:43

Rene schreef:
Wesso schreef:Een grotendeels afgebroken brug van de A12 over de spoorlijn Gouda-Alphen a/d Rijn. De brug was toen (1984) blijkbaar aan vervanging toe.
Dat was een heel sierlijk betonnen boogviaduct.
Hier twee fotootjes van RWS uit de tijd dat dat betonnen boogviaduct nog in aanbouw was, halverwege de jaren '30.
Wow. Er waren dus twee boogbruggen over het spoor, in de A20 en de A12. Ik ben benieuwd hoe lang de A20-brug nog blijft staan.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 10 feb 2013, 22:10

Rene schreef:Nog een gesloopt viaduct, in 1987.
Er kwam geen viaduct voor in de plaats terug.

Waar o waar mocht dit zijn ?
In mijn zoektocht maanden geleden naar informatie over de Leidsebaan kwam ik deze foto tegen. Dus conclusie is dat dit een al gebouwd viaduct was voor de Leidsebaan, thv Voorschoten, die uiteindelijk nooit is gerealiseerd. Het zou voor zover ik weet geen autosnelweg worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 10 feb 2013, 22:11

Ik zeg: aanwijzing als rijksmonument. Maar ja, overal wordt erfgoed veiliggesteld, behalve als het 2oe eeuwse infrastructuur betreft... :(
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 10 feb 2013, 22:30

mavas schreef:In mijn zoektocht maanden geleden naar informatie over de Leidsebaan kwam ik deze foto tegen. Dus conclusie is dat dit een al gebouwd viaduct was voor de Leidsebaan, thv Voorschoten, die uiteindelijk nooit is gerealiseerd. Het zou voor zover ik weet geen autosnelweg worden.
Klopt. Het was een viaduct over de Papelaan in Voorschoten. Ik ben er in de jaren '70 als kind nog wel eens onderdoor gereden bij mijn ouders in de auto.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 11 feb 2013, 11:07

^^ Is die al in 1987 gesloopt?
Ik ben in 1987 in Leidschendam komen wonen en heb dat viaduct nog (in mijn geheugen) een behoorlijke tijd zien staan. Met het opschrift ANNO DOMINI 1971.

Inmiddels zijn alle bomen langs de Papelaan vervangen. Behalve die ter hoogte van het viaduct, want die bomen zijn een stuk jonger (ze waren geplant na de sloop)...
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 11 feb 2013, 11:09

Kaaiman schreef:Ik zeg: aanwijzing als rijksmonument. Maar ja, overal wordt erfgoed veiliggesteld, behalve als het 20e-eeuwse infrastructuur betreft... :(
Zie ook http://erfgoedopweg.nl (over alles wat met auto's te maken heeft behalve de auto's zelf. Dus garages en tankstations, maar ook viaducten, wegwijzers e.d.)
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 11 feb 2013, 11:51

harry schreef:^^ Is die al in 1987 gesloopt?
Ik ben in 1987 in Leidschendam komen wonen en heb dat viaduct nog (in mijn geheugen) een behoorlijke tijd zien staan. Met het opschrift ANNO DOMINI 1971.
De foto komt van de site van het sloopbedrijf en die geven aan dat ze de werkzaamheden in 1987 hebben uitgevoerd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 11 feb 2013, 12:54

harry schreef:Zie ook http://erfgoedopweg.nl (over alles wat met auto's te maken heeft behalve de auto's zelf. Dus garages en tankstations, maar ook viaducten, wegwijzers e.d.)
Ik zie geen viaducten hoor. Vooral garages en benzinestations. De categorie 'infrastructuur' is zelfs nog helemaal leeg! :(

Oké, het initiatief is er, maar daar houdt het dan ook op wat de weginfra betreft...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 11 feb 2013, 13:35

Kaaiman schreef:De categorie 'infrastructuur' is zelfs nog helemaal leeg! :(
Dat komt ook omdat bepaalde werkgroepleden (zoals ondergetekende) nog niet echt tijd eraan besteed hebben...
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 11 feb 2013, 14:23

Ik zou de Oude Rijksweg om Erm willen nomineren. :)

Het is namelijk een bijzonder stukje weg als onderdeel van de opwaardering van de rijkweg 34 in de jaren '50 om de volgende redenen:
  • Kenmerkend infrastructureel onderdeel van de snelle economische veranderingen en groei van Emmen en Zuidoost-Drenthe.
  • De eerste naoorlogse rijkswegomlegging als onderdeel van de opwaardering van de rijksweg 34 in Drenthe (wegvak Achterste Erm - Noordbarge).
  • Kenmerkend voorbeeld van de ontwikkeling van weginfrastructuur in de 20e eeuw: 1. weg door dorp; 2. weg om dorp; 3. autoweg op afstand van dorp.
  • En het allerbelangrijkst: de weg is sinds de aanleg nauwelijks veranderd, zelfs oude verkeersborden staan er nog (weliswaar RVV 1966).
  • De weg heeft nu nog maar een kleine verkeersfunctie, dus om die reden als oude betonweg bewaard gebleven en in de toekomst ook te handhaven (de weg ligt niet in de weg van andere plannen).
  • Met de reconstructie van de aansluiting Emmen-Zuid zal de verkeersfunctie wel nog minder worden, waarmee vermoedelijk afbraak/reconstructie van de weg dreigt.
En daarnaast: de Leidse viaductsportkantine mag natuurlijk niet ontbreken op zo'n site. Ik ga maar eens een inlogcode aanvragen. :)

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 11 feb 2013, 17:43

Ik weet ook nog wel een paar potentiële erfgoedkandidaten. Van sommige heb ik foto's beschikbaar.
  • Boogviaduct in de A20 bij Moordrecht (uiteraard)
  • Enkele originele viaducten in de A12 Nootdorp-Utrecht
  • Originele viaducten met naam en jaartal in de A44
  • Gebouwtje en signaalgevers bij de Maastunnel
  • Lekbrug bij Vianen (1936)
  • Rijnbrug bij Rhenen (1955)
  • Eerste omlegging van Boxtel
  • Betonnen hectometerpaal en parkeerplaatspalen langs ex-N97 in het Liesbos bij Breda
  • Andere rijkswegrestanten in Noord-Brabant die het waard zijn om te behouden?
Ik zag trouwens ook erfgoed op die site dat niet eens meer bestaat. Werk aan de winkel, mensen...

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 11 feb 2013, 19:30

Wesso schreef: [*]Andere rijkswegrestanten in Noord-Brabant die het waard zijn om te behouden?[/list]
De brug over de Maas bij Raamsdonksveer/Hank (A27) is gebouwd met restanten van de eerste Moerdijkbrug (Rw16) uit de jaren '30.