Diffractor: Geluidswal binnenkort verleden tijd?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Naturist
expressweg

Diffractor: Geluidswal binnenkort verleden tijd?

Bericht door Naturist » di 16 okt 2012, 20:12

Afgelopen Zaterdag trof ik in het Brabants Dagblad het volgende artikel aan, misschien kan er binnenkort heel wat staal, beton en ander bouwmateriaal tegen de vlakte.
Brabants Dagblad 13-10-2012 schreef: Buisjes maken eind aan geluidswallen
Enschede - Een vinding aan de Universiteit van Twente zou weleens het einde van geluidswallen langs snelweger kunnen betekenen. Onderzoeker Ysbrand Wijnant heeft een systeem bedacht met buisjes die in het asfalt kunnen worden aangebracht en het geluid zodanig omhoog sturen dat de geluidsoverlast gehalveerd wordt.
Een proef in Enschede heeft aangetoond dat het systeem werkt. Er is nu een bedrijf voor opgericht dat de naam 4silance heeft gekregen. Patentdeskundige en akoesticus Herman Schuman kon zijn oren eerst niet geloven. " Het lijkt simpel, maar is zelfs voor mij heel moeilijk te begrijpen expert van octrooibureau Arnold & Sietsma op een symposium waar de vondst werd gepresenteerd.
Het systeem dat Wijnant heeft ontwikkeld, verminderd de geluidsoverlast van wegverkeer met 3 Db., wat feitelijk neerkomt op een halvering. Dat gebeurt door holle buisjes van beton -resonatoren- die langs de kantstreep in het asfalt aangebracht worden. Resonatoren (of klankholtes) zijn met lucht gevulde buisjes die geluid in trillingen omzetten. "Ze sturen het geluid zodanig omhoog dat ze een virtuele geluidswallen vormen", verteld Martijn Enter van Kennispark Twente die het idee hielp ontwikkelen. Een test op de Knalhutteweg in Enschede, in samenwerking met GNOe, en jaar geleden, heeft de werking van het systeem aangetoond. Halverwege volgend jaar zal een eerste (tweebaansweg)weg bij het Achterhoekse Hummelo van buisjes worden voorzien. Volgens Enter gaat het buisjessysteem vijftig jaar mee en is het tien keer zo goedkoop als een geluidswal.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Geluidswal binnenkort verleden tijd?

Bericht door Vinny » di 16 okt 2012, 20:37

Leuk maar 3 dB is nou ook weer niet wereldschokkend. Het toepassen van SMA asfalt levert bijv. ook al 2 dB geluidsreductie. Het toepassen van ZOAB levert op autosnelwegen zelfs 6 dB geluidsreductie op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeer_Open_Asfalt
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 okt 2012, 20:42

3 dB kan in combinatie met dubbellaags ZOAB wel het verschil betekenen tussen wel en geen geluidsscherm op sommige plaatsen. Als je de tracébesluiten erop naslaat dan zie je dat het gros van de hogere waarden maar een paar dB boven de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ligt. Alleen voor bestemmingen dicht langs de rijbaan zal een geluidsscherm wel noodzakelijk blijven.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 16 okt 2012, 20:43

Als het 10x zo goedkoop is, leg je toch 5 van die buizenrijtjes aan? Ben je nog steeds ubergoedkoop uit en scoor je veel meer reductie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 16 okt 2012, 21:27

Als we het over een aarden geluidswal hebben (die op een dijk lijkt) dan mag die van mij juist veel vaker toegepast worden, ik vind dat erg mooi.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » di 16 okt 2012, 21:33

^^Als daar in Vught bij de verbreding van de A2 de ruimte voor was geweest, had dat ook mijn voorkeur.
Nu zouden we in Vught blij zijn met zo'n systeem met wanden die de helft lager zouden zijn.
ZEVEN METER! :booooos:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 16 okt 2012, 23:04

Tegen de tijd dat de techniek bewezen is en in de praktijk toegepast kan worden zijn we een aantal jaar verder. Dan kan het bij nieuwe wegen toegepast worden, maar bestaande geluidswallen zullen niet vervangen worden door die buizen. Het is dan immers goedkoper om de bestaande geluidswal te laten staan, zolang deze nog niet aan het einde van zijn levensduur is.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 17 okt 2012, 9:16

Ik ben wel benieuwd hoe dit systeem zich houdt na pak 'm beet 5 jaar intensief verkeer (en dus vervuiling van het wegdek). ZOAB is in zo'n situatie toch een stuk minder effectief.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

viffer
zandpaadje

Bericht door viffer » do 18 okt 2012, 23:12

En wat gebeurt er met die buisjes als daar water in komt dat ook nog eens kan bevriezen in de winter?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 19 okt 2012, 2:16

Kaaiman schreef:Ik ben wel benieuwd hoe dit systeem zich houdt na pak 'm beet 5 jaar intensief verkeer (en dus vervuiling van het wegdek). ZOAB is in zo'n situatie toch een stuk minder effectief.
5 jaar? Één herfst met wat regen, zouden ze dan niet vol blad zitten?
Warm of koud is een kwestie van referentie.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 19 okt 2012, 19:09

Ik vind geluidswallen helemaal niet erg. Zo verberg je de bebouwing een beetje langs de weg en dat vind ik helemaal niet erg. In Almelo heb je zulke geluidswallen en ik vind ze best mooi. https://maps.google.nl/maps?q=almelo&hl ... 13.76,,0,0

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 okt 2012, 15:07

Ja maar die zijn maar 2-2,5 meter hoog. De meeste schermen starten vanaf een paar meter hoger. Dan wordt het al snel lelijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 21 okt 2012, 15:10

Snelwegfreak schreef:Dan wordt het al snel lelijk.
Inderdaad :down:

Naar mijn mening een van de lelijkste stukken snelweg van Nederland (voor zover ik de snelwegen bereden heb).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 21 okt 2012, 15:20

^^ Ik vind dit nou ook niet echt fantastisch. Echt, wie het design van die schermen bedacht heeft :knetter:

Maar goed, hier is-ie met een paar jaar waarschijnlijk wel verleden tijd, als men hier in Groningen de Big Dig eens dunnetjes over gaat doen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 21 okt 2012, 21:58

Geluidswallen hebben toch hun beperkingen. Juist op deze plek zijn geluidswallen gewenst:

http://maps.google.nl/?ll=52.381466,4.8 ... 39,,0,5.07

Alleen staan deze flats zo dicht op de weg dat een geluidswal een extra (glazen?) wand voor de ramen van de daar wonende mensen is.

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » ma 22 okt 2012, 12:05

Groningen schreef:^^ Ik vind dit nou ook niet echt fantastisch. Echt, wie het design van die schermen bedacht heeft :knetter:

Maar goed, hier is-ie met een paar jaar waarschijnlijk wel verleden tijd, als men hier in Groningen de Big Dig eens dunnetjes over gaat doen.
Deze schermen zijn nog als saneringsschermen door de gemeente Groningen geplaatst vlak voor de overdracht van de Zuidelijke Ringweg van de gemeente naar het Rijk. Dat moet zo ongeveer 1986-1989 zijn gebeurd. Ik herinner me nog dat Heijmans de aannemer was en dat Rijkswaterstaat dir. Groningen maar zeer beperkte inspraak had.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 05 nov 2012, 8:33

viffer schreef:En wat gebeurt er met die buisjes als daar water in komt dat ook nog eens kan bevriezen in de winter?
Dat zullen de testen wel gaan uitwijzen, denk ik.

N ° de membre 40

peejay
autoweg

Bericht door peejay » ma 12 nov 2012, 17:56

Het kan ook met holle sleuven:
[http://www.technischweekblad.nl/holle-sleuven-tegen-weglawaai.293723.lynkx]Technisch Weekblad[/url] (04-11-2012) schreef: Holle sleuven tegen weglawaai
Indra Waardenburg

Onderzoeker dr.ir. Ysbrand Wijnant van de faculteit construerende technische wetenschappen van de Universiteit Twente heeft een nieuwe manier bedacht om het lawaai van langsrijdende auto’s te verminderen.

Hij plaatste diffractoren, holle sleuven, langs de kant van de Knalhutteweg in Enschede, die zorgen dat het banden­geluid onder een hoek van dertig graden naar boven wordt afgebogen.

Tijdens de proef bleek het geluid langs de kant van de weg met twee à drie decibel af te nemen. ‘Het idee is al wat ouder, zo’n vier jaar, en na uitgebreide computersimulaties en metingen in een anechoïsche ruimte (dode kamer red.), zijn vorig jaar de eerste proeven in de praktijk uitgevoerd’, zegt Wijnant.

De onderzoeker ziet voornamelijk mogelijkheden voor provinciale wegen. Wijnant: ‘De diffractoren hebben het meeste effect bij een snelheid die hoger ligt dan 40 tot 50 kilometer per uur. Bij lagere snelheden overstemt het geluid van de motor het band-weglawaai.’ Volgens Wijnant zullen de sleuven echter nooit de geluidschermen langs de snelweg vervangen. ‘De diffractoren werken meer als een aanvulling voor stil wegdek. Een weg met enkellaags zoab (Zeer Open Asfaltbeton, ‘fluisterasfalt’, red.) voorzien van deze holle sleuven kan dan eenzelfde geluidsreductie hebben als dubbellaags zoab’, aldus Wijnant.

Voor een verdere ontwikkeling van het product richtte Wijnant de UT spin-off 4 Silence op. De onderzoeker verwacht een uiteindelijke geluidsreductie van vier decibel, wat een halvering van het geluid zou betekenen. Een pilot langs een nieuwe rondweg bij Hummelo in de Achterhoek moet deze verwachting waar­maken.

Afbeelding
Fotograaf niet vermeld
Sleuven naast het wegdek lijken me een stuk handiger dan gaten in het wegdek.
Het is natuurlijk nog wel de vraag, waar het geluid dan 'neerkomt'.
Rij met je hart

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 apr 2013, 18:06

Rijkswaterstaat schreef:Succes in de strijd tegen verkeerslawaai

Een innovatie van de Universiteit Twente kan rijgeluiden van banden met drie of zelfs vier decibel verminderen. Inmiddels gaat de provincie Gelderland proeven doen met deze zogenoemde diffractor, en ook Rijkswaterstaat heeft belangstelling.

Afbeelding

Voor veel binnen- en buitenstedelijke gebieden in Europa is verkeerslawaai een van de grootste omgevingsproblemen. Mede daarom deed de vakgroep Structurele Dynamica en Akoestiek van de Universiteit Twente de afgelopen jaren veel onderzoek naar mogelijkheden om verkeerslawaai te verminderen. Een van de resultaten van dit onderzoek is de diffractor, die met name langs provinciale wegen en snelwegen kan zorgen voor een aanzienlijke reductie van het verkeersgeluid.

‘Een diffractor is een betonnen constructie met daarin holtes die naast het wegdek lopen’, vertelt Ysbrand Wijnant. Als docent Structurele Dynamica en Akoestiek leidde hij de afgelopen jaren het onderzoek waaruit deze slimme innovatie werd geboren. ‘De verschillen in geluidsdruk boven de holtes buigen geluidsgolven schuin naar boven af. Dit werkt het best voor geluiden die dicht bij het wegdek ontstaan, met name het rolgeluid van banden. Omdat het rijgeluid onder een hoek van zo’n dertig graden omhoog gaat, is deze methode vooral geschikt langs 80 en 120 km/h wegen, waar huizen niet al te dicht op de weg staan. De geluidsreductie neemt bovendien toe naarmate auto’s harder rijden, omdat band-weglawaai bij hogere snelheden steeds dominanter wordt. Dat maakt het effect van een diffractor in bijvoorbeeld de bebouwde kom minder groot.’

In de omgeving van Enschede voerde Wijnant vorig jaar een proef uit met de diffractor. Dat leverde een geluidsreductie van twee tot drie decibel op. Een succes: ’We streven naar vier decibel, die winst is ook zeker mogelijk. Drie decibel is echter al een mooi resultaat. Voor omwonenden levert het een duidelijk verschil op. Geluidsschermen geven uiteraard nog altijd de grootste geluidsreductie, maar een diffractor in combinatie met enkel- of dubbellaags ZOAB is absoluut veelbelovend.’

Al in een vroeg stadium vroeg Wijnant octrooi aan op zijn vinding. Ook is inmiddels het bedrijf 4Silence opgericht, dat de diffractor op de markt gaat brengen. Belangrijk voor de verdere ontwikkeling van de diffractor is een pilot die later dit jaar plaatsvindt bij Hummelo. Daar gaat de aanleg van een nieuwe rondweg van start, waarin ook een diffractor wordt aangebracht. ‘Die pilot is onder meer van belang om verder onderzoek te doen naar zaken als duurzaamheid en onderhoudsvriendelijkheid, maar natuurlijk ook de te behalen reductie’, besluit Wijnant.
Uniek in de wereld

Ook binnen Rijkswaterstaat is er belangstelling voor de diffractor en wordt de pilot bij Hummelo op de voet gevolgd. ‘Het lijkt een veelbelovende manier om verkeersgeluid bij de bron aan te pakken’, vertelt Dineke van der Burg, innovatiemanager bij Rijkswaterstaat. ‘We volgen het project al langer en zijn benieuwd naar de eerste resultaten van de pilot bij Hummelo. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat het uiteindelijke product voldoet aan alle veiligheids- en onderhoudsvoorschriften. Weggebruikers mogen er geen hinder van ondervinden. Afhankelijk van de resultaten die de pilot oplevert, bekijken we hoe we binnen de context van Rijkswaterstaat hiermee verder kunnen.’

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Diffractor: Geluidswal binnenkort verleden tijd?

Bericht door Snelwegfreak » di 09 apr 2013, 19:44

Een erg mooi product! Wel zet ik er direct vraagtekens bij. Met name wat betreft de veiligheid en levensduur. Wat als je met je band of erger met een motor op die ribbels komt: wat gebeurt er dan? Verlies je grip of iets dergelijks? Hoe lang gaat het mee? Als er een vrachtwagen overheen rijdt (en zeker meerdere keren), doet hij het dan nog?

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 09 apr 2013, 22:29

Het is een innovatieve en mooie uitvinding.

Het is niet te hopen dat de wand op DV-wegen van de wegbreedte wordt afgehaald, waardoor de weg effectief smaller wordt, waar het nu nog alleen optisch smaller is gemaakt.
En niet op alle plaatsen is er ruimte om zo'n wand naast de weg te leggen, bijvoorbeeld als er een sloot naast de weg loopt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 apr 2013, 10:01

Snelwegfreak schreef:Een erg mooi product! Wel zet ik er direct vraagtekens bij. Met name wat betreft de veiligheid en levensduur. Wat als je met je band of erger met een motor op die ribbels komt: wat gebeurt er dan?
Als ik dat zo zie wordt het met zulke dingen onmogelijk om veilig wielerwedstrijden over zulke wegen te organiseren.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 12 apr 2013, 10:07

^ Je zou die dingen kunnen afdekken met platen in het geval van een wielerwedstrijd. Natuurlijk kost dat wel meer geld en meer voorbereidingstijd (en dus langere wegafsluiting), maar goed zo vaak komen wielerwedstrijden nu ook weer niet voor.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 12 apr 2013, 10:10

Coen Tunnel schreef:
Snelwegfreak schreef:Een erg mooi product! Wel zet ik er direct vraagtekens bij. Met name wat betreft de veiligheid en levensduur. Wat als je met je band of erger met een motor op die ribbels komt: wat gebeurt er dan?
Als ik dat zo zie wordt het met zulke dingen onmogelijk om veilig wielerwedstrijden over zulke wegen te organiseren.
Wielrenners moeten eens leren om binnen de lijntjes te blijven. Al ik soms op TV zie welke capriolen ze op fietspaden en trottoirs uithalen, dan zou je ze een fietsverbod voor het leven willen geven.
Laatst gewijzigd door boe! op vr 12 apr 2013, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 12 apr 2013, 10:16

^^ Ga ik deels mee akkoord... Enkel in de laatste kilometers van een wedstrijd moet je zo'n dingen wel vermijden, maar in een wegrit van 200 kilometer moet het toch voor 180 kilometer geen probleem vormen dat je die dingen zitten hebt?

Wel moet je die dingen inderdaad naast de bestaande weg aanleggen, en niet erin.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 12 apr 2013, 10:21

Als het naast de bestaande weg wordt aangelegd, en men rekening houdt met fietsers en andere weggebruikers dan kan dit ook de verkeersveiligheid ten goede komen:

Maak er een 'irritant' bobbel-patroon van zodat erop rijden erg onplezierig is en iemand gelijk door heeft dat hij/zij van de weg af raakt. Zorg ervoor dat fietsers niet vast kunnen komen te zitten in de sleuven door er hele dunne verbindingen aan toe te voegen.

Zo sla je meerdere vliegen in 1 klap: een brede redresseerstrook, waarschuwing bij van de weg af raken en 3db - 4db reductie. Ben alleen nieuwsgierig naar de levensduur en het benodigde onderhoud (schoonmaak).

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 12 apr 2013, 10:29

^ Ik kan me voorstellen dat er allerlei troep in zo'n sleuf terecht komt, zeker in de herfst met herfstbladeren. Ook vermoed ik dat ze niet kunnen functioneren als er sneeuw ligt, al dempt sneeuw van zichzelf ook al wat geluid.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 12 apr 2013, 10:32

Ik verwacht dat men daar nog niet bepaald over na heeft gedacht.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 12 apr 2013, 10:42

Coen Tunnel schreef:Als ik dat zo zie wordt het met zulke dingen onmogelijk om veilig wielerwedstrijden over zulke wegen te organiseren.
Bijkomend voordeel waar ze ongetwijfeld geen rekening mee hebben gehouden. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 apr 2013, 12:30

hoevenpe schreef:Ben alleen nieuwsgierig naar de levensduur en het benodigde onderhoud (schoonmaak).
sirdanilot schreef:^ Ik kan me voorstellen dat er allerlei troep in zo'n sleuf terecht komt, zeker in de herfst met herfstbladeren. Ook vermoed ik dat ze niet kunnen functioneren als er sneeuw ligt, al dempt sneeuw van zichzelf ook al wat geluid.
Snelwegfreak schreef:Ik verwacht dat men daar nog niet bepaald over na heeft gedacht.
Onderhoud zal zeker nodig zijn om de geluidsreducerende werking te behouden. Aan de andere kant oogt dit als een zeer eenvoudige maatregel om aan te leggen en te onderhouden, dus zelfs met extra onderhoudskosten zal het wellicht nog wel goedkoper zijn dan een geluidsscherm aan te leggen. Je verkijkt je er snel op hoeveel een geluidsscherm kost.