Ruit Rond Rotterdam boekje 1971 - updated 13-10-2017

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Ruit Rond Rotterdam boekje 1971 - updated 13-10-2017

Bericht door Victor » do 15 nov 2012, 20:18

Een tijdsdocument uit 1971, gekregen in 1975 (was toen 10 jaar) van een buurvrouw wiens neef bij Rijkswaterstaat Civiele Techniek werkte.
Helaas niet helemaal compleet, al toen ik het kreeg... bladzijde 7 en 8 ontbreken. De tekst volgend, werd daar de Beneluxtunnel beschreven al dat niet met foto's.

De beschrijving begint bij het Kethelplein, en gaat dan via huidige A4 - A15 - A16 - A20 rond.
Voor de leesbaarheid heb ik tekstpagina's in tweeën gedeeld en vergroot weergegeven.
De links onder pagina's met foto's leiden naar grotere en betere versies van de foto's.

RuitRotterdam00
Afbeelding

RuitRotterdam01a
Afbeelding

RuitRotterdam03ab
Afbeelding
Afbeelding

RuitRotterdam04ab
Afbeelding
Afbeelding

RuitRotterdam05ab
Afbeelding
Afbeelding
https://farm5.staticflickr.com/4455/370 ... 97b4_b.jpg

RuitRotterdam06ab
Afbeelding
Afbeelding

-Bladzijde 7 en 8 ontbreken dus-

RuitRotterdam09ab
Afbeelding
Afbeelding

RuitRotterdam10ab
Afbeelding
Afbeelding[
https://farm5.staticflickr.com/4501/376 ... a99b_b.jpg

RuitRotterdam11ab
Afbeelding
Afbeelding

RuitRotterdam12ab
Afbeelding

RuitRotterdam13ab
Afbeelding
Afbeelding
https://farm5.staticflickr.com/4500/370 ... a416_b.jpg

RuitRotterdam14ab
Afbeelding
Afbeelding

RuitRotterdam15ab
Afbeelding
Afbeelding
https://farm5.staticflickr.com/4451/374 ... 7e0b_b.jpg

RuitRotterdam16ab
Afbeelding
Afbeelding

RuitRotterdam17ab
Afbeelding
Afbeelding
https://farm5.staticflickr.com/4506/374 ... 8f48_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4514/374 ... e866_b.jpg

RuitRotterdam18ab
Afbeelding
Afbeelding

RuitRotterdam19ab
Afbeelding
Afbeelding

Dat is het :)
Laatst gewijzigd door Victor op vr 13 okt 2017, 22:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Palance » do 15 nov 2012, 20:23

De A4 klaar in 1978 :rofl2:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Victor » do 15 nov 2012, 20:32

^^ tja, dat dacht men toen... zie ook de kop op bladzijde 5: "Kethelplein gedeeltelijk in dienst", alsof de rest (=A4MD) spoedig zou volgen... :lol:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door jelger » do 15 nov 2012, 20:35

Altijd leuke zulke tijdsgebonden boekjes. :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Vinny » do 15 nov 2012, 20:50

Ook toen al onnodig Engels gebruiken in de folder. :rofl2:

Sowieso vind ik de zinsbouw erg lastig te volgen hier en daar. Zou ik toch te veel gewend zijn geraakt aan MSN-taal: korte zinnen en statements van drie woorden? :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Victor » do 15 nov 2012, 20:57

Vinny schreef:Ook toen al onnodig Engels gebruiken in de folder. :rofl2:
Vind ik NOGAL meevallen! Waar zie jij Engels?
Sowieso vind ik de zinsbouw erg lastig te volgen hier en daar. Zou ik toch te veel gewend zijn geraakt aan MSN-taal: korte zinnen en statements van drie woorden? :oops:
JA :PP:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door mavas » do 15 nov 2012, 23:17

Wow, wat een fantastisch tijddocument! 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Willem » vr 16 nov 2012, 9:06

Leuk is ook die tijdelijke aansluiting op de Vondelingenweg.
Er staan tussendoor mooie foto's van plekken die er tegenwoordig toch een stuk voller uitzien.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Victor » vr 16 nov 2012, 20:26

Leuk is ook dat toen de knooppunt-namen officieel werden ingevoerd, ik die van de Ruit rond Rotterdam allang kende, door dit boekje :)

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Dweep » vr 16 nov 2012, 21:36

geweldig document en wat is er toch veel al weer verandert in die halve eeuw.. bizar eigenlijk

En die foto's geweldig!!
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Pino » za 17 nov 2012, 16:02

Victor schreef:Leuk is ook dat toen de knooppunt-namen officieel werden ingevoerd, ik die van de Ruit rond Rotterdam allang kende, door dit boekje :)
Ik had dit boekje niet, maar de knooppuntnamen waren al gemeengoed in de Rijnmond voordat knooppuntnamen bewegwijzerd werden. Op Radio Rijnmond (in de lucht vanaf 1983) werd verkeersinformatie verstrekt op basis van de namen van de pleinen op de Ring. Dus niet alleen de bekende knooppuntnamen, maar ook plaatsen als het Giessenplein, het Schieplein, het IJsselmondseplein etc. Weet eigenlijk niet of dat nu nog steeds zo gebeurt, maar het heeft wel iets praktisch.

Verder een mooi boekje. De volgende passage fascineerde me. Even ten westen van het Kleinpolderplein wordt hij over de Delfshavense Schie geleid, middels een beweegbare brug. Hierop sluit een viaduct aan, dat dwars door de Spaanse Polder voert. Het heeft een lengte van ongeveer een kilometer. Aan het einde hiervan bevindt zich een aansluiting op het Rotterdamse wegennet, die toegang geeft tot het gebied bij het rangeerterrein van de NS (hier vertrekken o.a. de kangoeroe-treinen naar Frankrijk. 'Kangoeroe' is een bepaald systeem waarbij vrachtautoaanhangers in hun geheel op speciale goederenwagens geplaatst worden en zo vervoerd worden).

Na enig zoekwerk weet ik dat er zo'n terrein lag parallel aan de Matlingeweg, dat begin jaren '80 is afgebouwd. Dat spoor werd inderdaad gebruikt voor huckepacks (wie meent te moeten klagen over het gebruikt van Engels in het boekje zal wel staan juichen bij de heerlijk ouderwetsche term kangoeroe-vervoer). Het bestaan van zo'n terrein -waar ik tot vandaag niets van wist- werpt ook wel enig licht op het Giessenplein zelf. Vermoedelijk was het spoor verantwoordelijk voor de onmogelijke oorspronkelijke configuratie van de aansluiting, met de afrit in de richting Hoek van Holland en de oprit in de richting Gouda zeer dicht tegen de Giessenbrug aan gelegen. En mogelijk ook voor het gehele bestaan van de aansluiting, want zo logisch was die plek eigenlijk nooit - een soort wasteland in een uithoek van Rotterdam.

Nou goed, het is allemaal goed gekomen. Het Giessenplein werd omgebouwd naar iets bruikbaars, en de aansluitende wegen werden uitgebouwd tot de Parklane, een gestroomlijnde route naar Rotterdam-Centrum. Toch een geluk bij een ongelukkig gesitueerde aansluiting ...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Victor » za 17 nov 2012, 22:30

^^ klopt helemaal, met dat spoor in de Spaanse Polder.
De Stoom Stichting Nederland heeft er nog een tijd gezeten. Toen hun depot aan de zuidkant van de A20 in bouw was, maakten ze nog gebruik van de sporen ten noorden van de A20. Inclusief de overweg. Ik ben nog een tijd medewerker geweest bij de SSN, en over het gebruik van die overweg deden mooie verhalen de ronde :)
Hier een website met foto's van SSN depots door de jaren heen, met ook een aantal foto's uit die periode: http://www.mooietreinen.nl/SSN.htm

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Pino » zo 18 nov 2012, 11:56

^^ Ik ben als kleine jongen één keer in het depot geweest ten zuiden van de A20, op een soort van open dag waar je ook kleine ritjes kon maken. Was op een koninginnedag, als ik me goed herinner. Als ik de website zo lees, zou dat best wel eens een event kunnen zijn geweest ter gelegenheid van de opening van dat depot. Apart alleen dat ik nul mental picture heb van spoor noordelijk van dat depot. En dat terwijl wij vanuit ons toenmalige huis in Overschie toch wel zeer regelmatig door de Spaanse Polder reden. Maar goed, ik was een jaar of 4 à 5...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Seat » ma 19 nov 2012, 9:43

Victor schreef:
Vinny schreef:Ook toen al onnodig Engels gebruiken in de folder. :rofl2:
Vind ik NOGAL meevallen! Waar zie jij Engels?
Sowieso vind ik de zinsbouw erg lastig te volgen hier en daar. Zou ik toch te veel gewend zijn geraakt aan MSN-taal: korte zinnen en statements van drie woorden? :oops:
JA :PP:
Hij bedoelt misschien het woord 'city', maar dat werd in de jaren overal voor gebruikt. Ik heb de laatste tijd veel filmpjes/boekjes bekeken over Hoog Catharije in Utrecht (rond 1970) en daar spreken ze ook continu over de 'city', het 'citygebied', etc.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door harry » di 20 nov 2012, 12:27

Seat schreef:Hij bedoelt misschien het woord 'city', maar dat werd in de jaren overal voor gebruikt.
Niet overal voor: cIty werd/wordt gebruikt als term voor zakencentrum, geïnsprireerd op de Londense City (= dat gebied in Londen waar je tussen de kantoorgebouwen hier en daar nog een oude kerk tegenkomt).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Pino » di 20 nov 2012, 13:38

^^ Ik snapte vroeger ook de term West End niet helemaal. Want dat was toch het centrum van London? Vanuit dat gezichtspunt bestaat het westen eerder uit buurten als Kensington en Westminster - daar kom je tenminste nog wel eens als toerist. Nou goed, toen ik begon te werken voor een op de Londonse markt opererend kantoor werd die werkelijkheid snel rechtgezet 8-)

Hoe dan ook, het woord "City" in deze betekenis komt ook voor op borden in Zürich. En als ik het goed heb ook in een paar Duitse steden. In Nederland heeft het volgens mij nooit ergens op de borden gestaan. Wellicht omdat de zakencentra in die tijd in de daadwerkelijke stadscentra lagen. Op de Zuidas was toen alleen nog maar een busstation; eerdere plannen voor Amsterdamse zakencentra buiten het stadscentrum moesten zelfs nog worden afgeschoten. En in Rotterdam is een zakencentrum buiten het stadscentrum sowieso nooit aan de orde geweest.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Vinny » wo 21 nov 2012, 19:27

"Central Buisness District" (CBD) in vaktermen. In Nederlandse steden komt (meestal) de naam van het gebied op de bewegwijzering te hangen. Beukenhorst, Teleport, Zuidas...

Overigens wordt met Zürich-City wel degelijk de binnenstad bedoeld. Ik zie daar toch weinig kantoorkolossen. Mja, je hebt natuurlijk wat bankgebouwen bij het hoofdstation. De kantoren zitten nu vooral rondom de Hardbrücke, maar in feite is het in Zürich vrij gedeconcentreerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Willem » do 22 nov 2012, 15:53

De term CBD slaat alleen op de binnenstad, zoals de City van Londen. De genoemde gebieden kun je daarom eigenlijk geen CBD noemen. De enige plek in Nederland die je zo zou kunnen noemen is het gebied rond het Weena in Rotterdam.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971

Bericht door Victor » do 22 nov 2012, 18:08

^^ Met de Ruit Rond Rotterdam dan wel het boekje daarvan heeft het allemaal niks te maken :offtopic:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971 - updated 13-10-2017

Bericht door Boerenkool » ma 30 okt 2017, 21:28

Cityvorming was een concept in economie en geografie.
In de VS staan in het centrum de wolkenkrabbers en kantoren en wonen de mensen ver weg in wijkjes vol tuin. Alles uit Amerika was goed dus vonden velen dat dat in NL ook moest. Of onafwendbaar was. Huizenprijzen op die plekken bleven ook flink achter want gehorig, tochtig, koud, vochtig, krap en je auto kon niet voor de deur en het was vergeven van de junks en krakers.
Uiteindelijk zijn de oude binnensteden weer populair geworden. Maar voor die tijd is er her en der wel wat gebeurd. Hoog Catharijne, daar zijn zelfs middeleeuwse gebouwen voor gesneuveld..
City was toen een tijd een hip concept. Beetje zoals iedere streek nu ergens een Vally in is of een Mainport.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971 - updated 13-10-2017

Bericht door harry » ma 30 okt 2017, 22:02

^^ Leuk, zo'n bijdrage die vijf jaar eerder al als off-topic bestempeld is. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Ruit Rond Rotterdam boekje 1971 - updated 13-10-2017

Bericht door Victor » di 31 okt 2017, 20:54

:lol: :lol:

Plaats reactie