N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Jeroen05
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 8:46

N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Jeroen05 » vr 04 jan 2013, 9:13

De weg Breda Overijssel ken ik al sinds de 70 er jaren. Wij reden dat regelmatig om Familie te bezoeken in Enschede. Zo ook staat me in het geheugen gegrift de onderbreking bij Arnhem. Je ging van de snelweg af en reed een km of 20 over een 2-baansweg de N50. Het zweefvliegveld en even verderop de Woest Hoeve staan me ook nog bij. Laten ben ik die weg dagelijks gaan rijden en na enige onderbreking rij ik nu dagelijks Breda Borne. "Helaas: via je nieuwe snelweg A50. Ik vroeg me edoch af, puur voor de afwisselingen én omdat het leuk is, of het mogelijk is deze oude N50 nog te nemen. Beginnende dus bij het wegrestaurant bij Arnhem. Volgens mij moet je nu Arnhem Noord nemen vroegen was dat volgens mij Apeldoorn. Op de wegenkaarten en Google Maps kom ik er niet echt aan uit en ik heb ook ergen gelezen dat deze weg afgesloten zou zijn? Misschien is er iemand hier die net als ik graag over nostalgische wegen rijdt en dit stukje "Route National 7"van nederland nog wel eens berijdt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Rogier » vr 04 jan 2013, 9:44

^^

Volgens mij loopt er naast een de A50 tussen Hoenderloo en Arnhem een parallelweg.
Echter deze kun niet zien als de oude N50, omdat de A50 (deels) op het oude trace van de N50 gebouwd is.
Wel kun je tussen Hoenderloo en Beekbergen \ Apeldoorn nog deels over de oude rijksweg rijden. De A50 tussen Apeldoorn en Hoenderloo is wel op een nieuw trace aangelegd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door harry » vr 04 jan 2013, 10:58

Rogier schreef:Volgens mij loopt er naast een de A50 tussen Hoenderloo en Arnhem een parallelweg.
Echter deze kun niet zien als de oude N50, omdat de A50 (deels) op het oude trace van de N50 gebouwd is.
En delen van de N50 die niet A50 zijn, zijn letterlijk omgeschoffeld tot natuurgebied.
Een eventuele "parallelweg" wijkt wel een flink eind van het A50/N50-tracé af.
Volgens mij kun je niet (legaal) met de auto van Arnhem naar Beekbergen zonder de A50 te nemen of een flink stuk om te rijden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Jeroen05
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 8:46

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Jeroen05 » vr 04 jan 2013, 11:12

Ok, zoiets had ik al verwacht uitgaande van wat ik kan zien op de kaart. Wel heel jammer want ik vond het een práchtig gedeelte om door te rijden!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door harry » vr 04 jan 2013, 11:38

Ja, de N50 was een heel mooie weg. Daar kon je ook extra lang van genieten, want meestal stond je er stil.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door sirdanilot » vr 04 jan 2013, 12:50

De parallelweg van de A50 heet nochtans wel Oude Arnhemseweg tussen Beekbergen en zo ongeveer halverwege de route, en daarna Apeldoornseweg. Maar deze naam slaat dus niet op de oude rijksweg?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Wesso » vr 04 jan 2013, 15:29

Bij het buurtschap Groenendaal naast de A50 ligt nog een parkeerplaats met een enigszins nostalgisch karakter. Ik weet niet of dit bij de N50 heeft gehoord, maar vroeger was hier een T-kruising van de N50 en de straat Groenendaal.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door sirdanilot » vr 04 jan 2013, 15:58

^ Inclusief een mooi nostalgisch stapeltje borden :top:

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door jan » za 05 jan 2013, 18:41

harry schreef: Volgens mij kun je niet (legaal) met de auto van Arnhem naar Beekbergen zonder de A50 te nemen of een flink stuk om te rijden.
Er is wel wel een parallelweg tussen Hoenderloo en Arnhem, maar bij Groenendaal mag je niet verder (uitgezonderd bestemmingsverkeer). Ik weet nog wel dat mijn vader bij file op de A50 (lees: toen de spitsstroken er nog niet lagen) deze parallelweg desondanks weleens nam.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Tachi » za 05 jan 2013, 19:44

sirdanilot schreef:De parallelweg van de A50 heet nochtans wel Oude Arnhemseweg tussen Beekbergen en zo ongeveer halverwege de route, en daarna Apeldoornseweg. Maar deze naam slaat dus niet op de oude rijksweg?
Nope, vanaf iets ten zuiden van Woeste Hoeve tot voor de laatste afrit bij Arnhem gaat de A50 over de oude N50. Voordat knooppunt Waterberg klaar was moest je hier de A12 op richting Utrecht.
Ik dacht dat de westelijke rijbaan op de oorspronkelijke N50 gebouwd is. In ieder geval waren de eerste bouwactiviteiten aan de oostkant van de N50 en bij Arnhem aan de westkant.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 jan 2013, 1:23

Tussen de aansluiting Schaarsbergen van de A50 en de aansluiting Arnhem-Noord van de A12 is de Apeldoornseweg, de huidige N784, volgens mij wel degelijk de oude N50. De A50 is daar westelijker dan de N50 aangelegd; komende vanaf Apeldoorn zit er vlak voor de afrit Schaarsbergen een flauwe knik in het tracé van de A50. En volgens mij ook het tracé van de Oude Arnhemseweg langs Woeste Hoeve (Streetview), vanaf pakweg ten zuiden van de Wildwissel Woeste Hoeve tot de scherpe bocht waar de Oude Arnhemseweg weer met een viaduct over de A50 gaat. In het verlengde van die bocht ligt nog een parkeerplaats (Streetview) ten behoeve van de bushalte Woeste Hoeve (die aan de A50 ligt), die parkeerplaats ligt ook op het tracé van de oude N50. Misschien is het zelfs nog het oude wegdek. Vanaf de huidige aansluiting Hoenderloo van de A50 is het oude tracé op de satellietbeelden nog duidelijk herkenbaar. Vanaf de Arnhemseweg liep de weg vrijwel recht naar het zuiden, terwijl de A50 daar juist enigszins slingert.

Kortom, alles bij elkaar is er nog maar zo'n drie kilometer van de oude N50 Apeldoorn-Arnhem over en berijdbaar, een kleine kilometer ter hoogte van Woeste Hoeve en ongeveer twee kilometer ten noorden van Arnhem.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Tachi » zo 06 jan 2013, 15:32

Coen Tunnel schreef:Tussen de aansluiting Schaarsbergen van de A50 en de aansluiting Arnhem-Noord van de A12 is de Apeldoornseweg, de huidige N784, volgens mij wel degelijk de oude N50.
Dat heb je goed :top:

Upquark
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 24 mei 2009, 21:55
Locatie: Apeldoorn

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Upquark » za 12 jan 2013, 0:49

Een heel andere weg, maar wel heel mooi om te rijden als je toch in de buurt bent: de N804, die wat verder weg parallel aan de A50 loopt.

Jeroen05
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 8:46

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Jeroen05 » di 15 jan 2013, 12:20

Afgelopen Zaterdag een poging gedaan. Afslag Arnhem Noord genomen, wat vroeger volgens mij Afslag Apeldoorn was. Ik moet zeggen dat het niet echt herkenbaar was. Ik kan me herinneren dat je door een behoorlijk bebost gedeelte reed en al vrij snel aan de linker kant het zweefvliegveld Terlet zag liggen. Nu kan je idd maar een paar km rijden alvorens er een bord komt dat weg dood loopt en je weer de autobaan op moet.

Volgende keer maar eens die bovengenoemde weg proberen die er iets ten westen van ligt. Ik heb trouwens zitten zoeken bij afbeeldingen of er mss een kaart te vinden is van de oude N50 maar kan die tot nu toe niet vinden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Coen Tunnel » za 05 aug 2017, 21:53

jan schreef:
harry schreef:Volgens mij kun je niet (legaal) met de auto van Arnhem naar Beekbergen zonder de A50 te nemen of een flink stuk om te rijden.
Er is wel wel een parallelweg tussen Hoenderloo en Arnhem, maar bij Groenendaal mag je niet verder (uitgezonderd bestemmingsverkeer). Ik weet nog wel dat mijn vader bij file op de A50 (lees: toen de spitsstroken er nog niet lagen) deze parallelweg desondanks weleens nam.
Toevallig heb ik dit vandaag eens uitgeprobeerd. Van zuid naar noord kan het legaal! Er staan wel borden :L8: met onderbord uitgezonderd fietsers, bromfietsers en bestemmingsverkeer, maar dat is natuurlijk geen expliciet verbod om door te rijden. De noodzakelijke borden :C12: ontbreken. Die staan wel bij Groenendaal richting Terlet, maar niet de andere kant op; vanaf het kruispunt bij Terlet kom je alleen maar een :L8: tegen en dan mag je natuurlijk doorrijden totdat je ergens wordt tegengehouden, fysiek of door een :C12:. Maar dat gebeurt dus niet. Dus wie deze weg een keer wil rijden: van Arnhem via Terlet en Groenendaal naar Woeste Hoeve is het legaal mogelijk, en ik vond het ook de moeite waard. Ondanks dat je nergens ver van de A50 zit is het prachtig rijden en kijk je toch heel anders naar de mooie omgeving. Aanrader! 8-)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door boe! » za 05 aug 2017, 22:48

^^ Zeker een aanrader. Ik heb deze route een paar weken geleden nog gereden. ;)

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Egbert » zo 06 aug 2017, 8:40

Van de noordkant kant staat volgens streetview ook alleen maar een verbodsbord "uitgezonderd bestemmingsverkeer". Dus echt handhaafbaar is het ook niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 aug 2017, 12:38

^^ Er zal vast niet actief op gehandhaafd worden. De weg tussen Groenendaal en Terlet is echter niet heel breed, maar er zijn vrijliggende fietspaden, dus je rijdt ook niet echt iemand in de weg: https://www.google.nl/maps/@52.0633689, ... 312!8i6656

Het is ook alleen die paar kilometer tussen Groenendaal en Terlet die formeel alleen voor bestemmingsverkeer is. Maar aangezien daar niet echt adressen zijn aan dat traject is het de vraag wat bestemmingsverkeer precies is.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Wesso » zo 20 aug 2017, 22:23

Afgelopen zondag ben ik ook over het N50-tracé gereden van Arnhem tot Woeste Hoeve. Een mooie route die dagjesmensen overigens ook wisten te vinden. ;)

Edit:
Het grootste gedeelte (tussen de Koningsweg/N311 en de Groenendaalseweg) volgt dus niet het originele tracé, dat ligt onder de A50. Ik kwam veel flauwe bochten tegen tussen de kruisingen. Het is hier een recreatieweg met split als toplaag. Tussen Terlet en Groenendaal nog wel met een Vmax van 80, levensgevaarlijk. :dyn_hyp:

Dit gedeelte van de Apeldoornseweg en dit gedeelte van de Oude Arnhemseweg bij Woeste Hoeve geven nog het beste idee van de oude N50.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: N50 Arnhem-Apeldoorn nog berijdbaar?

Bericht door Victor » di 22 aug 2017, 0:43

Been there, done that... back in the days toen er nog geen A50 was tussen Arnhem en Woeste Hoeve 8-)
Kwam toen wel regelmatig in de filemeldingen op de radio, dat stuk N50 tussen Arnhem en Woeste Hoeve.

Plaats reactie