Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Mandelsoft » za 16 mar 2013, 14:11

Nu we toch bezig zijn over het herontwerpen van het Nederlandse wegennet als tegenhanger van waarmee dit topic startte...

Afbeelding
NOOT: Hoe donker de weg, hoe belangrijker de verbinding. De gele wegen kunnen ook worden uitgevoerd als expresweg...


Dit ontwerp zit er verassend genoeg weer heel anders uit dan wat er in werkelijkheid ligt. Zo heb ik ook een "Hanzeweg" tussen Almere en Zwolle gepland. Ook heb ik de route Amsterdam-Rotterdam dichter langs Zoetermeer laten lopen om deze verbinding directer te laten zijn. Den Haag ligt dan wel iets uit de route...

Slechts een paar snelwegen hebben hun originele route behouden. Dit zijn:
  • A2 Utrecht - Maastricht
  • A12
  • A16
  • A28
  • A31/N31
  • A32/N32
  • N57
  • A58 Vlissingen - Breda
  • A67
Schiet maar raak!

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » za 16 mar 2013, 16:49

Daar schrap je toch de rechtstreekse verbindingen vanuit Amsterdam naar Duitsland en België. Geen A27 Utrecht - Breda betekent dat je die verkeersstromen naar het zuiden langs Rotterdam routeert. Ik zat juist te denken aan een route naar het zuiden die Rotterdam verder zou ontlasten, nu bij Rotterdam behalve het onvermijdelijke lokale verkeer en het onvermijdelijke verkeer van en naar de haven ook veel doorgaand verkeer komt dat je eigenlijk met een grote boog om het stedelijk gebied heen zou willen hebben. Een A3 die ten zuiden van Gouda nog doorloopt tot Dordrecht zou daar kunnen helpen.

Het schrappen van de A1 en de A15 legt zeer veel druk op de A12 als achterlandverbinding vanuit de Randstad. Daar kun je dan natuurlijk een 2x5-verbinding van maken tussen Gouda en de Duitse grens, maar ik vind het geen prettig uitgangspunt. Een groot ongeluk op de A12 en je hebt toch een behoorlijk probleem in je achterlandverbinding. Ook in de verbindingen tussen landsdelen.

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Sophie » za 16 mar 2013, 16:54

Ook het schrappen van verbindingen met D vind ik apart...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Vinny » za 16 mar 2013, 17:16

Het kaartje is interessant, maar er staan wel de nodige zwakke punten in. Zo begrijp ik echt niet hoe je de relatie Amsterdam-Amersfoort, Amsterdam-Almere en Amsterdam-Utrecht op één onsluitingsweg wil gooien. Een weg tussen Alphen en Hilversum lijkt me - alles overwegende - zeer weinig zinvol. Tussen beide steden moet nu ook omgereden worden via Utrecht, terwijl de vervoersvraag tussen beiden ook niet heel sterk is.

Wat me wel opvalt is dat je vasthoudt aan de afsluitdijk. Enige jaren geleden is er ook iemand geweest die het theoretische snelwegnetwerk van Nederland had ingetekend, en daar ontbrak deze verbinding juist. Puur netwerktechnisch is de route van de oude veerverbinding Enkhuizen-Stavoren beter. Je krijgt dan een snelweg Amsterdam-Purmerend-Hoorn-Enkhuizen-Heerenveen of Sneek en dan een splitsing in een tak naar Leeuwarden en een tak naar Drachten, Groningen. Harlingen is een leuk schattig havenstadje maar heeft slechts 15.000 inwoners. Een goed uitgebouwde provinciale weg tussen Harlingen en de snelweg naar Leeuwarden voldoet dus. Verder zou ik tussen Leeuwarden en Groningen een rechtstreekse snelweg aanleggen. Dat zijn provinciehoofdsteden met een behoorlijke hoeveelheid inwoners.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Sophie » za 16 mar 2013, 17:24

^^
Ik denk dat hij de positie van de dijk als gegeven beschouwt heeft, en de dijk is (voor zover ik weet) niet als infrastructuurproject aangelegd, die weg was een "neveneffect".
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » za 16 mar 2013, 17:50

^^ De dijk ligt er. Een soort Zeelandbrug aanleggen door het IJsselmeer zou technisch natuurlijk kunnen, maar gezien de hoge kosten daarvan moet je wel een behoorlijke winst realiseren ten opzichte van een snelweg over de Afsluitdijk om de extra causeway interessant te maken.

Wat betreft de verbinding Groningen - Leeuwarden: de verkeersvraag daar is toch niet heel groot. Weinig forensenverkeer, terwijl het voor het netwerk behoorlijk helpt om via Drachten te routeren. Die omweg is zeer beperkt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door mhkamp » za 16 mar 2013, 17:58

Mandelsoft schreef:Nu we toch bezig zijn over het herontwerpen van het Nederlandse wegennet als tegenhanger van waarmee dit topic startte...
*Oef* Het Noordoosten van Nederland komt er bekaaid van af zeg. Ben ik blij dat de BAB31 op een steenworp afstand ligt.

Ik mis minimaal de N33 en N34. Het zijn toch de aders in Groningen en Drenthe. De N33 tussen Assen en Zuidbroek is hierbij wel een belangrijke: Je kan Groningen er mee mijden als je naar Duitsland of de Eemshaven gaat.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Vinny » za 16 mar 2013, 18:30

Pino schreef:^^ De dijk ligt er. Een soort Zeelandbrug aanleggen door het IJsselmeer zou technisch natuurlijk kunnen, maar gezien de hoge kosten daarvan moet je wel een behoorlijke winst realiseren ten opzichte van een snelweg over de Afsluitdijk om de extra causeway interessant te maken.

Wat betreft de verbinding Groningen - Leeuwarden: de verkeersvraag daar is toch niet heel groot. Weinig forensenverkeer, terwijl het voor het netwerk behoorlijk helpt om via Drachten te routeren. Die omweg is zeer beperkt.
De dijk ligt er nu. Als je een nieuw netwerk intekent, dan kun je ook die dijk als niet gegeven beschouwen net als alle andere wegen-spoorlijnen.

Als we uitgaan van de afsluitdijk zoals die nu is, dan zie ik eerder een visgraatstructuur voor me. Een weg die van Zurich direct door naar Duitsland loopt (langs Groningen) en waarbij alle steden worden bereikt via een autobahn-zubringer (zijtakken).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Davy » za 16 mar 2013, 18:36

Misschien wel beter om voor Nederland een nieuw topic te starten of dit af te splitsen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » za 16 mar 2013, 18:46

Vinny schreef:Als we uitgaan van de afsluitdijk zoals die nu is, dan zie ik eerder een visgraatstructuur voor me. Een weg die van Zurich direct door naar Duitsland loopt (langs Groningen) en waarbij alle steden worden bereikt via een autobahn-zubringer (zijtakken).
Jep. Zuidelijk langs Leeuwarden, noordelijk langs Drachten, zuidelijk langs Groningen en dan zo'n beetje verder over de A7 zoals hij ligt. Wat betreft de Afsluitdijk, het is natuurlijk een kunstwerk dat er om waterbouwkundige redenen is neergelegd en waarover later nog vrolijk een snelweg is neergelegd. Om waterbouwkundige redenen ligt hij waar hij ligt; daarmee toch eerder een gegeven voor mij in deze fictieve exercitie (maar goed: ik realiseer me dat in dit soort fictie andere uitgangspunten mogelijk zijn).
Laatst gewijzigd door Pino op vr 03 mei 2013, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door sirdanilot » za 16 mar 2013, 18:48

Ik zal als ik tijd heb ook eens zo'n kaartje maken. Ik ben het totaal oneens met het kaartje van mandelsoft in ieder geval ;)

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Mandelsoft » za 16 mar 2013, 18:48

Oei, ik zie dat mijn kaartje toch wel wordt bekritiseerd (en voor een groot deel ook wel terecht). Zijn er nog positieve kritiekpunten? Ik kan toch niet alles verknalt hebben...

Ik heb inderdaad de Deltawerken en de Afsluitdijk als gegeven genomen. Eigenlijk had ik ook een extra verbinding in moeten tekenen over de Houtribdijk...

Over onbreken van achterlandverbindingen naar Duitsland: waar ontbreken dan de verbindingen? De meeste verbindingen die nu bestaan die ik uit mijn hoofd ken staan er gewoon in (behalve de A74/A61).

Ik ben benieuwd naar de alternatieven ;)
Daviedoff schreef:Misschien wel beter om voor Nederland een nieuw topic te starten of dit af te splitsen?
Dat denk ik ook ja...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » za 16 mar 2013, 18:59

Mandelsoft schreef:Zijn er nog positieve kritiekpunten? Ik kan toch niet alles verknalt hebben...
De "afgeplatte" A4 langs Zoetermeer vind ik aardig bedacht, evenals de Hanzesnelweg.
Over onbreken van achterlandverbindingen naar Duitsland: waar ontbreken dan de verbindingen? De meeste verbindingen die nu bestaan die ik uit mijn hoofd ken staan er gewoon in (behalve de A74/A61).
De grensovergangen liggen er, het is eerder de manier om die vanuit de Randstad te bereiken. De wereld bij De Lutte en Gennep verandert toch wel aanzienlijk als je daar vanuit Rotterdam en Amsterdam niet meer zulke directe verbindingen naartoe hebt.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Mandelsoft » za 16 mar 2013, 19:30

^^ Ah, op die fiets...

(al kan ik de verbinding Rotterdam naar Duitsland over de E31 ook niet bepaald rechtstreeks noemen...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door keokiracer » za 16 mar 2013, 19:35

Met een soort N33-achtig iets en een belofte dat die weg BoZ-Zierikzee niet rechtstreeks door Halsteren gaat, vind ik het best een goed plan ;)
Een weg Vlissingen - Brugge samen met de Westerscheldetunnel vind ik eigenlijk een beetje over-the-top.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » za 16 mar 2013, 19:40

Mandelsoft schreef:al kan ik de verbinding Rotterdam naar Duitsland over de E31 ook niet bepaald rechtstreeks noemen..
Immer gerade aus tot Valburg en dan het hoekje om. Kan rechtstreekser, maar een rechtstreeks lijntje trekken tussen Rotterdam en Gennep lijkt me ook niet echt aan de orde qua verkeersvraag. Op deze manier lift je mooi mee op de toch al redelijk logische route Rotterdam - Nijmegen. En het is natuurlijk hoe dan ook winst ten opzichte van een route die je eerst naar Den Bosch brengt, dan naar Nijmegen en dan weer zuidelijk naar Gennep.

Hoe dan ook, Wales - Engeland is bijna afgelopen. Ik ga tekenen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » za 16 mar 2013, 21:40

Dit zijn mijn vlugge gedachten.
Afbeelding

Belangrijkste verschillen op een rijtje:
- Rechtstreekse verbinding vanaf de A4 bij Zoeterwoude naar de A13 bij Delft.
- Verbinding van Amsterdam naar het zuiden loopt westelijker van Utrecht dan huidige A2, feitelijk gericht op Breda en Antwerpen. Met verlegnde A20 tussen Gouda en Breukelen die de primaire route Amsterdam - Rotterdam zou worden.
- De weg naar Eindhoven / Maastricht loopt in de Randstad niet naar Amsterdam, maar oostelijk van Utrecht richting Hilversum. In Brabant gaan we terug naar het oorspronkelijk geplande tracé langs Veghel, oostelijk langs Eindhoven en dan pas bij Weert aansluiten op het huidige tracé. Zou dan wel een oplossing moeten worden gevonden voor de Strabrechtse Heide. Voor verkeer naar Amsterdam ligt er zuidelijk van Utrecht een speciale dwarsdoorsteek tussen de route Amsterdam
- Algemene herschikking van de wegen in Groningen en Friesland. De A7 oostelijk van de Afsluitdijk loopt volgens "vissegraadsysteem" naar het oosten en bedient steden via inprikkers. De A6 loopt van Emmeloord door naar Assen; de huidige A7 langs de Friese stedenrij blijft die steden bedienen en sluit uiteindelijk bij Assen aan op de weg naar Groningen.
- Verlengde A58 oostelijk van Eindhoven: bedient Helmond en verlicht overbelaste A67.

Ook hier geldt: ik heb me gericht op de grote lijn. Inprikkers en ringwegen zijn niet ingetekend; ik zou die ook het liefste buiten het landelijk hoofdwegennet houden.
Laatst gewijzigd door Pino op za 16 mar 2013, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Ds79m » za 16 mar 2013, 21:49

De makkelijkste manier om op een Belgische manier naar het Nederlandse wegennet te kijken, is om gewoon België naar Nederland te verplaatsen, en dan de Belgische situatie op Nederland te projecteren :)

Dit is dan het resultaat:

Afbeelding
Oranje=Nieuwe snelwegen
Rood=Nieuwe expresswegen, eventueel met gelijkvloerse kruisingen.


Ter verduidelijking even per provincie de bijzonderheden:

GRONINGEN:
-Geen provincie met grote verkeersproblemen, zij het dat het jammer is dat een verbinding over het Boterdiep ontbreekt, waardoor de Noordkant van de Ring niet sluitend is. De Ring heeft een langer tracé, waarmee Gent wel via 2 snelwegen is verbonden met de Eemshaven.

DRENTHE:
-Er ligt een snelweg, maar de provincie blinkt toch uit in 2x2-wegen met gelijkvloerse kruisingen. Dit geldt onder meer voor de Ring rond de hoofdstad Roeselare en bij de verbindingen rond Oudenaarde.

FRIESLAND:
-Er ligt een prima wegennet rond de tweelingstad Genk-Hasselt en rond Turnhout. Bij deze hoofdstad staan helaas aan de oostkant wel borden met Einde-Ring.

OVERIJSSEL:
Een provincie met een goed wegennet, dat voornamelijk is gebouwd voor de textielindustrie instortte. De belangrijke stad Charleroi heeft 2 ringwegen, en ook La Louvière is uitstekend verbonden met de A1. Soms staat het stoplicht op rood, dan weer op groen, in La Louvière is altijd iets te doen.

GELDERLAND:
-Deze grote provincie heeft zo zijn problemen, onder meer rond de hoofdstad Leuven waar belangrijke wegen splitsen en een echt goede verbinding met Mechelen ontbreekt.
-Provinciestad Kortrijk heeft wel uitstekende wegen, met een snelwegring, die echter wel deels op de A1 meelift.
-Meer naar het westen heeft de A30 bij Verviers een korte verlenging naar het noorden. Dit is eigenlijk meer een geïntegreerde afrit Terschuur.

UTRECHT:
-De hoofdstad Brugge heeft een behoorlijke rondweg. Aan de noordkant ligt geen snelweg, maar worden de gelijkvloerse kruisingen momenteel omgebouwd.

FLEVOLAND:
-De hoofdstad Wavre en Louvain-la-Neuve hebben een aantal expresswegen om de stad liggen, onder meer naar het Gelderse Nijvel. Er was op geanticipeerd dat dit een groeiregio zou worden. Ook het pretpark dat ooit Walibi heette wordt ermee ontsloten.
-Bij Halle is het eerste deel van de A6 2x2 met verkeerslichten. Er zijn plannen om dit aan te pakken.

NOORD-HOLLAND:
-De hoofdstad Brussel mist een deel van de Ring aan de noordoostkant. De Ring is nu getraceerd over een langer tracé. Een deel hiervan is geen snelweg, omdat dit politiek gevoelig ligt in het Beemster- en Waterlandgebied.
-Vanuit Blankenberge gaat een rechtstreekse snelweg naar Oostende in Zuid-Holland. Dit is een belangrijke verbinding, omdat de hele kustlijn en het duingebied zijn volgebouwd met badplaatsen als Koksijde en De Haan. De Kusttram rijdt parallel aan deze weg.

ZUID-HOLLAND:
-De hoofdstad Antwerpen heeft een Ring, waar het westelijke deel eigenlijk ontbreekt. De hele Benelux zou hier een tunnel willen, omdat al het verkeer nu ver moet omrijden via de Liefkenshoek van Hollandtunnel, die bij verkeersproblemen eigenlijk geen goed alternatief is.
-Naar Oostende liggen 2 verbindingen, een snelweg, en een expressweg. In de middenberm van de snelweg is ruimte vrijgehouden, waar eventueel een supersnelweg of HSL-lijn gebouwd kan worden.
-Naar Brugge ligt een expressweg. Er zijn plannen hiervan een snelweg te maken, maar dat gaat nog wel minstens 10 a 11 jaar duren.

ZEELAND:
-Het was de bedoeling de snelweg A58 door te trekken bij Ieper, maar vanwege de gevechten in deze regio tijdens WOII ligt dit gevoelig. Nu ligt er alleen een verbinding van trage niet-snelwegen naar Veurne.

NOORD-BRABANT:
-Er waren plannen om Mons een gehele rondweg te geven, maar het instorten van de textielindustrie heeft dat overbodig gemaakt. Er is nu alleen een deel aan de noordoostkant, en een klein stukje aan de westkant.
-Liège is de grootste stad. Hiervandaan ligt een 2x2-weg naar Bouillon, die wat overgedimensioneerd is, gegeven de beperkte verkeersstromen.
-Aan de zuikant ligt een problematisch knooppunt Cheratterheide, waar het verkeer over een rotonde moet, wat eigenlijk snelweg-onwaardig is.

LIMBURG:
-Tussen Bastogne en Dinant gaat de A73 deels over de grens met Duitsland. Het voordeel hiervan is dat men in Martelange goedkoop kan tanken. Er zijn hier dan ook tientallen tankstations.
-Bij Dinant ontbrak vroeger een stuk van de A2. Er is nu een hoog viaduct over de stad gebouwd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door sirdanilot » za 16 mar 2013, 22:05

Ik zal wat constructievere kritiek proberen te geven.

Missing links in jouw plaatje (enigszins van noord naar zuid)
Ontsluiting Eemshaven
Ontsluiting oost groningen/drenthe (een snelweg verdient het misschien niet maar toch wel een autoweg)
Houtribdijk
Ontsluiting Zaandam (het staat niet op de kaart maar volgens mij komt dat nu een flink eind van enige snelweg af te liggen)
Weg Amsterdam - Apeldoorn (hoe kom je volgens jouw plaatje naar Enschede?)
Ontsluiting Katwijk/Noordwijk/kustgebied (een regio die bijna 100.000 inwoners heeft bij elkaar)
Leiden - Den Haag (de omweg via de snelweg lijkt me nogal groot met die oostelijke A4)
Ring Den Haag (volgens jouw plaatje moet je dwars door Den Haag rijden om naar de Maasvlakte te komen...)
Fatsoenlijke verbinding Breda-Utrecht
Een zeelandbrug of equivalent daaraan; alles over de dammen leiden lijkt me een beetje karig voor Zeeland.
Verbinding met duitse A61 (had je zelf al opgemerkt)

En de post hierboven is echt geniaal :rofl2:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Rein » za 16 mar 2013, 22:41

@pino: waarom laat je een gat in de stamweg look-a-like tussen de zuidkant van de Haarlemmermeer en regio Capelle a/d IJssel? Nu stuur je dat verkeer via Leiden, Den Haag en Rotterdam, een veel langere route die ook een stukkie drukker is zo door de stedelijke omgeving. Trek je dat gat dicht dan kan er in de regio Haaglanden hier en daar wel een lijntje weg.

Overigens bijzonder dat in de verschillende tekeningetjes steeds sprake is van 1 ring om Amsterdam die (dus) al het verkeer moet verwerken, terwijl we nu (gelukkig) een binnenring (A10) en een buitenring (A5, A9) hebben (behalve dan ten noorden van het IJ). Je moet er toch niet aan denken dat al het doorgaande verkeer over de huidige A10 zou gaan? Waarom zie ik dan nergens een tweede ring? En waarom liggen overal de knooppunten waar veel wegen bij elkaar komen zo dicht bij grotere plaatsen. Is het niet beter dat midden in de polder bij elkaar te laten komen en de steden te bedienen met inprikkers (en wellicht een binnenring)?
Laatst gewijzigd door Rein op za 16 mar 2013, 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » za 16 mar 2013, 22:48

Misschien zou je inderdaad voor een Stamweg kunnen gaan. Had daar niet eens aan gedacht, mijn gedachte was puur een verkorting van de route Amsterdam - Rotterdam enerzijds, en een zuidelijker aftakking van de weg richting Haarlem / Alkmaar anderzijds. Terug naar de Stamweg betekent natuurlijk wel issues in het Groene Hart. Mijn wegen westelijk van Zoetermeer en oostelijk van Gouda schurken slechts langs de randen; dat zou nog net moeten kunnen.

Wat betreft ringwegen: zie de disclaimer in mijn post.

***Zoekt driftig naar like-button onder Ds79m-post ***
Laatst gewijzigd door Pino op zo 17 mar 2013, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Sophie » za 16 mar 2013, 23:15

Mandelsoft schreef:
Over onbreken van achterlandverbindingen naar Duitsland: waar ontbreken dan de verbindingen? De meeste verbindingen die nu bestaan die ik uit mijn hoofd ken staan er gewoon in (behalve de A74/A61).

Ik ben benieuwd naar de alternatieven ;)
Het ging me dus om de A74 en de A77.
De A1 heb ik dan gevonden onder Enschede, ik dacht eerst dat dat een verbinding naar de B54 was.

Ik ga eens kijken, of ik ook nog een alternatief ga tekenen...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door tovm74 » za 16 mar 2013, 23:34

^^ :offtopic: Dit topic staat onder het Belgische stuk !
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door sirdanilot » za 16 mar 2013, 23:37

Ik heb ook maar eens een poging gewaagd voor Nederland.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Steptimer » zo 17 mar 2013, 1:03

^
Waarom een weg vanaf Perkpolder richting Kruiningen?
Lijkt me niet echt handig. Van Terneuzen richting Goes is een stuk logischer dan van een dorpje naar een dorpje.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door sirdanilot » zo 17 mar 2013, 1:20

Op deze manier is Terneuzen beter bereikbaar vanuit de rest van nederland, en Vlissingen/Middelburg is bereikbaar via een veerpont of brug/tunnel bij Breskens. Ook heb je op deze manier een betere route naar Gent.

Maar toegegeven, een verbinding goes - terneuzen is misschien wel een betere optie.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door rene19663 » zo 17 mar 2013, 1:32

Wat ik eigenlijk in alle tekeningen mis is een rechtstreekse verbinding zonder omwegen tussen Rotterdam en Amsterdam. Dit zijn de 2 belangrijkste steden van Nederland en bij een ideaal ontwerp zonder rekening te houden met het huidige snelwegennet is dat de eerste binnenlandse verbinding die er naar mijn idee zou moeten komen.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Steptimer » zo 17 mar 2013, 1:40

Ik denk dat ze rekening hebben gehouden met het Groene Hart 8-).

Ik snap je punt Sirdanilot. Toch denk ik dat de huidige situatie het beste is.
Al heeft jouw ontwerp ook zo zijn voordelen voor mensen uit Zeeuws-Vlaanderen die bijvoorbeeld naar de Randstad willen zoals je al aangaf.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mar 2013, 2:26

sirdanilot schreef:Op deze manier is Terneuzen beter bereikbaar vanuit de rest van nederland, en Vlissingen/Middelburg is bereikbaar via een veerpont of brug/tunnel bij Breskens. Ook heb je op deze manier een betere route naar Gent.

Maar toegegeven, een verbinding goes - terneuzen is misschien wel een betere optie.
Wel een snelweg naar Zeeuws-Vlaanderen en niet tussen Maastricht en Heerlen, twee steden met zo'n 100.000 inwoners die vlak bij elkaar liggen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Pino » zo 17 mar 2013, 9:52

rene19663 schreef:Wat ik eigenlijk in alle tekeningen mis is een rechtstreekse verbinding zonder omwegen tussen Rotterdam en Amsterdam. Dit zijn de 2 belangrijkste steden van Nederland en bij een ideaal ontwerp zonder rekening te houden met het huidige snelwegennet is dat de eerste binnenlandse verbinding die er naar mijn idee zou moeten komen.
Zoals Steptimer al vermoedde heb ik rekening gehouden met het Groene Hart, dus met een planologische keuze om dat gebied te ontzien. Desalniettemin denk ik dat je met mijn "stamweg" Zoeterwoude - Delft en met de verlengde A20 Gouda - Breukelen al twee routes langs de rand van het Groene Hart realiseert die de reistijd aanzienlijk zouden verkorten. En het zijn twee routes die een netwerk bedienen. Je bedient met die twee routes eigenlijk de volledige noordvleugel van de Randstad, terwijl een "A3" primair handig zou zijn als route vanuit Amsterdam zelf (mits je niet al te ver westelijk woont).

Plaats reactie