Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Mandelsoft » zo 17 mar 2013, 11:41

@Ds79m: Hi-la-risch! :rofl2: Ik lag dubbel!
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door sirdanilot » zo 17 mar 2013, 11:59

Wat ik eigenlijk in alle tekeningen mis is een rechtstreekse verbinding zonder omwegen tussen Rotterdam en Amsterdam. Dit zijn de 2 belangrijkste steden van Nederland en bij een ideaal ontwerp zonder rekening te houden met het huidige snelwegennet is dat de eerste binnenlandse verbinding die er naar mijn idee zou moeten komen.
Een snelweg is hier moeilijk aan te leggen vanwege slappe ondergrond, bovendien voert de weg door het groene hart. Gebieden als de Veluwe en het Groene Hart en de Biesbosch heb ik zoveel mogelijk geprobeerd te ontzien op mijn kaartje.
Coen Tunnel schreef:Wel een snelweg naar Zeeuws-Vlaanderen en niet tussen Maastricht en Heerlen, twee steden met zo'n 100.000 inwoners die vlak bij elkaar liggen?
Geel betekent op mijn kaart dat het in ieder geval geen Rijksautosnelweg is. Dat betekent niet dat de provincie Limburg zo'n weg niet zou kunnen opwaarderen, of dat het bijvoorbeeld een 2x2 ongelijkvloerse autoweg is. Er zijn ook verscheidene inprikkers en ringwegen denkbaar op dit kaartje die ik er niet op heb gezet. Denk aan een ring rond Groningen, een oostring van Arnhem, ringwegen voor Breda en Tilburg etc. Bij nader inzien had ik de westring van A'dam er ook niet op hoeven te zetten omdat die in dit plan niet echt functie heeft voor doorgaand verkeer.

Het snelwegennet in mijn kaartje gaat vooral uit van een radiaal patroon zoals in België (het was eigenlijk begonnen als een voorbeeld van wat er gebeurt als je een Belgisch netwerk in Nederland toepast). De enige verbinding die niet rechtstreeks van stad A naar stad B loopt is een snelweg Maashaven - Duitsland (komt overeen met onze A15) die van belang is voor het achterland van de haven. Ook de snelweg die overeenkomt met onze A29 is van belang voor de ontsluiting van de haven.

Opvallende verbindingen zijn Arnhem - Zutphen - Enschede, Lelystad - Zwolle, IJmeerverbinding Amsterdam, Meppel - Emmeloord, Tilburg - Nijmegen, Haarlem - Zaanstad, Den Haag - Maasvlakte, Zoetermeer - R'dam... allerlei verbindingen die er nu niet zijn of omslachtig zijn.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Sophie » zo 17 mar 2013, 12:05

@Mandelsoft: Zou je die kaart, met die je begonnen hebt, eens zonder jouw wegen kunnen uploaden? Dan zou ik daar mijn verbindingen in willen tekenen. (Ik werk met paint, dus geen .svg'tjes graag)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Mandelsoft » zo 17 mar 2013, 12:45

^^ Maar natuurlijk!
http://www.majhost.com/gallery/mrtnrln/ ... _wegen.png

Ben even aan het werk aan versie 2 met daarin jullie kritiekpunten verwerkt. Verschijnt zodadelijk in deze post...

EDIT: Hier is-ie dan!
Afbeelding
Changelog":
SPOILER: TOON

- Extra verbinding bij Venlo-Zuid toegevoegd.
- Nieuwe verbinding Utrecht-Breda. Ring Utrecht en Breda aangepast. Missing link Noord-Zuid verholpen
- Nieuwe verbinding Heereveen-Assen toegevoegd.
- Nieuwe verbinding Zierikzee-Goes toegevoegd.
- Nieuwe verbinding Tiel-Utrecht toegevoegd.
- Nieuwe verbinding Doetinchem-Duitsland toegevoegd.
- Nieuwe verbinding Almere-Harderwijk toegevoegd. Missing link Oost-West verholpen
- Nieuwe expressweg Leiden-West, Den Haag teogevoegd.
- Randweg Den Haag toegevoegd
- Gorninchem-Tilburg verwijderd
- Vlissingen-Brugger verwijderd.
- Hilversum-Alphen a/d Rijn verwijderd.
- Nieuwe expresswegen naar Eemshaven, waaronder Almelo-Eemshaven. Ontsluiting voor Oost-Drente en Groningen.
Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door boe! » zo 17 mar 2013, 15:59

Mandelsoft schreef:Heereveen -> moet zijn Heerenveen
Gorninchem -> moet zijn Gorinchem

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door mhkamp » zo 17 mar 2013, 19:02

Mandelsoft schreef: Ben even aan het werk aan versie 2 met daarin jullie kritiekpunten verwerkt. Verschijnt zodadelijk in deze post... Hier is-ie dan!
Hier kan ik beter mee leven.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door sirdanilot » zo 17 mar 2013, 19:12

Netwerktechnisch zit het prima in elkaar, maar ik zou niet graag leven in een land met een dergelijk netwerk. Het groene hart wordt doorsneden met die snelweg leiden - gorinchem, tussen den haag en r'dam is geen open ruimte meer over. Verder heb je weinig rekening gehouden met rivieren (de snelweg r'dam - maasvlakte lijkt dwars over de rivier te lopen, net als dordt - den bosch). In Midden-Friesland zijn allerlei snelwegen bij elkaar en in de andere delen helemaal geen. De weg bij Arnhem sluit niet goed aan op het duitse wegennet. Wél positief is dat de Veluwe enigszins wordt ontzien; de weg amersfoort - zwolle zal dan nog iets dichter bij de 'kust' lopen en de weg arnhem - zwolle iets meer oostelijk, maar verder is dat redelijk goed voor elkaar.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door orionpax » di 26 mar 2013, 22:31

Hoe breed is de A12?
Ik snap de A59/A15 variant niet helemaal. DIe gaat dwarsdoor het rivieren gebied.
A2 en A6 tot aan Muiden samen is ook niet te doen. Dan heb je dus 2 maal 10 rijstroken?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Rene » di 26 mar 2013, 23:15

Mandelsoft schreef:EDIT: Hier is-ie dan!
Geen directe snelweg Amsterdam-Utrecht. Veel nodeloos omrijden dus, plus dat de verbinding DIemen-Muiderberg al een extreem overbelaste verbinding is en een uiterst precaire netwerkschakel. Jij maakt er nog een precairder netwerkschakel van. Hoe ga je de Vecht passeren ? Met in totaal 30 stroken of zo ?

Nee, dit soort plaatjes is gezien de feitelijke ruimtelijke ordening volstrek irreëel.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Snelwegenkenner » wo 27 mar 2013, 8:33

SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Rene » wo 27 mar 2013, 9:16

Wie een snelwegennet ontwerpt, moet ook denken aan zaken als bevolkingsdichtheid. Hoe dichter bevolkt een regio, hoe dichter ook het snelwegennet zou moeten zijn.
Je kunt niet de westelijke landsdelen op dezelfde manier van een snelwegennet bedelen als dat je voor de andere, meer rurale landsdelen zou doen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door nederland24 » wo 27 mar 2013, 15:31

Opzich was het rijkswegenplan heel logisch in elkaar gezet. Alleen de A50 tussen Grijsoord en Paalgraven heb ik nooit gesnapt. Ik zou de A50 laten lopen via Paalgraven naar Maanderbroek en de A73 hebben laten aansluiten op de A/N325. Helaas is dat nu niet meer mogelijk.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door captain007 » wo 27 mar 2013, 15:42

^^ Dan had de A73 aan de oostzijde van Nijmegen moeten lopen en dan had je dus waarschijnlijk ook nog eens wat tunnels of ingravingen nodig vanwege het heuvelachtige landschap daar. Bovendien lastig gebied vanwege de villawijken aan die kanten van de stad (Nijmegen-Oost en Heilig Landstichting), dus erg prijzig om uit te kopen. Om nog maar niet te spreken van de hoeveelheid bossen die je moet gaan kappen. Of had je een A73 voor je die via een westelijke variant naar de A325 zou lopen?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door sirdanilot » wo 27 mar 2013, 18:01

Ik heb een nieuw kaartje gemaakt waarbij ik het geheel op zijn Belgisch heb opgelost: uitgaande dus van ringwegen en radiale wegen van stad naar stad. Hopelijk zien ook onze belgische forummers de problemen van dit kaartje; al het verkeer wordt op die ringwegen geconcentreerd, zowel lokaal als doorgaand. Vooral bij Amsterdam, Rotterdam en in mindere mate Arnhem zie je dat (bij arnhem heb ik al een verbinding ver om de stad heen ingetekend anders zou het er finaal vaststaan, vandaar de weg ede - tiel - nijmegen).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Steptimer » wo 27 mar 2013, 20:51

^
Waar is de Zeelandbrug gebleven, man?
Van Zuid-Beveland naar het dunst bevolkte deel van Tholen lijkt me geen goed idee.
Je onderschat de relatie Zierikzee-Goes.
Laatst gewijzigd door Steptimer op wo 27 mar 2013, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door sirdanilot » wo 27 mar 2013, 20:57

^ Het idee was om die relatie via Tholen te laten lopen, in plaats van het haast onbevolkte Noord-Beveland. Op dat deel van Tholen heb je in ieder geval nog Stavenisse en je kunt een ontsluitingsweg aanleggen richting de stad Tholen.

Maar goed het stukje zeeland is vooral een detail op mijn kaart, het gaat vooral om het snelwegennet rond de grote steden.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door nederland24 » wo 27 mar 2013, 21:46

captain007 schreef:^^ Dan had de A73 aan de oostzijde van Nijmegen moeten lopen en dan had je dus waarschijnlijk ook nog eens wat tunnels of ingravingen nodig vanwege het heuvelachtige landschap daar. Bovendien lastig gebied vanwege de villawijken aan die kanten van de stad (Nijmegen-Oost en Heilig Landstichting), dus erg prijzig om uit te kopen. Om nog maar niet te spreken van de hoeveelheid bossen die je moet gaan kappen. Of had je een A73 voor je die via een westelijke variant naar de A325 zou lopen?
Via de westkant natuurlijk.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door sirdanilot » za 30 mar 2013, 12:43

Heb volgens een ander systeem een netwerk gemaakt voor NL. Dit is het grote ringen' systeem, gekopieerd van bijvoorbeeld Duitsland en Engeland. Steden hebben alleen een ruime ring rond de stad heen, en geen doorgaand verkeer vlak langs de stad. De steden hebben wél een binnenring, maar die is dan eerder een stedelijke expressweg dan een volwaardige autosnelweg. Dat ik ze in geel heb ingetekend betekent dus niet dat het slecht uitgebouwde wegen zijn ;) Soms is een weg dichter langs het centrum onvermijdelijk, bijvoorbeeld aan de oostkant van Amsterdam, door de geografische situatie. De stad is bereikbaar via snelweginprikkers, er zijn relatief veel snelwegen die in de stad eindigen/beginnen. Er is zo ook plaats voor forensensnelwegen als Amsterdam-Almere.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Pino » za 30 mar 2013, 13:24

Vinny schreef:Dat is natuurlijk de vraag. De N 201 kan je ook zien als buitenste buitenring. Die weg wordt toch opgewaardeerd omdat deze verbinding - ondanks dat hij nu niet doorstroomt en een langere weg geeft tussen beide uiteinden dan de snelwegverbinding tussendoor - behoorlijk wat verkeer genereert. Ook al omdat verkeersgenererende bedrijven en woonwijken door de jaren heen langs deze weg gegroeid zijn. Voor de A 9 geldt dat natuurlijk in nog sterkere mate. Toen de weg in de jaren '60 werd aangelegd was deze al vrij druk vanwege de verbinding tussen Utrecht en Noord-Holland zonder dat je door Amsterdam heen hoefde, maar was Amstelveen nog een klein dorpje. Nu Amstelveen een stad is geworden met bijna 100.000 inwoners is de A 9 ten opzichte van de andere snelwegen natuurlijk primair ter ontsluiting van deze stad. Alle doorgaande functies zouden ook door andere wegen overgenomen worden.
Je kunt denk ik wel spreken over een veel algemenere tendens. Doorgaande wegen trekken bedrijvigheid aan, kijk naar de corridor bedrijventerreinen die van wegen als de A2 en de A4 is geworden. In Nederland zijn woningbouwplannen sterk gekoppeld geweest aan dat soort corridors. In België (poging on-topic te blijven) is van overheidswege minder gepland, maar kreeg je lintbebouwing.

Ik denk tegen die achtergrond ook niet aan het in een weiland leggen van een nieuwe weg en dan maar hopen dat er iets gebeurt. Een bypass van pak 'm beet Brussel zou onderdeel zijn van een rechtstreekse verbinding Antwerpen - Charleroi, een verbinding waarvan ook kort na WO2 (het moment waar je voor deze fictieve exercitie zou moeten beginnen) wel kon inschatten dat er significante vraag naar zou bestaan. En dan kan je gewoon met zo'n plan komen. Ik ben het wel met je eens dat je geen snelweg zou kunnen aanleggen zonder een dergelijk achterliggend plan, waarin je als het ware vanaf de tekentafel pak 'm beet een in grid inplant en verwacht dat de verkeersvraag vanzelf wel zal komen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door petervdveen » do 11 apr 2013, 1:12

Ik heb ook een poging gedaan.
Graag commentaar!! 8-)

Afbeelding
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Snelwegenkenner » do 11 apr 2013, 16:14

Verbinding Antwerpen - Roergebied is belangrijke vrachtader. Waarom geen verbinding tussen de steden van de Brabantse stedenrij? Zo creeer je gewoon een gridlock daar.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Steptimer » do 11 apr 2013, 16:36

^Inderdaad, goede vraag...

Kritiekpunten
-Geen snelweg tussen Heerlen en Maastricht?
-Waarom geen verbinding meer tussen Rotterdam en Nijmegen?
-In jouw systeem is er geen goede verbinding meer tussen Eindhoven en Nijmegen.
Laatst gewijzigd door Steptimer op do 11 apr 2013, 18:45, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Snelwegenkenner » do 11 apr 2013, 16:38

Ik vind het gewoon willekeurig lijnen tekenen op een kaart. :nothanks:

Een ander wegennet in Nederland kan nooit aansluiten op het huidige wegennet in het buitenland. Dat wegennet is immers ook gecreëerd door de huidige keuzes in Nederland. :idea:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Rein » do 11 apr 2013, 18:36

Volgens mij heeft iedereen die in deze draad een kaart heeft geplaatst het voor de grap gedaan. Het hoofdwegennet ligt er immers al, dus het zijn allemaal redelijk fictieve kaartjes die bijvoorbeeld over het algemeen ook weinig rekening houden met bebouwing en geografische omstandigheden.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door petervdveen » do 11 apr 2013, 19:32

Snelwegenkenner schreef:Verbinding Antwerpen - Roergebied is belangrijke vrachtader.
Overheen gekeken.
Uiteraard had er een verbinding E34 - Eindhoven in moeten zitten.
Waarom geen verbinding tussen de steden van de Brabantse stedenrij? Zo creeer je gewoon een gridlock daar.
Volgensmij is die er wel.
Snelweg 1 (nu A59) BoZ - Roosendaal - Breda - Oosterhout - Waalwijk - Den Bosch
Snelweg 2 (splitsing bij Breda) Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo

Niet voldoende?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Steptimer » do 11 apr 2013, 20:01

^^ De huidige verbinding vanaf Zeeland/Bergen op Zoom, Roosendaal en Etten-leur naar Breda is veel logischer en sneller.
Jouw voorstel is enorm om. Lijkt me onwenselijk en een achteruitgang.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op do 11 apr 2013, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Zoals bekend gebruiken we ^^ als we direct op een bericht reageren, en niet de quote-knop.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door petervdveen » do 11 apr 2013, 20:30

^^ De relatie Zeeland - Brabant lijkt mij van onvoldoende belang voor een extra verbinding.

Bergen op Zoom - Breda is inderdaad iets langer. Ik schat ongeveer 8 tot 10 km.
Dit scheelt denk ik 6-8 minuten.
Voor de relatie BoZ tilburg en eindhoven word het verschil steeds kleiner.
Zoiezo is het nederlandse wegen netwerk opgedeeld in heel veel kleine segmenten met veel knooppunten.
Ik heb er zelf bewust voor gekozen om het met langere doorgaande snelwegen te doen. Hierdoor heb je (denk ik) minder kans op file, maar kan het inderdaad voorkomen dat je voor sommige relaties wat langer onderweg bent.

De relatie BoZ - Breda is dus bewust wat minder gemaakt. Eventueel zou hier misschien via Etten-leur nog een express weg tussen kunnen. Maar het lijkt mij niet noodzakelijk.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Steptimer » do 11 apr 2013, 20:48

^^
Het gaat niet alleen om Zeeland maar ook om Bergen op Zoom en Roosendaal.
De relatie Zeeland/Bergen op Zoom/Roosendaal - Breda is wel degelijk belangrijk voor een snelle verbinding zoals die nu is.
Jouw verbinding vanaf Bergen op Zoom richting Breda komt ergens uit in een landelijk gebied tussen Dordrecht en Breda.
Daar komt bij dat er in het gebied in de huidige route van Bergen op Zoom naar Breda meer mensen wonen.
Nogmaals, jouw voorstel is een grote achteruitgang en geen logische verbinding. Ik woon in dit gebied, vandaar dat ik het weet.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door petervdveen » do 11 apr 2013, 21:13

Steptimer schreef:^^ Ik woon in dit gebied, vandaar dat ik het weet.
Vandaar dat jij het een erg belangrijke verbinding vind.
Persoonlijk vind ik de verbinding Zwolle - Emmeloord een erg belangrijke verbinding. ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (Nederland)

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 apr 2013, 10:01

Steptimer schreef:^^
Het gaat niet alleen om Zeeland maar ook om Bergen op Zoom en Roosendaal.
De relatie Zeeland/Bergen op Zoom/Roosendaal - Breda is wel degelijk belangrijk voor een snelle verbinding zoals die nu is.
Of is die relatie er juist omdat de A58 er in de huidige vorm ligt, en was die relatie heel anders geweest als de wegen anders hadden gelegen? Om even terug te komen op een eerdere post van jou:
Steptimer schreef:^
Waar is de Zeelandbrug gebleven, man?
Van Zuid-Beveland naar het dunst bevolkte deel van Tholen lijkt me geen goed idee.
Je onderschat de relatie Zierikzee-Goes.
Die relatie is er enkel dankzij de Zeelandbrug. Zonder de Zeelandbrug is die relatie er simpelweg niet, omdat de Oosterschelde er tussen ligt.

Ik denk dat de meesten in deze topic niet uitgaan van de huidige relaties (doet er ook niet zoveel toe), maar van waar de bebouwing is geconcentreerd.

Plaats reactie