De conditie van bruggen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Willem » za 22 okt 2016, 23:23

Kennelijk is zo'n tekstbord bij elke grensovergang geplaatst.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door duikgek89 » zo 23 okt 2016, 1:07

Wouter N14 schreef:
warhamstr schreef:Er word nu nog steeds nergens langs de weg gesproken over 3,5t, alleen die borden die vrachtwagens en bussen verbieden. Hoe zwaar mag je nu eigenlijk zijn?
Vrachtwagens hebben per definitie een toegestane maximum massa van 3,5 ton (het leeggewicht kan dus minder zijn als ik het goed heb begrepen) en bedoelde bussen hebben minstens 9 zitplaatsen en zitten dus ook per definitie in de zwaardere klasse.
Kijk je eerste zin eens na? Je bedoelt "meer dan" neem ik aan?

Maar goed, met een auto met aanhanger mag ik er rijden. Ik mag dus een busje nemen dat 3500kg weegt en daar nog een aanhanger van 3500kg achter hangen en dan kan ik met 7 ton de brug over. Een enkele 4x4 die een ombouw gehad heeft mag ook zwaardere aanhangers trekken, dat telt nog steeds als auto met aanhanger, maar dan zitten we nog in dezelfde orde van grootte.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Chris » zo 23 okt 2016, 10:20

Tja, in een extreem voorbeeld kan het iets als dit zijn:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » zo 23 okt 2016, 11:33

duikgek89 schreef:Kijk je eerste zin eens na? Je bedoelt "meer dan" neem ik aan? Maar goed, met een auto met aanhanger mag ik er rijden. Ik mag dus een busje nemen dat 3500kg.
Ik schreef het goed. Bij het trekken van een aanhanger wordt gekeken naar de toegestane maximum massa, een wat theoretische waarde. Een busje heeft bijvoorbeeld een leeggewicht 2.000 kg maar een laadvermogen van 1.800 kilo. Daar heb je dus per definitie rijbewijs BE voor nodig, ook al trek je met die lege bus een aanhanger van 500 kilo. Jij mag dus niet met dat busje rijden als het leeggewicht 3.500 kilo is, wel als de som van leeggewicht + laadvermogen 3.500 kg is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door duikgek89 » zo 23 okt 2016, 12:15

Ik mag er wel mee rijden, ik heb CE ;)
Vrachtwagens wegen leeg vaak al meer dan 3500kg, met een toegestane maximum massa die veel hoger is.

Busjes mogen tot 3500kg wegen. Daar mag je dan nog een aanhanger achter hangen die zelden meer dan 3500kg zal mogen wegen. Komt het trekkende voertuig boven 3500kg toegestane maximale massa, heb je rijbewijs C nodig. Trek je een aanhanger ligt het iets gecompliceerder, maar voor de meesten zul je toch echter een E rijbewijs moeten hebben.

Wat je met E mag trekken hangt er vanaf wanneer je E gehaald hebt. Voor januari 2013 mocht je met BE alle aanhangers trekken, alleen mochten die natuurlijk niet te zwaar zijn voor het trekkende voertuig. Dat was in de praktijk in veel gevallen dus beperkt tot aanhangers van 3500kg of minder, maar sommige auto's mogen meer trekken. Het voorbeeld wat Chris geeft zou daar een voorbeeld van kunnen zijn.
Mensen die hun E na januari 2013 gehaald hebben mogen een aanhanger tot 3500kg trekken (en zijn dus beperkt tot een totaalgewicht van 2x3500kg).

Theoretisch gezien is deze beperking dus geen vaste gewichtsbeperking en het is al helemaal geen gewichtsbeperking voor combinaties van meer dan 3500kg.
Theoretisch is het namelijk mogelijk dat iemand een aangepaste AWD met hoog trekgewicht neemt en er een gigantisch zware aanhanger achter knoopt. Als deze persoon het juiste rijbewijs heeft dan mag dat gewoon.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door mhkamp » zo 23 okt 2016, 12:35

^^

Afbeelding
B+ is code 96 op het rijbewijs.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door duikgek89 » zo 23 okt 2016, 12:52

Volgens mij worden daar niet alle waarheden vertelt. Bovendien wordt er geen verschil tussen B+ of BE gemaakt en vergeet men voor het gemak ook dat er tussen het oude BE en nieuwe BE nogal een verschil zit.

Ik ben blij met mijn CE, zolang er niet meer dan 8 stoelen voor passagiers zijn is het een kwestie van instappen en rijden. :mrgreen:

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Berrychello » zo 23 okt 2016, 20:02

duikgek89 schreef: Maar goed, met een auto met aanhanger mag ik er rijden. Ik mag dus een busje nemen dat 3500kg weegt en daar nog een aanhanger van 3500kg achter hangen en dan kan ik met 7 ton de brug over. Een enkele 4x4 die een ombouw gehad heeft mag ook zwaardere aanhangers trekken, dat telt nog steeds als auto met aanhanger, maar dan zitten we nog in dezelfde orde van grootte.
Vergeet de diverse 'clickstar' modellen niet:
Afbeelding
Ik kom ze zelfs tegen tot 10 ton totaal gewicht, met BE.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Rein » wo 26 okt 2016, 21:25

Wat nu weer....
RWS schreef:Werkzaamheden Merwedebrug tijdelijk stilgelegd

Vijf personen die op de Merwedebrug aan het werk waren, hebben gisteravond klachten als een verdoofd gevoel in tong en last van de keel gekregen. De personen zijn onderzocht en ongedeerd naar huis gegaan.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door boe! » wo 26 okt 2016, 22:07

Teveel haarscheurtjes ingeademd. ;)

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door nickdh » vr 28 okt 2016, 22:02

Willem schreef:Kennelijk is zo'n tekstbord bij elke grensovergang geplaatst.
Ik had gisteren in ieder geval geen borden gezien bij Goch/Gennep of heb deze volledig over het hoofd gezien. Wel bij Elten/Beek in het Duits, Pools, Roemeens en het Engels.

Nu zijn er ook op dit bord van die verbodsborden, of eigenlijk verbodsstickers, voor vrachtwagens en bussen opgeplakt.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » vr 28 okt 2016, 23:15

Ook de Rijnbrug in Rhenen kent problemen. http://www.gelderlander.nl/regio/de-val ... -1.6574749 voor meer nieuws hierover. Heb dit ook nog vermeld in het topic over de N233
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Wesso » za 29 okt 2016, 0:01

^^ Nou ja, problemen. Het gaat hierbij over de terughoudendheid van aannemers om een wisselstrook op de brug aan te leggen. Of de oude brug draagkrachtig genoeg is voor driestrooks verkeer is niet bekend.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door boe! » zo 06 nov 2016, 18:23

Een korte video van de A27 t.h.v. de Merwedebrug met daarin alle tijdelijke borden, portalen en controles. Eerst richting Breda, daarna richting Gorinchem.
Link

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door RSK » wo 09 nov 2016, 6:37

Tijd voor een andere brug in het nieuws.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016 ... eelandbrug

Vanaf begin volgend jaar is de Zeelandbrug gesloten voor verkeer zwaarder dan 50 ton. Dir om schade aan het brugdek van het basculegedeelte te voorkomen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 nov 2016, 7:31

^^ Zwaarder dan 50 ton zal wel niet zo'n probleem zijn, zo vaak komt dat niet voor. En dat kan dan prima omrijden.

Eenzelfde situatie is er een aantal jaar geweest met de oude Ramspolbrug in de N50 van Kampen naar Emmeloord, waarbij verkeer moest omrijden via de N307, N711 en A6 over de Ketelbrug, of de N331 via Hasselt, Zwartsluis en Vollenhove. Ook die brug was in de laatste paar jaar van zijn leven niet meer toegankelijk voor verkeer zwaarder dan 50 ton.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Jeroen » wo 09 nov 2016, 10:26

Meer dan 50 ton zijn enkel LZV's en speciaaltransport en die zijn sowieso al routeplichtig.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » wo 09 nov 2016, 21:07

Vlak de beladen kieperauto's anders ook niet uit. Ik wil ze de kost niet geven die "ietjes" zwaarder zijn dan de toegestane 50 ton.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door mavas » vr 11 nov 2016, 6:48

De brug Krommenie in de N203 is ook al enige maanden beperkt op 50 ton. Deze zou eerst vervangen worden in 2015 of 2016, maar door problemen met de vergunning, wordt dat nu na de renovatie van de Velsertunnel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Egbert » vr 11 nov 2016, 7:02

PeterSchoeber schreef:Vlak de beladen kieperauto's anders ook niet uit. Ik wil ze de kost niet geven die "ietjes" zwaarder zijn dan de toegestane 50 ton.
Als die al niet op de maximum belading letten, letten ze dan wel op dit soort gewichtsbeperkingen?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Rogier » di 22 nov 2016, 10:32

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... fdwegennet

In deze Kamerbrief staat aangegeven dat men hoopt om aankomende zomer een inzicht te geven van de technische (sterkte) staat van de belangrijkste bruggen. Wat ik wel jammer \ vreemd vind is dat men bij sommige verbredingsprojecten er niet voor kiest om bestaande viaducten meteen te vervangen (Waalbrug A50, Hollandse brug, A12 viaducten tussen Veenendaal - KNP Grijsoord en KNP Waterberg - KNP Velperbroek).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Jeroen » di 22 nov 2016, 11:09

Egbert schreef:
PeterSchoeber schreef:Vlak de beladen kieperauto's anders ook niet uit. Ik wil ze de kost niet geven die "ietjes" zwaarder zijn dan de toegestane 50 ton.
Als die al niet op de maximum belading letten, letten ze dan wel op dit soort gewichtsbeperkingen?
Dat soort vrachten worden per ton betaald. Natuurlijk weten de chauffeurs drommels goed wat ze wegen en wat ze mogen wegen, maar de chauffeur bepaald uiteindelijk niet hoeveel er meegenomen wordt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 22 nov 2016, 21:45

Dat wordt nog een prijzige bedoening...
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft inmiddels vijf claims voor schadevergoeding ontvangen in verband met de problemen met de Merwedebrug. Het gaat om een bedrag van ongeveer 1,8 miljoen euro,
http://www.nu.nl/algemeen/4354792/bijna ... ebrug.html
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Chris » di 22 nov 2016, 21:54

Het gaat om € 18 miljoen uit 5 verzoeken voor nadeelcompensatie, niet € 1,8 miljoen zoals nu.nl meldt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door boe! » di 22 nov 2016, 22:13

Wouter N14 schreef:Dat wordt nog een prijzige bedoening...
Dat valt nog te bezien. Als Rijkswaterstaat aantoonbaar fouten heeft gemaakt in het onderhoud van de brug, dan moet ze betalen. Maar heeft RWS die fouten wel gemaakt? Dat lijkt mij niet. Verder vind ik dat een afsluiting grotendeels behoort tot het bedrijfsrisico van transportbedrijven. Daar behoren ze in hun bedrijfsvoering gewoon rekening mee te houden i.p.v. bij de eerste afsluiting die hun niet bevalt bij de overheid hun hand ophouden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Wesso » di 22 nov 2016, 22:57

^^ Tot op zekere hoogte wil ik wel spreken van bedrijfsrisico, maar als het totale claimbedrag 18 miljoen euro bedraagt kom je toch in een andere categorie.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 22 nov 2016, 23:08

Dan is de vraag waar die € 18 miljoen op is gebaseerd en of dat redelijk is. Als RWS niet aantoonbaar nalatig is geweest denk ik dat het voor transporteurs gewoon een stukje bedrijfsrisico is. In andere landen kunnen dit soort dingen ook gebeuren.

Het lijkt me iets anders te liggen voor dat wegrestaurant wat veel door vrachtwagenchauffeurs gebruikt wordt en nu nauwelijks klandizie heeft; dat is direct te wijten aan de afsluiting van de Merwedebrug en daar loopt men zeer veel inkomsten mis. Zo'n ondernemer die een voorziening heeft die vooral op vrachtwagenchauffeurs gericht is zou van mij wel een compensatie mogen ontvangen om te voorkomen dat hij door zo'n afsluiting misschien wel de deuren van zijn zaak moet sluiten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door boe! » wo 23 nov 2016, 20:50

Het gaat om 1,8 miljoen. In de eerste kamerbrief was de komma tussen de 1 en de 8 vergeten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Chris » vr 25 nov 2016, 14:55

Rijkswaterstaat schreef:Verstevigen Merwedebrug nu echt van start

Na alle voorbereidende werkzaamheden is het zover: op vrijdag 25 november is gestart met het aanbrengen van de stalen platen om de 48 plekken van de Merwedebrug te verstevigen. Het werk start met de 24 kritieke verbindingen.

Zodra deze zijn verstevigd mag het verkeer zwaarder dan 3,5 ton weer over de brug rijden. Rijkswaterstaat verwacht spoedig een definitieve datum van openstelling te communiceren. De eerdere prognose, openstelling eind november/begin december, blijft gehandhaafd.

Verstevigen
De 170 m lange holle stalen draagbalken van de circa 340 m lange Merwedebrug bestaan uit aparte delen die onderling zijn verbonden met klinknagelverbindingen. Onder die klinknagels zijn haarscheurtjes ontdekt. Deze klinknagelverbindingen worden nu versterkt met nieuwe verstevigingsplaten die zowel boven als onder de oude verbindingen worden aangebracht. De nieuwe stalen platen worden met elkaar verbonden door bouten. Er worden 68 bouten per verbinding aangebracht. Bij elke verbinding komt een kleine steiger te hangen. Vanaf deze hangende steigers worden eerst gaten in de draagbalken geboord. Vervolgens worden de verstevigingsplaten die de zwakke plaats zowel aan de boven- als onderkant inklemmen, aan elkaar vastgeschroefd. In totaal worden er 336 verstevigingsplaten en ruim 3200 bouten aangebracht.

Voorbereidingen
Om de platen te kunnen aanbrengen is veel werk verricht. Dit werk bestond uit het bouwen van een steiger over de hele lengte van de brug. De steiger werd gebouwd om de verbindingen te kunnen bereiken. Vervolgens zijn vanaf die steiger kleinere hangsteigers per te verstevigen verbinding gebouwd. De hoogte en de beperkte ruimte in de draagbalken maken de werkzaamheden complex. Daarom hebben alle ploegen vooraf geoefend in een nagebouwd stuk van de stalen draagbalk.

Hinder voor zwaar verkeer na openstelling
Na openstelling voor het verkeer zwaarder dan 3,5 ton worden de 24 minder kritieke verbindingen verstevigd. Rijkswaterstaat plant deze werkzaamheden in overleg met de vrachtsector en partners in de regio. Tijdens deze werkzaamheden zal de Merwedebrug tijdelijk afgesloten worden voor zwaar verkeer en is er slechts 1 boog beschikbaar voor het scheepvaartverkeer. Rijkswaterstaat streeft ernaar deze werkzaamheden met zo min mogelijk hinder voor het (vracht)verkeer en scheepvaartverkeer uit te voeren.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door boe! » do 01 dec 2016, 21:36

De Merwedebrug gaat 9 december weer open voor zwaar verkeer.

Plaats reactie