De conditie van bruggen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door EtienneM » za 15 okt 2016, 21:56

De bus op het bord is niet echt goed uit de fabriek gekomen... :roll:

Afbeelding
@VID op Twitter schreef: Ondertussen is er twijfel of bekeuringen die worden uitgedeeld bij de Merwedebrug wel stand houden bij de rechter:
http://vid.nl/Nieuws/article/VID.2016.289.03
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » za 15 okt 2016, 22:09

Raar ding inderdaad. Is het voor Rijkswaterstaat werkelijk zo lastig de juiste bebording te laten plaatsen? Het komt allemaal erg amateuristisch op mij over.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » za 15 okt 2016, 22:25

Wesso schreef:Zo, dat is een raadselachtig kaartje. Waarom staat de A2 bij de westelijke omleidingsroute? En wat heeft een omleiding Breda-Nijmegen via de A2 voor zin?
Geen idee. Als je dan toch eenmaal al op de A59 zit, kun je die beter blijven volgen tot de A50. A27-A59-A2-A15 is dan tamelijk zinloos, tenzij je naar de omgeving Tiel moet.

En verder de fouten op dat kaartje, die hier al genoemd zijn. Bij een professioneel werkende organisatie zou zoiets niet voor mogen komen.
Snelwegfreak schreef:Raar ding inderdaad. Is het voor Rijkswaterstaat werkelijk zo lastig de juiste bebording te laten plaatsen? Het komt allemaal erg amateuristisch op mij over.
Staat er nu bijna een week later nog steeds geen :C21: (maar dan met 3,5 t)? Met die :C7b: (die nota bene ook niet klopt) kunnen voertuigen boven de 3,5 ton die geen vrachtwagen of bus zijn dus nog steeds legaal doorrijden. Ongelooflijk hoe RWS hier zit te klungelen. :facepalm:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » za 15 okt 2016, 22:29

^^ Voor zover ik weet geen gewichtsbeperking. Wil RWS ook niet omdat het "niet te handhaven" is. Prima, maar communiceer dat dan niet...

Overigens vind ik de aanwijzingen io DRIPS/tekstkarren of andere bebording die wijzen op de afsluiting en omleiding bijzonder gering. Zo heb ik op de A2 voor Everdingen één tekstkar gezien...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Chris » za 15 okt 2016, 22:29

Volgens Rijkswaterstaat is een bord :C21: niet uitvoerbaar:

Waarom is er geen C21 bord geplaatst (met een aanpassing van 3.5t i.p.v. 5.4t)?
In overleg met de politie hebben we besloten de huidige bebording in te zetten. Handhaving op een bord met 3,5t is praktisch niet uitvoerbaar, dan zijn er middelen (o.a. weegpunten) nodig om het gewicht vast te stellen.

De hoeveelheid voertuigen die geen vrachtwagen of bus zijn, maar wel zwaarder dan 3,5 ton zal ook wel heel beperkt zijn.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door nickdh » za 15 okt 2016, 22:35

^^ Een forse bestelbus of compleet uitgeruste seniorenbus kan daar best flink overheen gaan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Willem » za 15 okt 2016, 22:38

En in theorie kan dat net voor serieuze problemen zorgen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Chrysa » za 15 okt 2016, 22:55

Die pendel-buurtbusjes die constant heen en weer rijden zullen ook wel zwaarder zijn, toch zo'n 40 ritten per uur.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Chris » za 15 okt 2016, 23:03

Rijkswaterstaat vindt het blijkbaar niet belangrijk genoeg om daarop te gaan handhaven. De vraag is ook hoeveel zo'n brug nog verder verzwakt van voertuigen van 4 of 6 ton, ten opzichte van de duizenden vrachtwagens van 40 ton die er voorheen dagelijks overheen reden.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » za 15 okt 2016, 23:18

De restrictie op vrachtverkeer zal niet zozeer zijn ingegeven door het mogelijk verder verzwakken van de brug maar eerder te maken hebben met de trillingen die een vrachtauto in de stalen brug veroorzaakt waardoor het lassen onder de brug niet goed gaat.

Bij laswerkzaamheden is het belangrijk dat het te lassen voorwerp, in dit geval dus de brug, stilstaat anders krijg je namelijk geen goed smeltbad. En een voorbijdenderende vrachtauto kan dus net teveel trillingen veroorzaken om een goede las te leggen. Sowieso zijn de omstandigheden waaronder gewerkt moet worden onder de brug ook niet echt ideaal.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door duikgek89 » za 15 okt 2016, 23:33

^^ Denk je niet dat het een combinatie is van beiden? Of zou men het verder verzwakken graag in de pers gebruiken om het een beetje leuk of ernstig te laten klinken?

Dat de omstandigheden niet ideaal zijn lijkt me ook een understatement :)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Willem » zo 16 okt 2016, 0:28

Chrysa schreef:Die pendel-buurtbusjes die constant heen en weer rijden zullen ook wel zwaarder zijn, toch zo'n 40 ritten per uur.
Het zijn twee taxibusjes voor 8 personen die heen en weer rijden. Grofweg rijden ze ieder kwartier, dus per uur zijn dat 8 ritten.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Chrysa » zo 16 okt 2016, 2:53

Het zijn er meer dan 2 hoor. Afgelopen donderdag stonden er al 5 op Sleeuwijk, en dan reden er ook nog een paar.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Jeroen » zo 16 okt 2016, 10:21

Chrysa schreef:Die pendel-buurtbusjes die constant heen en weer rijden zullen ook wel zwaarder zijn, toch zo'n 40 ritten per uur.
Een normaal taxibusje (max 8 passagiers) is gewoon gekeurd op max 3,5 ton, met een maximale aslast van ongeveer 2,5 ton. Dat valt in het niet bij de 11,5 ton aslast van een vrachtwagen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door waldo79 » zo 16 okt 2016, 10:32

Je hebt ook van die verlengde MB Sprinters, waar maximaal 20-22 personen in kunnen. Zouden die ook beneden de 3,5 ton zitten?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 okt 2016, 10:35

^^ Of die nu wel of niet boven de 3,5 ton zitten, die worden hoe dan ook door de :C7b: geweerd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door waldo79 » zo 16 okt 2016, 10:39

Zo'n MB Sprinter zie ik als een verlengde personenauto 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 okt 2016, 10:46

Maar dat is het niet. De wetgever ziet het als een autobus en je hebt er dus ook een rijbewijs D voor nodig.
RVV 1990 schreef:autobus: motorvoertuig, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen;

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door PeterSchoeber » zo 16 okt 2016, 10:49

duikgek89 schreef:^^ Denk je niet dat het een combinatie is van beiden? Of zou men het verder verzwakken graag in de pers gebruiken om het een beetje leuk of ernstig te laten klinken?

Dat de omstandigheden niet ideaal zijn lijkt me ook een understatement :)
Nee, ik denk niet dat het een combinatie van beide is. Je gaat, als Rijkswaterstaat of ProRail, je eigen tekortkomingen echt niet breeduit in de pers rondbazuinen. De brug zal echt niet verder verzwakken door vrachtverkeer want anders zou die wel voor alle verkeer gesloten worden dunkt mij zo.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Temlin » zo 16 okt 2016, 11:46

PeterSchoeber schreef:De restrictie op vrachtverkeer zal niet zozeer zijn ingegeven door het mogelijk verder verzwakken van de brug maar eerder te maken hebben met de trillingen die een vrachtauto in de stalen brug veroorzaakt waardoor het lassen onder de brug niet goed gaat.

Bij laswerkzaamheden is het belangrijk dat het te lassen voorwerp, in dit geval dus de brug, stilstaat anders krijg je namelijk geen goed smeltbad. En een voorbijdenderende vrachtauto kan dus net teveel trillingen veroorzaken om een goede las te leggen. Sowieso zijn de omstandigheden waaronder gewerkt moet worden onder de brug ook niet echt ideaal.
Ze zijn toch nog niet eens aan het lassen :nuts: Dit is wel iets zoeken wat er helemaal niet is. :facepalm:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Rogier » zo 16 okt 2016, 12:42

PeterSchoeber schreef:
duikgek89 schreef:^^ Denk je niet dat het een combinatie is van beiden? Of zou men het verder verzwakken graag in de pers gebruiken om het een beetje leuk of ernstig te laten klinken?

Dat de omstandigheden niet ideaal zijn lijkt me ook een understatement :)
Nee, ik denk niet dat het een combinatie van beide is. Je gaat, als Rijkswaterstaat of ProRail, je eigen tekortkomingen echt niet breeduit in de pers rondbazuinen. De brug zal echt niet verder verzwakken door vrachtverkeer want anders zou die wel voor alle verkeer gesloten worden dunkt mij zo.
Vrachtverkeer zorgt voor de grootste verzwakkingen. Autoverkeer heeft nauwelijks invloed op de verzwakking van bruggen, omdat autoverkeer zeer licht is i.v.t. vrachtverkeer. Ik verwacht dat men de brug waarschijnlijk diverse nachten \ weekenden gaat afsluiten om goede werkomstandigheden te creëren, zodat het laswerk goed uitgevoerd kan worden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Willem » zo 16 okt 2016, 14:17

En dan zal nog rekening gehouden moeten worden met de belangen van de scheepvaart (als er met een ponton ofzo gewerkt gaat worden).

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door verfmeer95 » zo 16 okt 2016, 14:28

^^ Dat kan toch gewoon omvaren via de Lek en de Nederrijn/Amsterdam-Rijnkanaal?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Mark » zo 16 okt 2016, 14:53

Temlin schreef:
PeterSchoeber schreef:De restrictie op vrachtverkeer zal niet zozeer zijn ingegeven door het mogelijk verder verzwakken van de brug maar eerder te maken hebben met de trillingen die een vrachtauto in de stalen brug veroorzaakt waardoor het lassen onder de brug niet goed gaat.

Bij laswerkzaamheden is het belangrijk dat het te lassen voorwerp, in dit geval dus de brug, stilstaat anders krijg je namelijk geen goed smeltbad. En een voorbijdenderende vrachtauto kan dus net teveel trillingen veroorzaken om een goede las te leggen. Sowieso zijn de omstandigheden waaronder gewerkt moet worden onder de brug ook niet echt ideaal.
Ze zijn toch nog niet eens aan het lassen :nuts: Dit is wel iets zoeken wat er helemaal niet is. :facepalm:
Nog niet maar dat zal op korte termijn wel moeten gebeuren. Tegen de tijd dat het lassen begint zal het overgrote deel van het vrachtverkeer goed op de hoogte zijn en de borden op orde. Dan kan je rustiger aan het werk dan als je direct wilt beginnen maar er komen nog allemaal vrachtwagens op de brug af en wellicht over.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Mark » zo 16 okt 2016, 15:26

EtienneM schreef: Afbeelding
Ik kwam vandaag her en der wat bermDRIPS tegen en die hadden het ook weer wat anders (vrachtwagen en bus omgekeerd)...

Afbeelding

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door petervdveen » zo 16 okt 2016, 17:14

Chrysa schreef:Die pendel-buurtbusjes die constant heen en weer rijden zullen ook wel zwaarder zijn, toch zo'n 40 ritten per uur.
Dat zijn wel héél zware personen dan.. ;-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

warhamstr
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 okt 2016, 21:56

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door warhamstr » ma 17 okt 2016, 14:50

Komt er met de huidige maatregelen op neer dat er amper verkeer op de brug rijdt.

Geen vrachtwagens, en de personenauto's accelereren net uit een stilstaande file dus hebben enorme tussenruimte. Wil je ook hebben bij een brug die op instorten staat denk ik.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door duikgek89 » ma 17 okt 2016, 23:59

PeterSchoeber schreef:
duikgek89 schreef:^^ Denk je niet dat het een combinatie is van beiden? Of zou men het verder verzwakken graag in de pers gebruiken om het een beetje leuk of ernstig te laten klinken?

Dat de omstandigheden niet ideaal zijn lijkt me ook een understatement :)
Nee, ik denk niet dat het een combinatie van beide is. Je gaat, als Rijkswaterstaat of ProRail, je eigen tekortkomingen echt niet breeduit in de pers rondbazuinen. De brug zal echt niet verder verzwakken door vrachtverkeer want anders zou die wel voor alle verkeer gesloten worden dunkt mij zo.
Daar zou je een punt kunnen hebben, is de belasting door de vrachtwagens zo problematisch, dan is de kans dat de brug voor alles gesloten moet worden wellicht aanwezig. Maar of dat echt zo is? Ik denk dat we te weinig informatie hebben om daar juist over te oordelen. Jammer dat het nieuws tegenwoordig zo'n oppervlakkig popi jopi gedoe is zonder interessante en technische details. Hoe zijn de scheuren gevonden, hoe groot zijn ze, hoe ziet het er met de sterkte van de brug uit,... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Chris » di 18 okt 2016, 17:05

Zaterdag beginnen de werkzaamheden. In december moet het klaar zijn, mogelijk wordt de brug al eerder heropend voor vrachtverkeer als er voldoende versterkingsmaatregelen zijn uitgevoerd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Willem » di 18 okt 2016, 19:09

Zojuist op het radionieuws werd gezegd dat vrachtverkeer al tijdens de werkzaamheden weer over de brug mag. Alleen begreep ik dat niet zo goed.

Plaats reactie