De conditie van bruggen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

waldo79
Secretaris

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door waldo79 » di 04 sep 2018, 17:25

Liever een preventieve maatregel dan een ongeluk zoals in Genua. Al heb ik te doen met de Arnhemse forens.
Contactgegevens vereniging: wegenforum at (@) gmail.com.

PeterSchoeber
dorpsstraat

Bericht door PeterSchoeber » wo 05 sep 2018, 10:12

Het is inderdaad een goede zaak dat RWS er tijdig bij was en dat er in ons land geen Italiaanse toestanden ontstaan. De Gelderlander https://www.gelderlander.nl/westervoort ... ~a7b17d79/ meldt vandaag weer een en ander over de brug over de IJssel. Het gaat om de meest westelijk brug van de in totaal 3 bruggen die hier over de IJssel liggen. Van dit soort bruggen liggen er vele in ons land dus als het inderdaad overbelasting is, RWS hult zich van alle kanten in stilzwijgen, dan staat ons in Nederland nog heel wat te wachten.

Gelet op de ervaringen met de brug in Gorinchem zou het mij niks verbazen als er scheurtjes in de liggers zijn ontdekt. Is zo te zien een plaatligger brug waarbij het betonnen brugdek rust op een aantal langsliggers. Als ik tijd heb dan zal ik vanavond eens een blik werpen in mijn "bruggen bijbels" of ik wat kan vinden over deze brug.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door GuteFahrt » wo 05 sep 2018, 16:54

Zijn ondertussen alle bruggen over de IJssel daar een probleem?

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... IJsselbrug
Verkeer op de A12 vanuit de Randstad richting Duitsland wordt ruim voor Arnhem al gewaarschuwd om een andere route te nemen.
Gisteren las ik nog dat enkel de parallelbaan het probleem was, en niet de hoofdrijbaan...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » wo 05 sep 2018, 17:07

Het is alleen de parallelbaan voor zover ik weet. De hoofdrijbaan merkt hooguit wat van files voor de rotonde Velperbroek.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 sep 2018, 20:48

PeterSchoeber schreef:
wo 05 sep 2018, 10:12
Van dit soort bruggen liggen er vele in ons land dus als het inderdaad overbelasting is, RWS hult zich van alle kanten in stilzwijgen, dan staat ons in Nederland nog heel wat te wachten.
Deze brug is een stalen liggerbrug, dat type is juist niet zo veel gebruikt voor rivierkruisingen in Nederland. Volgens mij is het enigszins vergelijkbaar met de Hagesteinsebrug en de brug bij Rhenen. De andere bruggen zijn veelal betonnen kokerbruggen of de boog/tuibruggen. Deze stalen bruggen zijn gebouwd voordat de betonnen kokerbrug gemeengoed werd vanaf midden jaren 60. De Hagesteinsebrug is volgens mij de enige uitzondering, waarom daar specifiek voor staal is gekozen (1981) is me niet bekend.

PeterSchoeber
dorpsstraat

Bericht door PeterSchoeber » wo 05 sep 2018, 22:58

De IJsselbrug bij Arnhem lijkt, qua constructie, in de verste verte niet op die van de Rijnbrug in Rhenen. In Rhenen ligt een brug met een orthoropeplaat, bulp profiel aan de onderzijde, terwijl de brug in Arnhem een vlakke onderzijde kent. Brug in Rhenen is qua constructie te vergelijken met de Galecopperbrug en de 10 andere bruggen die de afgelopen periode gerenoveerd zijn.

De stadsbrug in Venlo is ook van deze constructie zoals in Arnhem gebruikt. Verder acht ik het niet uitgesloten dat de aanbruggen van diverse rivierbruggen ook uit deze constructie bestaat terwijl de hoofdoverspanning een boogbrug is.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 06 sep 2018, 9:31

Een fragment met iemand van Rijkswaterstaat over de brug: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... t-opgelost

Een erg vaag verhaal, er is iets mis dat aanleiding is om een rijstrook af te sluiten, maar men weet niet (of wil niet zeggen) wát er mis is.

Ik ga maar even van een Merwedebrugscenario uit dat een statische berekening aanleiding geeft voor een nadere inspectie.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door GuteFahrt » do 06 sep 2018, 14:15

Als de verlengde A15 er al had gelegen had dat een aanzienlijk deel gescheeld qua fileproblematiek. Helaas nog steeds toekomstmuziek...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » do 06 sep 2018, 16:32

Je kon t bijna zien aankomen. Het zou best eens maanden kunnen duren.Niet gek. Afsluiten voor onderzoek doe je niet dagenlang in de volle spits, er is echt wat aan de hand waar ze van geschrokken zijn. Afsluiten doe je zomaar niet.
Wel gek dat ze nog niet echt meer zeggen. Weten ze niet of de ev scheur erg is? Of is er discussie over hoe en hoe snel te fixen en willen ze pas melden als t plaatje compleet ligt.?

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... IJsselbrug

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 06 sep 2018, 16:39

Doorgaand verkeer op de A12 ondervindt er toch geen hinder van? De afsluiting is op de brug uit 1961, die verkeer vanaf de N325 naar de A12 verwerkt. Tenzij het verkeersplein dermate vastloopt dat dit weer terug slaat op de A12.

Als ze gaan lassen moet misschien de hele brug wel dicht om bewegingen te voorkomen.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » do 06 sep 2018, 19:39

Alle bewegingen die over de rotonde gaan hebben last van de afsluiting. A12-> Velp -> A348 en N325 plus de onderlinge relaties op die bogen. Nu is Velp nog bereikbaar via de N785 en vanuit Dieren. Westervoort gaat over de oude brug en via het pontje Huissen-Loo.

PeterSchoeber
dorpsstraat

Bericht door PeterSchoeber » vr 07 sep 2018, 7:57

Beste allen,

Zoals enkele dagen geleden, woensdag dacht ik, beloofd zou ik nog een blik werpen in mijn "bruggenbijbel". In het bedoelde boek, bruggen in Nederland 1940-2000 en dan deel 2 over de periode 1950 tot 2000, kan ik niks expliciets vinden over de brug over de IJssel bij Arnhem. Wel las is dat er in de bouwperiode van de brug een tweetal bouwmethodes gangbaar waren. Een van de methodes was die van de orthoropeplaat, moeilijk woord, waarbij er onder het stalen brugdek op zeer regelmatige afstanden versterkingsliggers zijn gelast. Voorbeelden hiervan zijn eigenlijk de 10 bruggen die recentelijk zijn versterkt met hogesterkte beton om de levensduur te verlengen.

Een andere methode is het gebruik van vollewandliggers met daartussen langs en dwarsdragers waarop een betondek is gestort. Uit de beelden, o.a. te zien op een video van De Gelderlander, maak ik op dat het in Arnhem om dit type brug gaat. De langsliggers liggen te ver uit elkaar om van een Orthropeplaat constructie te spreken.

De problemen zullen er niet minder om worden en de grote vraag is "Who is next" :(
Met vriendelijke groet,

PeterSchoeber
dorpsstraat

Bericht door PeterSchoeber » vr 07 sep 2018, 7:58

Iemand trouwens goede foto's van de onderzijde van deze brug?
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 sep 2018, 8:36

Let op mobiele data! Deze foto's zijn tot 30 MB per stuk.

https://beeldbank.rws.nl/Photos/3570/535626.jpg

https://beeldbank.rws.nl/Photos/117/17588.jpg

https://beeldbank.rws.nl/Photos/117/17587.jpg

Omroep Gelderland meldt dat er bij een inspectie "rare geluiden" zijn waargenomen waarvan de oorzaak niet bekend is: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... elbrug-A12

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 07 sep 2018, 9:27

^^

Echter een test met zware vrachtwagens heeft ook geen problemen naar voren gebracht. De kans bestaat dat er uiteindelijk maar weinig aan de hand is. Het onderzoek afwachten en hopelijk vind men snel de oorzaak van het geluid.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » vr 07 sep 2018, 17:57

PeterSchoeber schreef:
vr 07 sep 2018, 7:58
Iemand trouwens goede foto's van de onderzijde van deze brug?
Ik heb hier enkele foto's bij het landhoofd aan de oostzijde vanaf het weggetje dat er onderdoor loopt. Men was die dag dat ik daar liep met de bruggen bezig. viewtopic.php?f=193&t=21396

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 sep 2018, 23:24

Rijkswaterstaat heeft wat meer achtergrondinformatie gepubliceerd:
Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat voert testen uit op A12 IJsselbruggen

De bijna 60 jaar oude IJsselbruggen in de A12, die ten oosten van Arnhem liggen, staan in de planning om gerenoveerd te worden in 2021. Vooruitlopend hierop inspecteert Rijkswaterstaat sinds medio 2017 de brug regelmatig en voert zo nodig onderhoudsmaatregelen uit.

Afgelopen maandag, 3 september, is tijdens een van die inspecties een tikkend geluid geconstateerd onder de rechterrijstrook van de parallelbaan, waarvan de oorzaak niet duidelijk was en dat niet eerder was gehoord. Om dit nader te kunnen onderzoeken en in de tussentijd de belasting op de brug te verlagen, heeft Rijkswaterstaat de rechterrijstrook op de parallelbaan van de A12 bij Arnhem richting Duitsland afgesloten.

Afgelopen woensdag, 5 september, is een test uitgevoerd om de precieze locatie van het geluid te lokaliseren. Als gevolg van het onderzoek is het geluid gelokaliseerd op die plekken, waar een horizontale ligger kruist met een verticale verbindingszone. De horizontale ligger betreft een zogenaamde plooiverstijver die ervoor zorgt dat de hoofdligger niet kan plooien. Deze ligger loopt in het onderste gedeelte van de brug over de hele lengte van de brug. Deze ligger is een van de hulpmiddelen, die ervoor zorgen dat de hoofdconstructie stabiel is. De verticale zone is de plaats waar twee brugsegmenten aan elkaar bevestigd zijn. Op de kruising van de horizontale ligger met de verticale verbindingszone ontstaan, bij belasting van de brug, microscopische kleine bewegingen die geluid veroorzaken.

Rijkswaterstaat gaat op de plek waar de ligger en de verticale zone elkaar kruisen op één locatie van de brug een aanpassing doen, waardoor de kruising van de twee onderdelen verbetert. Vannacht gaan we testen of daarmee het geluid weg is. Op basis van deze testen wordt bepaald wat de vervolgstappen zijn.

PeterSchoeber
dorpsstraat

Bericht door PeterSchoeber » za 08 sep 2018, 8:42

En De Gelderlander weet te melden dat de brug weer helemaal open is. https://www.gelderlander.nl/westervoort ... ~a17ecec3/

@ Jack bedankt voor de link naar de foto's.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 nov 2018, 10:21

Er is een nieuwe tranche van 40 projecten voor "vervanging en renovatie": https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... beurt.aspx

Dit is een andere lijst dan die in januari werd aangekondigd. Helaas kon ik alleen dit kaartje vinden wat slecht leesbaar is.

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 24 nov 2018, 12:06

Dezelfde kaart, maar nu wat groter en beter leesbaar:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 nov 2018, 13:07

Voor het viaduct Dolhuizen over de A1 ten oosten van Bathmen is in 2015 een verkeersbesluit vastgesteld om het maximum gewicht te beperking op 30 ton en 8 ton aslast.
  • Motivering
    Het viaduct Dolhuizen is in 1967 gebouwd over de A1 en de Schipbeek op de Bettinkdijk bij Bathmen. Vanwege bij inspectie aangetroffen scheurvorming in het viaduct is een nader onderzoek uitgevoerd in opdracht van beheerder Rijkswaterstaat. Met de berekening zijn betonkernen beoordeeld en is de wapening beproefd. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat het viaduct maximaal 30 ton totaal en 8 ton per as kan dragen. De oorzaak van het schadebeeld is vermoedelijk overbelasting door zware voertuigen die die maximum last overschrijden.

De weg Bettinkdijk op het viaduct is in beheer bij de gemeente Deventer. Daarom verzoekt Rijkswaterstaat de gemeente Deventer als wegbeheerder passende maatregelen te nemen om het gebruik van het viaduct in overeenstemming te brengen met de huidige draagkracht. Het doel van de geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is 30 ton en de aslast meer is dan 8 ton, is om het viaduct te beschermen tegen overbelasting door zware voertuigen en daarop te kunnen handhaven.

Onderhoud en/of vervangen van het viaduct staat gepland voor 2018.
Street View:
Afbeelding

captain007
2x3 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door captain007 » do 29 nov 2018, 16:22

De discussie over het ongeval met de brug in Zaandam is verplaatst naar een andere draad.

Sondermaut
polderweggetje
Contacteer:

Bericht door Sondermaut » zo 02 dec 2018, 17:50

Chris schreef:
za 24 nov 2018, 10:21
Er is een nieuwe tranche van 40 projecten voor "vervanging en renovatie": https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... beurt.aspx

Dit is een andere lijst dan die in januari werd aangekondigd. Helaas kon ik alleen dit kaartje vinden wat slecht leesbaar is.

Kaart
De Van Brienenoordbrug is wel heel slecht ingetekend op de kaart. :facepalm:

sven_engelen
autoweg
Contacteer:

Bericht door sven_engelen » di 11 dec 2018, 17:49

Hoezo? Het staat volgens mij gewoon op de goede locatie?
Svenlo
Dagelijks gebruiker van de A73 en N280 (en soms de A2)

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » di 11 dec 2018, 17:59

Hij staat op de plek van het Vaanplein, waarschijnlijk omdat anders de Algerabrug verkeerd komt te staan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Victor
verkeersader

Bericht door Victor » di 11 dec 2018, 18:19

^^ Je hebt het over de icoontjes, de labels. Wat maakt het nou uit waar die precies staan... zolang het maar dichtbij het bedoelde object is.
Het wegennet op de kaart, en dus ook de objecten zelf staan gewoon goed.

Robonus
stadsweg

Bericht door Robonus » do 17 jan 2019, 9:25

Media zijn ook een keer wakker geworden:

https://www.ad.nl/rivierenland/hooglera ... ~a5fe7db2/
Op de Telegraaf stond ook zo'n soort bericht.

Volgens mij stond dit al ergens in 2017 hier op het forum.

Edit, inderdaad had Chris dit genoemd in het A27 topic:
viewtopic.php?f=8&t=8753&start=960#p991363
Laatst gewijzigd door Robonus op do 17 jan 2019, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 17 jan 2019, 9:29

^^

Dat klopt, maar wat een overdreven gedoe. Natuurlijk moest er ingegrepen worden. Echter de uitkomsten van dit soort berekeningen moeten niet letterlijk genomen worden, want vaak worden er grote reserves voor de zekerheid in dit berekeningen genomen. Daarnaast denk ik dat de brug niet ingestort, maar wat ingezakt zou zijn, als 1 van de verbindingsplaten gedeeltelijk bezweken zou zijn. Men heeft onder de verzwakte verbindingsplaten een extra stalenplaat geplaatst, zodat de verbinding weer de vereiste sterkte had.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 17 jan 2019, 10:54

Een voorspelling dat de brug zonder geslotenverklaring nog 6 dagen gehad had, is pure luchtfietserij. Als iets onder eigen gewicht dreigt in te storten en je kan scheuren zien groeien, is hier wellicht iets over te voorspellen, maar niet door zwaar verkeer. En dan zou de brug ook voor iedereen (incl fietsers) gesloten zijn als het zo kritiek was.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 17 jan 2019, 12:06

Wat een paniekzaaierij weer... :roll:

Plaats reactie