De conditie van bruggen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » vr 18 okt 2019, 7:32

Zal vast de Zeeburgerbrug zijn.
De Schellingwouderbrug is tussen 2011 en 2014 volledig gerenoveerd.
Net als de Amsterdamsbrug die daarbij ook verhoogd is.

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 30 okt 2019, 19:33

De gemeente Leeuwarden gaat van het Stephensonviaduct uit 1963 een "smart bridge" maken:
Link
Door sensoren op de brug over het spoor aan te brengen hoopt men dat het kunstwerk niet in 2043 maar in 2045 of zelfs nog later vervangen kan worden. Dit zou een enorme besparing opleveren. Men wil ook kijken of dit concept elders in de gemeente ingezet kan worden.

Durashift
stadsweg

Bericht door Durashift » wo 30 okt 2019, 23:22

Okay, ik d8 eerst dat er een tikfout gemaakt was: 2043 of 2045 is maar 2 jaar verschil.
Maar nee, in de video worden deze jaartallen ook genoemd.
Hoezo maar 2 jaar later (of langer indien mogelijk) als ambitie/doelstelling? Is dat niet wat kort ten opzichte van de kosten die nu gemaakt worden?

Aangezien zo'n brugvervangingsproject een aanlooptijd van járen kent.. (dat zal in de toekomst niet echt veranderen t.o.v. nu, lijkt mij) zal 2 jaar verlenging van het vervangingsmoment toch weinig uitmaken? Als men het nou 10 jaar kan opschuiven.. dán heb je daar, begrotingstechnisch etc, meer profijt van, denk ik.

Voor 2 jaar (of iets meer) verlenging nu al deze moeite doen? Lood om oud ijzer, volgens mij.

PeterSchoeber
dorpsstraat

Bericht door PeterSchoeber » do 31 okt 2019, 8:41

^^ Ook ik dacht aan een "tikfoutje" toen ik las van een levensduurverlenging van 2 jaar. Nu is dit viaduct, als ik mij niet vergis, een van de eerste viaducten die met prefab voorgespannen betonnen liggers is opgebouwd. Volgens de rekenmethode van toen, veel andere verdeling van de aslasten dan nu, kan ik mij wel voorstellen dat men dit viaduct nauwkeurig wil gaan monitoren om de effecten van de hedendaagse intensiteit, en hogere wieldruk, goed in beeld te brengen. Als men de gevonden resultaten dan ook nog deelt met andere wegbeheerders kan het nuttige resultaten opleveren voor dit soort viaducten. Meten is weten en als men daardoor goed kan vaststellen wat de restlevensduur is van een viaduct is dat grote winst zodat indien nodig een viaduct tijdig kan worden vervangen.

Ergens in een oude jaargang van Spoor en Tramwegen staat vast nog wel een artikel over dit viaduct daar het een viaduct over een spoorlijn betrof. Moet mijn oude jaargangen van Spoor en Tramwegen toch maar eens gaan digitaliseren en ontsluiten.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 31 okt 2019, 14:58

Typisch iets voor deze tijd om bij het extra monitoren van een viaduct gelijk te spreken van een 'smart bridge'.

Ook ik moest even fronsen toen die twee jaar voorbijkwam en werd gepresenteerd als grote kostenbesparing.

Ik vermoed dat je die besparing ook tegen het licht van het Ambitiedocument Spoorzone moet zien. Die is toevallig deze week door het college vastgesteld. Deze visie omvat het gehele gebied langs het spoor tussen Werpsterhoek en de Hemrik. Onderdeel van de ambitie is een verdiepte en overkapte ligging van het spoor. In dit scenario zou het Stephensonviaduct overbodig worden. Het college noemt 2035 als jaartal dat dit (uiterlijk) gerealiseerd moet worden. Maar je kunt je voorstellen dat met zo'n megaproject het wel fijn is om wat extra uitloop te hebben. De levensduur van zo'n kunstwerk net over het gereedkomen van een verdiepte ligging heen kunnen tillen kan ineens veel meer schelen dan wat minder afschrijving en/of financieringskosten.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 01 nov 2019, 20:16

Ja de gemeente wil een soort 'metro' Leeuwarden gaan aanleggen :geenlach:

Dat is natuurlijk veel te ambitieus en de financiële dekking ontbreekt volledig. Beter zet men in op het ongelijkvloers maken van spoorwegovergangen:
https://goo.gl/maps/krXUa25y5gM35RJPA
https://goo.gl/maps/j4cxhs9tEhHtwrvA9

Hier zijn al de nodige ongelukken gebeurd, en bovendien is hier sprake van een doorstromingsprobleem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 02 nov 2019, 15:14

Zeer ambitieus inderdaad. Men neemt in elk geval de tijd voor deze ambities. Als je kijkt wat er de afgelopen decennia in Leeuwarden is verspijkerd, en dat het OV hier nauwelijks van heeft geprofiteerd, geef ik het wel enige kans. Ook herontwikkeling van delen van het spoordok en bedrijventerrein kunnen bijdragen aan de financiering. Hier nog aanwezige bedrijven kunnen worden verplaatst naar nieuwe terreinen aan de zuidwestkant tussen de Haak en het Van Harinxmakanaal.

De omliggende wegen en straten aan de spoorlijn naar Groningen liggen dusdanig dicht op het spoor, dat het verlagen of verhogen van het spoor de enige optie lijkt. Gezien de onderlinge afstand van de overwegen kom je dan al gauw uit op een volledige aanpassing van het spoor.

Driver
woonerf

Bericht door Driver » wo 06 nov 2019, 16:02

De N3 gaat januari 2020 gedeeltelijk afgesloten worden

https://www.ad.nl/dordrecht/wantijbrug- ... ~a3d424a4/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 nov 2019, 17:00

De brug bij Westervoort van de A12 heeft een eigen thread gekregen: viewtopic.php?f=269&t=21853

Plaats reactie