Gebruik navigatiesysteem

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Gebruik navigatiesysteem

Bericht door Palance » ma 03 mar 2014, 19:53

Ik heb een Garmin (een krijgertje) met niet al te recente kaarten. Hij heeft me wel geholpen op kleine weggetjes in Portugal, alsmede het zoeken naar een parkeergarage in een stad als Faro.

In Nederland gebruik ik hem eigenlijk nooit, op roadtrips langs de grenzen heb ik hem wel eens gebruikt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 mar 2014, 19:58

duikgek89 schreef:Daarnaast heb ik wel mobiel internet maar dat werkt ook maar tot de grens.
Dat begrijp ik nooit zo goed. Als je dat aanzet en daarmee navigeert heb je voor een paar Euro de meest up to date navigatie inclusief flitsmeldingen, file-informatie en informatie over objecten op de weg of wat dan ook. Mijn internet staat in ieder geval continu aan in het buitenland. Kost me €2 per dag. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 03 mar 2014, 20:09

Dat is vrij weinig. Ik betaal heus meer, maar ik heb dan ook een eenvoudig sim-only abonnement waarbij je per Mb aftikt. En dat gaat hard met kaarten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 mar 2014, 20:16

Palance schreef:En dat gaat hard met kaarten.
Dat valt erg mee. Als je nu een reisje naar Barcelona invoert, downloadt ie de hele route plus alle wegen in een omgeving van 30km rondom je route. Dus voordat jouw auto op temperatuur is, zijn de MB's al binnen. En voordat je terugreist doe je dat even met behulp van de wifi van het café op de hoek. :top:

Om hoeveel MB's het precies gaat weet ik niet. Maar ik let totaal niet op mijn internetgebruik in het buitenland en ik kom blijkbaar dagelijks niet of nauwelijks boven de 30MB uit, want dat is de grens voor die €2,- per dag.

lebre7
stadsweg

Bericht door lebre7 » ma 03 mar 2014, 20:20

Afgelopen zomer van TomTom Live traffic op m'n iPhone gebruik gemaakt. Heb er één woord voor: ideaal!

In Parijs hadden wij al redelijk een zelf uitgestippelde route via de Duplex tunnel. Na de tunnel stond er file voor de afrit naar de N118 (deze moesten wij ook hebben). Alleen de rechterbaan stond vast. TomTom stuurde ons door naar de volgende afrit, om vervolgens terug te rijden en weer de afrit te nemen. Ideaal! Dit scheelde zeker 10 minuten.

Vervolgens verderop op de A10 werd de file balk op het scherm voor een lang stuk rood, vertraging van 68 minuten! TomTom stuurde ons de afrit over om een stuk binnendoor te rijden. De lokale bevolking deed dit ook, en zo'n 5km verder over het OWN stond een lange rij voor de verkeerslichten. TomTom stuurde ons via weg paralel en wij kwamen uit aan de andere zijde van het kruispunt. Deze route was 54 minuten sneller :top:

Ook op de terugweg spaarde wij weer 30 minuten uit door file voor Bordeaux.

---
^^
Ik heb zelf Ben als provider, maar in het buitenland doe ik in m'n telefoon een prepaid simkaartje van Vodafone. Is zeker fijn, dat alles in een op reis voor internet. Enige jammere is dat wanneer je gebeld wordt ook gelijk 2 euro al kwijt bent voor die dag, ook al gebruik je niets anders. Overigens is de grens 35 mb. ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 mar 2014, 20:22

lebre7 schreef:Overigens is de grens 35 mb. ;)
Doe ik het ook voor. :top:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 03 mar 2014, 20:29

Jammer dat je met je telefoonabonnement niet gewoon in heel Europa kan bellen/internetten zoals in Nederland. Technisch gezien mag het niet uitmaken, in grote landen als de Verenigde Staten, Australië of Canada is het ook gewoon één provider. Er zijn gelukkig al wat stappen gezet om telefoongebruik in het buitenland betaalbaarder te maken, maar een euro voor een paar MB klinkt mij zo als een inbelabbo van de jaren '90. Dat moet toch beter kunnen. Overal zijn de grenzen weggevallen, behalve in de telecomsector.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 03 mar 2014, 21:25

Ik heb in de ruim twee jaar dat ik m'n rijbewijs heb, slechts een keer gebruikt en toen had ik hem achteraf gezien niet eens nodig. Al moet ik ook zeggen dat weinig buiten mijn eigen regio kom en eigenlijk nooit naar het buitenland met mijn auto.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 03 mar 2014, 21:39

Chris schreef:Ik gebruik mijn navigatiesysteem (zo'n losse TomTom) bijna niet, dus ga er ook geen dure updates tegenaan gooien. De kaarten zijn nu denk ik wel 7 jaar oud. Vorig jaar heb ik rondgereden over het Duitse en Poolse platteland en dat ging prima zonder TomTom (van Polen heeft hij sowieso geen kaarten). Het grootste voordeel zie ik in de grote steden, want dan weet je van te voren of je links of rechts moet voorsorteren. Met name omdat het wegennet in grote onbekende steden vaak wat onvoorspelbaarder is.
Toen ik de losse TomTom nog gebruikte, heb ik hem in Polen ook aan gehad. Twee keer stond ik in de juiste straat, klein detail was dat het in het verkeerde dorp was (moesten één dorp verderop zijn dus niet echt schokkend maar toch...).

Attietattie schreef:
duikgek89 schreef:Daarnaast heb ik wel mobiel internet maar dat werkt ook maar tot de grens.
Dat begrijp ik nooit zo goed. Als je dat aanzet en daarmee navigeert heb je voor een paar Euro de meest up to date navigatie inclusief flitsmeldingen, file-informatie en informatie over objecten op de weg of wat dan ook. Mijn internet staat in ieder geval continu aan in het buitenland. Kost me €2 per dag. :top:
Goede tip voor vakantie ritten en dergelijke :) Je bedoelt dat Vodafone op Reis ding? Gebruik je dat met Google maps? Dat werkt best goed als je incidenteel een langere rit voor de boeg hebt, maar als je dagelijkse route aan twee kanten van de grens ligt is dat ook geen feest meer ((5/7)*31*2=€44 per maand). Voor dat geld kan ik beter een tweede abbo in het andere land afsluiten.
Met de navigon kost het stukken van mensen om het abbo op de live service te nemen, navi werkt verder best goed maar dat vind ik echt een serieus nadeel en ik ben voor dat beetje dat ik de navigatie gebruik ook niet van plan om dat geld uit te geven.
nederland24 schreef:Ik heb in de ruim twee jaar dat ik m'n rijbewijs heb, slechts een keer gebruikt en toen had ik hem achteraf gezien niet eens nodig. Al moet ik ook zeggen dat weinig buiten mijn eigen regio kom en eigenlijk nooit naar het buitenland met mijn auto.
Tsja mijn regio ligt in Nederland en in Duitsland... :shutup:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 03 mar 2014, 22:35

nederland24 schreef:Ik heb in de ruim twee jaar dat ik m'n rijbewijs heb, slechts een keer gebruikt en toen had ik hem achteraf gezien niet eens nodig. Al moet ik ook zeggen dat weinig buiten mijn eigen regio kom en eigenlijk nooit naar het buitenland met mijn auto.
Ga jij niet op vakantie?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 03 mar 2014, 22:50

Niet per auto dan ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 mar 2014, 23:17

duikgek89 schreef:
Attietattie schreef:
Goede tip voor vakantie ritten en dergelijke :) Je bedoelt dat Vodafone op Reis ding? Gebruik je dat met Google maps? Dat werkt best goed als je incidenteel een langere rit voor de boeg hebt, maar als je dagelijkse route aan twee kanten van de grens ligt is dat ook geen feest meer ((5/7)*31*2=€44 per maand). Voor dat geld kan ik beter een tweede abbo in het andere land afsluiten.
Voor de dagelijkse rit over de grens zou ik dat inderdaad niet doen. Maar voor dat weekje vakantie met de auto kan het wel uit. Sterker nog, voordat je de prijs een Tomtom met iedere keer een update overschrijdt ben je wel een paar tripjes verder. Voordeel is natuurlijk dat je de hardware van de navigatie toch al had betaald (telefoon).

Ik draai meestal verschillende apps naast elkaar. Google Navigation is fijn. Maar ik heb iets meer vertrouwen in Waze, alhoewel ze beide gewoon heel erg goed zijn. Bij Google heb je een beter overzichtsbeeld. Bij Waze heb je meer informatie ten aanzien van flitsers en bijvoorbeeld objecten op de rijbaan of ongevallen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik er zo eentje ben die een app aanzet en gaat rijden. Waarschijnlijk mis ik 80% van de functies... :oops:

Oja: het betreft inderdaad Vodafone-iets. Iets met paspoortlanden enzo. Dat zet je één keer voor altijd aan en ik heb nooit een exorbitante rekening. Misschien ga ik er wel overheen hoor, maar ik kijk er eigenlijk niet naar zolang het niet extreem is.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » ma 03 mar 2014, 23:28

sirdanilot schreef:
Ga jij niet op vakantie?
Niet iedereen kan het veroorloven om naar het buitenland op vakantie te gaan, hè ;-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 04 mar 2014, 0:13

Nee, ik ga bijvoorbeeld dit jaar ook niet langere tijd op vakantie (alleen een dagje parijs en een weekje moet ik ergens voor naar tsjechië, maar da's niet echt vakantie). Maar uit zijn posting heb ik niet opgemaakt dat hij een arme student is, maar gewoon iemand met een baan ;) En de meeste mensen gaan nu eenmaal op vakantie tegenwoordig.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 04 mar 2014, 1:15

Attietattie schreef:
duikgek89 schreef:
Attietattie schreef:
Voor de dagelijkse rit over de grens zou ik dat inderdaad niet doen. Maar voor dat weekje vakantie met de auto kan het wel uit. Sterker nog, voordat je de prijs een Tomtom met iedere keer een update overschrijdt ben je wel een paar tripjes verder. Voordeel is natuurlijk dat je de hardware van de navigatie toch al had betaald (telefoon).

Ik draai meestal verschillende apps naast elkaar. Google Navigation is fijn. Maar ik heb iets meer vertrouwen in Waze, alhoewel ze beide gewoon heel erg goed zijn. Bij Google heb je een beter overzichtsbeeld. Bij Waze heb je meer informatie ten aanzien van flitsers en bijvoorbeeld objecten op de rijbaan of ongevallen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik er zo eentje ben die een app aanzet en gaat rijden. Waarschijnlijk mis ik 80% van de functies... :oops:

Oja: het betreft inderdaad Vodafone-iets. Iets met paspoortlanden enzo. Dat zet je één keer voor altijd aan en ik heb nooit een exorbitante rekening. Misschien ga ik er wel overheen hoor, maar ik kijk er eigenlijk niet naar zolang het niet extreem is.
Dan ga ik eens naar Waze kijken, ik vind flitsers en obstakels (ook waarschuwingen voor rijdende chicanes? :shutup:) ook wel erg interessant. Mijn route ken ik onderhand wel (en de nodige sluiproutes). Kijken of ik voor de grens al genoeg op kan halen of misschien dat er binnen niet al te lange tijd toch ook een Duits abbo komt...
Vodafone moet ik nog eens naar kijken...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 04 mar 2014, 1:27

Voor het Duitse abo kan ik je Alditalk aanbevelen. 150mb highspeed, daarna 64kb/s. Kost 3,99€ per 30 dagen, prepaid. Wil je meer highspeed, betaal je meer.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 04 mar 2014, 8:01

Wat internetgebruik op de telefoon betreft: 1 juli gaan de roamingtarieven weer flink naar beneden ;) . Binnen een jaar of 3 geloof ik zou er geen sprake meer mogen zijn van roamingkosten. Met dank aan een Nederlandse dame dacht ik...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 04 mar 2014, 8:17

^^ Technisch heeft dat nog wel wat voeten in de aarde. Stel je hebt een abonnement bij KPN en je bent in Spanje aan het roamen op het netwerk van Movistar. Movistar registreert diverse gegevens zoals gebelde tijd, verbruikte data etc. en geeft dat door aan KPN zodat KPN dat in rekening kan brengen bij de klant. Dat kost tijd en daarom vind de afrekening soms 1 of 2 maanden later plaats.

Wat Europa wil is dat het internetgebruik in het buitenland direct van je databundel wordt afgeboekt. Maar Movistar weet helemaal niet welke databundel je hebt of welk tarief KPN hanteert. Dat staat op een server van KPN in Nederland en niet op en server van Movistar in Spanje. Dan moet KPN óf alle bundelgegevens van alle klanten openbaar maken aan alle telecommaatschappijen in de wereld (onwerkbaar) of je gaat in Spanje bellen en internetten tegen een lokaal tarief waarbij er de facto geen sprake is van roaming maar direct wordt afgerekend met Movistar. De telecommaatschappijen onderzoeken nog hoe ze dit gaan doen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 04 mar 2014, 8:23

Overigens is Waze door Google overgenomen dus zowel Google als Waze zullen alleen maar beter worden.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » di 04 mar 2014, 9:13

Als je met Waze een route plant terwijl je een wifi verbinding hebt zal hij de complete route downloaden en heb ik (in theorie) geen internet meer nodig onderweg, behalve natuurlijk voor de file info ed.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 04 mar 2014, 9:31

boe! schreef:^^ Technisch heeft dat nog wel wat voeten in de aarde. Stel je hebt een abonnement bij KPN en je bent in Spanje aan het roamen op het netwerk van Movistar. Movistar registreert diverse gegevens zoals gebelde tijd, verbruikte data etc. en geeft dat door aan KPN zodat KPN dat in rekening kan brengen bij de klant. Dat kost tijd en daarom vind de afrekening soms 1 of 2 maanden later plaats.

Wat Europa wil is dat het internetgebruik in het buitenland direct van je databundel wordt afgeboekt. Maar Movistar weet helemaal niet welke databundel je hebt of welk tarief KPN hanteert. Dat staat op een server van KPN in Nederland en niet op en server van Movistar in Spanje. Dan moet KPN óf alle bundelgegevens van alle klanten openbaar maken aan alle telecommaatschappijen in de wereld (onwerkbaar) of je gaat in Spanje bellen en internetten tegen een lokaal tarief waarbij er de facto geen sprake is van roaming maar direct wordt afgerekend met Movistar. De telecommaatschappijen onderzoeken nog hoe ze dit gaan doen.
Dat is op de langere termijn te ondervangen door de concessies op Europese niveau uit te geven.
Voor de kortere termijn kan men van de providers verlangen dat men de lokale tarieven hanteert.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 04 mar 2014, 18:35

sirdanilot schreef:Nee, ik ga bijvoorbeeld dit jaar ook niet langere tijd op vakantie (alleen een dagje parijs en een weekje moet ik ergens voor naar tsjechië, maar da's niet echt vakantie). Maar uit zijn posting heb ik niet opgemaakt dat hij een arme student is, maar gewoon iemand met een baan ;) En de meeste mensen gaan nu eenmaal op vakantie tegenwoordig.
Als student zijnde moet je keuzes maken. Als ik op vakantie zou willen, zou ik geen geld meer over houden voor een auto. Gelukkig ga ik wel regelmatig uit en ga ik ook vaak genoeg dagjes weg, dus ik hoef niet perse op vakantie te gaan.

Roberd
zandpaadje

Bericht door Roberd » wo 12 mar 2014, 22:38

Meestal idd voor het laatste stukje, dat stuk ergenis van een tomtom heeft al enkele keren op de nominatie gestaan om de kliko in te verdijnen.

Wat wel heerlijk is: van A naar B: Neem de kortste weg... Je weet niet waar je allemaal terecht komt, prachtig

Maarreehhh zolang Tomtom me nog dwars door Berlijn heen stuurt ipv er netjes omheen, danwel dwars door dusseldorf om 16:45 ben ik blij met mijn Route 66 van 2006 op mijn laptop met bluetoothmuissie op de bijrijdersstoel.

:pukey: tomtom

Als iemand ervaring heeft met Navigate 66 (nieuwe Route66) op android stel ik het op prijs deze te delen... Tomtom heeft voor mij afgedaan

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 13 mar 2014, 1:52

^^
Navigon kan er ook wat van... Vorige week van Blitterswijck naar Maashees stuurde hij me het bos in... Dacht zal eens kijken wat dat ding suggereert maar ik had net zo goed gewoon de route kunnen nemen die ik al wist.

Overigens KAN om 16:45 dwars door Düsseldorf vlugger zijn dan er omheen. KAN en het helpt als je er dan bekend bent. Als je er onbekend bent is het niet fijn en helpt het waarschijnlijk niet veel. Zelf ben ik vaak genoeg dwars door Düsseldorf gereden in plaats van via de snelwegen omdat die snelwegen vol stonden met blik.
TOEVOEGING
Er is nog een probleem met die navigatie systemen. Als ze live traffic hebben zijn ze verdomd goed in het berekenen van een alternatieve route. Het resultaat is dat de sluipweggetjes die je kent ook vol lopen met blik...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 13 mar 2014, 9:38

TT heeft me door een woonwijk gestuurd, daar waar ik liever buitenom was gereden. De wegbeheerder was het met mij eens :shutup:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 13 mar 2014, 9:46

Er is ondertussen wel bewezen: Er gaat niets boven de goede oude wegenkaart. :yes:

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 13 mar 2014, 10:00

Ik maak het onderweg naar mijn werk ook mee. De Lekdijk is ongeschikt voor breed verkeer, toch hebben navigatiesystemen een voorkeur om verkeer via de dijk te sturen. Reden: het is 300 meter korter :ongeduldig:

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 13 mar 2014, 11:39

Zeker dat je 'snelste' ipv 'kortste' route ingesteld hebt?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 13 mar 2014, 12:30

^^In tijd maken beide routes niks uit. Ik zie nu dat GM het helemaal bont maakt. Voor een bestemming ten oosten van Utrecht loopt de kortste route dwars door Nieuwegein heen :dontknow:
Ik geef de voorkeur aan de A2-A12 :sorry:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 13 mar 2014, 13:58

Palance schreef:Er is ondertussen wel bewezen: Er gaat niets boven de goede oude wegenkaart. :yes:
... en wegenkennis :!: