Algemene tunneldraad

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Piles » za 12 mar 2016, 9:26

RSK schreef:Gisteren voor het eerst door de Stadsbaantunnel gereden. Merkwaardige constructie met die afgekruiste strook richting zuiden. Duurt het eigenlijk nog lang voor daar iets mee gedaan kan worden?
Ja, die is alleen voor de distributie ingang halverwege de tunnel. Dus die blijft afgesloten voor verkeer. Vrachtwagens moeten zich straks buiten de tunnel melden bij de slagboom.

ConvoiExceptionnel
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 16:05
Locatie: Leidschendam

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door ConvoiExceptionnel » za 12 mar 2016, 16:23

Rein schreef:56 meter bedoel je. ;)
:sorry:
Onmisbaar bij windturbines en prefab bruggen.

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door the_freak » wo 06 apr 2016, 16:07

Ik zat laatst naar een filmpje over tunnelbouw te kijken en vroeg mij af of het technisch mogelijk zou zijn om een droge afzinkmethode te gebruiken?


Stel je bouwt een landtunnel, geen ruimte, zou het dan een mogelijk zijn om een sleuf te graven(net als bij de afzinkmethode), hierin prefab tunneldelen te plaatsen? Zonder dat betreffende stuk onder water te laten lopen, ik ben het nog niet tegengekomen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Mark » wo 06 apr 2016, 17:23

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar delen van de Amsterdamse metro zijn geloof ik in het droge gebouwd op straatniveau en vervolgens ingezakt.

http://fast.mediamatic.nl/f/tqgr/image/ ... 20-476.jpg
http://fast.mediamatic.nl/f/tqgr/image/ ... 20-469.jpg
(Via ANP-Archief)

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door the_freak » wo 06 apr 2016, 17:55

^^ Nee die zijn ter plaatse gebouwd en ingezakt, dat is veel te veel ruimte verspillend.

Het moet toch mogelijk zijn om een droge afzinkmethode toe te passen, waarbij het "afzinken" droog wordt gedaan door meerdere kranen. Maar de daadwerkelijke tunneldelen elders zijn gebouwd.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op wo 06 apr 2016, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop. Bedankt!

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rogier » do 07 apr 2016, 18:44

^^

Waarom zou je tunnelelementen droog willen gaan afzinken. De grote tunnelelementen kunnen gemakkelijk over het water vervoerd worden, omdat de elementen voldoende drijfvermogen hebben. Het afzinken zelf is ook niet zo moeilijk. Droog afzinken (lees droog monteren) is eigenlijk alleen interessant als het grondwaterpeil niet te hoog is. Anders kun je dit alleen bereiken door het water weg te pompen en dat heeft in veel gebieden aardig wat voeten in de aarde. Dit geldt zeker voor gebieden met klei \ veengrond (verzakkingen).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Mark » di 03 mei 2016, 10:06

Iets wat ik mij recentelijk afvroeg naar aanleiding van deze tweet van het VID.
VID schreef:Stoplichten gaan uit, Westerscheldetunnel (#N62) is weer OPEN
De meeste tunnels in Nederland zijn af te sluiten met een slagboom en een verkeerslicht. Een rood verkeerslicht voor een tunnel is -zeker met het tunneldoseren nu- geen bijzonder fenomeen meer. Echter, het verkeerslicht heeft ook een oranje en een groen licht. Worden deze kleuren ooit gebruikt? Bij hoogtemeldingen voor de Botlektunnel heb ik wel eens meegemaakt dat het verkeerslicht van rood naar gewoon "uit" ging. Net zoals bij de Westerschelde zoals in de tweet. Het oranje licht heb ik wel eens gezien bij eveneens de Botlektunnel, deze knipperde toen, maar de reden hiervoor was mij volstrekt onbekend (geen rare dingen zichtbaar). Maar het groene licht heb ik nog nooit zien branden.

Kortom, hoe zit dat? In welke situaties worden oranje en groen gebruikt?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Coen Tunnel » di 03 mei 2016, 10:18

Worden oranje en groen niet ook gebruikt bij doseren als er bv. een file is? Ik meen dat bij de Roertunnel wel eens te hebben gezien...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Snelwegfreak » di 03 mei 2016, 10:33

^^ Denk het ook. Bij het sluiten van de tunnel gaat volgens mij alles eerst op geel knipper, geel en dan op rood. Net zoals een normale VRI die zijn systeem opstart.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Palance » di 03 mei 2016, 11:11

Mark schreef:Bij hoogtemeldingen voor de Botlektunnel heb ik wel eens meegemaakt dat het verkeerslicht van rood naar gewoon "uit" ging.
Ik heb bij de Botlektunnel het licht alleen van rood naar oranje-knipper zien gaan (dus niet zomaar uit), maar ook zeker geen groen licht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Mark » di 03 mei 2016, 11:35

Coen Tunnel schreef:Worden oranje en groen niet ook gebruikt bij doseren als er bv. een file is? Ik meen dat bij de Roertunnel wel eens te hebben gezien...
Dat zou goed kunnen, ikzelf heb nog nooit tunneldoseren meegemaakt. Echter zie ik in dit filmpje (rond 1:15) geen groen licht, al kan het zijn dat dit er net uitgeknipt is.
Palance schreef:
Mark schreef:Bij hoogtemeldingen voor de Botlektunnel heb ik wel eens meegemaakt dat het verkeerslicht van rood naar gewoon "uit" ging.
Ik heb bij de Botlektunnel het licht alleen van rood naar oranje-knipper zien gaan (dus niet zomaar uit), maar ook zeker geen groen licht.
Dat is dan weer typisch. Maar hoe moet je het oranje-knipper interpreteren? Iets als van "let op, bijzondere situatie?"

Als het groene licht wordt gebruikt bij tunneldoseren. Hoe was dat vroeger? Toen werd er immers nog niet aan doseren gedaan.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Snelwegfreak » di 03 mei 2016, 11:37

Ik heb bij het passeren van de Beneluxtunnel ook een keer de verkeerslichten geelknipper zien opstarten. Wat er daarna is gebeurd: geen idee ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door RSK » di 03 mei 2016, 16:04

De keren dat ik doseren heb gezien op de A2-Re parallel voor de Leidsche Rijntunnel, deed men het niet met verkeerslichten. Men kruiste de linkerstrook af voor de tunnel. Eenmaal in de tunnel was de linkerstrook volgens de mini-matrices weer open.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

djiwie
woonerf
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door djiwie » wo 04 mei 2016, 0:05

Mark schreef: Maar hoe moet je het oranje-knipper interpreteren? Iets als van "let op, bijzondere situatie?"
Yep, net als een voorwaarschuwingssein. Zoals het RVV zegt:
Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt; voorzichtigheid geboden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door mavas » vr 01 jul 2016, 13:02

Kennisplatform Tunnelveiligheid bij RTL7

Op 26 juni 2016 was Roel Scholten, coordinator van het KPT te zien in het tv programma Ondernemend Nederland van RTL7.
Hierin werd het onderwerp vluchten uit een tunnel bij brand of ongeval belicht. Met name seconde 47/48 zijn het meest interessant ;)
Link
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Kaaiman » vr 01 jul 2016, 13:40

Knap acteerwerk. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » do 07 jul 2016, 21:06

Door de Tunnelwet wordt het in de tunnel wellicht veiliger, maar er buiten niet altijd.
hcnieuws.nl schreef:De bereikbaarheid van Schiphol per bus dreigt flink slechter te worden door een wijziging van het gebruik van de tunnel onder de Buitenveldertbaan. Deze wijziging van de verkeerssituatie is bedoeld om de veiligheid in de tunnel te verbeteren, maar leidt juist tot een aanzienlijk onveiliger situatie buiten de tunnel omdat drukke verkeersstromen elkaar twee keer moeten kruisen.

[...]

Volgens een plan van gemeente Amsterdam moeten de bussen in de nieuwe situatie tweemaal het autoverkeer en het fietspad kruisen. Dit geeft meer kans op ongelukken en calamiteiten; bovendien leidt dit tot vertragingen voor het openbaar vervoer. Hiermee is voor een oplossing gekozen waarbij de veiligheid in de tunnel weliswaar wordt verhoogd, maar buiten de tunnel juist aanzienlijk verslechtert. Dit is des te vreemder omdat er zich nooit ongelukken of calamiteiten in de tunnel hebben voorgedaan.

[...]

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rene » do 07 jul 2016, 21:18

Het is ook waanzin om tegenverkeer in de bustunnel persé uit te willen sluiten. Tussen beide rijstroken van de busbaan zit namelijk nog een afgestreept weggedeelte ter breedte van een rijstrook. De kans dat men door een stuurfoutje elkaar raakt in tegenverkeer is daarmee extreem klein.

Dit is m.i. dan ook een gevalletje doorgeslagen "veiligheidsdenken", waarbij uiteindelijk het paard achter de wagen wordt gespannen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Chrysa » do 07 jul 2016, 21:49

Als het nou een drukke weg was, oké, maar een tunnel waar alleen beroepschauffeurs rijden en dan nog niet eens zo vaak vergeleken met veel andere tunnels.

Compleet doorgeslagen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door RSK » vr 08 jul 2016, 6:23

In hoeveel landen is tegenverkeer in tunnels eigenlijk wettelijk verboden?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Sieske
woonerf
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 16:16

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Sieske » za 09 jul 2016, 17:00

Is dit niet op te lossen door het plaatsen van een barrier (tot het tunnelplafond)?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Willem » za 09 jul 2016, 18:47

Dan heb je dus een extra wand, met alle eisen die daaraan gesteld worden met betrekking tot brandwerendheid etc.
:knetter:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jul 2016, 18:48

Sieske schreef:Is dit niet op te lossen door het plaatsen van een barrier (tot het tunnelplafond)?
Zou dat per se tot aan het tunnelplafond moeten? In de regio Parijs zijn er ook tunnels met één buis met barrier, zoals in de A6b en de A86. Waarom zou zoiets in Nederland niet kunnen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Chris » zo 10 jul 2016, 18:52

Vanwege ventilatie heb je bij voorkeur geen tegenverkeer in tunnels. De tegengestelde luchtstromen met het elkaar tegemoetkomende verkeer zorgen ervoor dat de tunnel niet goed kan ventileren. Langsventilatie is vaak gewenst en het eenvoudigst. Bij korte tunnels met een niet al te hoge verkeersintensiteit is het minder een probleem. Dit is bijvoorbeeld een specifiek probleem in langere Alpentunnels zoals de Gotthardtunnel of Mont Blanctunnel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jul 2016, 19:16

^^ Ik moet zeggen dat die Parijse snelwegtunnels met tegenliggend verkeer in dezelfde buis inderdaad nogal benauwd overkomen en dat het er nogal sterk naar uitlaatgassen ruikt. Het zijn dan ook nog eens drukke tunnels.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » zo 10 jul 2016, 19:27

Maar in de busbuis van de Schipholtunnel zou tegenverkeer geen probleem hoeven zijn, al dan niet met een barrier in het midden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Spaarndammertunnel

Bericht door Mark » do 28 jul 2016, 13:08

De bouw van de Spaarndammertunnel in de S102 te Amsterdam schiet goed op, blijkt uit dit fotoverslag op de website van de Noord-Zuidlijn (rubriek "Gluren bij de buren").

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door hurricane » ma 26 sep 2016, 22:26

Piles schreef:Maar in de avondspits zit het allemaal in de afvoer naar de A12 inderdaad. Eerst van 2 naar 1 rijstrook, en dan invoegen. Dus effectief van 2 naar 0. Zolang daar niks aan gedaan wordt (en dat gaat ook niet gebeuren, want de Galecopperbrug wordt alleen verbreed op de parallelbaan hou je het probleem. Of je nou tunneldosering toepast of niet. Zonder tunneldosering duurt het iets langer voor de file op de A2 ontstaat waarschijnlijk, maar uiteindelijk zal ook daar 'gewoon' file ontstaan.
Misschien loont het om na die verbreding de parallelbaan te kiezen als je van de A2 noord af komt en naar A12 Oost wil.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Chris » wo 09 nov 2016, 19:43

Minister Schultz schreef:Bij de Leidsche Rijntunnel wordt tunneldosering ongeveer 200 keer per maand toegepast, bij de Coentunnel ongeveer 20 keer per maand. Het grote aantal tunneldoseringen bij de Leidsche Rijntunnel is het gevolg van de sterke toename van de verkeersintensiteit.

Of er al dan niet extra filevorming als gevolg van het tunneldoseren ontstaat is afhankelijk van de ligging van de tunnel in het wegennetwerk en de lokale omstandigheden. Bij de Leidsche Rijn Tunnel heeft tunneldosering per saldo een negatief effect op de doorstroming. Er ontstaat bij de Leidsche Rijn Tunnel, afhankelijk van de doorgerekende situatie, 1 tot 18% meer voertuigverliesuren ten opzichte van de situatie zonder tunneldoseren. De weggebruiker ervaart 1 tot 5 minuten extra reistijd. Bij de Coentunnel is het effect van tunneldoseren op de doorstroming nihil (0 tot 1%).

Ik ben voornemens de geadviseerde optimalisatiemogelijkheden ten aanzien van de Leidsche Rijntunnel komende maanden nader te onderzoeken en uit te werken. Dit betreft het gebruik van een HoofdrijbaanDoseerInstallatie (HDI) in plaats van afkruisen, het verplaatsen van de Doseerlocatie, het verfijnen van de wijze van dosering en het omleiden van bestemmingsverkeer. Ook zit er mogelijk “oplossingsruimte” in de relatief ruime veiligheidsmarges. (minimaal 2 km filevrije zone buiten de tunnel). Ik wil deze ruimte verkennen en waar mogelijk op korte termijn in overleg treden met de betrokkenen, waar onder de regionale partners, om deze ruimte benutten. Ik wil benadrukken dat daarbij geen concessie worden gedaan aan de veiligheid.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... orstroming

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door RSK » wo 09 nov 2016, 21:39

Dat is dus wel een duidelijke ontkrachting van de eerdere stelling dat tunneldoseren niet tot meer files zou leiden, maar slechts de files zou verplaatsen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie