Algemene tunneldraad

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » ma 11 aug 2014, 20:26

Lang naar gezocht, maar nooit gevonden: een draad waarin over van alles rondom tunnels wordt bediscussieerd. En dat terwijl het aantal tunnels in de loop der jaren alleen maar uitbreid. Wegenwiki telt er (al) zo'n 41, bestaande en in ontwikkeling zijnde en dan zijn de kleinere lokale tunneltjes niet eens meegeteld. We hebben draden voor verkeerslichten, borden, ecoducten en weet ik veel wat, maar voor zoiets bijzonders en prachtigs als verkeerstunnels was op dit forum nog geen algemene draad te vinden. Vanaf heden dus wel!

Doel is overigens niet de verschillende projectdraden over specifieke tunnels te vervangen, maar als algemene draad te dienen voor alles rondom tunnels waar geen andere draad beschikbaar is. Wat mij betreft van Tunnelwet tot de definitie van het begrip tunnel, van tunnelveiligheid tot de langs/mooiste/leukste/engste/etc tunnel van Nederland.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door boe! » ma 11 aug 2014, 20:29


Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » ma 11 aug 2014, 20:36

Strukton heeft een contract in de wacht gesleept voor het onderhoud van de bestaande technische installaties van de Piet Heintunnel (inclusief een trambuis) en de Arenatunnel in Amsterdam, zo is vandaag bekend gemaakt.
Strukton schreef:Het contract gaat in per 1 september 2014 en heeft een looptijd van twee jaar, met de mogelijkheid van verlenging met één jaar. De contractwaarde bedraagt circa € 1 mln.

Strukton is vaker betrokken (geweest) bij het onderhouden van tunnelprojecten, zoals op dit moment bij de nieuwe dubbeldekstunnel in Maastricht. Daarin worden 68 verkeerstechnische en tunneltechnische systemen geïnstalleerd.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Techum » di 12 aug 2014, 10:06

Het installeren van technische systemen in Maastricht lijkt me geen voorbeeld van onderhoud. Met 'onderhoud van tunnelprojecten' rekken ze zelf het begrip 'onderhoud' al op. Hoe benut je een persbericht optimaal om goed voor de dag te komen? ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door keokiracer » di 12 aug 2014, 22:00

Deze vraag heb ik al een weekje ofzo, en nu dit topic er is, lijkt het me een uitstekende plek om het te vragen.

Wat is tegenwoordig de grens aquaduct - tunnel? Wanneer wordt een kunstwerk een tunnel genoemd en wanneer wordt het een aquaduct genoemd? Het nieuwe aquaduct bij Muiden wordt bijvoorbeeld ongeveer 475m lang, de Vlaketunnel is 327m lang. (De Prinses Margriettunnel noem ik bewust niet want dat was een fout om het een tunnel te noemen als ik oudere posts goed herinner). Dus lengte lijkt het niet te zijn, tenzij de criteria ergens rond pakweg 2000 gewijzigd zijn. Andere criteria kan ik niet echt bedenken, maar misschien kunnen anderen dan wel ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rene » di 12 aug 2014, 22:10

Dat topic ging over de tunnelwetgeving. Volgens mij wil Rein hier veel breder gaan.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door boe! » wo 13 aug 2014, 9:23

^^ En dus kunnen ze worden samengevoegd omdat Rein de Tunnelwet ook wilt opnemen in deze draad.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Chris » wo 13 aug 2014, 9:24

Het aquaduct bij Muiden heeft een gesloten gedeelte van 240 meter lengte. Daarmee is het dus geen tunnel in de zin van de tunnelwet.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door keokiracer » wo 13 aug 2014, 9:25

^^ En is die Tunnelwet dan ook de grens voor de naam tunnel of aquaduct?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Chris » wo 13 aug 2014, 9:27

Misschien tegenwoordig wel, maar aquaducten zijn veel ouder dan de tunnelwet, die uit 2006 dateert.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door mavas » wo 13 aug 2014, 9:40

keokiracer schreef:^^ En is die Tunnelwet dan ook de grens voor de naam tunnel of aquaduct?
Als je een aquaduct hebt met een gesloten deel dat 250 meter of langer is, dan moet deze volgens mij gewoon voldoen aan de Tunnelwet. Dan heb je dus een aquaduct met tunneltechnische installaties. Maar je kunt het dan in de naam nog steeds aquaduct noemen lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door paolie » wo 13 aug 2014, 9:54

keokiracer schreef:Deze vraag heb ik al een weekje ofzo, en nu dit topic er is, lijkt het me een uitstekende plek om het te vragen.

Wat is tegenwoordig de grens aquaduct - tunnel? Wanneer wordt een kunstwerk een tunnel genoemd en wanneer wordt het een aquaduct genoemd? Het nieuwe aquaduct bij Muiden wordt bijvoorbeeld ongeveer 475m lang, de Vlaketunnel is 327m lang. (De Prinses Margriettunnel noem ik bewust niet want dat was een fout om het een tunnel te noemen als ik oudere posts goed herinner). Dus lengte lijkt het niet te zijn, tenzij de criteria ergens rond pakweg 2000 gewijzigd zijn. Andere criteria kan ik niet echt bedenken, maar misschien kunnen anderen dan wel ;)
Bij een aquaduct loopt een watergang door midel van een betonnen bakconstuctie over een weg heen. Bij een tunnel loopt een weg in een betonnen bakconstructie onder de bedding van een watergang heen. Dat is volgens mij het technische verschil tussen een tunnel en een aquaduct. Of naamgeving daar ook altijd bij aansluit, weet ik niet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Peter » wo 13 aug 2014, 10:19

Er zijn hybride vormen, zoals de A4 bij Leiderdorp. Voor de lengte van een tunnel(achtige constructie) geldt de lengte van het geheel overkapte gedeelte en dat zal een aquaduct niet snel halen, daar een brede rivier meestal ook diep is en je dan sneller op een tunnel uitkomt (afgezonken of geboord).

Het wordt vaag als een viaduct zo breed wordt dat een onderdoorgang 250 m lang wordt. Is het dan automatisch een tunnel ? Als men de 4 spoors trein + 2 metro + 8 strooks A10 met 1 viaduct zo doen, dan zit je daar wel. Er zit echter net wat lucht tussen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Chris » wo 13 aug 2014, 10:20

Het Nederlandse gebruik van een aquaduct is wel vrij uniek in de wereld overigens. Je ziet het soms in het buitenland, maar onder een 'aquaduct' wordt in andere landen vaak dit verstaan:

Afbeelding
Segovia, Spanje

of dit:
Afbeelding
Pontcysyllte, Wales

of dit:
Afbeelding
Arizona

Maar de specifieke situatie dat de weg in tunnelvorm onder een kanaal of riviertje door gaat is iets typisch Nederlands. In een ander land zou het gewoon een tunnel worden genoemd.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door verfmeer95 » wo 13 aug 2014, 10:34

Dingen als het Gouwe-Aquaduct en het Gaag-Aquaduct lijken echter behoorlijk op die situatie in Wales. Alleen is er dan een door mensen gemaakte vallei onder gelegd, in plaats van een natuurlijke. Bij het Aquaduct bij Leiderdorp ben ik inderdaad van mening dat dat geen aquaduct is. Wat het wel is weet ik echter ook niet, dus misschien dat ze daarom voor het woord aquaduct hebben gekozen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door paolie » wo 13 aug 2014, 10:35

Die laatste foto (Arizona) is m.i. geen aquaduct. Er loopt geen andere verkeersstroom onderdoor namelijk.
De situatie in Leiderdorp is 100% een aquaduct: de waterloop ligt in een betonnen constructie, van een oorspronkelijk bedding is geen sprake meer. Dat de weg voor en na het aquaduct gedeeltelijk overkapt is, doet niet ter zake.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Peter » wo 13 aug 2014, 10:56

paolie schreef:Dat de weg voor en na het aquaduct gedeeltelijk overkapt is, doet niet ter zake.
Hij is deels geheel overdekt en daarmee dus ook een tunnel. Maar goed is een wegconstructie over een weg en een kanaal een viaduct of brug ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door paolie » wo 13 aug 2014, 11:01

Overigens is feitelijk alleen dit het aquaduct:
Afbeelding
De rest van het overkapte deel zou je dus inderdaad tunnel kunnen noemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Chris » wo 13 aug 2014, 11:24

paolie schreef:Die laatste foto (Arizona) is m.i. geen aquaduct. Er loopt geen andere verkeersstroom onderdoor namelijk.
Dat is de Nederlandse definitie ;) In het zuidwesten van de VS is het zeer gebruikelijk om dit soort watertoevoer een 'aqueduct' te noemen.

Zie bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/California_Aqueduct en http://en.wikipedia.org/wiki/Colorado_River_Aqueduct en http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles_Aqueduct

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door verfmeer95 » wo 13 aug 2014, 13:04

Ik denk dat ik begrijp hoe dit ongeveer zit. Oorspronkelijk waren aquaducten dit soort dingen:
Chris schreef: Afbeelding
Dit is het oorspronkelijke Romeinse aquaduct. Je kan hier op 2 manieren naar kijken: 1. Het is een brug voor waterwegen, of 2. Het is een door mensen gebouwd systeem om water over een lange afstand naar een stad te krijgen.
Chris schreef: Afbeelding
De Engelsen namen definitie 1 en noemden dit een aquaduct. Daar waren deze bruggen gebouwd voor barges, vrachtschepen die goederen vanuit het platteland en de bergen naar de stad namen. Omdat sluizen veel water verbruiken, kunnen die in gebieden zonder veel oppervlaktewater niet gebouwd worden. Dus bouwden ze aquaducten over de vallei heen zodat ze geen sluizen nodig hadden. Sommige van deze aquaducten zijn zeer groot. Zo is in Duitsland de Kanalbrücke Magdeburg aangelegd. Dit is gedaan zodat het kanaal de Elbe ongelijkvloers kunnen kruisen. Als het onderste kanaal een weg was geweest (A1 bij Muiden), dan was dit een bijna typisch Nederlands aquaduct geweest. Wij hebben enkel de weg wat verdiept aangelegd, omdat wij weinig hoogteverschillen hebben.
Chris schreef: Afbeelding
In droge gebieden is het water vooral een eerste levensbehoefte. Daarom nemen ze in Arizona dus definitie 2. Volgens die definitie heb je niet eens een brug of iets dergelijks nodig.

Als we nu naar Nederland kijken dan is ons gebruik van het woord aquaduct goed te onderbouwen. Helemaal omdat de polders rondom de waterwegen typisch lager liggen dan de waterweg zelf (bijvoorbeeld Ringvaart Haarlemmermeer). Dus als je op maailand een weg aanlegt, hoeft hij niet eens zo diep onder de waterweg door.

De vraag wordt dan wanneer een aquaduct een tunnel wordt. Persoonlijk vindt ik Paolie's uitleg wel goed, maar ik begrijp dat er meerdere grenzen zijn te trekken.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door paolie » wo 13 aug 2014, 13:11

^^ Ah, lees inderdaad dat in het Engels het woord Aqueduct ook gebruikt wordt voor een stelsel van kanalen/tunnels/pijleidingen etc. om water te transporteren.
Het Nederlandse gebruik van het begrip aquaduct is echter helemaal niet uniek. Hier enkele voorbeelden van aquaducten in Engeland die vergelijkbaar zijn met Nederlandse aquaducten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Jackbauer1350 » wo 13 aug 2014, 15:49

En dan gebruiken we hier ook nog de term "naviduct" voor de kruising van grotere wateren zoals een meer. Die in de Houtribdijk in de N302 is de enige in Nederland, al zou je het Aquaduct Veluwemeer bij Harderwijk eigenlijk ook een naviduct moeten noemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Chris » wo 13 aug 2014, 16:10

Ik dacht dat de term 'naviduct' in het leven is geroepen voor een combinatie van een aquaduct en een sluis.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 818
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Tachi » wo 13 aug 2014, 16:54

paolie schreef:Aqueduct ook gebruikt wordt voor een stelsel van kanalen/tunnels/pijleidingen etc. om water te transporteren.
Dat is ook wat het in het latijn betekent: waterleiding. Hier associëren we viaduct en aquaduct als een (contructieve) overbrugging van een weg of water.

Naviduct :hm: We bouwen een sluizencomplex over een weg en dan is het ineens iets anders? Het blijft nog steeds een bak met water boven een weg. En als het geen bak met water over een weg is dan is de weg die onder het water gaat gewoon een tunnel.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Alfa » vr 29 aug 2014, 22:35

Chris schreef:Het Nederlandse gebruik van een aquaduct is wel vrij uniek in de wereld overigens. Je ziet het soms in het buitenland, maar onder een 'aquaduct' wordt in andere landen vaak dit verstaan:
Ook ik dacht bij aquaduct aan een waterbrug. In de betekenis 'tunnel' heb ik het eerlijk gezegd nog nooit gehoord.
paolie schreef:^^ Ah, lees inderdaad dat in het Engels het woord Aqueduct ook gebruikt wordt voor een stelsel van kanalen/tunnels/pijleidingen etc. om water te transporteren.
Het Nederlandse gebruik van het begrip aquaduct is echter helemaal niet uniek. Hier enkele voorbeelden van aquaducten in Engeland die vergelijkbaar zijn met Nederlandse aquaducten:
De term 'aquaduct' slaat dan op de brug van water en niet zo zeer op de ondertunneling. Maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf van welk standpunt je het bekijkt: het water of de weggebruiker.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » ma 22 sep 2014, 15:03

Toevallig stuitte ik op dit rapport van RWS uit 2008 over lekkage in tunnels.Voor sommigen wellicht bekende kost, voor anderen (zoals ik) erg interessant om te lezen.

Samenvatting schreef:Dit rapport “Lekkage in tunnels” gaat over de oorzaak en aanpak van lekkages in tunnels, die hoofdzakelijk in dilatatievoegen en in het beton van vloeren, wanden en of tunneldaken kunnen
voorkomen.

Welke strategieën er zijn om die lekkages wel of niet op te lossen. Welke methoden en middelen er zijn en wanneer is de rubbervoeg afdichting niet meer betrouwbaar. Wordt er pas actie ondernomen op het moment van constatering van een lekkage of kunnen we door monitoring (inspectie en metingen) preventieve acties gereed hebben liggen en daardoor gerichte maatregelen ondernemen. In dit rapport zijn de (opgebouwde praktijk) ervaringen bij diverse tunnels weergegeven en is de duurzaamheid van het rubber voegprofiel onderzocht. Lekkages op het wegdekniveau zijn zeker in de winterperiode met kans op ijsvorming een gevaar voor de verkeersveiligheid. Een wegafsluiting is op dat moment de eerste remedie en dan? Verkeerstunnels zijn alleen nog maar ‘s nachts beschikbaar voor gezamenlijke (onderhouds)werkzaamheden Civiel & EM, waarbij de beschikbare tijd in de regel gelimiteerd is tussen 20.00 en 05.00 uur. Monitoring (inspectie en metingen) van tunnels geven die informatie die nodig is om vooraf te kunnen bepalen welke oplossing voor de geconstateerde lekkage te verkiezen of noodzakelijk is.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » vr 07 nov 2014, 21:25

De Michiel de Ruijtertunnel die direct naast station Amsterdam Centraal (en over de Noord-Zuidlijn) komt te liggen zal waarschijnlijk voor de zomer van 2015 open gaan.

De tunnel is feitelijk klaar, inclusief belijning en alles, maar nu moeten alle veiligheidssystemen nog getest worden.

Hier meer info.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » do 11 dec 2014, 11:05

Interessant artikel van RWS over een calamiteitenoefening in de Wijkertunnel.
RWS schreef:Calamiteitenoefening Wijkertunnel

Rijkswaterstaat oefende dinsdagavond 9 december samen met Veiligheidsregio Kennemerland en politie eenheid Noord-Holland in de Wijkertunnel (A9). Om goed voorbereid te zijn op incidenten en calamiteiten in de tunnel werd een realistische situatie gecreëerd. Er werd onder andere geoefend op het zorgen voor een veilige situatie voor de weggebruikers en de hulpverlening in de tunnel, het afhandelen van het ongeval en de opvang en verzorging van vluchters en slachtoffers.

In het scenario van de oefening raakt een met autowrakken beladen autotransporter een voorwerp op de weg. Als gevolg hiervan raakt hij in een slip, verliest enkele autowrakken en komt dwars over twee rijstroken tot stilstand. Twee achteropkomende auto’s botsen vervolgens tegen de transporter aan. De bestuurders van beide auto’s raken bekneld en in één van deze voertuigen ontstaat rookontwikkeling. Twee rijstroken zijn gestremd, de vluchtstrook is nog vrij.

De oefening is goed verlopen. Vanuit bevoegd gezag keek Ronald Vennik, wethouder gemeente Velsen, mee: “De oefening was goed voorbereid. Zoals altijd bij oefeningen hoorde ik ook hier uit de reacties punten naar voren komen waarvan geleerd wordt. Dat laat zien dat de veiligheid uiterst serieus genomen wordt”.

De afzonderlijke organisaties oefenen hun medewerkers regelmatig zodat ze vakbekwaam blijven, hierbij ging het juist om het gezamenlijk oefenen. Ron van den Ende, Hoofd unit tunnelbeheer bij Rijkswaterstaat: “Ik ben tevreden over de oefening. Het is belangrijk dat je weet wat de werkwijze en procedures van de andere organisaties zijn en deze in de praktijk toetst, maar ook dat je dezelfde taal spreekt. Wat erg opviel is de behoefte om van elkaar te leren om nog beter gesteld te staan voor toekomstige incidenten en calamiteiten.”

Het doel was om te oefenen met een realistische situatie in een tunnel, waarbij de hulpdiensten en Rijkswaterstaat moesten samenwerken. Bij de oefening lag de focus op belangrijke taken als alarmeren, het creëren van een veilige situatie in de tunnel voor de weggebruikers in de tunnel en de hulpverlening zelf, het afhandelen van het ongeval en de opvang en verzorging van vluchters en slachtoffers, het herstel van de normale situatie na afhandeling van het ongeval en de organisatie (coördinatie).

De oefening wordt gezamenlijk door de betrokken organisaties geëvalueerd. Daarbij wordt vooral gekeken naar de interne en onderlinge communicatie, afstemming en samenwerking van de deelnemende organisaties. Verbeterpunten worden ingezet voor opleiding en training om het handelen bij een tunnelincident in de toekomst nog beter te laten verlopen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » za 24 jan 2015, 22:38

De Vliettunnel in de N14 is richting westen dicht vanwege opkomend grondwater. Hierdoor zou het asfalt omhoog worden gedrukt :dontknow: . Waarschijnlijk gaat de tunnel morgenavond weer open.

Dit is niet de eerste keer dat er wateroverlast in deze tunnel is. Omroep West meldt dat een deskundige vorig jaar heeft gesteld dat deze tunnel op een te goedkope manier is aangelegd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Jackbauer1350 » za 24 jan 2015, 23:50

De hele N14 is goedkoop aangelegd, rijkswegonwaardig.

Norah lekt :emo:

Plaats reactie