Algemene tunneldraad

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » zo 16 aug 2015, 12:35

Enkele foto’s van de (buitenzijde) van de Michiel de Ruijtertunnel die onder het Centraal Station in Amsterdam loopt.
SPOILER: TOON

Oostzijde

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Westzijde

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Chris » za 26 sep 2015, 18:29

In 1987 was er nog tegenverkeer met alleen bakens tussen de rijrichtingen. Tegenverkeer in tunnels mag volgens de tunnelwet niet meer.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door waldo79 » za 26 sep 2015, 18:37

In 1987 was het leven een stuk minder gecompliceerd en was men nog niet zo verzand in veiligheidsdenken. Ik ga er vanuit dat je hier dan maar 70 km/h mocht rijden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door RSK » za 26 sep 2015, 18:46

Chris schreef:Tegenverkeer in tunnels mag volgens de tunnelwet niet meer.
Is dat een Nederlands verzinsel of gaat de Mt. Blanc-tunnel over een paar jaar dicht als er geen tweede buis is?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door waldo79 » za 26 sep 2015, 18:49

Ga er maar vanuit dat het een rigide interpretatie van de Tunnelrichtlijn is, die als zodanig de Nederlandse tunnelwet heeft gehaald :nothanks:
Wegenwiki.nl schreef:Binnen de EU heeft de richtlijn met name gevolg voor een groot aantal bestaande tunnels in Alpenlanden, met name Oostenrijk en Frankrijk. In deze twee landen zijn in de jaren volgend op de publicatie van de richtlijn de meeste tunnels aanzienlijk verbeterd. Dit proces is nog steeds gaande. In Oostenrijk heeft men veelal gekozen voor de bouw van een tweede tunnelbuis voor het wegverkeer bij middellange tunnels waar gezien de verkeersintensiteiten een tweede buis sowieso al noodzakelijk was. De tunnels tussen Frankrijk en Italië vereisen geen tweede tunnelbuis voor het wegverkeer gezien de lage intensiteiten. In plaats daarvan zijn vluchtbuizen parallel aan de verkeersbuizen geboord. Dit geldt vooral voor de Mont Blanctunnel, Fréjustunnel en de Arlbergtunnel.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » za 26 sep 2015, 21:06

Volgens Nederlandse regelgeving is tegenverkeer nog wel toegestaan indien dit fysiek, geografisch of verkeerstechnisch niet anders kan. Op zich zie ik in veel situaties dan nog wel mogelijkheden voor tegenverkeer. Voorwaarde is dan wel dat de Vmax 70 km/h is en dat er continu tunnelbewaking is. NB: voor de Schipholtunnel lijken mij er voldoende mogelijkheden om verkeersstromen via andere buizen (of wegen) te geleiden waardoor van die bepaling geen gebruik gemaakt zal kunnen worden.

Zie artikel 10 Besluit aanvullende regels veiligheid wegtunnels.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door waldo79 » za 26 sep 2015, 21:40

Het artikel waarnaar je verwijst is vervallen :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Willem » za 26 sep 2015, 22:43

Rein schreef:Volgens Nederlandse regelgeving is tegenverkeer nog wel toegestaan indien dit fysiek, geografisch of verkeerstechnisch niet anders kan. Op zich zie ik in veel situaties dan nog wel mogelijkheden voor tegenverkeer. Voorwaarde is dan wel dat de Vmax 70 km/h is en dat er continu tunnelbewaking is.
Bij de aankomende renovatie van de Velsertunnel wordt dan dus niet aan een van deze voorwaarden voldaan, want daar is niet voor tegenverkeer via een tunnelbuis gekozen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Coen Tunnel » za 26 sep 2015, 23:25

^^ Doordat er bij KP Velsen en KP Beverwijk extra bogen zijn aangelegd is verkeer met tegenliggers in de Velsertunnel niet meer nodig.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Piles » vr 23 okt 2015, 9:33

Aanvraag openstellingsvergunning Stadsbaantunnel
Eindelijk! Hopelijk duurt het niet lang meer. Maar dat is vooral eigen belang :mrgreen:
Volgende week zaterdag (31e) is er weer een infodag mbt Leidsche Rijn, eens vragen wat de huidige planning is tot openstelling.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » vr 23 okt 2015, 12:05

Meer info over de Stadsbaantunnel.
B22 Adviesbureau schreef: Om het centrumgebied van Leidsche Rijn verkeersluw te maken, wordt het autoverkeer ondergronds afgewikkeld via deze Stadsbaantunnel. De tunnel ligt pal naast de bestaande A2-tunnel in het toekomstige plan Leidsche Rijn Centrum.

De tunnel wordt 22 m breed en 600 m lang met daarin twee tweebaanswegen. De wandhoogte varieert tussen de 5 en 6 m. Ca. 500 m van de tunnel wordt overdekt en over de resterende 100 m komt bij de zuidelijke tunnelmond een pergola.

De verwachting is dat de luchtwervelingen rond deze pergola de luchtkwaliteit gunstig zullen gaan beïnvloeden.

De tunnel is gefundeerd op een kleine 1600 prefab-palen en 300 trillingsarme funderingspalen.

Een aparte afslag voor vrachtverkeer maakt ondergrondse bevoorrading van het winkelgebied en de voorzieningen mogelijk. De tunnel is een omvangrijk bouwwerk en een technisch hoogstandje. Het is de eerste tunnel in Nederland waarop bebouwing kan worden ontwikkeld. Naast winkels komt er op het dak onder andere een centraal bedienings- en bewakingsgebouw

De Stadsbaantunnel wordt waarschijnlijk in de tweede helft van 2015 opengesteld voor verkeer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Wouter N14 » vr 23 okt 2015, 12:11

B22 Adviesbureau schreef:technisch hoogstandje. Het is de eerste tunnel in Nederland waarop bebouwing kan worden ontwikkeld.
Uhm, de Sijtwendetunnel even vergeten? :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door JB81 » vr 23 okt 2015, 15:03

^^
Daar liggen toch alleen een stadsparkje, wat wandelpaden en een rotonde bovenop?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Wouter N14 » vr 23 okt 2015, 15:18

Nee: https://goo.gl/maps/NSA8J3c5ttu
Het muurtje rechtsboven staat op de tunnelmond.
Ander gezichtspunt: https://goo.gl/maps/t8uH9StuBGt

Andere locatie: https://goo.gl/maps/yF6rH9PbnuE2 de hoogste huizen staan op/tegen de tunnel. Het donkere gebouw op de achtergrond idem aan de andere kant.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door jms » vr 23 okt 2015, 15:25

Rein schreef:Meer info over de Stadsbaantunnel.
B22 Adviesbureau schreef: Een aparte afslag voor vrachtverkeer maakt ondergrondse bevoorrading van het winkelgebied en de voorzieningen mogelijk. De tunnel is een omvangrijk bouwwerk en een technisch hoogstandje.
Klinkt als een afslag in een tunnel, dat mag toch niet?

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door kingpin1966 » vr 23 okt 2015, 15:51

^^
Hier in Nederland weet ik het niet, ik kan me niet herinneren ooit een tunnel met een afslag in NL te hebben gezien.
Maar of het verboden is weet ik niet.
In Duitsland is het de gewoonste zaak van de wereld.
Bij tunnels in grote steden is het heel normaal, maar bij bijv. Aschaffenburg heb je het ook.

EDIT
Ik lees op Wegenwiki.nl dat het aantal rijstroken voor de tunnelbuis en in de tunnelbuis dezelfde moeten zijn, met uitzondering van vluchtstroken.
Dus zou het niet mogen, maar blijkbaar is Wegenwiki.nl alweer achterhaald.
http://www.wegenwiki.nl/Richtlijn_2004/54/EG
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door JB81 » vr 23 okt 2015, 16:09

^^
Er zijn in Nederland in ieder geval wat tunnels met een afslag naar een parkeergarage:
- Tunnel onder de Maasboulevard (Maastricht)
- Willemstunnel (Arnhem)
- Weenatunnel (Rotterdam)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Willem » vr 23 okt 2015, 19:58

Dat zijn wel allemaal stadstunnels met een V-max van 50. In Brussel heb je ze geloof ik ook in tunnels met een V-max van 70, maar dat weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Coen Tunnel » za 24 okt 2015, 13:45

JB81 schreef:^^
Er zijn in Nederland in ieder geval wat tunnels met een afslag naar een parkeergarage:
- Tunnel onder de Maasboulevard (Maastricht)
- Willemstunnel (Arnhem)
- Weenatunnel (Rotterdam)
De Willemstunnel is korter dan 250 meter, dus de tunnelwet is niet van toepassing. De afritten bij de Maasboulevardtunnel naar de parkeergarage Mosae Forum liggen nog net voor de tunnel.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Jurjen » za 24 okt 2015, 15:36

^^ En ook de Weenatunnel haalt de 250 meter niet.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door mavas » za 24 okt 2015, 17:21

Als ik die Stadsbaantunnel zoek kom ik oa het volgende tegen:

Configuratie lijkt 2+1+1 te worden, waarbij buitenste enkele rijstrook kruispunt krijgt:
http://phitech-solutions.com/wp-content ... nnel22.png

Nogmaals zichtbaar dat configuratie 2+1+1 wordt:
http://www.leidscherijncentrum.nl/asset ... 00x400.png
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door EtienneM » zo 25 okt 2015, 12:59

Coen Tunnel schreef:
JB81 schreef:^^
Er zijn in Nederland in ieder geval wat tunnels met een afslag naar een parkeergarage:
- Tunnel onder de Maasboulevard (Maastricht)
- Willemstunnel (Arnhem)
- Weenatunnel (Rotterdam)
De Willemstunnel is korter dan 250 meter, dus de tunnelwet is niet van toepassing. De afritten bij de Maasboulevardtunnel naar de parkeergarage Mosae Forum liggen nog net voor de tunnel.
In de Maasboulevardtunnel in Maastricht liggen de afritten naar het Mosae Forum inderdaad net voor de tunnel, waar ze worden gescheiden. Wel is er een afrit in de tunnel voor bevoorrading van de winkels, uiteraard niet voor al het wegverkeer toegankelijk.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Seat Ibiza » ma 26 okt 2015, 15:17

^^
De toerit vanuit de parkeergarage Mosae Forum naar de tunnel in zuidelijke richting mondt daarnaast ook gewoon met een invoegstrook in de tunnel uit.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door EtienneM » ma 26 okt 2015, 17:07

^^ Daar wou ik inderdaad nog op terugkomen, maar je bent me voor :). Dit klopt inderdaad, als je uit de parkeergarage 'Mosae Forum' richting het zuiden rijdt, moet je invoegen in de tunnel.
https://goo.gl/s6VCIJ
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Piles » ma 26 okt 2015, 17:14

mavas schreef:Als ik die Stadsbaantunnel zoek kom ik oa het volgende tegen:

Configuratie lijkt 2+1+1 te worden, waarbij buitenste enkele rijstrook kruispunt krijgt:
http://phitech-solutions.com/wp-content ... nnel22.png

Nogmaals zichtbaar dat configuratie 2+1+1 wordt:
http://www.leidscherijncentrum.nl/asset ... 00x400.png
Klopt, 2 stroken naar het noorden en 1+1 naar het zuiden.
1 strook is doorgaand verkeer, de andere is voor distributie naar Leidsche Rijn Centrum. Staat een slagboom buiten de tunnel, vrachtwagen moet zich daar melden en mag dan de tunnel inrijden richting laden/lossen. Zo werd het verteld op de open dag aldaar :)
Ik moet nog maar zien hoe het gaat werken als straks het doorgaande verkeer doorheeft dat dat een hele mooie sluiproute is om tunneldosering in de A2 te ontwijken...

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Piles » za 31 okt 2015, 14:58

Goed nieuws: 1 december gaat de Stadsbaantunnel open (als het goed is) :woop:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Rein » wo 18 nov 2015, 22:20

Persbericht van RWS over aanbestede vaste onderhoudscontracten voor 13 tunnels.
RWS schreef:Rijkswaterstaat gunt vast onderhoud tunnels voor drie jaar

Onlangs heeft Rijkswaterstaat de contracten getekend voor het vast onderhoud in dertien tunnels in Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Holland. Het is uniek dat Rijkswaterstaat voor drie regio’s het vast onderhoud voor tunnels in één marktbenadering en dus met één gezicht naar de markt aanbesteedt.

Dit gebeurt met prestatiecontracten, gebaseerd op risico gestuurd beheer en onderhoud. Deze vernieuwde prestatiecontracten zijn een volgende stap in het proces om naast de uitvoering van werkzaamheden ook het onderhoudsmanagement aan opdrachtnemers op te dragen.

De komende drie jaar, vanaf 1 maart 2016, gaat de combinatie VolkerInfra/Vialis de Beneluxtunnel, de Heinenoordtunnels, de Tunnel onder de Noord, de Drechttunnel, de Sijtwende tunnels, de Vlaketunnel en het Dampoort Aquaduct in Zuid-Holland en Zeeland onderhouden. Opdrachtnemer Cofely gaat drie jaar lang bij de Schipholtunnel, de Wijkertunnel en de Zeeburgertunnel in de provincie Noord-Holland in vast onderhoud voorzien

Regierol Rijkswaterstaat

De opdrachtnemers stellen zelf de kaders en benoemen en bestrijden de risico’s. Rijkswaterstaat neemt zo meer afstand maar blijft verantwoordelijk: de directievoering berust bij de drie bovenregionale tunnelteams van Rijkswaterstaat die de tunnels beheren. Met deze contracten is de continuïteit van het vast onderhoud van de betreffende tunnels voor de komende drie tot vijf jaar geborgd. De contracten kennen een optionele verlenging van tweemaal één jaar.

Vast onderhoud

De prestatiecontracten betreffen uitsluitend het vast onderhoud aan de tunnels. Het variabel onderhoud is apart aanbesteed.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Chris » vr 20 nov 2015, 14:05

Rijkswaterstaat heeft schijnbaar in 1999 de 'RWS curve' ontwikkeld, één of andere rating voor tunnelbranden. Bij een RWS curve wordt de maximale temperatuur in korte tijd bereikt. Het fijne weet ik er ook niet van. De RWS curve wordt internationaal gebruikt, ik kwam het tegen naar aanleiding van een tunnelbrand in de Skatestraumtunnel in Noorwegen eerder dit jaar, dat een 'RWS level fire' was.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Mark » wo 25 nov 2015, 7:34

De VID is van mening dat tunneldosering tot teveel en onnodig extra file leidt. klik

Ik dacht altijd dat tunneldosering een vereiste was in de nieuwe regelgeving, ongeacht de veiligheidssystemen, maar dat blijkt dus anders te zijn volgens de VID. Blijkt dit achteraf nu een verkeerde bezuiniging...?

Freak187
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 15:36

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door Freak187 » wo 25 nov 2015, 16:38

Ik word helemaal gek van die tunneldosering bij de Coentunnel. Om de haverklap springen die lichten aan en ontstaat een file. Er is geen peil op te trekken.

Plaats reactie