Wegnummering 1-99

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Wegnummering 1-99

Bericht door Pino » za 24 apr 2021, 10:03

paolie schreef:
vr 23 apr 2021, 22:47
Een radiaal systeem is wat mij betreft dan ook logischer dan een grid. Alleen was Amsterdam wellicht niet de beste keuze, gezien de enigszins excentrische ligging in het netwerk.
Al zou ik dan weer niet weten hoe je voor het Europees wegennet een radiaal systeem zou moeten opbouwen. Wellicht beter een systeem kiezen waarbij je simpelweg kijkt naar de meest intensieve verkeersstromen en op basis daarvan je hoofdnummering opbouwt, los van grid of radiaal.
Tja, als Utrecht nou een ring had gehad van waaruit de radialen naar Amsterdam/Noord-Holland, Almere/Friesland, Zwolle/het noordoosten, Arnhem/Duitsland, Eindhoven/Limburg, Breda/Antwerpen, Den Haag en Rotterdam vanaf takten, had je een perfecte serie eencijferige nummers gehad (je gebruikt de nummers 1-9 dan niet geheel). Maar ja, zo ligt het er nu eenmaal niet ...

Het E-wegennet functioneert beter als verbinding tussen de grootste steden dan als grid. En dat geldt zeker voor de referentieverbindingen Ex0 en Ex5. Zo fantastisch noord-zuid of oost-west lopen ze vaak niet, maar het zijn door de bank genomen wel de belangrijkste verbindingen. E05 Parijs-Madrid-Algeciras, E15 London-Parijs-Route du Soleil-Spaanse oostkust, E35 “Blue Banana” Randstad-Rijnland-Italië etc. Het had er nog wat beter uitgezien als de Scandinavische landen indertijd niet hadden gestaan op hun E4, E6 en E8. Genoeg ruimte voor verbetering, maar die vind ik op de hoofdroutes vaker van ondergeschikter belang terwijl de rest van het E-netwerk dan aan elkaar hangt van landelijk en regionaal gekonkel waarin uiteindelijk niet meer uit te leggen valt waarom bij ons de A6 geen E-nummer heeft, de A7 iets tweecijferigs en de A28 in het driecijferige segment zit.

Terug naar het onderwerp Nederlandse nummers had ik het nog best denkbaar gevonden om op “Zweeds systeem” te draaien. E-nummer zonder nationaal nummer voor een vrij kleine groep absolute internationale hoofdwegen, en dan A/N-nummers voor de rest. Maar dat kan niet zolang we een E22, een E232 en een E312 binnen onze landsgrenzen hebben.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 24 apr 2021, 10:22

...maar dat is een discussie die in het befaamde E-nummertopoc thuishoort.

Mocht je Nederland willen verdelen in radiale nummerzones, dan zou je denk ik het beste zevensprong Utrecht als uitgangspunt kunnen nemen. Nadeel is dat het een tangentiële ruit is in plaats van een radiale ring zoals Amsterdam. Dus is het onlogisch om doorlopende verbindingen opeens bij Utrecht een nummerwissel te geven.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op za 24 apr 2021, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » za 24 apr 2021, 10:35

Wat mij vooral stoort is dat men bij de nummering in al hun wijsheid de A20 aan 010 (Rotterdam) heeft gegeven en de A10 (Ring) aan 020 (Amsterdam).
Nu loopt de A20 niet alleen door Rotterdam zelf, maar wel alleen door de regio Rotterdam, en is de weg vooral bedoeld voor verkeer van/naar Rotterdam.
Dan hèb je de mogelijkheid dat in ieder geval te laten corresponderen, doe je dat niet. Die netnummers kwamen in gebruik in de jaren '50, de beide wegen kwamen gereed in de jaren '60.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 24 apr 2021, 10:43

^^ tsja. De logica ontbreekt dan toch eerder bij de PTT...
Al heeft Rotterdam natuurlijk best een leuk rijtje:
Netnummer 010
Snelweg A20
Postcode 30xx
Laatst gewijzigd door paolie op za 24 apr 2021, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » za 24 apr 2021, 10:46

^^
Je bedoelt Rotterdam als niet-hoofdstad 010 en Amsterdam 020?
Het gaat mij er niet om welke stad 010 of 020 had moeten hebben, maar dat dit in de wegnummering precies tegenovergesteld is.
De wegnummering is vziw later opgesteld dan het toezeggen van de kengetallen.

Edit: Ah, je bedoelt ook met postcodes, dan snap ik je beter. Inderdaad, dan is het wel apart dat niet Amsterdam maar Rotterdam de 010-serie kreeg.
Laatst gewijzigd door MaartenE op za 24 apr 2021, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 24 apr 2021, 10:47

En de postcodes weer daarna...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 24 apr 2021, 11:42

Pino schreef:Welke standaard?
Een standaard die dat niet voorschrijft is een slechte standaard, tenzij niet alle nummers in het grid gebruikt worden. Je zou ook de wegen 1-50 in een grid kunnen stoppen en 51-99 diagonaal maken. Punt is dat zodra je te veel van het grid gaat afwijken, het grid een waardeloos systeem wordt. Het is niet meer grotendeels éénduidig en dan vervalt simpelweg het voordeel van het systeem. Dan kun je beter gewoon nummers sequentieel toekennen of sorteren op hun belangrijkheid/relevantie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 24 apr 2021, 13:44

^^ Hangt van je verwachtingspatroon af. Jouw verwachtingspatroon bij een grid is duidelijk hoger dan het mijne. Voor mij volstaat het wanneer je aan een nummer globaal de windrichting kunt aflezen (iets dat bij diagonale verbindingen als A2 en A28 nog prima kan) en dat er in de volgorde van nummers op de landkaart iets van logica zit. Echter je hebt geen onbruikbaar systeem als de E25 godbetert ten oosten van de E35 komt.
Kaaiman schreef:
za 24 apr 2021, 10:22
Mocht je Nederland willen verdelen in radiale nummerzones, dan zou je denk ik het beste zevensprong Utrecht als uitgangspunt kunnen nemen. Nadeel is dat het een tangentiële ruit is in plaats van een radiale ring zoals Amsterdam. Dus is het onlogisch om doorlopende verbindingen opeens bij Utrecht een nummerwissel te geven.
Zonder radiale ring Utrecht moet je er niet aan beginnen, maar het is denk ik wel de enige manier waarop je in Nederland zonder enige controverse tot nummers 1-9 zou kunnen komen. Zwaar hypothetisch dus. Overigens is met zo’n keuze wat mij betreft nog niet automatisch gezegd dat die radialen ook de grenzen moeten vormen tussen nummerzones, zoals in Spanje en het Verenigd Koninkrijk is gedaan. Dat lijkt me uiteindelijk eerder onpraktisch, omdat het toch enorme zones zou creëren tussen de radialen Groningen en Arnhem, en die tussen de radialen Arnhem en Maastricht. De nummers 10-99 regionaal clusteren zonder harde koppeling aan radialen lijkt logischer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 24 apr 2021, 13:55

MaartenE schreef:
za 24 apr 2021, 10:46
Inderdaad, dan is het wel apart dat niet Amsterdam maar Rotterdam de 010-serie kreeg.
Oorzaak is naar ik begrijp dat de PTT in Den Haag zat, en dat dit ervoor zorgde dat de netnummers in de 1xxx-serie in de Zuidvleugel van de Randstad zaten. Toen vervolgens driecijferige netnummers in beeld kwamen, was Rotterdam eerder aan de beurt dan Den Haag. Daarom Rotterdam 010 en Den Haag 070. Bij Amsterdam uiteraard geen discussie dat hun 2xxx-nummers 020 werden.

https://historiek.net/waarom-heeft-rott ... 020/82250/

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 24 apr 2021, 18:18

Pino schreef:
za 24 apr 2021, 13:44
Voor mij volstaat het wanneer je aan een nummer globaal de windrichting kunt aflezen
Ik heb (op mijn NBA-website) een probleem met de A7, die in Noord-Holland noord-zuid loopt en in Friesland en Groningen oost-west.
Dit kun je maar ten dele oplossen door een stuk A7 te hernummeren naar A6 of andersom.
Nederland is wegens zijn Noordzeekust niet zo geschikt voor een grid van zuivere windrichtingen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 24 apr 2021, 20:43

Voor mij volstaat het wanneer je aan een nummer globaal de windrichting kunt aflezen
Nergens voor nodig. Een windrichting kun je prima op de kaart vinden. Daarnaast genoeg wegen die niet in één duidelijke windrichting lopen. Bijvoorbeeld ringwegen.
Echter je hebt geen onbruikbaar systeem als de E25 godbetert ten oosten van de E35 komt.
De belangrijkste reden om voor een grid te kiezen in Europa is om te benadrukken dat er geen hiërarchie in het systeem zit. Dit om landen in Oost- en Zuid Europa niet het gevoel te geven dat ze tweederangsburger zijn ten op zichte van die in Noord- en West Europa. Dat was namelijk de belangrijkste kritiek toen de 'lage' E nummers in Scandinavië op de bewegwijzering kwamen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 24 apr 2021, 21:09

^^ Het verhaal was dat men juist in Scandinavië moeite had met het opgeven van ‘hun’ E3, E4 en E6 voor E20, E55 en E45. De Zuid-Oost-Europeanen moet je nog steeds uitleggen dat hun E77 echt niet minder is dan E10. Maar die doen niet moeilijk, ook omdat de uitleg met een grid makkelijk te geven is. Of je er nu regels op nahoudt dat E25 niet ten oosten van E35 mag komen of niet.
harry schreef:
za 24 apr 2021, 18:18
Ik heb (op mijn NBA-website) een probleem met de A7, die in Noord-Holland noord-zuid loopt en in Friesland en Groningen oost-west.
Dit kun je maar ten dele oplossen door een stuk A7 te hernummeren naar A6 of andersom.
Nederland is wegens zijn Noordzeekust niet zo geschikt voor een grid van zuivere windrichtingen.
Tja, de A7 blijft op meerdere manieren een pijnpunt. Je lost het windrichtingenprobleem ook niet op door dat te doen wat hier door meerderen is genoemd -A7 naar Leeuwarden en A6 naar Nieuweschans. Dan verleg je het namelijk naar de A6. Desalniettemin vind ik dat je uit dit soort pijnpunten niet mag concluderen dat Nederland dús ergens ongeschikt voor is. Behalve de A10, als ring zonder richting (laat dat nu de enige snelweg van Nederland mét bewegwijzerde windrichtingen zijn), en de A7 die van richting wisselt, valt in dit land toch vrijwel alles aan één hoofdwindrichting te koppelen. Misschien ook de A9 niet, maar het zijn wel de uitzonderingen.

Neemt verder trouwens niet weg dat ik Nederland zelf niet als grid zou nummeren, eerder regionaal geclusterd. Maar het zou best kunnen, als je een beetje af kunt stappen van Vinny’s grid-principe-fundamentalisme. Als je nog een parallel wilt van een grid-land met schuin lopende kustlijn: kijk eens in Peru. Kustlijn loopt diagonaal, maar alle wegen die met een van de grote noord-zuidroutes 1, 3 of 5 kruisen gelden als oost-west en hebben dus een even nummer. Oostkust VS loopt ook schuiner dan de onze. Als je de US-1 recht noord-zuid had laten lopen, was hij van Miami naar Cleveland gelopen, het meest noordelijke stuk was dan zover in het grid opgeschoven als wat in feite US-21 was (zelfde met I-95 en I-77). Zuivere windrichtingen zijn niet zo belangrijk; we doen het met onzuivere oftewel perceptie.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 25 apr 2021, 15:40

Nederland heeft wel een aantal duidelijke west-oost snelwegen al dan niet volledig het land doorkruisend: A1, A12, A15, A28/A37, A59, A58, A67 en A79.

De ooit geplande A78 zou ook een redelijk west-oost verloop hebben gehad.
De N99/A7 combinatie is ook zo te zien maar de N99 is dan weer geen snelweg.

In noord-zuid is het weer lastiger om nummertechnisch er wat van te maken.

Een aantal routes volgen meer "ringvormige" route zoals de A9, A27, A76 en N34. De laatste in zijn oorspronkelijke lengte vanaf Zwolle nog duidelijker.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 25 apr 2021, 19:40

Jackbauer1350 schreef:
zo 25 apr 2021, 15:40
In noord-zuid is het weer lastiger om nummertechnisch er wat van te maken.
Je hebt in feite een soort van midden-zuid met de A4, A16, A27, A2, A50 en A73 en midden-noord met de A9, A7, A6, A28 en A32.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 25 apr 2021, 22:24

^^ De knip in de A50 bij Arnhem, tussen midden-zuid en midden-noord, is wel tekenend wat dit betreft. Maar goed, dat was dan ook een laat samenraapsel van Rijkswegen 50 en 75. Er zijn wat dat betreft op zich nog wel wat meer samenraapsels geweest, maar dat heeft dan eerder binnen die zones Midden-Noord en Midden-Zuid geleid tot langere wegnummers. Ik denk aan A2, A4, A7, A28. Het roept ergens de vraag op waarom het nooit tot pak ‘m beet combinaties tussen A2 en A9 of A4 en A7 is gekomen. Toch een beetje Randstad-achterland-denken vermoedelijk. De wegnummers moesten op de grotere steden gericht zijn en een A2 Den Helder-Maastricht en een A4 Antwerpen-Leeuwarden zou niemand iets brengen.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 26 apr 2021, 10:39

Nummer 6 was oorspronkelijk gepland van Haarlem tot Groningen via de polder. En 9 van Haarlem naar Groningen via de Afsluitdijk.
Maar met ingaan van het nationaal routenummerplan stonden de ontbrekende delen van die routes waarschijnlijk al op de helling. Op het deel Holendrecht - Muiderberg na dan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 apr 2021, 10:20

Maar de nummering is gebaseerd op het Rijkswegenplan van 1927, toen de meeste geplande rijkswegen nog enkelbaans verbindingen waren. We leven bijna een eeuw later wel in een fundamenteel andere tijd. Destijds was de opzet dat de nummers kloksgewijs opliepen van bepaalde steden; met de laagste nummers rond Amsterdam en daarna Den Haag, Rotterdam en zo verder. In grote lijnen geldt dat systeem nog steeds; al is er wel het nodige veranderd, vooral door de komst van autosnelwegen maar ook door herroepen wegenplannen en omnummeringen.

Het belangrijkste probleempunt vind ik nog altijd de decentralisatie in 1993 waar veel N wegen een extra cijfer hebben gekregen. Zeker als het om hoogwaardige verbindingen gaat zoals de N 381 vind ik dit een moeilijk te verkopen verslechtering.

Een paar kleine 'winstpunten' zoals de A 7 tussen Joure en Bad Nieuweschans omnummeren naar A 6: Ik ben niet degene die een ingezonden brief hierover in de Leeuwarder Courant heeft laten zetten, maar ik kan me wel vinden in het betoog. Als Rijkswaterstaat hier wat geld aan wil uitgeven kan ik het billijken. Persberichtje: "Wij bieden de Lelylijn wel aan tegen een fractie van de oorspronkelijke prijs" :twisted: