Wegnummering 1-99

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Wegnummering 1-99

Bericht door Rein » zo 30 mei 2021, 18:01

Hoe had je die laatste bedacht? Helemaal de route van we N208 of (bijvoorbeeld) tussen Lisse en Haarlem via de huidige N205?

Overigens zou ik alleen het stuk tussen de Velsertunnel en Haarlem een lager nummer geven.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 30 mei 2021, 18:03

^^ Gezien het nummer N26 denk ik dat hij de N206 bedoelt.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 30 mei 2021, 18:22

^^ Die laat zou meteen wel aardig tot één wegnummer combineren met de Corbulotunnel. Beter dan de N11, wat een klein dubbelnummeringetje met bijbehorende TOTSOs zou opleveren.

SechsBKV
polderweggetje

Bericht door SechsBKV » ma 31 mei 2021, 9:59

De N381 kan wel doorgetrokken worden als N31. Zeker tot Oosterwolde.

De N356 vanaf Opende t/m Dokkum misschien N39?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 31 mei 2021, 10:21

^^ Waarom kan de N31 niet doorlopen tot de N34? Alleen de aansluiting met de A28 is niet volledig ongelijkvloers.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 31 mei 2021, 10:36

Denk dat de N 31 en de N 48 terug de belangrijkste verbeteringen zijn. In principe zie ik wel wat in het routenummer '22' voor de verbinding Beverwijk-Haarlem-Leiden, zoals vroeger ooit gepland was, alleen het zal nooit (meer) een aanééngesloten expressweg of autosnelweg worden. Het blijft, zeker zonder duinpolderweg een samenplaksel van allerlei provinciale wegen.

Ik zou er nu voor kiezen om de Westelijke Randweg van Haarlem om te nummeren naar N 22 en de 'Drie merenweg' N 25. De Corbulotunnel N (of A) 44 en de oude N 44 door Wassenaar S 101. De N 206 naar Katwijk/Noordwijk vind ik te weinig belangrijk voor het doorgaand verkeer om er een tweecijferig nummer aan te geven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 31 mei 2021, 11:29

En misschien de A/N325 weer terug naar A/N52.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 31 mei 2021, 11:42

Vinny schreef: ma 31 mei 2021, 10:36 In principe zie ik wel wat in het routenummer '22' voor de verbinding Beverwijk-Haarlem-Leiden, zoals vroeger ooit gepland was, alleen het zal nooit (meer) een aanééngesloten expressweg of autosnelweg worden. Het blijft, zeker zonder duinpolderweg een samenplaksel van allerlei provinciale wegen.
Een hernummering moet uiteindelijk wel voordeel opleveren voor de weggebruiker. Dat voordeel kan op 2 manieren komen: Doordat duidelijker wordt welke wegen beter zijn voor doorgaand verkeer en doordat mensen minder vaak van wegnummer hoeven te wisselen.
Voor Beverwijk-Haarlem-Leiden zijn beide voordelen zeer klein. Zoals je zelf al zegt is het een samenraapsel van provinciale wegen met wisselende uitbouwstandaard. Daar win je dus niks op.
Dan blijft de vraag over hoeveel mensen zo'n doorlopen wegnummer volgen. Verkeer tussen Leiden en Haarlem wordt al via de A5 gestuurd. Vanuit de bollenstreek naar het Noordzeekanaal ligt N205-A9 via Hoofddorp veel meer voor de hand. Veel doorgaand verkeer help je er dus ook niet mee.
Al met al lijkt het dus een idee waar niemand echt beter van wordt. En dan kan je het beter niet doen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 31 mei 2021, 12:00

Het is natuurlijk ergens wel tekenend dat de hogere uitbouwstandaard van de N206 ophoudt bij De Zilk. Verkeer goed naar Leiden brengen, en daarmee de A4-zuid en de zuidelijke helft van het land, is het belangrijkste. Aan een verbinding recht naar het noorden is de behoefte klein. De behoefte aan ontsluiting naar het noorden was niet voor niets geconcentreerd in de Duinpolderweg, een oost-west-verbinding naar de A4, om vanaf daar naar Amsterdam en de noordelijke helft van het land te kunnen.

Dus hoezeer N206 en N208 in het Haarlemse ook vlak langs elkaar heen scheren, het is dus geen logische combinatie. Voelt ergens zonde om dan twee nummers daar maar een beetje dood te laten lopen in het niets (want de N208 ten zuiden van Haarlem lijkt me een heel ander verhaal, dat in de eerste honderd nummers zeker niets te zoeken heeft), maar combineren voelt slechter. Overigens had ikzelf in mijn lijst uit 2014 alleen Leiden-Haarlem (dus N206) in mijn eerste 99 zitten, en de N208 niet. Mooie hoogwaardige inprikker, daar niet van, maar ik achtte hem toen vermoedelijk wat te lokaal van belang. Dus dat zou ik dan maar bij een driecijferig nummer houden.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 31 mei 2021, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 31 mei 2021, 12:05

Als je gaat omnummeren zorg dan dat vooral langeafstands-/regionale verbindingen een tweecijferig nummer krijgen. Hier in Brabant zouden enkele voorbeelden kunnen zijn:
- N261 > N64
- N279 > N66

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 31 mei 2021, 12:47

verfmeer95 schreef: ma 31 mei 2021, 11:42Dat voordeel kan op 2 manieren komen: Doordat duidelijker wordt welke wegen beter zijn voor doorgaand verkeer en doordat mensen minder vaak van wegnummer hoeven te wisselen.
Een derde voordeel is dat de verkeersinformatie duidelijker wordt.
Ik moet toch iedere keer goed luisteren als er weer eens een file staat op de Adriehonderdvijfentwintig (ook al omdat het zoveel lijkt op Adriehonderdzesentwintig).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 31 mei 2021, 13:20

^^ Dat is dus onderdeel van dat eerste geval. Als een weg is belangrijk en uitgebouwd genoeg om regelmatig op de verkeersinformatie te komen, dan is hij ook belangrijk genoeg voor een tweecijferig nummer. Als het aan mij zou liggen zou de A/N325 samen met de A348 1 nummer krijgen. Welk nummer dat is en of het verder moet doorlopen naar Ommen is iets waar ik te weinig verstand van heb.

N235
dorpsstraat

Bericht door N235 » ma 31 mei 2021, 14:54

Wat is het doorgaande belang tussen Nijmegen en Zutphen vraag ik me dan af?

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 31 mei 2021, 15:12

Op een wat dieper niveau gaat het dan om het systeem en minder over de aantallen reizigers die tussen Nijmegen en Zutphen, een nummer volgen: dat zijn er weinig.

Aan de ene kant heb je Zwitserland met weinig (bewegwijzerde) nummers die wel door het hele land lopen. Met veel dubbelingen als gevolg.
Aan de andere kant heb je Spanje en Nederland waar het wegnummer van de beheerder afhangt. En er dus veel nummers gebruikt worden. In Spanje lossen ze dat met een prefix (en achtergrondkleur voor het soort weg) op. Nederland is veel kleiner en hier is het, voor ingewijden, aan het wegnummer te zien.

In het huidige systeem is het meest storend dat een wegnummer bij een bebouwde kom ophoudt omdat gemeenten geen wegnummers gebruiken. Als automobilist kun je daar niets mee.
Als alle bestaande op een komgrens doodlopende N-wegen doorgetrokken worden naar een logisch eindpunt is er, zonder hernummering, al het nodige gewonnen.

Maar gemeentes zullen dit niet willen omdat ze bang zijn dat dit extra verkeer aantrekt. Alsof het verkeer opeens verdwenen is omdat een N-nummer ophoudt....

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 31 mei 2021, 20:39

Pino schreef: ma 31 mei 2021, 12:00 Het is natuurlijk ergens wel tekenend dat de hogere uitbouwstandaard van de N206 ophoudt bij De Zilk. Verkeer goed naar Leiden brengen, en daarmee de A4-zuid en de zuidelijke helft van het land, is het belangrijkste. Aan een verbinding recht naar het noorden is de behoefte klein. De behoefte aan ontsluiting naar het noorden was niet voor niets geconcentreerd in de Duinpolderweg, een oost-west-verbinding naar de A4, om vanaf daar naar Amsterdam en de noordelijke helft van het land te kunnen.

Dus hoezeer N206 en N208 in het Haarlemse ook vlak langs elkaar heen scheren, het is dus geen logische combinatie. Voelt ergens zonde om dan twee nummers daar maar een beetje dood te laten lopen in het niets (want de N208 ten zuiden van Haarlem lijkt me een heel ander verhaal, dat in de eerste honderd nummers zeker niets te zoeken heeft), maar combineren voelt slechter. Overigens had ikzelf in mijn lijst uit 2014 alleen Leiden-Haarlem (dus N206) in mijn eerste 99 zitten, en de N208 niet. Mooie hoogwaardige inprikker, daar niet van, maar ik achtte hem toen vermoedelijk wat te lokaal van belang. Dus dat zou ik dan maar bij een driecijferig nummer houden.
Het is allemaal historisch verklaarbaar: De N 208 maakte onderdeel uit van de oude 19e eeuwse hoofdroute Alkmaar-Haarlem-Den Haag; de N 206 heeft de provincie Zuid-Holland ooit hoogwaardig uit willen bouwen; ook als onderdeel van een hoofdroute Leiden-Haarlem. Noord-Holland vond dat (waarschijnlijk niet ten onrechte) ten koste gaan van het mooie duinlandschap bij Vogelenzang/De Zilk. Zelf hebben ze in de jaren '00 nog gepoogd om iets te maken van de 'Drie Merenroute'; dat zou in eerste instantie ook een autosnelweg worden tussen de A 9 en de A 44, althans wellicht is dat door een te enthousiaste journalist zo opgeschreven. Het is nu een gemankeerde stroomweg langs Hoofddorp.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.