Wegnummering 1-99

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Wegnummering 1-99

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 sep 2014, 18:05

^^ Goed, dat kan natuurlijk ook een overweging zijn... :) Wie wel een nieuw systeem wil bedenken, waarbij de A-nummers compleet los staan van de N-nummers, is vrij om daarover mee te discussiëren in deze topic.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 08 sep 2014, 18:16

Al eerder gemeld:

N366 Veendam - Ter Apel en N391 Ter Apel - N34 : N39

N366 Ter Apel - Rütenbrock gewoon zo laten.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 08 sep 2014, 18:16

^^ Eerlijk gezegd vind ik het wel een nuttig systeem. Men zou het alleen wat consequenter toe moeten passen, dus bijvoorbeeld N12 voor de parallelstructuur bij Utrecht.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 08 sep 2014, 18:18

Coen Tunnel schreef:^^ Goed, dat kan natuurlijk ook een overweging zijn... :) Wie wel een nieuw systeem wil bedenken, waarbij de A-nummers compleet los staan van de N-nummers, is vrij om daarover mee te discussiëren in deze topic.
Ik zal hier niet meteen deze discussie kapen, maar om een aantal quick-wins binnen de huidige nummering te geven (en schiet hier gerust allemaal op):

-N3: Spijkenisse - Oud-Beijerland - Dordrecht - Papendrecht - Noordeloos (N217/N214 verdwijnen)
-N8: Krommenie - Heiloo - Alkmaar (N203 verdwijnt)
-N9: Alkmaar - Den Helder - De Koog (N250/N501 verdwijnen)
-N14: samenvoegen met N440.
-N20: Maassluis - Hoek van Holland (N220 verdwijnt)
-N57: Door richting N62 (Westerscheldetunnel) (N254 verdwijnt)
-N73: Ewijk - Druten - Beneden-Leeuwen - Echteld (N322 deels/N323 verdwijnt)

Verder sluit ik me grotendeels bij het lijstje van Kaaiman aan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » ma 08 sep 2014, 19:28

N73 mee laten liften over de A73 en dan bij de N273 door laten gaan als N73 zou leuk zijn :p
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 08 sep 2014, 19:29

^^ Als je dan het systeem gaat aanpassen moet je eigenlijk ook geen dubbelnummeringen meer willen.

Coen Tunnel schreef:^^ Goed, dat kan natuurlijk ook een overweging zijn... :) Wie wel een nieuw systeem wil bedenken, waarbij de A-nummers compleet los staan van de N-nummers, is vrij om daarover mee te discussiëren in deze topic.
In België bestaat ook bijvoorbeeld de N1 en A1 naast elkaar, letterlijk. Maar dan is daar het voordeel dat de meeste A-nummers niet gebruikt worden voor de communicatie. De A1 wordt daar E19 genoemd.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » ma 08 sep 2014, 19:31

^^ Net als de randweg N2 en de A2 dus?
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 08 sep 2014, 19:40

Best een leuk vraagstuk om eens over na te denken. Op het moment dat je wegen zo opnieuw gaat classificeren dan kan dat lokaal/regionaal wel wat gevolgen hebben. Om het echt grondig te doen zou je eerst goed moeten indexeren welke wegen een nummer tussen de 1 en 99 verdienen en dus classificeert als "belangrijkste" (niet autosnel)wegen van het land. Daarbij moet je ook eventuele toekomstige ontwikkelingen in de gaten houden (en daarin zullen ook vast theoretische SNUP's gaan vallen...) en wensen van externe partijen (wilt gemeente X (nog) wel een zo'n belangrijke route daar?). In principe zou je dan ook een toekomstig, wellicht landelijk, beleid kunnen baseren op zo'n plan.

In zekere zin kan zou je dus eigenlijk het N-wegennet kunnen herontwerpen in Nederland met zoiets :p ;).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 08 sep 2014, 19:43

Ik heb uiteraard ook wel eens met het idee van een optimaal genummerd wegennet zitten spelen. Als ik het echt helemaal opnieuw zou mogen opzetten, dan zou het als volgt worden:
De nummering is doorgaand, en niet afhankelijk van het type weg.

1-digit: (inter)nationaal belangrijke wegen
2-digit: nationale hoofdwegen
3-digit: regionale verbindingswegen

Qua uitvoering op de bewegwijzering zou ik geen prefix willen. De status zou moeten blijken uit het schild en de kleur van het schild:
wit-op-blauw-hexagonschild (vgl. Duitse Autobahn): autosnelweg 130 km/h
wit-op-rood-hexagonschild (vgl. Zwitserse Hauptstraße): autosnelweg met beperkte maximumsnelheid (100-120 km/h)
zwart-op-geel schild (vgl. Duitse Bundesstraße): autoweg/expresweg 100 km/h
zwart-op-wit schild (vgl. Belgische autosnelweg): overige wegen

Voor de belangrijkste wegen zou het er ongeveer zo uitzien:
(1 digit rood, belangrijkste 2-digit blauw)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 08 sep 2014, 19:43

^^Wel met een opwaardeer of degradeersysteem?
sven_engelen schreef:^^ Net als de randweg N2 en de A2 dus?
Nee, want de A2/N2 bij Eindhoven is één weg bestaande uit een hoofdrijbaan en parallelbaan. De Belgische N1 is de voorloper van de snelweg A1/E19 en loopt enkele kilometers ten westen van de snelweg.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 sep 2014, 19:54

Jackbauer1350 schreef:De Belgische N1 is de voorloper van de snelweg A1/E19 en loopt enkele kilometers ten westen van de snelweg.
Tussen Antwerpen en Mechelen ten oosten van de E19. ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 08 sep 2014, 20:59

Jackbauer1350 schreef:^^Wel met een opwaardeer of degradeersysteem?
Wat bedoel je precies ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 08 sep 2014, 21:06

RSK schreef: De N220 kan prima weer N20 worden.
Ds79m schreef: -N20: Maassluis - Hoek van Holland (N220 verdwijnt)
De N220 is door de verlenging van de N223 (Hoeksebaan) totaal onbelangrijk voor doorgaand verkeer. Doorgaand verkeer voor de haven zal (na het 3-in-1 project) via N213-N223 gaan. Liever zou ik de N20 doortrekken over de N213, en dan over de N222 of N211 naar Den Haag.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 08 sep 2014, 21:08

Jackbauer1350 schreef:^^ Als je dan het systeem gaat aanpassen moet je eigenlijk ook geen dubbelnummeringen meer willen.

In België bestaat ook bijvoorbeeld de N1 en A1 naast elkaar, letterlijk. Maar dan is daar het voordeel dat de meeste A-nummers niet gebruikt worden voor de communicatie. De A1 wordt daar E19 genoemd.
In België, Luxemburg en Frankrijk bestond de N nummering al voordat de snelwegen daar genummerd werden. Toen de laatste een wegnummer kregen hebben ze veelal een nummer gekregen die de oorspronkelijke N weg al had, al moet je daar in Frankrijk best nog wel wat fantasie voor gebruiken, langs de N 1 loopt de A 16 bijvoorbeeld. Nederland is later begonnen met het nummeren van haar wegen en bij de introductie van A- en N- wegen was het idee juist om niet dezelfde nummers voor verschillende wegen te gebruiken met het oog op potentiële verwarring. In Luxemburg en België heeft men doelbewust gekozen om het A en N nummer parallel langs elkaar te behouden, waarschijnlijk met als reden dat de wegen toch dezelfde kant op lopen en autosnelwegen complementair werden gezien aan N wegen. Dat zie je in Frankrijk, België en Luxemburg ook terug in het kiezen van dezelfde control-city's op de bewegwijzering. Anno nu is dat volstrekt achterhaald. Vrijwel alle auto's kunnen en mogen tegenwoordig gewoon op de autosnelweg rijden, voor fietsers is er inmiddels ook in België en Frankrijk aparte bewegwijzering ingevoerd. Dan hou je nog een restcategorie brommobielen en tractoren over, maar dat rechtvaardigt geen N-wegen systeem meer.
Ergo, een integraal nummerstelsel is anno 2014 de beste keuze voor wegnummering. Aan de veranderende prefix kun je afleiden op wat voor weg je rijdt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 08 sep 2014, 21:27

Rene schreef:
Jackbauer1350 schreef:^^Wel met een opwaardeer of degradeersysteem?
Wat bedoel je precies ?
Bijvoorbeeld bij eventuele ombouw van een weg naar een hogere of lagere wegklasse, behoud van nummer. Alleen dan dus een ander schildje.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 08 sep 2014, 21:29

^^
Klopt.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 08 sep 2014, 21:43

Vinny schreef:
Jackbauer1350 schreef:^^ Als je dan het systeem gaat aanpassen moet je eigenlijk ook geen dubbelnummeringen meer willen.

In België, Luxemburg en Frankrijk bestond de N nummering al voordat de snelwegen daar genummerd werden. Toen de laatste een wegnummer kregen hebben ze veelal een nummer gekregen die de oorspronkelijke N weg al had, al moet je daar in Frankrijk best nog wel wat fantasie voor gebruiken, langs de N 1 loopt de A 16 bijvoorbeeld. Nederland is later begonnen met het nummeren van haar wegen en bij de introductie van A- en N- wegen was het idee juist om niet dezelfde nummers voor verschillende wegen te gebruiken met het oog op potentiële verwarring. In Luxemburg en België heeft men doelbewust gekozen om het A en N nummer parallel langs elkaar te behouden, waarschijnlijk met als reden dat de wegen toch dezelfde kant op lopen en autosnelwegen complementair werden gezien aan N wegen. Dat zie je in Frankrijk, België en Luxemburg ook terug in het kiezen van dezelfde control-city's op de bewegwijzering. Anno nu is dat volstrekt achterhaald. Vrijwel alle auto's kunnen en mogen tegenwoordig gewoon op de autosnelweg rijden, voor fietsers is er inmiddels ook in België en Frankrijk aparte bewegwijzering ingevoerd. Dan hou je nog een restcategorie brommobielen en tractoren over, maar dat rechtvaardigt geen N-wegen systeem meer.
Ergo, een integraal nummerstelsel is anno 2014 de beste keuze voor wegnummering. Aan de veranderende prefix kun je afleiden op wat voor weg je rijdt.
Beste Vinny, de meester heeft je opstel gelezen, en zich gebogen over de vraag wat voor beoordeling het moet krijgen. De spelling was goed, de indeling in alinea's kon iets beter, en je hebt duidelijk je punt gemaakt. Helaas moet ik je op basis van de inhoud wel een onvoldoende geven.

Je hebt A (Autosnelweg) en N (niet-autosnelweg) wegen. Eigenlijk kan ik hier stoppen, want een beter onderscheid is er niet te maken. 58 en 68 kun je nog eens verkeerd lezen. 65 of 35 kun je nog eens verkeerd verstaan. Een B- en een D-nummer idem. Maar een A en een N zijn zo duidelijk verschillend dat er geen redelijk argument te bedenken is waarom een normaal mens die 2 zou verwarren. Nederlanders over de grens dolen ook niet vertwijfeld rond, maar passen zich moeiteloos aan. In 20 jaar ANWB-Kampioen heb ik dit onderwerp nog nooit in de Brievenrubriek gezien, in tegenstelling tot de afschuwelijke rondweg in Parijs, de eeuwige werkzaamheden in Duitsland of de bewegwijzering in België. Toch een aardige graadmeter, zou ik zeggen.

Het past ook prima bij andere praktijken. Postcode 4587GH is anders dan 4587JV en die is weer anders dan 7896JV. Een voetballende pupil gaat op een bepaalde leeftijd van team F2 naar E3. Je vliegtuig vertrekt van een gate-nummer dat bestaat uit een letter en een cijfer, die beide heel veel voorkomen. Dat leidt nooit tot problemen.

En het mooie is dat er zelfs in Nederland op de weg zelf geen problemen zijn. Niemand verwart de A30 en de E30, terwijl die wegen elkaar kruisen. Bij S-nummers liggen precies dezelfde S-nummers op minder dan een half uur rijden van elkaar, en kun je in die periode in theorie 2 snelwegafritten met hetzelfde S-nummer tegenkomen, zonder dat het dezelfde weg is. Voor R-nummers geldt hetzelfde.

En wat is het grote voordeel? Dat je van de A29 zo de N259 oprijdt (ja uitzondering). Of van de A73 de N322 op (ja, nog een uitzondering). Of van de A20 de N213 op (geen enkel systeem is vrij van uitzonderingen). Of van de A30 de N301 (Ja, maar dat zijn ze wel zo'n beetje). Of van de A58 de N288 op (Argh!). Met andere woorden, het énige voordeel dat dit systeem zou kunnen hebben, wordt nauwelijks toegepast, en leidt ertoe dat we een N-wegennet hebben, waarin belangrijke wegen absurde nummers hebben als 279, 348 of 381.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 08 sep 2014, 21:55

^^ Het voordeel dat wij nu hebben is dat bij ombouw van een weg alleen de prefix hoeft te veranderen. In bijvoorbeeld Duitsland krijgt een weg bij ombouw naar Autobahn een totaal ander nummer. En omdat het ombouwen in fases gebeurd ontstaat er voor vaak een hele lange tijd een route met onsamenhangende nummers.
Ik vind het huidige Nederlandse systeem zo gek nog niet.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 08 sep 2014, 22:01

^^ Dat is reden één. Misschien historisch belangrijker dan hij nu ooit nog zal worden, maar je weet nooit of het nog komt tot een uitbouw van de N57, de N35 of de N48. Reden twee is voor mij dat een laag nummer een instinctieve associatie oproept dat de weg dus van groter belang zal zijn. In onze buurlanden lopen de meeste 'belangrijke' N-nummers parallel aan een snelweg onbelangrijk te wezen; de snelweg (doorgaans met laag nummer) heeft hun belangrijke rol allang overgenomen. De N-nummers met het grotere belang zijn daar vervolgens juist de wegen die de oude lage nummers aanvullen, en die nu de snelwegen aanvulden. En jawel, dat zijn dan N-nummers met historisch hoge cijfers.

Juist omdat je praat over een hoofdwegennet van snelwegen onder aanvulling van een aantal belangrijke niet-autosnelwegen zou je in ieder geval voor de top 100 van het land ook één wegnummering moeten hebben, om daarmee mede uiting te geven dat die top 100 ook de top 100 is geworden doordat deze wegen op elkaar aansluiten. Onder dit niveau mag Friesland dan bepalen welke weg de F1 wordt, al is het in mijn optiek uiteindelijk praktischer voor de weggebruiker om Franse of Spaanse toestanden te voorkomen door iedereen alsnog in dat ene keurslijf te dwingen dat we nu hebben.
Rene schreef:1-digit: (inter)nationaal belangrijke wegen
2-digit: nationale hoofdwegen
3-digit: regionale verbindingswegen
Mijn verdere uitwerking zal nog volgen, maar op dit idee wilde ik toch reflecteren. Ik heb zelf namelijk ook wel eens met zo'n idee zitten spelen, omdat ik het in Duitsland altijd wel een charmante oplossing vind om de meest eenvoudig te onthouden nummers te hebben voor de belangrijkste routes. Op een wat andere manier is dat natuurlijk ook een uitgangspunt van de Amerikaanse (US Route en Interstate)-grids en menig ander grid.

Ik ben er voor mezelf echter nooit uitgekomen welke wegen er in Nederland nu uit zouden moeten springen. Je selectie matcht redelijk wat ook bij mij instinctief opkomt, maar je hebt dan wel zeven wegen te pakken die hun functie te danken hebben aan het zijn van achterlandverbinding van de Randstad. Het noorden, zuiden en oosten krijgen alleen iets toebedeeld als dat handig is van of naar de Randstad, alleen de A50 en de A28 mogen dan deze top 10 nog in. Je kunt natuurlijk zeggen "niet zeuren, dat is economische en verkeerskundige realiteit", maar voor veel routes in de top 10 vind ik de argumenten ook weer niet zo overtuigend. Breng nog een paar TOTSOs in de numbering en ik kies denk ik toch voor een wat neutraler systeem, zonder hiërarchie tussen de eerste 10 en de rest van de top 100.

Overigens: charmant als ik de Duitse top 10 vind, vind ik ook die uiteindelijk maar matig werken. TOTSOende routes, lange corridors die nooit werden gerealiseerd, routes die op een gegeven moment van belang verspringen (A7 ten zuiden van Wurzburg, A8 in het Saarland), discussies of een A20 wellicht toch de promotie waard was geweest. Ik zal mijn systeem dan ook opstellen met een eerste honderd, regionaal geclusterd, waarna hogere nummers de regionale verbindingswegen mogen opvangen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 09 sep 2014, 0:02, 2 keer totaal gewijzigd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 08 sep 2014, 22:18

Jackbauer1350 schreef:^^ Het voordeel dat wij nu hebben is dat bij ombouw van een weg alleen de prefix hoeft te veranderen. In bijvoorbeeld Duitsland krijgt een weg bij ombouw naar Autobahn een totaal ander nummer. En omdat het ombouwen in fases gebeurd ontstaat er voor vaak een hele lange tijd een route met onsamenhangende nummers.
Maar wat is de kans dat N-wegen die bij gemeentes of provincies in beheer zijn worden omgebouwd naar A-wegen? Die kans is tegenwoordig nog maar heel klein, de standaard voor opwaardering is tegenwoordig regionale stroomweg (=autoweg). Zelfs de N-wegen die door het Rijk worden beheerd hebben ook maar een kleine kans nog ooit opgewaardeerd te worden naar A-wegen.

Wat dat betreft zou je in NL een systeem kunnen maken waarin de rijkswegen min of meer dezelfde nummering behouden en ze inderdaad van A- naar N-nummer overlopen waar:
- a. in de toekomst wel een opwaardering is te verwachten naar autosnelweg (bv N50)
- b. waar het nummer duidelijk doorloopt

Voor de belangrijkere N-wegen in het land die in beheer zijn bij provincies of gemeentes zou je dan ook 2-cijferige kunnen introduceren, zoals bv de N201 of N242.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » ma 08 sep 2014, 22:23

Ik kan me niet voorstellen dat in dit kleine landje alle belangrijke wegen geen nummer onder de 100 kunnen krijgen. Uiteraard wel wat efficiënt omgaan met de nummers. De A/N18 kan (weer) A/N15 worden, de N14 kan best een hoog nummer krijgen etc.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 08 sep 2014, 23:31

Jackbauer1350 schreef:^^ Het voordeel dat wij nu hebben is dat bij ombouw van een weg alleen de prefix hoeft te veranderen. In bijvoorbeeld Duitsland krijgt een weg bij ombouw naar Autobahn een totaal ander nummer. En omdat het ombouwen in fases gebeurd ontstaat er voor vaak een hele lange tijd een route met onsamenhangende nummers.
Het Nederlandse wegennet is in grote lijnen af. Er zullen niet heel veel echt nieuwe snelwegen meer bij komen en zeker geen rijkswegen. Hier en daar zal vast nog een provinciale weg wat worden uitgebouwd, waarschijnlijk heeft de Ring Alkmaar en de N 207 de meeste potentie.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 09 sep 2014, 1:02

RSK schreef:
  • N460, N461 en N462 zijn alvast 3 nummers die prima als één kunnen fungeren.
  • N458 en N198 zijn twee nummers voor één weg (historische verbinding Leiden-Utrecht)
  • Gelet op de veerboot zou de N207 ook prima kunnen worden doorgetrokken over N478-N479-N480-N481, eventueel tot aan de N3 (of zelfs als N3).
  • De N220 kan prima weer N20 worden.
  • Wegnummers 325 en 348 kunnen prima fuseren met de N48
Verder zou ik voor willen stellen om alle belangrijke hoofdroutes in de reeks N1-N99 te plaatsen, routes die parallel lopen of een alternatief vormen te nummeren als N2xx (met als xx het N-nummer <100). En dat onderscheid tussen tweecijferige nummers voor het rijk en driecijferige voor de provincies moet dan sneuvelen. Het is natuurlijk van de gekken dat de Rijnlandroute straks geen N11 mag heten omdat het een provinciale weg wordt. Eventueel ben ik nog wel te porren voor een andere prefix voor provinciale N-wegen. De letter P of B lijkt me daarvoor wel geëigend.

Een mooie kandidaat voor een 2-cijferig nummer zou ik de N21 willen noemen: over de N210, N408, Waterlinieweg en N237.
Kaaiman schreef:Wegen die ik graag als echte stroomwegen zou zien en een bijbehorend passend nummer zou willen toekennen (vaak terugnummeringen):
N19: N206/N205 Leiden - Hoofddorp - Rottepolderplein
N21: N201 Hoofddorp - Hilversum
N23: N507/N302/N307 Alkmaar - Hoorn - Kampen
N25: N230 Ring Utrecht
N26: N242 Alkmaar - Middenmeer
N30: N233 Veenendaal - Ochten
N31: N381 Drachten - Emmen
N34: N340 Zwolle - Ommen
N40: N302 Harderwijk - Lelystad
N41: N360 Groningen (N46 Noorderhoogebrug) - Delfzijl
N42: N391/N366 Emmen - Veendam
N43: N356 Bergum - Dokkum
N47: N319 Zutphen - Winterswijk - Duitsland
N48: N348 Ommen - Deventer
N51: N322/N323 Ewijk - Tiel
N62: N59/N256 Hellegatsplein - Goes
N63: N261 Tilburg - Waalwijk
N66: N279 's-Hertogenbosch - Ommel
N68: N280 Weert - Roermond - Duitsland
Ds79m schreef: -N3: Spijkenisse - Oud-Beijerland - Dordrecht - Papendrecht - Noordeloos (N217/N214 verdwijnen)
-N8: Krommenie - Heiloo - Alkmaar (N203 verdwijnt)
-N9: Alkmaar - Den Helder - De Koog (N250/N501 verdwijnen)
-N14: samenvoegen met N440.
-N20: Maassluis - Hoek van Holland (N220 verdwijnt)
-N57: Door richting N62 (Westerscheldetunnel) (N254 verdwijnt)
-N73: Ewijk - Druten - Beneden-Leeuwen - Echteld (N322 deels/N323 verdwijnt)
Verder sluit ik me grotendeels bij het lijstje van Kaaiman aan.
Toevoegingen van mij:
A10: Wordt A4 tussen De Nieuwe Meer en Watergraafsmeer, A1 tussen Watergraafsmeer en Coenplein-Noord, A8 tussen Coenplein-Noord en De Nieuwe Meer.
A29: Kan A4 worden, maar dan verdwijnt wel direct alle kans op een A4 langs Spijkenisse.
N22: N208 Haarlem-Sassenheim
N16: N209 (Na voltooing A13-A16), kan de N16 mooi doorlopen langs het stamwegtracé.
N21: N201-N415-N221 (Doortrekken naar Amersfoort, misschien dat historisch N80 beter is?)
N83: N283-Ammerzoden-N831
N61: N290 en N253 België-Sluis-Terneuzen-Hulst-België
N56: N215-N257 Stellendam-Oude Tonge-Steenbergen

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 09 sep 2014, 18:23

^^
De A10 zou ik liever zo laten. In Rotterdam liggen er 4 losse snelwegen langs de stad, zodra ze af zijn, die toevallig een ring vormen. In Utrecht net zoiets. In Amsterdam vind ik de A10 toch wel een zelfstandig geheel.

N235
dorpsstraat

Bericht door N235 » di 09 sep 2014, 19:22

Wat ik zou willen zien is een wegnummerruil tussen de N3 en de A12. ik hang een theorie aan dat belangrijkere wegen lagere nummers dienen te hebben. Een aangezien de N3 op dit moment niet veel meer dan een zéér goed uitgebouwde provincaleweg is van ongeveer 10 km lang, en de A12 zo ongeveer de belangrijkste oost-west as van Nederland.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 09 sep 2014, 19:37

Er zijn in Nederland 37 één of tweecijferige A wegen.
Er zijn in Nederland 13 één of tweecijferige N wegen, die op geen enkel gedeelte van hun traject zijn uitgebouwd tot autosnelweg en derhalve geen A nummer hebben.
Dat maakt een totaal van 50 tweecijferige wegnummers. Je kunt dus nog 50 wegen "bedenken" die van een driecijferig naar een tweecijferig nummer kunnen gaan. Dat lijkt mij op basis van de kaart van René ook meer dan voldoende.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 09 sep 2014, 20:15

Ik zou ook niet grootschalige hernummeringen gaan doorvoeren voor wegen als de A12 of A27 die al jarenlang zo bekend staan. Ik zie meer in het terugnummeren van enkele ex-rijkswegen zoals de A48, A52, N53 en N34 enz.

Enkele provinciale wegen hier in de buurt die wat mij betreft ook in aanmerking komen:
- N261 > N64
- N279 > N66
- N277 > N75

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 09 sep 2014, 20:28

^^ Hebben die Brabantse wegen eigenlijk ooit andere (lagere) nummers gehad?

Ik weet wel dat je vroeger de N59 had tussen Terheijden en Zevenbergen, dat is nu de N285. En eveneens (en tegenwoordig moeilijker voor te stellen) de N4 tussen Hoogerheide en de Belgische grens in Putte, dat is nu de N289.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 09 sep 2014, 23:15

^^ De A261 is ooit gepland als A62, maar ik geloof niet dat dat op de borden heeft gestaan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 09 sep 2014, 23:48

Ik zie niet in waarom je van die weg (zo nodig) een tweecijferig wegnummer zou willen maken. Waalwijk is geen wereldstad. 8-)