Utrecht: Start Tour de France 2015

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Jackbauer1350 » ma 10 nov 2014, 18:34

De Tour de France 2015 start dit jaar met 2 etappes in Utrecht op 4 en 5 juli. De 2de etappe op zondag 5 juli gaat na 20 km rijden in Utrecht door richting Neeltje Jans in Zeeland.

Uiteraard moeten de wegen die gebruikt worden voor de routes aan bepaalde eisen voldoen. En dat wordt in ons land met vele verkeersremmende maatregelen nog een fijne operatie.

Utrecht kan voor een behoorlijk bedrag gaan uitgeven om de wegen aan de Tour-eisen te laten voldoen. Waarschijnlijk zal er buiten Utrecht op de route richting Zeeland ook wel één en ander moeten worden aangepast.
De kosten voor deze grap kunnen nog wel eens fors hoger zijn dan de gemeente Utrecht heeft berekend.
Het is leuk zo'n sportevenement maar ik vraag mij af of alle kosten opwegen tegen de baten en in hoeverre het "op de kaart komen" van Utrecht en andere plaatsen door de TDF veel zal bijdragen in meer toerisme etc.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Ds79m » ma 10 nov 2014, 18:47

Het kost iets van 16 miljoen euro, waarvan de helft door de plaatselijke overheid en de andere helft door het bedrijfsleven wordt betaald. Met zo'n 1 miljoen bezoekers kom je dan aan 16 euro per persoon, die je moet terugverdienen. En dat is dan gerekend zonder langetermijneffecten en een grotere naamsbekendheid. Al met al lijkt het me spotgoedkoop.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door hoevenpe » ma 10 nov 2014, 20:14

En als de aanpassingen een beetje 'slim' gedaan worden heb je daar als weggebruiker later ook nog profijt van...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Wouter N14 » ma 10 nov 2014, 20:17

^^ Alle rotondes weg! :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2014, 9:20

Volgens mij is het een hoop heisa om niks. Die eisen zijn eisen die de organisatoren van een grote ronde overal stellen. Een paar jaar geleden hebben we drie keer op rij de start van een grote wielerronde gehad in Nederland; de Vuelta a España in Assen in 2009 met drie ritten over Nederlands grondgebied (de proloog op het TT-circuit in Assen reken ik dan niet mee, want geen openbare weg), de Giro d'Italia in Amsterdam in 2010 met drie ritten over Nederlands grondgebied en de Tour de France in Rotterdam in 2010 met twee ritten over Nederlands grondgebied. Ik kan me niet herinneren dat er toen infrastructureel veel aangepast hoefde te worden. Ja, je moet wegen een paar uur afsluiten, en rond de startplaats en finishplaats iets langer. Verder valt het wel mee.

De openingsrit in Utrecht is een individuele tijdrit. Daar rijdt dus telkens maar één renner en niet een heel peloton. Dan zul je dus weinig last hebben van eventuele obstakels. De tweede rit zal ongetwijfeld wat meer wegversmallingen en drempels passeren. Daar waar het gevaarlijk is kunnen die misschien tijdelijk verwijderd worden, dat zal qua kosten wel meevallen, en anders moet je gewoon voldoende seingevers inzetten. De Amstel Gold Race, ook een World Tour-wedstrijd, heeft in Limburg elk jaar precies hetzelfde, en toch lukt het ook om elk jaar die wedstrijd te organiseren. Het enige wat ik verder nog kan bedenken is dat er wegen zijn met een slecht wegdek die een nieuw laagje asfalt nodig hebben. Bij de Tour van 2012, die in Luik startte, speelde dat probleem op een aantal wegen in de Ardennen die voor de etappe van Luik naar Seraing gebruikt werden. Maar dat waren dus wegen die sowieso wel een opknapbeurt konden gebruiken. ;)
Ds79m schreef:Het kost iets van 16 miljoen euro, waarvan de helft door de plaatselijke overheid en de andere helft door het bedrijfsleven wordt betaald. Met zo'n 1 miljoen bezoekers kom je dan aan 16 euro per persoon, die je moet terugverdienen. En dat is dan gerekend zonder langetermijneffecten en een grotere naamsbekendheid. Al met al lijkt het me spotgoedkoop.
Zeker. Die bezoekers geven ook geld uit in Utrecht en de andere plaatsen langs de route. Denk aan betaald parkeren, een biertje in een café en voor de vele fans die de hele Tour volgen ook een overnachting in een hotel of op de camping. En dan zijn er door de ASO ook nog eens de nodige hotels helemaal volgeboekt voor niet alleen alle renners, personeel van de teams en genodigden, maar ook alle personeel van de Tour de France zelf en uiteraard ook de jongens en meiden van de Caravane met de reclameauto's. En die moeten daar ook allemaal eten en drinken. Die 16 miljoen euro verdien je wel terug.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door mavas » di 11 nov 2014, 11:10

Een hoop heisa om niks... Er gaat dus miljoenen aan gemeenschapsgeld naar een rit die naar Zeeland gaat, waardoor de doorgaande wegen waarschijnlijk urenlang afgesloten zullen zijn, er grote opstoppingen ontstaan en de hardwerkende Nederlander in de file mag gaan staan of een vrije dag moet gaan opnemen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door boe! » di 11 nov 2014, 11:17

mavas schreef:een vrije dag moet gaan opnemen.
Het aantal mensen dat op zondag werkt is relatief beperkt.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door kees » di 11 nov 2014, 11:50

De Giro is in 2010 dwars door het centrum van Utrecht getrokken.
Als je al zolang bezig bent om de Tourstart naar Utrecht te halen en je al grote rondepassages hebt gehad, moet een Tourstart zonder veel infrastructurele aanpassingen een piece of cake zijn.

EDIT: taalvoutje
Laatst gewijzigd door kees op di 11 nov 2014, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2014, 12:03

mavas schreef:Een hoop heisa om niks... Er gaat dus miljoenen aan gemeenschapsgeld naar een rit die naar Zeeland gaat, waardoor de doorgaande wegen waarschijnlijk urenlang afgesloten zullen zijn, er grote opstoppingen ontstaan en de hardwerkende Nederlander in de file mag gaan staan of een vrije dag moet gaan opnemen.
Op zondag zeker? Wat je verder zegt is meer een ongefundeerd doemscenario te noemen, want urenlange afsluitingen van wegen hoef je alleen te verwachten rond de start en de finish van de wedstrijd. Ooit bij een wielerwedstrijd geweest? Vast niet. Geeft ook niet, niet iedereen houdt er van, maar het gaat niet zoals jij schetst. Behoudens dus start en finish zal het op de rest van het parcours bij afsluitingen van 1,5-2 uur blijven; de reclamekaravaan rijdt doorgaans ongeveer een uur voor de renners uit. Nadat de renners en alle volgwagens gepasseerd zijn wordt de weg weer zo snel mogelijk vrijgegeven. Ik ben zelf in 2010 op de N256 te noorden van Goes wezen kijken naar de passerende renners, na de start in Rotterdam en voor de finish in Brussel, dat was ook op een zondag en de overlast die dat opleverde was beperkt te noemen. Van grote opstoppingen was geen sprake.

Dit is het parcours van die tweede etappe. Het aantal doorgaande wegen dat over langere afstand gebruikt wordt is beperkt. Alleen de N57 in Zeeland, ja, maar met een etappefinish komen die ook uitgebreid in de aandacht te staan en dat is juist de bedoeling. Dat komt in bijna alle landen ter wereld live op tv. Die investering van 16 miljoen wordt ruimschoots terugverdiend. Voor Utrecht en Zeeland is dit enkel goede publiciteit.
Afbeelding

Ik ben wereldwijd bij vele wielerwedstrijden geweest, ook in grote steden, maar zelfs bij de finish van de Tour in Parijs, of de Touretappe die dit jaar op een werkdag (maandag) in hartje Londen finishte lag echt niet het hele verkeer op zijn gat. Ook in andere grote steden ben ik bij wielerwedstrijden geweest: in Kopenhagen, in Muscat, in Denver, nergens heeft het tot zulke overlast geleid zoals jij suggereert. Dat komt alleen voor in plaatsen met een zeer beperkte infrastructuur, denk aan bergdorpen die slechts over één weg te bereiken zijn. Ik moet dan denken aan Arosa, waar als de Ronde van Zwitserland finisht je een paar uur lang het dorp niet uit kan omdat de enige weg naar de buitenwereld toe is afgesloten. In Utrecht gaan zulke problemen absoluut niet spelen.
kees schreef:De Giro is in 2010 dwars door het centrum van Utrecht getrokken.
Als je al zolang bezig bent om de Tourstart naar Utrecht te halen en je al grote rondepassages hebt gehad, moet een Tourstart zonder veel infrastructurele aanpassingen een piece of cake zijn.
Inderdaad, de Giro-etappe van Amsterdam naar Utrecht (op zondag) finishte toen op de Croeselaan ter hoogte van het Jaarbeursplein. Een dag later was de etappe van Amsterdam naar Middelburg. Beide zonder problemen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Kaaiman » di 11 nov 2014, 15:11

kees schreef:peace of cake
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Attietattie » di 11 nov 2014, 15:13

mavas schreef:Een hoop heisa om niks... Er gaat dus miljoenen aan gemeenschapsgeld naar een rit die naar Zeeland gaat, waardoor de doorgaande wegen waarschijnlijk urenlang afgesloten zullen zijn, er grote opstoppingen ontstaan en de hardwerkende Nederlander in de file mag gaan staan of een vrije dag moet gaan opnemen.
Het hoofdwegennet mag en zal maar kort afgesloten zijn. Zo is dat met de giro ook gegaan. Richtlijnen worden met voeten getreden als het dit soort projectjes betreft. :?

Verder is er in Utrecht ooit eens vrijwel het gehele centrum afgesloten geweest op een donderdag en vrijdag (plus het gehele weekend) en dat heeft niet tot noemenswaardige vertragingen geleid. Goede communicatie is daarbij the key-word.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door kees » di 11 nov 2014, 15:14

^^
^^
:hahaHAHA: :hahaHAHA: :hahaHAHA:
Wat betreft mijn eigen fout: :oops: :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door kees op di 11 nov 2014, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Techum » di 11 nov 2014, 15:52

Het rendement van de TdF in Nederland zal vast hoger zijn dan die van de NSS ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Mark » di 11 nov 2014, 17:00

Ik ben wat jaren geleden wezen kijken toen de Tour door Spijkenisse kwam. Wat ik vooral herinner was een gezellige bedoeling en geen geklaag. Zelfs nog in de file gestaan met de fiets op de N493 toen iedereen weer huiswaarts ging :).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Palance » di 11 nov 2014, 17:43

Eens, zo heb ik het ook ervaren bij de proloog in Rotterdam, en vooral op de N492 bij Rhoon toen de renners naar Spijkenisse op weg waren. Geen gezever, leuke sfeer, kortom, ik sta in juli 2015 weer langs de N492 te kijken. :yes:

En ook ik stond in de file op de fiets, op de terugweg naar Barendrecht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door RSK » di 11 nov 2014, 22:24

Bij nadere bestudering van de kaart durf ik te stellen dat ik de route tot Rotterdam aardig kan inschatten:
  • Utrecht uit door Leidsche Rijn
  • Over de N198 terug richting De Meern
  • Vanaf daar de N228 uit naar Gouda
  • Over de N207 richting Waddinxveen
  • Via de N454 en N453 naar de N219
  • De N219 uit langs Nieuwerkerk naar Capelle
  • De N210 vervolgen, daarna de Maasboulevard op
  • Over de Erasmusbrug naar het zuiden
Daar houdt mijn inschattingsvermogen wel zo ongeveer op. Als ik kijk naar deze wegen, dan zie ik niet direct problemen, ze zijn over het algemeen redelijk uitgebouwd, alleen de rotondes zullen af en toe kritiek zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Mark » di 11 nov 2014, 22:28


nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door nederland24 » di 11 nov 2014, 22:29

Tijdens vlakke etappes probeert de organisatie de renners over relatief brede wegen te laten rijden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door verfmeer95 » di 11 nov 2014, 22:34

Ik denk dat het tweede deel ook wel redelijk duidelijk is:
N492 - Spijkenisse - N218 - N494 - Hellevoetsluis - N493 - N57. Bij die laatste weet ik echter niet of die gewoon wordt uitgereden of dat er nog om Ouddorp heen wordt gegaan (Oosterweg-Vrijheidsweg-Groeneweg).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door RSK » di 11 nov 2014, 23:13

Dank voor de aanvulling. Uitgaande van de N219 ben ik benieuwd hoe de renners over turborotondes worden geleid. De rijstroken zijn relatief veel smaller dan op Franse rotondes en de radius is ook veel kleiner. Tel daarbij op de lastig verwijderbare betonnen banden die de rijstroken afbakent, en je hebt volgens mij een uitdaging.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Jackbauer1350 » za 04 jul 2015, 8:32

Tussen Utrecht en Rotterdam gaat de route via wegennet Leidsche Rijn/De Meern, de N198, N228, wegennet Gouda, Coenecoopbrug (N207), N454, N453 en N219 en in Rotterdam via de S107, S100, rondje Coolsingel, S122, S120 en S102 en vervolgens de N492 naar Spijkenisse

De aansluitingen De Meern(15), Zevenhuizen (9) van de A12, Nieuwekerk a/d IJssel (17) van de A20, Capelle a/d IJssel(25) van de A16 en Rotterdam-Charlois(19) van de A15 zullen dan wel hermetisch zijn afgesloten.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door RSK » za 04 jul 2015, 9:00

De route en het tijdschema staan online:

http://www.letour.fr/le-tour/2015/us/stage-2.html
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Jackbauer1350 » za 04 jul 2015, 9:08

Ik ga morgen wel even voor de tv zitten. Kijken hoe ze over onze duurzaam vernielde wegen heen manoeuvreren. :p

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door boe! » za 04 jul 2015, 9:10

Ik sta morgen langs de route in Montfoort. Daarna rijd ik naar huis, zodat ik op TV het laatste deel van de etappe kan zien.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Albaufstieg » za 04 jul 2015, 9:58

Ik ga met wat vrienden even kijken ergens rond de Goudse binnenstad. Denk langs één van de Singels.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Mark » za 04 jul 2015, 10:32

Ik heb 5 jaar geleden op de N493 gestaan bij de doorkomst door Spijkenisse, en eigenlijk is het binnen een fractie van een seconde voorbij en zie je maar weinig :p. Weet nog niet of ik dit jaar er weer ga staan of gewoon eens Nederland ga bekijken vanuit de lucht en motor via de TV.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door waldo79 » za 04 jul 2015, 10:33

Morgen ben ik niet thuis omdat ik meedoe aan straattheater. Heb de Tour in 2006 al gezien. Ik verheug me meer op de Giro2016, die dan langs Tiel komt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Palance » za 04 jul 2015, 10:55

Mark schreef:Ik heb 5 jaar geleden op de N493 gestaan bij de doorkomst door Spijkenisse, en eigenlijk is het binnen een fractie van een seconde voorbij en zie je maar weinig :p. Weet nog niet of ik dit jaar er weer ga staan of gewoon eens Nederland ga bekijken vanuit de lucht en motor via de TV.
Ik heb die dag langs de N492 bij Rhoon staan te kijken, het schiet inderdaad heel snel voorbij. Maar eerder die dag was het nabij de start langs de Parkkade een stuk leuker om te kijken. Net als de proloog de dag ervoor die ik op meerdere plekken in Rotterdam heb bekeken (o.a. bij de Rijnhaven en de Dordtselaan), alleen toen regende het wel.

Ik bekijk het vandaag waarschijnlijk wel op TV, morgen zal,ik er niet bijzijn bij de doorkomst in Rotterdam. Andere afspraken in een deel van Rotterdam-Zuid dat gelukkig niet op slot gaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Jackbauer1350 » za 04 jul 2015, 14:26

Ik doe ook mee :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Utrecht: Start Tour de France 2015

Bericht door Mark » za 04 jul 2015, 14:35

Mag dat wel, forummen op de fiets tijdens een tijdrit? :)

Plaats reactie