Stuur aan rechterkant

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Stuur aan rechterkant

Bericht door kees » di 17 mar 2015, 9:14

Gisteren heb ik een interessant item op Omroep Brabant voorbij zien komen.
Post.nl is een proef gestart, waarbij bestelwagens het stuur aan de rechterkant zit.
De achterliggende gedachte is dat postbestellers in buitengebieden dan vanuit de auto post in de brievenbus kunnen stoppen.
Post.nl voert de proef momenteel uit met 5 bestelwagens.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door captain007 » di 17 mar 2015, 9:22

Zolang men tractoren niet veelvuldig hoeft in te halen of voertuigen die op de weg stil staan hoeft te passeren met weinig zicht hoeft het geen groot probleem te zijn. Men moet wel veel meer van de spiegels aan de linkerzijde gebruik gaan maken, wat voor de chauffeurs vooral even wennen zal zijn. Het zijn soortgelijke uitdagingen die je ook hebt wanneer je met een auto van het Europese vasteland in de UK gaat rijden. Niet onoverkomelijk, maar kan soms wel vervelend zijn.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door mennomulder » di 17 mar 2015, 9:26

Echt niets nieuws onder de zon ! Ik kan me nog wel herinneren dat de Commer bestelauto's van Van Gend & Loos ook al het stuur rechts hadden en dat gold ook voor huisvuilauto's en veegauto's van de stadsreiniging.

Omgebouwde Commer:
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2009/ ... ts_neusje/
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door Attietattie » di 17 mar 2015, 10:20

Zou in de wegenbouw ook niet onhandig zijn. Op de vluchtstrook uitstappen aan de rechterkant is net even wat prettiger dan links. En een pook in je hol is ook niet aan mij besteed (met alle respect voor de mensen die dat wel prettig vinden).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door mhkamp » za 21 mar 2015, 23:15

Vuilniswagens van AREA Emmen hebben het stuur aan de rechterkant, evenals sommige kolkenzuigers.

Als ervaringsdeskundige is het wennen, maar na verloop van tijd weet je er mee om te gaan. Het rare is dat je geneigd bent om met je stuur rechts naar het midden van de weg te gaan. Dan gaat de linkerkant over de middenstreep heen :lol:

Of het meerwaarde heeft voor de postbezorger, ik weet het niet. Zijn ze bang om nat te worden of zo?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door Vinny » zo 22 mar 2015, 9:31

Efficiëntie. Zo kan de post sneller bezorgd worden. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door waldo79 » zo 22 mar 2015, 10:30

Ik ben daar nog niet zo van overtuigd. Hoe vaak ik nog heb moeten uitstappen als de brievenbus aan de linkerkant van de auto zat. Ligt er ook aan hoe dicht je met je auto bij de brievenbus kan komen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door Palance » zo 22 mar 2015, 10:39

Door de McDrive met een kleine auto met het stuur rechts is ook een uitdaging :mrgreen:

(Met grote voertuigen ook, er is een filmpje van TopGear in ik meende Zuid Afrika die met een zwaar bepantserde wagen door de McDrive gingen)
Laatst gewijzigd door Palance op zo 22 mar 2015, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door RSK » zo 22 mar 2015, 11:27

^^ Mijn oom was een keer met een paar vrienden op pad, eentje wilde nooit betalen en ging dus rechts in de auto zitten. Dat heeft mijn oom opgelost door achteruit door de McDrive te rijden. Konden ze daar niet waarderen.

Wat betreft het stuur aan de andere kant viel het me laatst op toen ik in Tiel reed, dat de gemeentereiniging daar ook met voertuigen rijdt waar het stuur rechts zit. Bij de straatvegers in Bodegraven is dat ook zo.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door ronny forgeron » zo 22 mar 2015, 14:28

In Guangdong Province zijn er speciale tolpoortjes voor auto's, bussen en trucks met stuur rechts uit Hongkong en Macau.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door Boerenkool » zo 29 mar 2015, 21:45

lijkt me voor vuilniswagens enzo ook wel een idee. Die hoeven niet echt in te halen ofzo. Ze moeten juist de hele tijd naar rechts om te stoppen. En routes gaan meestal vooral rechtsaf uit gemak. Met het stuur rechts hebben ze veel beter zicht op fietsers en voetgangers bij het gaan stoppen.
Daar gebeuren veel ongelukken mee omdat die vaak niet verwachten dat ze naar hun kant komen, ze veronderstellen zich als gezien en een knipperlicht interpreteren ze meer als" hij gaat die zijweg in" Chauffeurs hebben dan de dode hoek niet goed overzien.

De chauffeur heeft met een rechts stuur dan wel meer moeite met weer invoegen, maar dat is voor andere weggebruikers met een knipperlicht er bij een veel minder onverwachte handeling.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door mhkamp » zo 29 mar 2015, 22:51

^^
Heb je wel op een vuilniswagen gezeten?

- Inhalen : trekkers, brommobielen ect.
- Fietsers en voetgangers zijn potentiële zelfmoordcommando's. Ondanks dat achterop staat dat (brom) fietsers links moeten passeren gaan ze vaak via de stoep. Ik heb al meegemaakt dat een personenauto via de stoep ging :o
- Wij hebben totaal geen dode hoek : De zijladers waar ik op rij zijn voorzien van 4 camera's : 1 van voor naar achteren kijkend, 1 op het beladingssysteem, 1 van achter naar voor kijkend en een achteruitrijcamera. Dan zijn er extra opties om de spiegel bij het voorraam te vervangen door een camera en een camera tussen de cabine en het beladingssysteem in (voor paaltjes en voertuigen).

Hier een film die ik vorig jaar gemaakt heb:
Link
Ik heb op een rechtsgestuurde zijlader gereden en het is niet mijn ding.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door keokiracer » ma 30 mar 2015, 12:16

^^ DAF Euro6 zo te zien?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door JB81 » ma 30 mar 2015, 13:48

ronny forgeron schreef:In Guangdong Province zijn er speciale tolpoortjes voor auto's, bussen en trucks met stuur rechts uit Hongkong en Macau.
De check-in automaten bij de Eurotunnel zijn ook in een linkse en rechtse variant beschikbaar. Zowel aan Franse als Britse zijde.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door Tommy » ma 30 mar 2015, 17:08

Zo doet UPS het: Stuur aan 'juiste' kant, maar aan 2 kanten uit te stappen...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door mhkamp » ma 30 mar 2015, 19:33

keokiracer schreef:^^ DAF Euro6 zo te zien?
Nope, Euro 5.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Stuur aan rechterkant

Bericht door Boerenkool » ma 30 mar 2015, 19:36

Zo rond 95 wel een paar weken op een blauwe maandag. Toen zat er alleen een achtercamera op met matig beeld. Op zich had ik eigenlijk wel kunnen raden dat als ze toen al relatief zo ver waren ze dat nu wel helemaal zijn sinds cameras veel betaalbaarder zijn.

Plaats reactie