Het algemene afwaardeertopic

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door GuteFahrt » do 29 dec 2016, 10:36

Gisteren reed ik van Drachten naar Assen via Ureterp - Wijnjewoude - Oosterwolde - Veenhuizen. Tussen Wijnjewoude en -Donkerbroek- is het wel even interessant hoe je daar over de ex-N381 rijdt. De weg (Opper Haudmare / Petersburg is afgewaardeerd naar een ETW-60 met hier en daar wat drempels en zonder markering. T.h.v. Klein Groningen staan grote - ja hoe noem je dat ook alweer- kisten met stenen erin, links en rechts Avia pompstations, de één nog meer verlaten dan de ander (al is eentje nog in bedrijf). Uiteindelijk ga je nog over de Opsterlandsche Compagnonvaart en kom je bij 't-West uit waar je zo de nieuwe N381 weer op kunt.

Het bovenstaande was voor mij wel een leuke ervaring. :top: Meestal is dat met afwaarderingen anders, maar hier blijkt, niet altijd. ;)
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op ma 06 feb 2017, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 14:30

Duurzaam Veilig...al het nodige over gezegd op dit forum.

Indertijd heb ik deze draad opgestart met een vraag over het veelvuldig toepassen in opdracht van wegbeheerder(s) van ETW markering op GOW's in bijvoorbeeld/met name Friesland.

Iets met richtlijnen...nabij Roordahuizum/Reduzum heb je het omgekeerde:

https://goo.gl/maps/tqnrLmYmTVt

https://goo.gl/maps/GTcfSkUD1ry

Als je over het bruggetje over de Aldswin rijdt heb je dan dus GOW-80 markering waar je in een :zone-60: zit...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Japsuh
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 10:22

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door Japsuh » di 24 jan 2017, 16:28

Ik neem aan dat niemand zich aan 60 houdt? Ziet er zeker met losliggend fietspad uit als een 80 weg.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 21:52

^^ Dat klopt volgens mij wel. Die hele afwaardering is sowieso zwaar doorgeslagen op de oude weg (vanaf N354 via Reduzum naar Wijtgaard / Wirdum). Gaat echt helemaal nergens over... :nothanks: :kwaad: :down:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door Emil » wo 07 jun 2017, 21:22

Ik kan het waarderen als gemeentes voormalige rijkswegen, die vervangen zijn door nabij gelegen snelwegen, in de oude staat behouden. In de gemeente Dordrecht ligt bijvoorbeeld de Rijksstraatweg die vroeger aansloot op de oude Moerdijkbrug. Prachtige laan met mooie belijning. Alleen jammer dat dit nu een zone 60 is.

Afbeelding
(https://www.google.nl/maps/@51.7230354,4.6239836,15z)

Of wat te denken van de Oude Rijksweg bij Emmen (https://goo.gl/maps/2f3sXKmgMf72). Totaal geen doorgaande functie meer. Gelukkig zijn nog niet alle gemeentes gegrepen door de afwaardeer ziekte.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door Willem » wo 07 jun 2017, 21:36

^^ Gelukkig heeft die weg nog wel RONA.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door harry » wo 07 jun 2017, 22:40

Emil schreef:Gelukkig zijn nog niet alle gemeentes gegrepen door de afwaardeer ziekte.
Geen omwonenden die een veiligere weg nodig hebben.
Het is geen ziekte: de gemeente gaat echt geen geld verspillen aan afwaardering als het niet nodig is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door RSK » wo 07 jun 2017, 23:47

^^ Er zit bij 'niet nodig' echter wel een nuance tussen nodig zijn en nodig vinden. Soms vindt een wethouder het nodig om zich te profileren met 'veiligheids'-maatregelen, ook al leveren die in de praktijk geen toegevoegde waarde.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 jun 2017, 9:17

GuteFahrt schreef:^^ Dat klopt volgens mij wel. Die hele afwaardering is sowieso zwaar doorgeslagen op de oude weg (vanaf N354 via Reduzum naar Wijtgaard / Wirdum). Gaat echt helemaal nergens over... :nothanks: :kwaad: :down:
Het blijft lastig hoe om te gaan met zo'n relikwie uit het verleden. Voor de huidige functie zou er nooit zo'n kaarsrechte weg met breed profiel zijn aangelegd. Dat is eigenlijk alleen een "probleem" bij kruisingen en erftoegangen, daartussen heeft niemand er last van of je nu 60, 80 of zelfs 100 rijdt. Wat mij betreft laten ze dit soort wegen zo veel mogelijk ongemoeid met uitzondering van plekken waar echt sprake van gevaar kan zijn.

Hier trouwens met geslotenverklaring én vrijliggend fietspad:

https://goo.gl/maps/NT8dK2C5WVL2

Talisman
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 18:58

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door Talisman » wo 13 dec 2017, 21:51

Bestaat er iets dat nóg erger is dan dat vreselijke afwaarderen van uitstekende wegen? Ja, helaas: afsluiten (Leeuwarden Vrij-Baan)...
Definitieve afsluiting Hendrik Algraweg 15 december
Gepubliceerd op 13 december 2017

Op vrijdag 15 december 2017 vanaf 19.00 uur wordt de doorgaande route via de Hendrik Algraweg definitief afgesloten.
Dit is (of was...) een prachtige randweg waar je 100 kilometer per uur mocht rijden. Een goede verbinding om vlot langs Leeuwarden te gaan. Door de aanleg van De Haak om Leeuwarden zou deze weg echter 'nutteloos' (bericht Leeuwarder Courant) zijn...

Echter zien Leeuwarders die ik spreek het als een prettig alternatief, onder andere om snel naar het ziekenhuis te gaan. Dat zag je ook terug in reacties op het nieuws. Daarnaast is het een ideale tussenvariant als de Haak te 'ver' om is en de binnenring onwenselijk is. Nu wordt verkeer gedwongen een keuze te maken tussen die uitersten. Bovendien kon je het doorgaande verkeer uitstekend over deze randweg sturen bij een ongeluk op de Haak. Nu niet meer.

De reacties op Facebook spreken voor zich, met terminologie als 'kapitaalvernietiging'; 'heel raar'; 'belachelijk'; 'ze weten niet waar ze mee bezig zijn'; enzovoort. Een meerderheid is boos.

Ik bespeur dezelfde tendens als bij de beslissing om de weg van Dokkum naar Leeuwarden af te waarderen (N361 van 100 naar 80). Men moet en zal gebruik maken van de nieuwe weg (Centrale As, N356)... dat werd daar destijds als uitleg gegeven namens het projectteam. Nut en noodzaak van nieuw asfalt moet verdedigd worden, ook als dat betekent dat oud asfalt dan maar een andere status krijgt.

Dat is toch wat... bouwen hier en 'slopen' daar... zo blijven we lekker bezig. Zonde.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 dec 2017, 22:00

^^ Compleet nutteloos, dat soort afsluitingen. Die weg ligt er toch al en is, zoals je zegt, nog steeds van enig nut.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door duikgek89 » wo 13 dec 2017, 22:05

Volledig krankjorem. Gewoon afsluiten omdat het kan?...

Als je nu over een aantal jaar geen onderhoud kunt betalen voor die weg, ala... Maar nu ligt dat ding er en kan dus gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door Rene » wo 13 dec 2017, 22:05

Ach, dat hebben we toch ook al gezien met de Westergoweg/Trekweg bij Deinum. Moesten plaatsmaken voor een paar voetbalvelden en een stuk water. En het dorp Deinum moet nu helemaal omrijden via de Haak om op de A31 te kunnen komen...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door harry » do 14 dec 2017, 1:02

Wegen brengen altijd overlast.
Ik kan me voorstellen dat men bij het aanleggen van nieuwe wegen heeft bedongen dat bestaande wegen dan afgesloten moesten worden om de totale hoeveelheid overlast te beperken.
Volgens mij speelde dat in ieder geval in Deinum, en wellicht ook op de andere genoemde plekken.
Gewoon een kwestie van afspraken nakomen dus.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door Kaaiman » do 14 dec 2017, 8:07

Afspraken die bestuurders* maken zijn niet altijd de afspraken die daadwerkelijke belanghebbenden ook zouden maken. Want zoals gezegd, geen weg is vrijwel altijd onpraktischer dan een slechte/verklote/afgewaardeerde weg.

* politieke bestuurders dus ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door Coen Tunnel » do 14 dec 2017, 10:40

Rene schreef: wo 13 dec 2017, 22:05Ach, dat hebben we toch ook al gezien met de Westergoweg/Trekweg bij Deinum. Moesten plaatsmaken voor een paar voetbalvelden en een stuk water. En het dorp Deinum moet nu helemaal omrijden via de Haak om op de A31 te kunnen komen...
Ik kan me voorstellen dat het in bedrijf houden van een brug een wat kostbaardere zaak is. Maar dat is bij de Hendrik Algraweg natuurlijk niet het geval. Echt veel overlast zal de Hendrik Algraweg, gezien de ligging, ook niet veroorzaken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Het algemene afwaardeertopic

Bericht door RSK » do 14 dec 2017, 12:54

Laatst was ik op een bewonersavond in Nieuwerbrug, waar de plannen voor de Korte Waarder getoond werden. Het betreft een smalle weg vanuit Nieuwerbrug richting de A12, die met een haakse bocht aansluit op de kaarsrechte Molendijk. Er wordt veel overlast ervaren van 'sluipverkeer', met name als de A12 vast staat. De weg is smal, en twee voertuigen kunnen elkaar niet overal even makkelijk passeren, zodat het geregeld tot een gridlock komt bij incidenten in beide richtingen. De oplossing: de weg gaat van de huidige verhardingsbreedte (variërend tussen 4,0 en 5,1 meter) naar een smaller profiel van 3,6 meter breed, gecombineerd met een vijftal aan te leggen passeerhavens van 6 meter breed. Tegelijk gaat het laatste stukje Molendijk dat nog formeel 80 was terug naar 60. Het plan werd door de bewoners wel enigszins positief ontvangen, maar ik ben erg benieuwd hoe vast het straks staat als de plannen eenmaal zijn doorgevoerd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie