Waar liggen de ruimtereserveringen der Rijkswegen?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar liggen de ruimtereserveringen der Rijkswegen?

Bericht door Coen Tunnel » za 08 apr 2017, 9:44

Desalniettemin zijn er natuurlijk ook plekken waar overduidelijk ooit een aansluiting gepland is geweest, zoals langs de A28 bij Zeist.
GuteFahrt schreef:Lijstje aanpassingen op origineel knooppunt (bijvoorbeeld Zaandam of nu Beekbergen) is dat er ook (of simpel te maken?)
Ik denk dat de Wegenwiki een goede bron is. Heel veel knooppunten hebben aanpassingen gekend. Er is straks geen originele rotonde meer over (ze hebben allemaal fly-overs of zijn vervangen door 'gewone' knooppunten), veel klaverbladen zijn aangepast met directe verbindingsbogen (bv. Ewijk, Oudenrijn), of er zijn rangeerbanen aangelegd (Hoogeveen).

Een lijstje met knooppunten die sinds de aanleg niet noemenswaardig zijn aangepast is vermoedelijk een stuk korter. En daarbij zullen maar weinig knooppunten uit de jaren '70 staan.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Waar liggen de ruimtereserveringen der Rijkswegen?

Bericht door GuteFahrt » za 08 apr 2017, 10:10

Het was dan ook niet mijn bedoeling om het zo te zien als Schelpenpaadje beschrijft. Meer vanwege uitbreidingsplannen dat ik het mij afvroeg.

@ Coen Tunnel: ik zal daar nog eens kijken dan. Knooppunt Zurich is in ieder geval nog wel een 'mooi' voorbeeld van uit de jaren '70 wat weinig tot geen veranderingen heeft ondergaan volgens mij. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Waar liggen de ruimtereserveringen der Rijkswegen?

Bericht door fonsoy » za 08 apr 2017, 12:32

Ik vond dit ook wel een mooi voorbeeld van ruimtereservering;

N9 afslag Bergen t/m Ring Alkmaar voorbereid op 2x2, het is zelfs zo breed, wellicht past een autosnelweg zelfs: https://www.google.nl/maps/@52.6504132, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Waar liggen de ruimtereserveringen der Rijkswegen?

Bericht door Willem » za 08 apr 2017, 15:52

Misschien komt het er ooit van. De andere kant van de ring Alkmaar, de N242, is recent wel omgebouwd tot autoweg met ongelijkvloerse kruisingen.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Waar liggen de ruimtereserveringen der Rijkswegen?

Bericht door evos » za 08 apr 2017, 23:07

Een ander aspect van ruimtereserveringen betreft opengehouden tracés waar nog geen weg ligt (of heten die anders?). Bijvoorbeeld de A4 Benelux-Klaaswaal en wellicht de Golfbaanvariant van de A8. Zijn er meer gevallen, en is daar dan een overzicht van? Het betreft dus trajecten waar bebouwing wordt geweerd in verband met mogelijke toekomstige aanleg van wegen (of sporen).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Waar liggen de ruimtereserveringen der Rijkswegen?

Bericht door Kaaiman » zo 09 apr 2017, 6:58

Daar zijn er heel veel van, maar lang niet altijd even zichtbaar. In bestemmingsplannen kunnen groenstroken tussen bebouwing zomaar een ruimtereservering zijn zonder dat dat ergens vermeld staat.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Waar liggen de ruimtereserveringen der Rijkswegen?

Bericht door GuteFahrt » zo 09 apr 2017, 23:54

SNUP totdat het een SUP wordt...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Waar liggen de ruimtereserveringen der Rijkswegen?

Bericht door sven_engelen » ma 10 apr 2017, 12:12

De A15 ter hoogte van knooppunt Ressen is voorbereid op doortrekking...
Svenlo

Plaats reactie