Vrachtverkeer en grensovergangen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Vrachtverkeer en grensovergangen

Bericht door Chris » wo 03 feb 2016, 17:13

De A74 wordt steeds meer ontdekt door het vrachtverkeer. Het is inmiddels de 4e grensovergang tussen Nederland en Duitsland qua aantallen tolplichtige voertuigen (vanaf 7,5 ton), en heeft bovendien veruit de grootste groei.

Cijfers van het Bundesamt für Güterverkehr.

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Re: [A074] De aanleg van de A74 Tegelen - Kaldenkirchen

Bericht door Pino » wo 03 feb 2016, 19:43

^^ Had eerlijk gezegd niet gedacht dat Gennep/Goch zo laag staat. Het is de kortste route tussen Rotterdam en het Ruhrgebiet, en als je de muren vrachtwagens op de A15 ziet, had ik wel wat meer grensverkeer verwacht.

Voor Venlo/Straelen en Bocholtz/Vetschau ben ik ergens wel benieuwd naar de propertie transitverkeer, oftewel het verschil tussen het aantal vrachtwagens op de A67 bij Postel en bij Venlo/Straelen en op de A76 bij Stein en bij Bocholtz. Zijn die gegevens beschikbaar?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 03 feb 2016, 19:54

Pino schreef:Had eerlijk gezegd niet gedacht dat Gennep/Goch zo laag staat. Het is de kortste route tussen Rotterdam en het Ruhrgebiet
Het hangt er vanaf waar je moet zijn in het Ruhrgebiet. De meeste routes ontlopen elkaar niet veel qua reistijd, maar in veel gevallen is de route via A15-A50-A12-A3 of A16-A58-A2-A67 net iets sneller.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 03 feb 2016, 21:03

Pino schreef:Had eerlijk gezegd niet gedacht dat Gennep/Goch zo laag staat. Het is de kortste route tussen Rotterdam en het Ruhrgebiet, en als je de muren vrachtwagens op de A15 ziet, had ik wel wat meer grensverkeer verwacht.
Het aantal Mautkilometers is lager als je vanaf Nijmegen doorrijdt richting Venlo. En dan kun je meteen ook de Dauerbaustelle op de A57 bij Dormagen vermijden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 feb 2016, 21:11

Dat laatste zal de komende 10 jaar wel een factor blijven. Men is voornemens om de hele A57 te renoveren tussen de grens en Moers, en ongeveer tegelijkertijd ook de A3 tussen de grens en Oberhausen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 03 feb 2016, 21:33

boe! schreef:
Pino schreef:Had eerlijk gezegd niet gedacht dat Gennep/Goch zo laag staat. Het is de kortste route tussen Rotterdam en het Ruhrgebiet
Het hangt er vanaf waar je moet zijn in het Ruhrgebiet. De meeste routes ontlopen elkaar niet veel qua reistijd, maar in veel gevallen is de route via A15-A50-A12-A3 of A16-A58-A2-A67 net iets sneller.
We weten hoe dan ook dat de A15 tot aan Valburg zeer veel vrachtverkeer kent, en dat moet toch ergens heen. Logischerwijs kan het naar drie grensovergangen: Bergh, Gennep en Schwanenhaus. Puur op gevoel had ik altijd het idee dat men bij Valburg in meerderheid afsloeg naar het zuiden, en dat stond tot enkele jaren terug vrijwel gelijk aan Gennep. Ik ken de A3 Bergh-Oberhausen ook niet als een traject met veel vrachtverkeer. Maar misschien zorgt een verdeling tussen drie bruikbare en relatief dicht bij elkaar gelegen grensovergangen voor een verdeling waardoor ze geen van alle spectaculair hoog scoren.

Wat betreft de Baustelle bij Dormagen: op weg naar het Ruhrgebiet zul je die niet tegenkomen, want hij ligt ná de knooppunten met de oost-westwegen door het Ruhrgebiet. Op weg naar Köln is het een argument. Als men de komende jaren de hele A57 ten noorden van Moers onder handen gaat nemen uiteraard ook.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 03 feb 2016, 22:49

Chris schreef:Dat laatste zal de komende 10 jaar wel een factor blijven. Men is voornemens om de hele A57 te renoveren tussen de grens en Moers, en ongeveer tegelijkertijd ook de A3 tussen de grens en Oberhausen.
Lekker voor ons dat ze dat dan tegelijk doen. :?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 feb 2016, 22:56

^^ Ik neig er hoe langer hoe meer naar om de komende tijd maar lekker via Venlo en dan over de A61 richting het zuiden te rijden en de A3 letterlijk links te laten liggen. Ik rij toch meestal 's nachts en dan is de A61 ook prima te doen, en dan kom ik ook veel minder Baustelles tegen.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 03 feb 2016, 23:02

Nadeel van een nachtelijke A61 zijn wel de uitzonderlijke transporten.
Ik heb op weg naar Italië een paar jaar geleden meer dan 100 km lang achter zo''n met blauwe zwaailichten begeleid transport aangehobbeld met amper 80 km/h.
Geloof me, als je 's nachts wilt opschieten is zo'n licht-emitterend langzaam konvooi echt een drama. B(
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 03 feb 2016, 23:04

Komt dat veel voor dan en waarom uitgerekend daar?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 03 feb 2016, 23:23

Ja, op de A61 komen nachtelijke transporten van uitzonderlijk vervoer zeer regelmatig voor.

ibodejoode
dorpsstraat

Re: RE: Re: [A074] De aanleg van de A74 Tegelen - Kaldenkirchen

Bericht door ibodejoode » wo 03 feb 2016, 23:36

Pino schreef:
boe! schreef:
We weten hoe dan ook dat de A15 tot aan Valburg zeer veel vrachtverkeer kent, en dat moet toch ergens heen. Logischerwijs kan het naar drie grensovergangen: Bergh, Gennep en Schwanenhaus. Puur op gevoel had ik altijd het idee dat men bij Valburg in meerderheid afsloeg naar het zuiden, en dat stond tot enkele jaren terug vrijwel gelijk aan Gennep. Ik ken de A3 Bergh-Oberhausen ook niet als een traject met veel vrachtverkeer. Maar misschien zorgt een verdeling tussen drie bruikbare en relatief dicht bij elkaar gelegen grensovergangen voor een verdeling waardoor ze geen van alle spectaculair hoog scoren.

Wat betreft de Baustelle bij Dormagen: op weg naar het Ruhrgebiet zul je die niet tegenkomen, want hij ligt ná de knooppunten met de oost-westwegen door het Ruhrgebiet. Op weg naar Köln is het een argument. Als men de komende jaren de hele A57 ten noorden van Moers onder handen gaat nemen uiteraard ook.
Ik denk dat bij Valburg veel vrachtverkeer juist naar het noorden gaat: Rotterdam (zuid) - Valburg - Arnhem A50 - Apeldoorn A1 - Hengelo / Osnabruck / Hamburg.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 03 feb 2016, 23:52

^^ Ik vind de A50 tussen Valburg en Grijsoord ook erg druk met vrachtwagens. Maar goed, dit gaat allang niet meer over de A74.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 04 feb 2016, 8:15

Rene schreef:Ja, op de A61 komen nachtelijke transporten van uitzonderlijk vervoer zeer regelmatig voor.
Dat heb je nu wel vaker hier gezegd, maar is dat gebaseerd op die ene incidentele ervaring of heb je nog meer bronnen? Zowel op de A3 als de A61 rij ik meerdere keren per jaar 's nachts op weg naar Zwitserland/Italië/Côte d'Azur. Vaak de A3, maar zo nu en dan ook wel de A61 ter afwisseling; bij werkzaamheden op de A5 kies ik eigenlijk standaard voor een route via de A61/A65/B9 en dan de Franse A35. Op de A61 heb ik nog nooit dat soort transporten meegemaakt, op de A3 meerdere malen; de laatste keer afgelopen september kwam ik tussen Keulen en Wiesbaden in beide richtingen bij elkaar opgeteld 7 (!) van dat soort transporten tegen - in ongeveer anderhalf uur tijd. Gelukkig is het op de A3 geen probleem want die is daar overal 2x3.

Het kan natuurlijk toeval zijn, ik ben tenslotte ook niet elke nacht op de A61 te vinden, en het zal ongetwijfeld ook wel voorkomen, maar ik heb het daar nog niet gezien. En ook daar heb je op de hellingen toch ook de nodige delen met 3 rijstroken heuvelop. Hoe kun je daar dan in hemelsnaam meer dan 100 km achter blijven hangen?
Coen Tunnel

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 04 feb 2016, 10:15

Rene schreef:
Pino schreef:Had eerlijk gezegd niet gedacht dat Gennep/Goch zo laag staat. Het is de kortste route tussen Rotterdam en het Ruhrgebiet, en als je de muren vrachtwagens op de A15 ziet, had ik wel wat meer grensverkeer verwacht.
Het aantal Mautkilometers is lager als je vanaf Nijmegen doorrijdt richting Venlo. En dan kun je meteen ook de Dauerbaustelle op de A57 bij Dormagen vermijden.
Dat geldt alleen voor verkeer richting Keulen. Een groot deel van het vrachtverkeer gaat juist van en naar het Ruhrgebied. Duisburg heeft bijvoorbeeld de grootste binnenvaarthaven van Europa.

Maut uitsparen heeft trouwens meestal maar weinig zin. Daar zijn de tarieven nog simpelweg te laag voor.

Pino
2x5 autosnelweg

Re: RE: Re: [A074] De aanleg van de A74 Tegelen - Kaldenkirchen

Bericht door Pino » do 04 feb 2016, 10:25

ibodejoode schreef:Ik denk dat bij Valburg veel vrachtverkeer juist naar het noorden gaat: Rotterdam (zuid) - Valburg - Arnhem A50 - Apeldoorn A1 - Hengelo / Osnabruck / Hamburg.
Verkeer vanuit Rotterdam zal dat niet zo snel zijn, aangezien je van Rotterdam naar De Lutte in principe via Utrecht rijdt. In principe A20-A12-A27-A28-A1, bij calamiteiten eventueel over Gorinchem.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 04 feb 2016, 10:25

Coen Tunnel schreef:
Rene schreef:Ja, op de A61 komen nachtelijke transporten van uitzonderlijk vervoer zeer regelmatig voor.
Dat heb je nu wel vaker hier gezegd, maar is dat gebaseerd op die ene incidentele ervaring of heb je nog meer bronnen? Zowel op de A3 als de A61 rij ik meerdere keren per jaar 's nachts op weg naar Zwitserland/Italië/Côte d'Azur. Vaak de A3, maar zo nu en dan ook wel de A61 ter afwisseling; bij werkzaamheden op de A5 kies ik eigenlijk standaard voor een route via de A61/A65/B9 en dan de Franse A35. Op de A61 heb ik nog nooit dat soort transporten meegemaakt, op de A3 meerdere malen; de laatste keer afgelopen september kwam ik tussen Keulen en Wiesbaden in beide richtingen bij elkaar opgeteld 7 (!) van dat soort transporten tegen - in ongeveer anderhalf uur tijd. Gelukkig is het op de A3 geen probleem want die is daar overal 2x3.

Het kan natuurlijk toeval zijn, ik ben tenslotte ook niet elke nacht op de A61 te vinden, en het zal ongetwijfeld ook wel voorkomen, maar ik heb het daar nog niet gezien. En ook daar heb je op de hellingen toch ook de nodige delen met 3 rijstroken heuvelop. Hoe kun je daar dan in hemelsnaam meer dan 100 km achter blijven hangen?
Het klopt wel wat Rene zegt, de A61 is vrij berucht voor dit soort transporten. Op de 3-strooks delen liggen over het algemeen geen vluchtstroken en dat biedt dus fysiek geen extra ruimte voor extreem brede transporten. Tel daarbij op dat vrachtverkeer er sowieso al achter blijft hangen en ander verkeer vaak niet durft in te halen op plekken waar dit nog wel zou kunnen en je krijgt een gigantische kolonnevorming.

Chris
Moderator

Re: Vrachtverkeer en grensovergangen

Bericht door Chris » do 04 feb 2016, 13:53

Wat ik ook wel opvallend vind is dat de grensovergang bij Hebelermeer (einde van de A37 bij Emmen) al bijna net zo veel benut wordt door vrachtverkeer als de 'klassieke' route naar het Ruhrgebied (A3 Elten).

De dominantie van A40 Straelen (A67 Venlo) is ook wel opvallend. Dit is zelfs de drukste grensovergang qua vrachtverkeer van heel Duitsland, met 3,5 miljoen vrachtwagens. Op nummer twee staat de grensovergang Frankfurt an der Oder (A12) met Polen, waar 3,3 miljoen vrachtwagens van gebruik maken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 04 feb 2016, 14:13

Chris schreef:De dominantie van A40 Straelen (A67 Venlo) is ook wel opvallend. Dit is zelfs de drukste grensovergang qua vrachtverkeer van heel Duitsland, met 3,5 miljoen vrachtwagens.
Zowel van/naar Antwerpen als van/naar Rotterdam is dat een logische route.
Coen Tunnel

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 04 feb 2016, 14:25

En de route over A28 en A37 is de kortste naar havensteden Bremen en Hamburg. Scheelt niet veel qua afstand, maar misschien dat de tol hier nog een kleine rol speelt?
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 04 feb 2016, 14:45

^^ Zeker. De E233-route trekt relatief veel vrachtverkeer. Van Meppen tot aan Cloppenburg rij je dan een heel stuk tolvrij.
Coen Tunnel

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 04 feb 2016, 15:08

^^ Klopt. Afgelopen zomer reed ik daar in één lange vrachtwagenfile.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 feb 2016, 15:12

Ja, de E233 rijdt alleen op zondag goed door. De rest van de week zit het bomvol vrachtverkeer.

Maar eigenlijk hoort een dergelijke vrachtstroom niet op een tweestrooks weg thuis.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 04 feb 2016, 15:42

Neemt niet weg dat vrachtverkeer ook alleen maar een optimale route zoekt. Daarin spelen verschillende factoren een rol, denk aan rijtijd, afstand, brandstofverbruik, kans op congestie, tolkosten. Er zou wat mij betreft eens meer aandacht moeten komen voor de verkeersvraag op bepaalde corridors in plaats van hoe je verkeer maar weg kunt jagen van wegen van een lagere orde. Gek genoeg is het bij waterbeheer de normaalste zaak om watergangen te koppelen, uit te diepen en te verbreden. Maar secundaire wegen worden liefst afgewaardeerd in de strijd tegen sluipverkeer. Kortom: als de E233 een belangrijke verkeersvraag kent, wordt het tijd om die route naar 2x2 uit te bouwen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 04 feb 2016, 15:46

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 04 feb 2016, 15:55

RSK schreef:Kortom: als de E233 een belangrijke verkeersvraag kent, wordt het tijd om die route naar 2x2 uit te bouwen.
Dat wil men vanuit de regio dan ook graag. Er is zelfs een hele website voor: http://www.e233.de/nl/

Volgens die website is het aandeel vrachtverkeer overdag 30% en 's nachts loopt dat op tot 55%. De totale intensiteiten zijn 'maar' 7000-9000 mvt/dag, maar daar zitten dus wel zo'n 2000-3000 vrachtwagens bij, en de weg vormt ook de kortste route richting Hamburg en Scandinavië.
Coen Tunnel

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 04 feb 2016, 15:55

^^ Zie ook hier.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » do 04 feb 2016, 21:14

Ik woon zelf een km of 5 van de A37 af, dus ik zie regelmatig hoeveel vrachtverkeer hierover rijdt.
Hier op het forum heb ik wel evens topics voorbijzienkomen over "overbodige snelwegen" (of zoiets) waarbij dan ook de A37 behoorlijk hoog staat bij sommigen.
Maar deze aantallen aan vrachtwagens wil je echt niet over een autoweg met 2x1 rijstroken hebben zoals vroeger de N37 was.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 feb 2016, 21:29

De hoeveelheid verkeer op de A37 is ook aardig toegenomen. Tussen 2011 en 2014 groeide de hoeveelheid verkeer op de grensovergang Zwartemeer met ongeveer 50%. Okay, het komt van een lage basis, maar het is toch in korte tijd uitgegroeid tot de dominante grensovergang in het noorden van Nederland. Niet zo heel lang geleden waren Bad Nieuweschans en Zwartemeer ongeveer gelijk, tegenwoordig gaat er bij Zwartemeer twee keer zoveel verkeer de grens over als bij Nieuweschans.

De A37 is sowieso niet een heel erg rustige snelweg meer. Zeker niet overbelast, maar ook niet uitgestorven, tussen Hoogeveen en Emmen rijden 37.000 tot 30.000 voertuigen per dag. Da's weinig vergeleken met de Randstad, maar zulke intensiteiten worden bijvoorbeeld op de Duitse A31 pas ten zuiden van Ahaus gehaald. Oostelijk van knooppunt Holsloot is de A37 wel duidelijk rustiger.

Jurjen
dorpsstraat

Bericht door Jurjen » do 04 feb 2016, 22:44

Ik kwam vandaag nog over de A37 tussen Hoogeveen en Holsloot en ik kan beamen dat er redelijk veel vrachtverkeer reed. Zo af en toe voelde je je net een stuiterbal tussen de linker en rechter rijstrook om die vrachtwagens in te halen.