Het grote verkeersstatistieken topic

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Lekkere Kwal » do 14 jan 2016, 14:55

^^ als het resultaat blijkbaar een gemiddelde is, dan kan je niet anders dan die waarde overnemen als 2x die snelheid. Met dus de kennis dat het grafiek al afgevlakt zal zijn door de generaliseringen van meerdere auto's per meetpunt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door harry » do 14 jan 2016, 17:37

feitelijk schreef:Niet iedereen weet waar dat is.
:worship:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door MotelMioveni » do 14 jan 2016, 18:25

RSK schreef:
(...) Overigens weet ik niet of je het Wegenforum-thema hebt (...)
Wat bedoel je met dat thema, RSK? Heeft dat iets met smartphones en Tapatalk te maken? Daar houd ik mij niet mee bezig. Ik let liever op de weg; dat scheelt kapotgereden pijlwagens... ;)

...laten we dan nu weer terugkeren naar het thema: de A4 tussen Delft en Schiedam (en evt. de snelheidscontroles en de verkeersstatistiek...) :offtopic:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door feitelijk » do 14 jan 2016, 20:56

Lekkere Kwal schreef:^^ als het resultaat blijkbaar een gemiddelde is, dan kan je niet anders dan die waarde overnemen als 2x die snelheid. Met dus de kennis dat het grafiek al afgevlakt zal zijn door de generaliseringen van meerdere auto's per meetpunt.
Nou ik kan natuurlijk de verdeling bij 1 auto als basis nemen en daar mee de andere intensiteiten deconvoleren om een betere scatting te krijgen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Starlet » do 14 jan 2016, 22:19

JB81 schreef:
RSK schreef: Dat zou er dus op duiden dat lange-afstandsverkeer (zeg Den Haag - Breda) vooralsnog niet kiest voor A4-A15, maar gewoon A13-A20-A16 blijft rijden. Kan een stukje gewenning zijn natuurlijk. Feit is wel dat het op Ypenburg-Ridderkerk 4 kilometer om is, maar het scheelt je twee TOTSO's.
Present! Maar dat doe ik vooral vanwege het moeizame verkeer tussen Ypenburg en Den Haag-Zuid.
Op de nieuwe route moet ik overigens evengoed twee keer "afslaan" op een knooppunt, zij het met veel ruimere bogen.
Staan er eigenlijk op de DRIP's bij Ypenburg en/of Ridderkerk al reistijden aangegeven 'via A4' en 'via A13'?
Nee, alleen op de A12 stad-uit voor knooppunt Prins Clausplein heb ik een DRIP gezien die de A13 en A4 met elkaar vergelijkt. Ik kan me zo voorstellen dat het op de A4 vanuit Leiden voor datzelfde plein ook staat aangegeven, maar daar heb ik dit jaar nog niet gereden.
Op de A4 (Grote DRIP) Leiden ri Den Haag staat:
Knp Kethelplein
A4 12 min +2
A13 18 min +1

(minuten kunnen afwijken)

de DRIP aan het einde van de parallelbaan Leidschendam geeft de reistijd tot Delft-Centrum weer. (Uit mijn hoofd over de A4 langer, pin mij a.u.b. niet vast op de minuten)

De Drip op de A29 is een zooitje... Geeft reistijden aan (Benelux, Bienenoord, Rot-Centrum), maar je weet niet tot waar deze gemeten worden?!?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » do 14 jan 2016, 22:22

Kethelplein lijkt me niet heel zinvol als bestemming. De A4 zal in vrijwel alle gevallen sneller zijn, tenzij er problemen met de tunnel zijn. Mij lijkt Ridderkerk belangrijker voor de sturing van verkeersstromen, aangezien de A20 bij Crooswijk nog altijd overvol is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Tachi » do 14 jan 2016, 23:40

Starlet schreef:
Op de A4 (Grote DRIP) Leiden ri Den Haag staat:
Knp Kethelplein
A4 12 min +2
A13 18 min +1

(minuten kunnen afwijken)
Bovenstaande is toch geen nuttige informatie als je aan de oostkant van de Rotterdamse ruit moet zijn? Dan is reistijd tot aan Kleinpolderplein veel interessanter. Plus in beide gevallen: Waar is de vertraging? Op de ring of niet?
de DRIP aan het einde van de parallelbaan Leidschendam geeft de reistijd tot Delft-Centrum weer. (Uit mijn hoofd over de A4 langer, pin mij a.u.b. niet vast op de minuten)
Op zich logisch. Delft-Centrum ligt dichterbij aan de A13 dan de A4. En vanaf de A4 moet je een zooi werkzaamheden in Delft trotseren voordat je in de oude binnenstad bent.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door verfmeer95 » do 14 jan 2016, 23:48

^^ Via de Ruys de Berenbrouckstraat valt dat heel erg mee hoor.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mandelsoft » do 14 jan 2016, 23:50

feitelijk schreef:Ja zover was ik ook.

Maar wat doe ik met een meetpunt van 113.5km/h met twee autos? Tel ik twee keer 113? Het kan immers een van 100 en een van 127 zijn, of 137 en 90.
Je moet bij V85 ook niet met een kleine steekproef nemen. Dat kan alleen betrouwbaar als je honderden, zo niet duizenden metingen hebt. Anders is je dataset al vrij snel onderheving aan statistische ruis.

Overigens lijkt mij dit een prima dataset om te fitten met een normale verdeling. Dan zou je het 85 percentielpunt van de verdeling kunnen nemen in plaats van de sample zelf.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door feitelijk » vr 15 jan 2016, 5:37

De grootte van het sample maakt niet uit voor de bias natuurlijk.

Het is geen normale verdeling. Dacht ik ook maar hij valt gewoon exponentieel af.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Starlet » vr 15 jan 2016, 10:45

RSK schreef:Kethelplein lijkt me niet heel zinvol als bestemming. De A4 zal in vrijwel alle gevallen sneller zijn, tenzij er problemen met de tunnel zijn. Mij lijkt Ridderkerk belangrijker voor de sturing van verkeersstromen, aangezien de A20 bij Crooswijk nog altijd overvol is.
Mij lijkt het juist niet handig! Ik zie het liever zoals het nu is. Per ring (A4/A13/A20 + A4/A15/A16/A20) is veel handiger, want als er voor op de A4 voor de tunnel een 15min vertraging staat en voor de Brienenoord brug ook, dan zie ik dat toch echt liever gescheiden, zodat ik de A13-A20-A4-A15 kan nemen om filevrij naar Ridderkerk te rijden...
Tachi schreef:
Starlet schreef:
Op de A4 (Grote DRIP) Leiden ri Den Haag staat:
Knp Kethelplein
A4 12 min +2
A13 18 min +1

(minuten kunnen afwijken)
Bovenstaande is toch geen nuttige informatie als je aan de oostkant van de Rotterdamse ruit moet zijn? Dan is reistijd tot aan Kleinpolderplein veel interessanter. Plus in beide gevallen: Waar is de vertraging? Op de ring of niet?
Niet iedereen moet aan de oostkant van de Rotterdamse ruit zijn. Er zullen genoeg weggebruikers zijn met een bestemming in Rotterdam zelf, ten zuiden ervan of ten westen ervan...
Dat 2e punt ben ik met je eens, al is de vertraging op de Ring bij de verwijzing naar Kethelplein altijd kleiner dan als er naar Kleinpolderplein verwezen zou worden.
Tachi schreef:
Starlet schreef: de DRIP aan het einde van de parallelbaan Leidschendam geeft de reistijd tot Delft-Centrum weer. (Uit mijn hoofd over de A4 langer, pin mij a.u.b. niet vast op de minuten)
Op zich logisch. Delft-Centrum ligt dichterbij aan de A13 dan de A4. En vanaf de A4 moet je een zooi werkzaamheden in Delft trotseren voordat je in de oude binnenstad bent.
Alleen jammer als je bij Leidschendam de snelweg op komt, ik verwacht dat maar een klein gedeelte Delft-Centrum als bestemming heeft.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door feitelijk » vr 15 jan 2016, 22:22

Verzoekjes: (6 tm 19 dec 2015 en 3 tm 15 jan 2016)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » vr 15 jan 2016, 22:30

Als ik dit zo bekijk, dan is er een minimale verplaatsing van de verkeersstromen naar de A4. De spitspieken in de Beneluxtunnel zijn wel toegenomen, vermoedelijk omdat de A20 Kethelplein-Kleinpolderplein niet meer als trechter fungeert.

Het zou natuurlijk ook nog zo kunnen zijn dat de intensiteiten in januari iets lager liggen dan in december. Maar het eerste beeld is dus helder: vooralsnog geen grote verschuivingen in het interregionale verkeer.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door feitelijk » vr 15 jan 2016, 22:36

Ik denk dat A20r 31.9 weldegelijk is verbeterd, maar dan moet ik nog even naar de stroom van de A13 naar de A20r kijken.

Kan het zo zijn dat de pieken sowieso files zijn, en je daar dus niet veel aan zult zien veranderen, anders dan dat ze later ontstaan en eerder oplossen?
Is de flux de juiste indicator of moet ik snelheid nemen?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » vr 15 jan 2016, 22:48

^^ Gevoelsmatig is snelheid natuurlijk de beste indicator van file. Maar aan de flux zal je ook wel het een en ander kunnen zien.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Dexy » vr 15 jan 2016, 23:54

^^ Flux/flow is interessant als je wilt kijken naar de I/C-verhouding (intensiteit/capaciteit).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Vinny » za 16 jan 2016, 9:23

RSK schreef:^^ Enige wat ik qua snelheid heb gezien is de ochtendspits van 4 januari, wat volgens een doorgaans betrouwbare bron nog niet zo'n nuttige statistiek was. En een plaatje van de week vanaf de opening. In beide gevallen wel een snelheidsverdeling in de tijd, maar niet echt een indicatie van gemiddelde, mediaan, v85, etc. Of bedoel je toch dat eerste? :)
TOEVOEGING
Ah ik zie iets verschijnen. V85 ligt dus rond de 112km/h, zo te zien. :top:
Ik vind dat allemaal best meevallen eigenlijk. Er wordt over het algmeen juist totaal niet hard gereden. Ik denk dat men beter energie kan steken door te gaan handhaven op gevaarpunten. Ik ben niet zo'n fan van overdreven te gaan bekeuren van mensen die 108 rijden in een 100 gebied. Zeker niet op wegvakken en op tijden waar dat gewoon prima veilig kan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Attietattie » za 16 jan 2016, 9:46

Niet zo'n fan? Ik haat het.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Naturist » za 16 jan 2016, 13:23

^^ Ach, tegenwoordig moeten dienders aan het eind van het jaar hun quota gehaald hebben.
Vermoedt dat je het best in die richting denkt.

Ja ik weet dat 4 januari aan het begin van een jaar ligt.
Ook justitie moet vooruit werken. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Palance » za 16 jan 2016, 17:33

Naturist schreef:Ach, tegenwoordig moeten dienders aan het eind van het jaar hun quota gehaald hebben.
Over welke quota heb je het?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Naturist » za 16 jan 2016, 18:12

Vroegah hing er op het politiebureau een lijst met dienders en hun aantallen proces verbaal.
Dit heb ik van een diender vernomen.
Ergens aan het eind van de 70er jaren schijnt dat te zijn afgeschaft.
Sinds dat zero tolerance ingevoerd is schijnt er voor de huidige generatie weer een proces verbaal quota te zijn ingevoerd en wordt er dus van de diender verwacht dat hij of zij een minimum aantal bonnen uitschrijft.

Ik zou misschien van de week eens kunnen uitzoeken hoe dat precies zit.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Lekkere Kwal » za 16 jan 2016, 19:04

Naturist schreef:Vroegah hing er op het politiebureau een lijst met dienders en hun aantallen proces verbaal.
Dit heb ik van een diender vernomen.
Ergens aan het eind van de 70er jaren schijnt dat te zijn afgeschaft.
Sinds dat zero tolerance ingevoerd is schijnt er voor de huidige generatie weer een proces verbaal quota te zijn ingevoerd en wordt er dus van de diender verwacht dat hij of zij een minimum aantal bonnen uitschrijft.

Ik zou misschien van de week eens kunnen uitzoeken hoe dat precies zit.
Een kennis van mij is videosurveillant, en die vertelde dat het quotum (het is enkelvoud, net als datum en gymnasium) dermate laag is dat het meer een ondergrens is voor als je niet meer functioneert. Er is dus geen sprake van verbaliseren om het quotum, en naar mijn mening ook een beetje kinderachtig/kortzichtig om daar vanuit te gaan. Zeker als je het fijne er niet vanaf weet.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door waldo79 » za 16 jan 2016, 19:16

En daarom is het juist prettig dat Naturist aangeeft zich erin te gaan verdiepen :neenee:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door feitelijk » za 16 jan 2016, 20:45

Vinny schreef: Ik ben niet zo'n fan van overdreven te gaan bekeuren van mensen die 108 rijden in een 100 gebied. Zeker niet op wegvakken en op tijden waar dat gewoon prima veilig kan.
Je moet de wet wel handhaven natuurlijk, anders heeft het geen zin.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » za 16 jan 2016, 20:53

^^ Ja, strikt handhaven zijn we goed in hier in Nederland... Als het uitkomt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Naturist » za 16 jan 2016, 22:19

^^ Verkeersveiligheid heeft natuurlijk prioriteit op zoiets als drugsgebruik. :dyn_hyp:

@Waldo, bedankt voor de rugdekking.

Met "schijnt" gaf ik al aan dat het er de schijn van heeft.
Het is ook niet meer het systeem dat de diender met de meeste bonnen bovenaan kwam staan, dat had iets van een perverse prikkel.
Wel is het natuurlijk fijn dat als je diender met voornamelijk kantoorwerk bent, dat je aan het einde van het jaar nog even met het busje op zoek mag gaan naar een locatie waar de kans groter is dat je nog wel jouw quotum haalt.
Begrijpelijk, maar die wetenschap voelt dan niet echt eerlijk.
Als Lekkere Kwal mijn stukjes vaker leest weet hij ook dat ik slechts zeer zelden boven de Vmax rijdt en geen wrok naar dienders koester.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Attietattie » za 16 jan 2016, 23:31

feitelijk schreef:
Vinny schreef: Ik ben niet zo'n fan van overdreven te gaan bekeuren van mensen die 108 rijden in een 100 gebied. Zeker niet op wegvakken en op tijden waar dat gewoon prima veilig kan.
Je moet de wet wel handhaven natuurlijk, anders heeft het geen zin.
Die gasten zijn alleen even vergeten dat er meer wetten bestaan dan alleen die over maximumsnelheden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » za 16 jan 2016, 23:58

^^ Tja, als je op een weg die van 80 naar 60 is gebracht gaat flitsen, levert de hoogste legale snelheid in de oude (niet zelden fysiek identieke) situatie een boete van €209 op. Een winkeldiefstal levert een boete van €200 op. Ga jij dan met gevaar voor eigen leven achter een ontspoord figuur aan rennen, of ga je in een busje langs de kant van de weg zitten om te wachten tot de kassa voorbij komt? Als je het mij vraagt zijn de verhoudingen tussen de ernst van bepaalde wetsovertredingen en de daarbij behorende boetebedragen volledig uit proportie geraakt. En dat levert er een belangrijke bijdrage aan dat het respect voor de politie behoorlijk gedecimeerd is de afgelopen jaren.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Rene » zo 17 jan 2016, 0:20

^^
Eens. De verhoudingen zijn helemaal zoekgeraakt. Verkeersboetes zijn ten opzichte van andere vergrijpen buitenproportioneel hoog geworden en worden meer dan andere overtredingen gehandhaafd, tot op het repressieve toe. Echter zaken op het gebied van mijn en dijn, dan krijgt de dief of overvaller vaak een aai over zijn bolletje van de rechter of OvJ. Tja, probeer dan bij de gewone burger nog maar eens respect voor de wetshandhaver te kweken...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Attietattie » zo 17 jan 2016, 0:25

^^ Ik weiger te zeggen dat ik geen respect voor dienders heb, dat krijg ik simpelweg mijn strot niet uit. Want er zijn teveel gasten die wél weten waarvoor ze bedoeld zijn. Maar ik ben het met je eens dat het beleid er volgens mij geen rekening mee houdt, dat eea zijn weerga heeft op de lieden die politiewerk uitvoeren wat ik onder 'nuttiger' schaar.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie