ANWB inventariseert knelpunten

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Piles » wo 18 mei 2016, 20:17

Tijdens je dagelijkse ritten merk je ongetwijfeld dat er meer en meer oponthoud komt. De economie trekt aan, de files nemen toe. De aandacht van de politiek ligt vooral op de snelwegen, maar niet alleen daar is er oponthoud. Ook op de provinciale wegen en de in- en uitvalswegen van de steden.
Waar knelt het bij jou?
De ANWB wil via jou achterhalen waar je als weggebruiker geregeld vast staat en waar er extra aandacht nodig is voor verbetering van de wegen, kruispunten of anderszins.

https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... /oponthoud

Veel bekende punten staan al gesignaleerd, maar hoe meer stemmen hoe beter :woop:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Rene » wo 18 mei 2016, 20:32

En wat wil de ANWB er dan aan doen ?

Zolang ze niet keihard afstand nemen van enige vorm van kilometerheffing doe ik niet meer mee met hun spelletjes.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Piles » wo 18 mei 2016, 20:34

Volgens het artikel in de Kampioen gaan ze politici benaderen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door boe! » wo 18 mei 2016, 20:34

De ANWB heeft al die informatie al. Die krijgen ze via TomTom verkeersinformatie binnen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Chris » wo 18 mei 2016, 20:36

Sinds van Woerkom weg is, is hun beleid wel veranderd heb ik het idee. Ze hadden ook wel wat goed te maken bij de automobilist.

De vraag is overigens wel wat het nut hiervan is. Die congestiedata wordt ingewonnen door meetsystemen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Ds79m » wo 18 mei 2016, 21:19

Rene schreef:En wat wil de ANWB er dan aan doen ?

Zolang ze niet keihard afstand nemen van enige vorm van kilometerheffing doe ik niet meer mee met hun spelletjes.
Sowieso beprijzing met variabele heffing. Ongetwijfeld beter OV. Misschien nog iets voor fietsers. En dan eventueel nog een oproep voor aandacht voor knelpunten (uiteraard netjes verdeeld over het land, om de achterban tevreden te houden). Met een beetje geluk komen ze nog met creatieve ideeën als doelgroepenstroken of een algemene verlaging van de maximumsnelheid in de spits (wat ook aansluit bij het duurzame karakter dat de ANWB nastreeft).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Piles » do 19 mei 2016, 19:54

Ik proef dat jullie weinig vertrouwen hebben in de ANWB als belangenbehartiger van de automobilist :mrgreen:
Is dat onderbuik of is het echt zo? En is er dan nog wel een echte belangenbehartiger voor de automobilist die een beetje een vuist kan maken tegen alle milieu en NIMBY clubjes?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Chris » do 19 mei 2016, 20:01

Onder van Woerkom was de ANWB voor de kilometerheffing. Iets waar automobilisten massaal tegen waren, en in een grote enquête onder leden was sprake van suggestieve vraagstelling en kon je niet voor of tegen de kilometerheffing stemmen. Sinds van Woerkom weg is zie je toch wel een kentering van het ANWB-beleid, namelijk meer de belangen van automobilisten behartigen. In de Kampioen zijn die redactionele verhalen ook van andere toon dan voorheen.

Ik zou zeggen dat milieuorganisaties op zich geen directe invloed hebben op verkeersprojecten zoals vroeger. Ze kunnen niet makkelijk meer bezwaar maken (uit ideologisch oogpunt bijvoorbeeld). Ik denk dat het grootste risico voor anti-autobeleid voornamelijk in de politiek ligt. Dat wordt enigszins 'afgekocht' door honderden miljoenen euro's aan 'bovenwettelijke inpassing' uit te geven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Rene » vr 20 mei 2016, 0:02

Piles schreef:Ik proef dat jullie weinig vertrouwen hebben in de ANWB als belangenbehartiger van de automobilist :mrgreen:
Is dat onderbuik of is het echt zo? En is er dan nog wel een echte belangenbehartiger voor de automobilist die een beetje een vuist kan maken tegen alle milieu en NIMBY clubjes?
Ik ben jarenlang lid geweest van de ANWB. Maar toen Nouwen accoord ging met betaald rijden, en Van Woerkom daar nog even 10 schepjes bovenop deed, was voor mij duidelijk dat ik weinig meer van deze club te verwachten had. Dus heb ik toen mijn lidmaatschap opgezegd, en heb een andere pechhulpdienst gezocht.

Het is overigens best wel spijtig, want de ANWB was van oudsher een partij die heel veel voor de weggebruiker èn de verkeerskunde heeft betekend. Ze stonden in de jaren '30 tot '60 aan de wieg van veel verkeerstechnische richtlijnen, brachten jarenlang als enige vakliteratuur uit. Ook qua tolheffing was al sinds de tijd van Edo Bergsma het credo "geen tol" de norm bij het "Ministerie van Toerisme en Recreatie". Totdat Nouwen en vooral Van Woerkom er een puinhoop van hebben gemaakt, mede op aandringen van een handvol politiek-correcte "bezorgde ANWB-leden", die sindsdien het ooit goede beleid van de club totaal om zeep hebben geholpen.

Mijn vertrouwen kunnen ze alleen terugwinnen door op zeer korte termijn weer een anti-kilometerheffing standpunt KEIHARD in te nemen. Er moet openlijk naar de burger toe op een zeer harde en duidelijke manier worden afgerekend met de fouten van de periode Van Woerkom. En als ze dat standpunt dan tenminste vasthouden voor, tijdens èn na de eerstvolgende verkiezingen, dan wil ik misschien wel weer lid worden.
Maar eerst zien, dan geloven. Vertrouwen gaat te paard, maar komt te voet.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Rein » do 30 jun 2016, 14:50

Niet echt verrassend het voorlopige top-5 lijstje van door de ANWB geïnventariseerde regionale knelpunten. Het betreft de Spijkenisserbrug in Spijkenisse, de N35 Zwolle – Almelo, de Algebrabrug in Krimpen aan de IJssel, de N44 bij Wassenaar en de aansluiting N201/A2 bij Vinkeveen.

Tot nu toe zijn er 1300 knelpunten gemeld. Automobilisten klagen onder meer over teveel brugopeningen op hun routes, de toegangswegen naar de snelweg, files door de vele verkeerslichten, door landbouwverkeer of door een wegversmalling.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door boe! » do 30 jun 2016, 17:38

Rein schreef:Niet echt verrassend het voorlopige top-5 lijstje van door de ANWB geïnventariseerde regionale knelpunten.
Als ze dat lijstje nu combineren met de werkelijk gemeten filezwaarte, dan krijg je een mooie uitgebalanceerde lijst met zowel subjectieve ervaring als objectieve meetgegevens.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Piles » di 01 nov 2016, 22:22

De resultaten zijn bekend en het rapport is aangeboden aan de politiek vandaag: http://www.anwb.nl/belangenbehartiging/ ... /oponthoud

30% van de gemelde knelpunten Komt uit Zuid-Holland, veelzeggend...

Er zitten wel wat opvallendheden in het rapport, o.a.:
Aanbeveling: voorlichting over het nut van doseren.
• Aanbeveling: zoek een systeem van doseren dat eerlijk overkomt op de weggebruiker. Zoals een
nummertjessysteem bij de bakker, gemeentehuis oid.
:ziek: waarom niet de oorzaak aanpassen...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door RSK » di 01 nov 2016, 23:19

Het valt me inderdaad zwaar tegen dat er alleen maar goedkope open deuren worden ingetrapt. Verkeerslichten beter afstellen, meer begrip kweken, etc. Waar zijn de pleidooien om vrije rechtsaffers aan te leggen, OWN met knooppunten aan te sluiten op snelwegen en ook op het OWN zelf waar mogelijk ongelijkvloerse aansluitingen aan te leggen? Zoiets zet tenminste zoden aan de dijk. :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Mandelsoft » di 01 nov 2016, 23:35

^^ De hoofdoorzaak blijft toch echter dat er gewoon teveel auto's tegelijk op de weg zijn :duck:

(Sorry, deze was te makkelijk)
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Moshi
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 0:02

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Moshi » di 01 nov 2016, 23:43

RSK schreef:Het valt me inderdaad zwaar tegen dat er alleen maar goedkope open deuren worden ingetrapt. Verkeerslichten beter afstellen, meer begrip kweken, etc.
De ANWB pleit ook voor een kilometerheffing. Dat is behoorlijk controversieel en daarmee niet echt een open deur (en niet goedkoop maar juist heel duur als ik sommige leden op dit forum mag geloven) ;) .

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door RSK » wo 02 nov 2016, 0:36

^^ Heb je het rapport waar we het hier over hebben gelezen? Daarin pleiten ze namelijk niet voor een kilometerheffing...

http://www.anwb.nl/images/vakantie/bela ... de_weg.pdf
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door mavas » wo 02 nov 2016, 11:34

Het fijne aan dit nieuwsbericht is wel dat er eindelijk weer eens aandacht is voor wegenknelpunten. Het was overal in het nieuws te lezen, op de radio te horen, etc.
Hopelijk komt er daarmee wel iets in beweging in de politiek, dat er een impuls nodig is in de investeringen in wegen. Het komt nu wel enigszins strategisch met de verkiezingen in aantocht.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door exroosje » wo 02 nov 2016, 12:39

Tja, voor verkeerslichten problematiek wordt aangegeven dat groene golf team weer ingesteld moet. Terwijl bv de N44 natuurlijk maar 1 oplossing kent - ongelijkvloerse kruisingen. Of natuurlijk zorgen dat het verkeer er niet komt - pak de A4 aan. Nu staat er bij den Haag zuid en Nieuw Vennep een keurig infobord op de A4 wat verkeer bij drukte de N44 opstuurt - ja dan wordt het wel druk als de A4 het niet aan kan.....

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Rein » wo 02 nov 2016, 13:33

Zuid-Holland denkt er met een persberichtje mooi op in te haken en hiermee haar streven om de best bereikbare provincie te zijn verder op de kaart te zetten. :geeuw:
Zuid-Holland schreef:Provincie investeert volop in verkeersknelpunten

De knelpunten in de infrastructuur waar de provincie aan werkt, vallen voor een belangrijk deel samen met de ANWB-inventarisatie naar oponthoud op de wegen die dinsdag 1 november aan de Tweede Kamer is aangeboden.

Gedeputeerde verkeer en vervoer Floor Vermeulen: “Zuid-Holland wil de best bereikbare provincie zijn. Daarvoor investeren wij volop in onze infrastructuur en werken wij intensief samen met de andere wegbeheerders in de provincie zoals Rijkswaterstaat, gemeenten en waterschappen. Een gezamenlijke aanpak is effectiever om reizigers en goederen vlotter op de plaats van bestemming te krijgen.”

Zuid-Holland beperkt zich niet tot de provinciale N-wegen, we leggen ook nadrukkelijk de verbinding met de Rijkswegen en het stedelijk wegennet. Zo heeft de gezamenlijke inzet van provincie, gemeenten en metropoolregio in de Zuidelijke Randstad ertoe geleid dat de minister geld heeft uitgetrokken voor de uitvoering van de A20 Nieuwerkerk-Gouda (€100 miljoen) en de doorstroming op de A4 Burgerveen-Leiden (€50 miljoen).

Oplossingen
De provincie bekijkt de mogelijkheden voor verdere versnelling uitvoering A20 Nieuwerkerk-Gouda. Ook wordt samen met het Rijk onderzocht wat de knelpunten en oplossingen zijn op de N59 en wordt gezamenlijk met andere overheden bekeken wat de beste kansen en oplossingen zijn voor de A15 tussen Rotterdam en Gelderland. Allemaal knelpunten die in het rapport worden genoemd.

Regio Leiden
Rondom Leiden worden naast de A4 ook knelpunten genoemd bij de A44/N44 en de provinciale weg N206 bij het Europaplein. Met het project van de RijnlandRoute worden niet alleen beide A-wegen met elkaar verbonden, maar wordt tevens de N206 naar Katwijk verbreed naar 2x2 rijstroken en er komt een hogere Lammeschansbrug, die daardoor minder vaak open hoeft voor de scheepvaart. .

Regio Gouda
Bij de A12 worden eveneens meerdere knooppunten genoemd. De provinciale weg N459, als schakel tussen de N11 en A12 is onlangs verbeterd. Met de Moordrechtboog en de aanleg van de zogeheten Parallelstructuur wordt het knooppunt Gouwe A12-A20 en delen van de provinciale weg N207 bij Gouda ontlast. Verder naar het noorden tussen Alphen en Leimuiden werkt de provincie intensief aan een betere doorstroming van de N207.

Provincies investeren fors in infrastructuur. Werd in 2008 gezamenlijk nog €650 miljoen geïnvesteerd, in 2015 was dit bedrag al opgelopen tot €1,4 miljard. Dit bedrag wordt niet alleen ingezet voor de eigen provinciale wegen, maar ook voor cofinanciering bij gemeentelijke en rijksinfrastructuur (zie ook http://www.waarstaatjeprovincie.nl)

Nu knelpunten zich ook steeds meer op regionale wegen voordoen en burgers daar in toenemende mate hinder van ondervinden is een omgekeerde beweging logisch dat het Rijk meer gaat mede financieren in het provinciale en gemeentelijke netwerk om de investeringen zo effectief mogelijk te doen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door mavas » wo 02 nov 2016, 13:59

Rein schreef:
Zuid-Holland schreef:Provincies investeren fors in infrastructuur. Werd in 2008 gezamenlijk nog €650 miljoen geïnvesteerd, in 2015 was dit bedrag al opgelopen tot €1,4 miljard. Dit bedrag wordt niet alleen ingezet voor de eigen provinciale wegen, maar ook voor cofinanciering bij gemeentelijke en rijksinfrastructuur (zie ook http://www.waarstaatjeprovincie.nl)
Zijn die investeringen waar ze het over hebben dan alleen nieuwbouw en verbredingen? Of gaat het ook over onderhoud? Anders krijg je natuurlijk een vertekend beeld.
Ik geloof namelijk helemaal niet dat er zoveel wordt geinvesteerd in verbreding en nieuwbouw.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Chris » wo 02 nov 2016, 14:15

Er zijn een paar provincies waar de bulk van het geld aan nieuwbouw / verbreding van het provinciale wegennet wordt uitgegeven. Zoals Noord-Brabant, Noord-Holland en Friesland, die in recente jaren projecten van € 100 miljoen+ hebben uitgevoerd.

In de meeste provincies is het budget voor wegen (onderhoud, beheer en uitbreiding) tussen € 50 en € 100 miljoen/jaar. Maar sommige provincies doen ook aan het voorfinancieren van rijksprojecten, zo doen Overijssel en Gelderland dat met de verbreding van de A1 en doortrekking van de A15. Dat gaat om een paar honderd miljoen euro. Dat krijgen ze op termijn terug van het rijk, misschien dat daarna weer een golf met investeringen volgt in die provincies.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Vinny » wo 02 nov 2016, 20:55

Er is natuurlijk ook een verschil tussen de provincies zelf. In Friesland weten ze van gekkigheid niet wat ze met het geld moeten doen: door het vrijvallen van de Zuiderzeegelden en de verkoop van de aandelen in energiebedrijven heeft de provincie heel veel geld binnengekregen. Nu is het zo erg dat ze zelfs de provinciale opcenten op de wegenbelasting maar verlaagd hebben om de burger nog wat geld terug te geven.

Overijssel is een armlastige provincie dat overal geld voor te kort komt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door Chris » wo 02 nov 2016, 21:06

Overijssel heeft € 1,4 miljard gekregen met de verkoop van de aandelen van Essent in 2009. Ter vergelijking, het budget van de provincie voor wegen is € 73 miljoen in 2016. Met € 1,4 miljard hadden ze alle mogelijke knelpunten - inclusief die van de rijkswegen - kunnen oplossen. Ik heb totaal niet het idee dat de burger ook maar iets van die zak geld terug heeft gezien in het wegennet.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door nederland24 » wo 02 nov 2016, 21:17

Allemaal leuk en aardig dat de ANWB wat knelpunten in het wegennet inventariseert, maar ik vind het onderzoek wel wat karig vormgegeven. In zo'n onderzoek verwacht ik eigenlijk ook een eigen inventarisatie. Vandaag de dag is dat vrij makkelijk te doen. Als ik toevallig elke dag voor een brug moet wachten, zie ik dat misschien wel als een knelpunt, terwijl de totale verliesuren voor die brug peanuts zijn.

Je kan op de N865 bij het Eemskanaap wel een aquaduct gaan bouwen, maar economisch gezien, wordt dat een vrij duur aquaduct.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door RSK » wo 02 nov 2016, 21:42

Zuid-Holland schreef:Provincie investeert volop in verkeersknelpunten
Ja, dat doen ze. Rotondes, drempels, afwaarderingen... Liever zou ik zien dat ze eens volop gaan investeren in het oplossen van de verkeersknelpunten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: ANWB inventariseert knelpunten

Bericht door kingpin1966 » wo 02 nov 2016, 22:59

^^
De verkeersdeelnemer weet blijkbaar zelf niet meer wat veilig rijgedrag is, dat ie niet met 80 km/h door een woonwijk moet crossen, dus gaat de provincie dat voor hem bepalen.
Het gevolg is dat dorpen, steden, ja zelfs het kleinste gehucht vergeven is van de rotondes, verkeersdrempels en andere doorgeschoten "veiligheidsverbeteringen" waar al menig automobilist zijn wagen op stuk gereden heeft.
Alleen in mijn straat liggen over een lengte van 240 m. al 5!!! verkeersdrempels.
Laatst gewijzigd door kingpin1966 op wo 02 nov 2016, 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Plaats reactie