Minst fijne/mooie snel/N-wegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Minst fijne/mooie snel/N-wegen

Bericht door duikgek89 » vr 02 dec 2016, 22:32

Pino schreef:^^ Even een stedelijk gebied tussendoor leidt altijd wel prettig af, ja. En aangezien een reis voor velen een aaneenschakeling is van de steden die je passeert, is een lang stuk tussen steden iets waarvoor je de zinnen even een beetje moet verzetten en waarin zelfs aangenaam landschap op enig moment gaat vervelen. Ik ga me dan altijd maar dubbel focussen op de borden. Bij ritten door de Australische Outback werden zelfs bordjes "ziekenhuis 75 km" op een gegeven moment een grote belevenis.

Overigens helemaal eens met je opmerking over de A6. Maar ja, ik reageerde op de opmerking dat de A6 in Flevoland zo vreselijk was.
Ben ik dan echt raar? Lekker door het middelgebergte cruisen gaat mij zelden vervelen, elke heuvel is ook weer wat anders en er is toch vaak wel wat leuks te zien.
Steden vind ik eerder vervelend, daar is het meestal drukker... Al zijn sommige stukjes dan wel weer aardig. Vanaf de A48 afdalen naar de A61 bij Koblenz is een mooi stuk, de A3 bij Frankfurt heeft ergens ook wel wat.

Davy
expressweg

Re: RE: Re: Minst fijne/mooie snel/N-wegen

Bericht door Davy » vr 02 dec 2016, 22:35

brytje008 schreef:^^ Ik vind sowieso dat de meeste Nederlandse snelwegen het qua uitzicht op natuur etc. bij lange na niet zo mooi zijn vergeleken met andere Europese landen. (ik ben sowieso geen fan van vlak landschap dat even gezegd). Ik vind de A28 het stuk door de Veluwe altijd wel mooi of in ieder geval iets hebben. Ook de A1 die door de veluwe loopt. Veder vind ik de A2 vanaf Maastricht richting luik wel mooi, omdat dit al een soort 'buitenlands gevoel geeft'. De A16 vind ik ook een fijne snelweg, maar meer qua rijden en omdat het me een vakantie gevoel geeft zoals vroeger. Sommige stukken van de A7 vind ik ook wel mooi.
Dat heb ik ook wel dit gevoel. Qua landschap zijn de meeste snelwegen in Nederland toch vrij saai vind ik, zeker in het westen en noorden van het land. Qua infrastructuur (als liefhebber) valt er wel meer te zien, rond Rotterdam bijvoorbeeld.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 02 dec 2016, 22:42

Ik heb niet echt specifieke wegen in mijn hoofd zitten, die ik echt vervelend vind. Maar meestal gaat het om wegen, waar je veel tempowisselingen hebt door de drukte en wegen die door industriegebieden of langs de kassen gaan. Soms kan een weg ook doordeweeks erg vervelend zijn, maar in het weekend een heerlijke weg zijn.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 02 dec 2016, 23:22

In Nederland is al het één en ander genoemd qua saaie wegen. In het buitenland ken ik er ook een paar:
  • E313 Ranst - Gewestgrens Vlaanderen/Wallonië. Licht glooiend, maar oninteressant landschap. Zelfs van de steden waar je langs komt zie je bar weinig (Hasselt wordt afgedekt door één lang geluidsscherm. Hoogtepunt is knooppunt Lummen, maar daarmee is alles gezegd. Verder is deze weg druk druk druk en nu met wegwerken is het nog vervelender...
  • E19 Hazeldonk - Antwerpen. Links van je vlak en open land, rechts van je de HSL verborgen achter een dijk. Zeer eentonige en vaak drukke weg. Pas bij Antwerpen gebeurt er iets...
  • BAB1 Vecta - Hamburg. Op Bremen na, vrij eentonige en lange weg.
  • E4 Jönköping - Ljungby. Bijna twee uur rijden door niets meer dan eindeloze vlakke boslanden. Enige attractie is dat de snelweg op den duur overgaat in een 2+1 weg. En dan is het ineens druk...
  • Göteborg HWN; linkse afritten, krappe, complexe knooppunten, lage snelheidslimieten, tol, Göteborg heeft het allemaal. Knap vervelend om in te rijden. De stad zelf rijdt niet veel beter...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 03 dec 2016, 9:35

duikgek89 schreef:Lekker door het middelgebergte cruisen gaat mij zelden vervelen, elke heuvel is ook weer wat anders en er is toch vaak wel wat leuks te zien.
Het is zonder meer aangenaam landschap, maar een paar uur lang "iedere heuvel is weer net anders" wordt vanzelf "deze heuvel is weer vrijwel hetzelfde als alle vorige". En die aardige dingen die te zien zijn, zijn dan ook weer niet zo bijzonder. Steden zijn bepaald niet leuker om doorheen te rijden, maar ze vormen een onderbreking. Een belangrijk knooppunt vind ik op de een of andere manier toch altijd een belevenis. En na de stad staan er én nieuwe doelen op de borden én waardeer je het landschap weer wat meer.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 03 dec 2016, 11:51

Mandelsoft schreef: [*]E19 Hazeldonk - Antwerpen. Links van je vlak en open land, rechts van je de HSL verborgen achter een dijk. Zeer eentonige en vaak drukke weg. Pas bij Antwerpen gebeurt er iets...
Eens, rijdt ook niet lekker met veel vrachtverkeer. In het verleden, toen de HSL nog niet het uitzicht verpestte, zag je af en toe wat van het Kempische platteland met boerderijtjes en weggetjes. De E17 Antwerpen-Gent heeft nog wel wat leuke doorkijkjes op rechts.
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 03 dec 2016, 12:40

Wesso schreef:
Mandelsoft schreef: [*]E19 Hazeldonk - Antwerpen. Links van je vlak en open land, rechts van je de HSL verborgen achter een dijk. Zeer eentonige en vaak drukke weg. Pas bij Antwerpen gebeurt er iets...
De E17 Antwerpen-Gent heeft nog wel wat leuke doorkijkjes op rechts.
Deze heb ik afgelopen zomer weer eens gereden. Maar wat een saai stuk is dat. Ik was blij dat ik bij Kortrijk kon stoppen.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 03 dec 2016, 15:44

Hmm, ik zie het al. Veel geluidsschermen gekomen op plekken waar panden dicht langs de E17 staan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 03 dec 2016, 15:46

^^ Sowieso vind ik het geen heel prettige weg om te rijden. Naar Frankrijk neem ik tegenwoordig vaker de E19 via Brussel. Alleen als er file staat bij Brussel kies ik voor de E17.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 04 dec 2016, 15:59

De E34 van Antwerpen naar Zelzate en verder is erg eentonig. Verder de Italiaanse A1 tussen Milaan en Bologna: vaak erg druk en 200 km. bijna kaarsrecht door een vlak landschap.

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » zo 04 dec 2016, 17:00

Vanuit mijn beleving zijn er 2 snelwegen die van mij het predikaat "saai" krijgen.

In Nederland de A67 van Eindhoven naar Venlo.
In Duitsland de BAB48 vanaf Koblenz richting Trier.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 dec 2016, 17:06

De Duitse A48 vond ik ook een beetje een tegenvaller. Op de kaart denk je dat de ligging aan de rand van de Eifel nog interessant kan zijn, maar dat valt best tegen. Het oostelijk deel rond Mayen heeft ook te maken met junglevorming door aangeplante bomenrijen langs de snelweg, terwijl je normaal vrij uitzicht zou hebben. De helling van Montabaur naar Koblenz is wel aardig.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 06 dec 2016, 22:35

Saai:
De A67 grens Limburg - Grens Duitland (veel kassen, bedrijvigheid etc)
De A16 klaverpolder - Hazeldonk (hsl bak, bedrijvifgheid)
De A15 rond Tiel.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 07 dec 2016, 9:43

Vaak zijn de saaie wegen ook de wegen die met enige regelmaat worden gereden.

De Franse A31 heeft ook wat saaie stukken. Alsook de A71 tussen de A10 en A20.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 07 dec 2016, 9:57

De A1 tussen Bremen en Hamburg.... :geeuw:

;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 07 dec 2016, 10:12

Ik vind die voor Noord-Duitse begrippen nog wel redelijk. Dankzij de verbreding is het niet meer één lange rij bomen met bijna geen uitzicht, en dankzij de 2x3 kan je ook lekker doorrijden ondanks het intensieve vrachtverkeer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 27 dec 2016, 20:39

Ik heb een nieuwe "favoriet": de A12 tussen Lunetten en Wageningen bij geopende spitsstrook :geeuw: :zzz:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 27 dec 2016, 20:47

^^ Ach, dat is best aangenaam als de plusstrook open is. Gisteren lekker het gaspedaal ingetrapt om twee rijen treuzelaars in te halen. Vroeger was het hutjemutje achter elkaar omdat er maar één inhaalstrook was.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 27 dec 2016, 20:49

^^ Heb er ook nog wel eens in een zondagavondfile van Veenendaal tot Bunnik gestaan toen het nog niet verbreed was. Tegenwoordig een heel stuk beter, maar de lage limiet maakt het wel vervelend.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 27 dec 2016, 20:50

Het was gistermiddag niet bepaald druk, dan is 100 héel traag en dat stuk héel lang...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » di 27 dec 2016, 21:53

Lijkt de A2 wel :geeuw:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 27 dec 2016, 23:29

^^ Ja, maar op dat deel van de A12 is geen trajectcontrole. :D

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 28 dec 2016, 13:45

Wouter N14 schreef:Het was gistermiddag niet bepaald druk, dan is 100 héel traag en dat stuk héel lang...
Misschien het interessantste was dat je mij had kunnen zien rijden, de andere kant op (richting Utrecht). :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 28 dec 2016, 14:43

Wesso schreef:^^ Ja, maar op dat deel van de A12 is geen trajectcontrole. :D
Gelukkig niet. Dat is een mooi stuk om 130 op de klok te rijden. Alleen een beetje letten op bermvervuiling :heygrr:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 28 dec 2016, 15:51

^^ Daar let ik niet eens op, zelfs de Flitsmeister-app laat ik zitten. Net weer vlotjes gereden over rijstrook 1 plusstrook bij Ede.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 08 mar 2017, 10:55

Na nog een paar keer de N242 ben ik er wel uit. Deze weg tussen Middenmeer & Nieuwe Niedorp rijdt niet fijn met hoofdletter F (echt wel één van de saaiste wegen van heel Nederland). Samen met de wegen in Flevoland en overig noord Noord-Holland. :geeuw:

Zag nog een wat oudere post staan:
duikgek89 schreef:
Pino schreef:^^ Even een stedelijk gebied tussendoor leidt altijd wel prettig af, ja. En aangezien een reis voor velen een aaneenschakeling is van de steden die je passeert, is een lang stuk tussen steden iets waarvoor je de zinnen even een beetje moet verzetten en waarin zelfs aangenaam landschap op enig moment gaat vervelen. Ik ga me dan altijd maar dubbel focussen op de borden. Bij ritten door de Australische Outback werden zelfs bordjes "ziekenhuis 75 km" op een gegeven moment een grote belevenis.

Overigens helemaal eens met je opmerking over de A6. Maar ja, ik reageerde op de opmerking dat de A6 in Flevoland zo vreselijk was.
Ben ik dan echt raar? Lekker door het middelgebergte cruisen gaat mij zelden vervelen, elke heuvel is ook weer wat anders en er is toch vaak wel wat leuks te zien.
Steden vind ik eerder vervelend, daar is het meestal drukker... Al zijn sommige stukjes dan wel weer aardig. Vanaf de A48 afdalen naar de A61 bij Koblenz is een mooi stuk, de A3 bij Frankfurt heeft ergens ook wel wat.
Dat van die middelgebergtes kan ik mij wel in vinden. Als je de A7 zou gaan rijden in [D] van Flensburg tot Füssen en het middelgebergte begint ergens bij Hildesheim en duurt tot Memmingen ofzo, dat zou ik niet snel saai gaan vinden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 09 mar 2017, 17:08

De A10-West en A13 Delft - Kleinpolderplein er even aan toevoegen als minst fijne om te rijden. En als bepaalde borden langs de parallelbanen van de A6 na het gereedkomen ervan niet uit de grond getrokken worden, die ook. Reden zal nu wel vast wel te raden zijn. :dyn_hyp:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 10 mar 2017, 11:50

Jackbauer1350 schreef:En als bepaalde borden langs de parallelbanen van de A6 na het gereedkomen ervan niet uit de grond getrokken worden, die ook.
Daar komen bordjes "Zone-60". ;)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 10 mar 2017, 11:55

^^ Jaja, en op de bww schildjes met r6 ipv A6. :p

Wilfredjeuh
woonerf

Bericht door Wilfredjeuh » vr 10 mar 2017, 15:22

De N206 door Leiden heen is werkelijk een verschrikking, veel te veel VRI's met flitskasten en tijdens de spitsuren niet te doen.

Verder is dit stukje N446ook erg naar vanwege de Vmax van 50km/h