Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

the_freak
dorpsstraat

Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door the_freak » vr 16 dec 2016, 9:48

Zou het niet goed zijn om fabrikanten van navigatiesystemen te verplichten om nieuwe situaties op rijkswegen net direct via een gratis update te verstrekken?

Je zou in de wet kunnen vastleggen dat dit soort updates sober van aard dienen te zijn ivm broodwinning, bijvoorbeeld alleen de weg ingetekend en de mogelijkheid tot navigeren via deze weg maar geen andere luxe.

Gecombineerd met een verplicht push update systeem en een verplichting om je navigatiesysteem up to date te houden, op straffe van een boete, zou dat de ideale manier zijn om navigatie fouten ellende te verkomen.

brytje008
verkeersader

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door brytje008 » vr 16 dec 2016, 9:54

^^ Ik ben voor, Alleen dat word wel erg lastig. Fabrikanten verdienen aan die kaarten updates best wel veel denk ik zo. Als ik al kijk voor mijn navigatie kost een pakket van een paar keer updaten al 70 euro. Dus de fabrikanten zullen daar niet zomaar mee instemmen
Touren is rough so you got to be tough

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 16 dec 2016, 10:02

Waarom zou je nog zo'n betaald achterlopend offline kastje in de auto willen hebben als Google Maps en anderen het gratis en beter doen? :s

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 16 dec 2016, 10:06

Wat mij betreft nergens voor nodig. Overigens gaan we dat zeker niet in wetgeving vastleggen in het kader van deregulering.

Beter zou zijn als weggebruikers zich zonder allerlei navigatietechniek door het verkeer weten te verplaatsen 8-)

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 16 dec 2016, 10:13

In mijn auto uit 2016 zitten kaarten uit 2013 en TMC verkeersinfo, heb dat systeem dus nooit gebruikt. Update zou mooi zijn, maar door de TMC verliest hij het van de telefoon met live info.

Em zolang merken met TMC blijven aanmodderen blijven telefoons de betere keuze.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » vr 16 dec 2016, 10:14

the_freak schreef: een gratis update te verstrekken?
Gratis bestaat niet. Je betaalt of het kost je geld.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 16 dec 2016, 10:25

R-R-L schreef:Em zolang merken met TMC blijven aanmodderen blijven telefoons de betere keuze.
Dat blijft het grootste nadeel van die ingebouwde systemen. Er zijn overigens wel systemen die ook via internet verkeersinfo op kunnen halen maar dan moet je vaak een abonnementsdienst bij de autofabrikant afnemen. Het is in elk geval een overpriced melkkoe van de autofabrikanten. Je betaald vaak al 1500 a 2000 euro voor zo'n systeem en dan nog eens 150 a 200 euro per update. En dan zijn de kaarten standaard al twee jaar verouderd...

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 16 dec 2016, 10:25

hoevenpe schreef:Waarom zou je nog zo'n betaald achterlopend offline kastje in de auto willen hebben als Google Maps en anderen het gratis en beter doen? :s
Voor mij werkt een kastje nog altijd het beste. Ik vind google maps voor korte stukjes wel handig maar in het buitenland vind ik het niks (kost ook nog is aardig wat mb's). Via me navigatie kan ik van alles opzoeken qua hotels etc. zitten veel opties op die handig zijn. Dat werkt met zo,n kastje beter dan via een mobiel op google maps

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 16 dec 2016, 10:28

Een gewijzigde situatie wordt nu al vaak aangeduid met een bord "GPS Uit" of een soortgelijke tekst.

Het zou al mooi zijn als navigatiesystemen deze waarschuwingen voortaan ook zelf geven ('Let op: kaartgegevens op uw route zijn verouderd'). Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door in aparte gratis updates niet daadwerkelijke wijzigingen te tonen, maar aan te geven waar er sprake is van (grote) wijzigingen.

Hierdoor worden weggebruikers beter gewaarschuwd en zullen kaartenmakers ook meer kaarten verkopen.

Plus je krijgt de waarschuwing alleen als je kaart ook echt nog niet de nieuwe situatie weergeeft.

Overigens zal dit verdienmodel voor navigatiesystemen in de toekomst vervallen, zodra de navigatiemarkt volledig is overgenomen door Google en Apple.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 16 dec 2016, 10:59

Er is ook een logisitiek probleem. De update zou dan gedaan moeten worden op het moment dat de nieuwe situatie in gaat ofwel de fabrikant moet dan uitgaan van openstellingsdata van nieuwe wegvakken etc.. Die willen nog wel eens wijzigen op het laatste moment. Vaak wordt bij nieuwe wegsituaties ook niet altijd alles tegelijk opengesteld. Als voorbeeld; Bij de A2-tunnel is de tunnel zelf wel open maar een aantal verbindingswegen nog niet. Voor een aantal relaties zal de oude N2 nog een tijdje gebruikt moeten worden.

the_freak
dorpsstraat

Bericht door the_freak » vr 16 dec 2016, 11:14

brytje008 schreef:^^ Ik ben voor, Alleen dat word wel erg lastig. Fabrikanten verdienen aan die kaarten updates best wel veel denk ik zo. Als ik al kijk voor mijn navigatie kost een pakket van een paar keer updaten al 70 euro. Dus de fabrikanten zullen daar niet zomaar mee instemmen
Daarom mijn voorstel voor een verplichte sobere update, mensen die meer willen, stembegeleiding, rijbaanbegeleiding, flitspalen, vzp, diensten op vzp die kunnen de kaartupdate kopen, zo hoeft tomtom niet bang te zijn voor zijn inkomsten.

the_freak
dorpsstraat

Bericht door the_freak » vr 16 dec 2016, 11:16

Jackbauer1350 schreef:Er is ook een logisitiek probleem. De update zou dan gedaan moeten worden op het moment dat de nieuwe situatie in gaat ofwel de fabrikant moet dan uitgaan van openstellingsdata van nieuwe wegvakken etc.. Die willen nog wel eens wijzigen op het laatste moment. Vaak wordt bij nieuwe wegsituaties ook niet altijd alles tegelijk opengesteld. Als voorbeeld; Bij de A2-tunnel is de tunnel zelf wel open maar een aantal verbindingswegen nog niet. Voor een aantal relaties zal de oude N2 nog een tijdje gebruikt moeten worden.
Dat zou je kunnen oplossen door een termijn te stellen, bijvoorbeeld uiterlijk 3 maanden na in dienststelling.

Schelpenpaadje schreef:Een gewijzigde situatie wordt nu al vaak aangeduid met een bord "GPS Uit" of een soortgelijke tekst.
Hoeveel mensen houden zich daar daadwerkelijk aan? Als ik bijvoorbeeld naar geleen(daar kom ik dagelijks langs, daarom dit voorbeeld, zeker niet het grootste probleem) kijk en je let erop hoeveel vrachtwagens daar nog steeds moeten draaien omdat ze te vroeg zijn afgeslagen naar antwerpen en hoe lang bestaat de situatie al? Vanaf 2012?
Laatst gewijzigd door the_freak op vr 16 dec 2016, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 dec 2016, 11:19

brytje008 schreef:
hoevenpe schreef:Waarom zou je nog zo'n betaald achterlopend offline kastje in de auto willen hebben als Google Maps en anderen het gratis en beter doen? :s
Voor mij werkt een kastje nog altijd het beste. Ik vind google maps voor korte stukjes wel handig maar in het buitenland vind ik het niks (kost ook nog is aardig wat mb's). Via me navigatie kan ik van alles opzoeken qua hotels etc. zitten veel opties op die handig zijn. Dat werkt met zo,n kastje beter dan via een mobiel op google maps
Mee eens. Mijn navigatiesysteem is nou bijna zes jaar oud en ik overweeg ook om een nieuwe aan te schaffen met gratis kaartupdates, live verkeersinformatie en kaartdekking voor heel Europa; als ik nu ten oosten van het voormalige IJzeren Gordijn kom heb ik er niks aan. Het zal dan wel weer een systeem van Garmin worden, dat vind ik toch zoveel prettiger en mooier dan TomTom of andere merken.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 16 dec 2016, 11:23

brytje008 schreef:Voor mij werkt een kastje nog altijd het beste. Ik vind google maps voor korte stukjes wel handig maar in het buitenland vind ik het niks (kost ook nog is aardig wat mb's). Via me navigatie kan ik van alles opzoeken qua hotels etc. zitten veel opties op die handig zijn. Dat werkt met zo,n kastje beter dan via een mobiel op google maps
Je kunt in Google Maps thuis alle relevante kaarten offline downloaden (worden zelfs automatisch bijgewerkt als je Wifi hebt), het aantal Mb's tijdens het rijden is dan beperkt (ik haalde met 50Mb op-reis bundel bijna Oostenrijk) en je hebt altijd de meest optimale omleidingen wat afgelopen zomer zo 1,5 uur file heeft gescheeld. Blijkbaar doen heel weinig mensen dit want de binnendoor routes zijn heel rustig, echt een aanrader!

(vanaf komend jaar is roamen in de EU helemaal 'gratis' trouwens)

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 16 dec 2016, 11:31

Mee eens. Mijn navigatiesysteem is nou bijna zes jaar oud en ik overweeg ook om een nieuwe aan te schaffen met gratis kaartupdates, live verkeersinformatie en kaartdekking voor heel Europa; als ik nu ten oosten van het voormalige IJzeren Gordijn kom heb ik er niks aan. Het zal dan wel weer een systeem van Garmin worden, dat vind ik toch zoveel prettiger en mooier dan TomTom of andere merken.
Klopt ik zou eigenlijk ook een nieuwe moeten kopen om gratis updates te krijgen en life time maps te hebben. Garmin zijn inderdaad mooie navigatie systemen. Ik heb wel eens overwogen om er een te kopen. Alleen werkt tomtom voor mij toch wat fijner en voelt ook wat vertrouwder, dat zal vast wel gewenning zijn. Ik zou alleen niet zo gauw zo,n nieuwe generatie tomtom kopen, die vind ik echt heel onpraktische werken. Bij de oude generatie kon je naar nuttige plaatsen navigeren en zag je ze dan in een lijstje staan. Bij de nieuwe generatie moet je dat zelf intikken. volgens mij zijn functies zoals van A naar B navigeren ook niet meer beschikbaar, jammer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 16 dec 2016, 11:40

Ik vermoed dat over een paar jaar het toch wel een stuk meer standaard wordt dat er permanent internetverbinding vanuit de auto mogelijk is, wat het hele probleem van dit topic nogal een tijdelijk verschijnsel maakt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 16 dec 2016, 11:47

Waarom nog losse kastjes kopen als je ook de software met offline kaarten op de telefoon kan zetten? Mijn ouders hebben geen ingebouwde navigatie, gebruikten nog een verouderde TomTom. Als die nodig was lag die uiteraard weer in de andere auto, gedoe. Toen het ding verouderd was twijfel voor een nieuwe, of €70 uitgeven voor een eenmalige kaartupdate.
Heb ze geadviseerd om Sygic te nemen. Voor €25 pp hebben ze nu een Europa licentie. Geen gedoe meer met het uitwisselen van het ding, altijd navigatie bij de hand.

Ik heb Sygic voor €10 per jaar uitgebreid met de live services. Laat het in het buitenland altijd aan staan, dataverbruik is +/- 1 MB per uur te verwaarlozen.

the_freak
dorpsstraat

Bericht door the_freak » vr 16 dec 2016, 11:50

R-R-L schreef:Waarom nog losse kastjes kopen als je ook de software met offline kaarten op de telefoon kan zetten? Mijn ouders hebben geen ingebouwde navigatie, gebruikten nog een verouderde TomTom. Als die nodig was lag die uiteraard weer in de andere auto, gedoe. Toen het ding verouderd was twijfel voor een nieuwe, of €70 uitgeven voor een eenmalige kaartupdate.
Heb ze geadviseerd om Sygic te nemen. Voor €25 pp hebben ze nu een Europa licentie. Geen gedoe meer met het uitwisselen van het ding, altijd navigatie bij de hand.

Ik heb Sygic voor €10 per jaar uitgebreid met de live services. Laat het in het buitenland altijd aan staan, dataverbruik is +/- 1 MB per uur te verwaarlozen.
Voor veel vrachtwagenchauffeurs is dat geen serieuze optie.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 16 dec 2016, 11:54

brytje008 schreef:
Ik begrijp hier niks van.

- De kosten in het buitenland vallen enorm mee. Is een kwestie van enkele Euro's per Europatrip. En de aanschaf (en heraanschaf!) van die apparaten is ook niet gratis.
- Via Google (Maps) kan je sowieso meer opzoeken. Maakt niet uit of je op zoek bent naar een hotel of iets anders.

Ik kan me niet voorstellen dat er functies op een zo'n kastje zitten die niet binnen een paar maanden op je telefoon mogelijk zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 16 dec 2016, 12:06

Gewoon met papieren kaarten werken en je eigen boerenverstand werken is geen optie, al dan niet geholpen door Maps voor de laatste paar honderd meter :s

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 16 dec 2016, 12:07

^^ Ja dat kan allemaal wel, maar ik ben toch van mening dat een kastje beter navigeert. Sowieso omdat een navigatiesysteem ervoor gemaakt is en bij een telefoon zoiets een extra optie is. Op mijn mobiel werkt google maps gewoon goed met navigeren maar nooit zo soepel als op een tomtom.

Daarbij vind ik het persoonlijker gewoon simpel weg fijner navigeren dan met een mobiele telefoon. Thuis gebruik ik google maps dagelijks, maar als navigatie systeem wacht ik er nog wel even mee. Op de lange stukken dan, want voor korte stukjes waar ik de weg niet weet gebruik ik het wel. Daarbij heb ik nog een hele verzameling met kaarten waar ik ook op kijk

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 16 dec 2016, 12:11

Het gaat mij erom dat je je grijze cellen vertrouwt in plaats van puur afhankelijk te zijn met een navigatiesysteem (op telefoon of met een kastje) :!:

the_freak
dorpsstraat

Bericht door the_freak » vr 16 dec 2016, 12:12

brytje008 schreef:^^ Ja dat kan allemaal wel, maar ik ben toch van mening dat een kastje beter navigeert. Sowieso omdat een navigatiesysteem ervoor gemaakt is en bij een telefoon zoiets een extra optie is. Op mijn mobiel werkt google maps gewoon goed met navigeren maar nooit zo soepel als op een tomtom.

Daarbij vind ik het persoonlijker gewoon simpel weg fijner navigeren dan met een mobiele telefoon. Thuis gebruik ik google maps dagelijks, maar als navigatie systeem wacht ik er nog wel even mee. Op de lange stukken dan, want voor korte stukjes waar ik de weg niet weet gebruik ik het wel. Daarbij heb ik nog een hele verzameling met kaarten waar ik ook op kijk
Even los van het feit dat bij bmw de oplaad en verbind mogelijkheid zit weggewerkt in het middenarmsteun, niet echt de plek voor een telefoon met navi.

the_freak
dorpsstraat

Bericht door the_freak » vr 16 dec 2016, 12:12

waldo79 schreef:Het gaat mij erom dat je je grijze cellen vertrouwt in plaats van puur afhankelijk te zijn met een navigatiesysteem (op telefoon of met een kastje) :!:
Dankzij de overheid bestaat dat nauwelijks meer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 16 dec 2016, 12:14

Die begrijp ik niet
:denk:

the_freak
dorpsstraat

Bericht door the_freak » vr 16 dec 2016, 12:18

waldo79 schreef:Die begrijp ik niet
:denk:
Tijdens je rijlessen moet je verplicht werken met navigatieapparatuur, bestemming ingeven, instructies volgen, probleem oplossen als je verkeerd bent gereden en zorgen dat je veilig aankomt.

Tijdens mijn examen moest ik dat ook doen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 dec 2016, 12:19

waldo79 schreef:Gewoon met papieren kaarten werken en je eigen boerenverstand werken is geen optie, al dan niet geholpen door Maps voor de laatste paar honderd meter :s
Dat je kan zien wat voor bochten je kan verwachten op bv. bergwegen vind ik wel een groot voordeel van een navigatiesysteem.

Ik kan ook wel zonder zo'n ding werken, maar het is soms toch even wat meer zoekwerk. Zelfs als je vooraf Google Maps hebt gecheckt is het soms toch best lastig om een locatie in één keer te vinden. Ik rij regelmatig in veel verschillende landen en ik vind een navigatiesysteem ideaal. Ik heb er heel veel aan gehad.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 16 dec 2016, 12:20

the_freak schreef: Even los van het feit dat bij bmw de oplaad en verbind mogelijkheid zit weggewerkt in het middenarmsteun, niet echt de plek voor een telefoon met navi.
Afbeelding
Los kabeltje er bij en klaar.
Deze houder gebruikte ik in ma's auto, ideaal ding. Jammer genoeg heeft mijn auto geen ventilatieroosters waar ik zo'n houder kwijt kan.
brytje008 schreef:Ja dat kan allemaal wel, maar ik ben toch van mening dat een kastje beter navigeert. Sowieso omdat een navigatiesysteem ervoor gemaakt is en bij een telefoon zoiets een extra optie is. Op mijn mobiel werkt google maps gewoon goed met navigeren maar nooit zo soepel als op een tomtom.
Ik heb nul problemen met de navigatie op de telefoon. Een paar jaar geleden (en dus ook wat telefoons terug) draaide de kaart nog wel eens bij stilstand, ook dat gebeurt niet meer. Omdat de telefoon naast GPS ook de connectie met telefoonmasten gebruikt voor de locatiebepaling blijft hij ook in tunnels prima werken.
En onder soepel werken valt voor mij ook het gebruiksgemak. Een smartphonescherm werkt daarin veel fijner dan die van een TomTom.

the_freak
dorpsstraat

Bericht door the_freak » vr 16 dec 2016, 12:24

R-R-L schreef:
the_freak schreef: Even los van het feit dat bij bmw de oplaad en verbind mogelijkheid zit weggewerkt in het middenarmsteun, niet echt de plek voor een telefoon met navi.
Afbeelding
Los kabeltje er bij en klaar.
Deze houder gebruikte ik in ma's auto, ideaal ding. Jammer genoeg heeft mijn auto geen ventilatieroosters waar ik zo'n houder kwijt kan.
Als je een dure bmw koopt dan wil je niet zo ordinaire houder, in de armsteun zit een plek waar je je telefoon met een adapter in kan klikken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 16 dec 2016, 12:45

waldo79 schreef:Gewoon met papieren kaarten werken en je eigen boerenverstand werken is geen optie, al dan niet geholpen door Maps voor de laatste paar honderd meter :s
Wat mij betreft niet nee. Dan mis je zo enorm veel informatie die ik niet wil missen.
brytje008 schreef:Sowieso omdat een navigatiesysteem ervoor gemaakt is en bij een telefoon zoiets een extra optie is
Precies de reden waarom een telefoon beter is. Of kan jij ook met één druk op de knop tegen je Tomtom zeggen: "Navigeer naar [naam van een bekende]." Misschien kan dat wel hoor, ik werk nooit met navigatiesystemen.
the_freak schreef:Als je een dure bmw koopt dan wil je niet zo ordinaire houder, in de armsteun zit een plek waar je je telefoon met een adapter in kan klikken.
Ten eerste wil je dat wel want je hebt de informatie op je telefoon hoe dan ook nodig (ik praat voor mezelf), dus hij kan sowieso niet in de console. Bovendien, die houder zie je niet hoor, als je telefoon ervoor zit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje