Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door duikgek89 » vr 16 dec 2016, 12:54

the_freak schreef:Zou het niet goed zijn om fabrikanten van navigatiesystemen te verplichten om nieuwe situaties op rijkswegen net direct via een gratis update te verstrekken?

Je zou in de wet kunnen vastleggen dat dit soort updates sober van aard dienen te zijn ivm broodwinning, bijvoorbeeld alleen de weg ingetekend en de mogelijkheid tot navigeren via deze weg maar geen andere luxe.

Gecombineerd met een verplicht push update systeem en een verplichting om je navigatiesysteem up to date te houden, op straffe van een boete, zou dat de ideale manier zijn om navigatie fouten ellende te verkomen.
Waarom? En wat is de volgende stap? Verplicht navigatie meenemen en aanzetten? Of moet iemand zonder navigatie een theoretische test maken over het wegennet? Dan kunnen de borden ook meteen weg?

Automobilisten die als een kip zonder kop achter de navigatie aan rijden omdat ze niet in staat zijn om naar buiten te kijken, de borden te lezen en het navigatiesysteem slechts als hulpmiddel te gebruiken zouden wat mij betreft serieus na moeten denken of ze wel achter het stuur plaats moeten nemen. Of misschien moet de politie en/of het CBR die mensen maar eens wat helpen met het nemen van die beslissing.
waldo79 schreef:Gewoon met papieren kaarten werken en je eigen boerenverstand werken is geen optie, al dan niet geholpen door Maps voor de laatste paar honderd meter :s
Voor bepaalde "op commando van navigatie aan stuur trekkers" niet nee. Maar ik zou die graag van de weg zien verdwijnen.
the_freak schreef:
waldo79 schreef:Die begrijp ik niet
:denk:
Tijdens je rijlessen moet je verplicht werken met navigatieapparatuur, bestemming ingeven, instructies volgen, probleem oplossen als je verkeerd bent gereden en zorgen dat je veilig aankomt.

Tijdens mijn examen moest ik dat ook doen.
Ja en als de examinator op de rem stampt omdat de kandidaat een straat in wil rijden tegen de richting in, dan kan de kandidaat uiteraard ook zeggen dat de navigatie dat niet correct aangaf...
Het excuus dat de navigatie het fout deed wordt aan de lopende band gebruikt om de schuld van rijfouten af te wimpelen op dat kastje. Ik vind dat een erg slap excuus van automobilisten die nooit een rijbewijs hadden moeten krijgen.

Toen ik met de auto examen deed zat die navigatie flauwekul er nog niet in, daar nam de examinator gewoon die taak over: "Links, rechts, keren,..." en ik had zelfs het idee dat hij hier en daar keek wat er gebeurde als hij de instructie wat laat gaf, kon ik dat toch nog op tijd en juist afhandelen?
Wat is er nu anders omdat dat geluid uit een kastje komt? Dat je zelf je bestemming in moet typen? De generatie die nu examen doet heeft natuurlijk geen idee van het gebruik van touchscreens, zoiets raars en moderns heeft men natuurlijk nog nooit gezien.
Coen Tunnel schreef:
waldo79 schreef:Gewoon met papieren kaarten werken en je eigen boerenverstand werken is geen optie, al dan niet geholpen door Maps voor de laatste paar honderd meter :s
Dat je kan zien wat voor bochten je kan verwachten op bv. bergwegen vind ik wel een groot voordeel van een navigatiesysteem.

Ik kan ook wel zonder zo'n ding werken, maar het is soms toch even wat meer zoekwerk. Zelfs als je vooraf Google Maps hebt gecheckt is het soms toch best lastig om een locatie in één keer te vinden. Ik rij regelmatig in veel verschillende landen en ik vind een navigatiesysteem ideaal. Ik heb er heel veel aan gehad.
Ik bedoel in ieder geval dat men in staat moet zijn veilig te rijden. Als je daarbij het navigatiesysteem als hulpmiddel gebruikt, prima, maar het is geen toverdoos en zo moet men het ook niet behandelen. Volgens mij bedoelt Waldo ook zoiets.

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door the_freak » vr 16 dec 2016, 13:00

duikgek89 schreef:
the_freak schreef:Zou het niet goed zijn om fabrikanten van navigatiesystemen te verplichten om nieuwe situaties op rijkswegen net direct via een gratis update te verstrekken?

Je zou in de wet kunnen vastleggen dat dit soort updates sober van aard dienen te zijn ivm broodwinning, bijvoorbeeld alleen de weg ingetekend en de mogelijkheid tot navigeren via deze weg maar geen andere luxe.

Gecombineerd met een verplicht push update systeem en een verplichting om je navigatiesysteem up to date te houden, op straffe van een boete, zou dat de ideale manier zijn om navigatie fouten ellende te verkomen.
Waarom? En wat is de volgende stap? Verplicht navigatie meenemen en aanzetten? Of moet iemand zonder navigatie een theoretische test maken over het wegennet? Dan kunnen de borden ook meteen weg?
Zeker niet mensen zonder navigatie zijn meestal veiliger dan mensen die blindelings achter hun scherm aanrijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door Attietattie » vr 16 dec 2016, 13:02

^^ Echt? Wat voor cijfers zijn daarover bekend?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door R-R-L » vr 16 dec 2016, 13:16

the_freak schreef: Als je een dure bmw koopt dan wil je niet zo ordinaire houder, in de armsteun zit een plek waar je je telefoon met een adapter in kan klikken.
Kijk eens naar binnen en zie hoeveel mensen de telefoon in zo'n ordinaire houder geklikt hebben. Ik vind dit ding juist verre van ordinair, mooi slank houdertje die amper opvalt.
duikgek89 schreef: Ik bedoel in ieder geval dat men in staat moet zijn veilig te rijden. Als je daarbij het navigatiesysteem als hulpmiddel gebruikt, prima, maar het is geen toverdoos en zo moet men het ook niet behandelen. Volgens mij bedoelt Waldo ook zoiets.
Dat dus. Disclaimers geven niet voor niets aan dat je te allen tijde op de weg moet blijven letten. Mijn navigatie gaat vrij ver in het vermijden van files, moet dus regelmatig zelf kijken of het wel mag. Kleine greep: VZP, zandpaden, alleen bestemmingsverkeer.
Soms zijn routes wel sneller, maar is het in het rijden toch beter om de 1-2 minuten tragere route te pakken. Altijd zelf het verstand er bij houden dus.
the_freak schreef:Tijdens je rijlessen moet je verplicht werken met navigatieapparatuur, bestemming ingeven, instructies volgen, probleem oplossen als je verkeerd bent gereden en zorgen dat je veilig aankomt.

Tijdens mijn examen moest ik dat ook doen.
Tijdens de lessen is enkel een keer aangegeven dat ik met een druk op een sneltoets naar het CBR kon rijden, mocht de examinator er een keer om vragen. Verder nooit les gehad met navigatie en tijdens het examen ook niet gebruikt. De opdracht 'rij maar terug naar het CBR' was achteraf wel de navigatie opdracht, maar die route kende ik uit het hoofd :lol:

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door the_freak » vr 16 dec 2016, 13:19

R-R-L schreef:
the_freak schreef: Als je een dure bmw koopt dan wil je niet zo ordinaire houder, in de armsteun zit een plek waar je je telefoon met een adapter in kan klikken.
Kijk eens naar binnen en zie hoeveel mensen de telefoon in zo'n ordinaire houder geklikt hebben. Ik vind dit ding juist verre van ordinair, mooi slank houdertje die amper opvalt.
Bij middenklassers ja, niet bij de D3

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door R-R-L » vr 16 dec 2016, 13:26

Ook bij hogere modellen. Mensen die voor het gebruiksgemak de telefoon in beeld willen hebben, in plaats van weggestopt in een overdreven dure snap-in adapter.

En al vind ik de BMW iDrive het beste ingebouwde infotainment, de navigatie haalt het alsnog niet bij mijn telefoon.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door Chris » vr 16 dec 2016, 14:38

TomTom maakte juist recent bekend geen updates meer aan te bieden op de eerste generatie losse navigatiesystemen:
Belangrijke informatie over updates van kaarten en services

Bij TomTom werken we elke dag hard om jou de beste navigatie-ervaring ooit te geven. Een groot deel van dit werk bestaat uit het voortdurend verbeteren van de kwaliteit van de kaarten en van de software waar je navigatiesysteem op werkt. Hierdoor is er elk jaar echter steeds meer geheugen nodig om deze kaarten van een betere kwaliteit te installeren.



We werken onophoudelijk aan de introductie van nieuwe technologieën en een geweldige klantervaring. Daarbij is gebleken dat enkele navigatiesystemen van de eerste generatie onvoldoende intern geheugen hebben voor het opslaan van de nieuwste kaarten en functies. De kaart voor Europa is bijvoorbeeld nu meer dan 7 GB en per kwartaal worden de kaarten gemiddeld 400 MB groter.

TomTom heeft deze situatie opgelost door de geïnstalleerde kaart op te delen in kleinere regio's (kaartzones) die kunnen worden gedownload wanneer een systeem is verbonden met de TomTom HOME-software. We voorzien echter dat in minder dan zes maanden zelfs deze kleinere regio's niet meer op je systeem passen.

Daarom hebben we besloten om de verkoop van kaartupdates en andere services per 15-11-2016 stop te zetten. Je systeem blijft als vanouds functioneren, maar je hebt niet langer de mogelijkheid om kaartupdates te kopen.
Ik heb nog een navigatiesysteem van de eerste generatie (denk ik, het toestel is 10 jaar oud) en heb hem nooit geüpdate. Ik gebruik hem sowieso maar weinig.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door R-R-L » vr 16 dec 2016, 15:13

10 jaar zonder updates lijkt mij onderhand al niet goed meer bruikbaar. Met het kaartmateriaal uit 2013 rij ik volgens mijn auto al te vaak door weilanden of rivieren heen om het echt een bruikbaar systeem te vinden.

Vanochtend kreeg ik de melding dat er weer een update voor de kaarten beschikbaar is. Gok dat de vernieuwde A1 er nu goed in zal staan, routeberekening nog weer betrouwbaarder :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 dec 2016, 16:07

the_freak schreef:Zeker niet mensen zonder navigatie zijn meestal veiliger dan mensen die blindelings achter hun scherm aanrijden.
Als ik in een onbekende stad de navigatie gebruik zit ik niet te zoeken en bij kruispunten te turen welke straat ik in moet rijden.

Dus: is hier een feitelijke onderbouwing voor? Zo ja, dan zou ik die graag zien. Zo niet, dan lijkt het mij borrelpraat.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door petervdveen » vr 16 dec 2016, 16:20

^^ Ik denk dat het tegenovergestelde best wel eens waar kan zijn.
brytje008 schreef:Ik vind google maps voor korte stukjes wel handig maar in het buitenland vind ik het niks (kost ook nog is aardig wat mb's). Via me navigatie kan ik van alles opzoeken qua hotels etc. zitten veel opties op die handig zijn. Dat werkt met zo,n kastje beter dan via een mobiel op google maps
Al een paar jaar geen Maps meer gebruikt? Mobiele apps gebruiken nauwelijks nog data en ik weet zeker dat maps meer hotels heeft dan jouw navigatie kastje.. :-)
Jackbauer1350 schreef:Er is ook een logisitiek probleem.
Dat is wel te tackelen met dagelijkse of wekelijkse updates natuurlijk.
the_freak schreef: Daarom mijn voorstel voor een verplichte sobere update, mensen die meer willen, stembegeleiding, rijbaanbegeleiding, flitspalen, vzp, diensten op vzp die kunnen de kaartupdate kopen, zo hoeft tomtom niet bang te zijn voor zijn inkomsten.
Dat zit tegenwoordig toch ook allemaal wel in de gratis apps?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door duikgek89 » vr 16 dec 2016, 17:10

Coen Tunnel schreef:
the_freak schreef:Zeker niet mensen zonder navigatie zijn meestal veiliger dan mensen die blindelings achter hun scherm aanrijden.
Als ik in een onbekende stad de navigatie gebruik zit ik niet te zoeken en bij kruispunten te turen welke straat ik in moet rijden.

Dus: is hier een feitelijke onderbouwing voor? Zo ja, dan zou ik die graag zien. Zo niet, dan lijkt het mij borrelpraat.
Het probleem met die statistieken gaat meteen zijn dat de mensen die op de navigatie vertrouwen voor dat stuk van de route maar zelf kijken op dezelfde hoop gegooid worden als de mensen die zonder naar buiten te kijken achter hun toverdoos aanhobbelen.

edit: Ik denk dat de eerste groep veiliger kan rijden in de stad met navigatiesysteem omdat het zoeken een stuk minder wordt. Maar het is de tweede groep die problemen veroorzaakt en daarom is het ook de tweede groep waarvoor een update nodig is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door Palance » vr 16 dec 2016, 18:49

waldo79 schreef:Beter zou zijn als weggebruikers zich zonder allerlei navigatietechniek door het verkeer weten te verplaatsen
Zeker waar. Dat voorkomt een hoop paniek bij nieuwe situaties of een navigatie die het even niet meer doet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door Basjuh1981 » vr 16 dec 2016, 19:30

R-R-L schreef:Vanochtend kreeg ik de melding dat er weer een update voor de kaarten beschikbaar is. Gok dat de vernieuwde A1 er nu goed in zal staan, routeberekening nog weer betrouwbaarder :top:
Heb jij iedere dag een andere bestemming dat jij je navigatie gebruikt?

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door petervdveen » vr 16 dec 2016, 19:43

Ook op dezelfde route kan soms een file staan of een ongeval gebeuren.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op vr 16 dec 2016, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tapatalk-onderschrift verwijderd. Gelieve dit uit te zetten in de opties.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door Attietattie » vr 16 dec 2016, 23:40

Basjuh1981 schreef:Heb jij iedere dag een andere bestemming dat jij je navigatie gebruikt?
Ja, vrijwel iedere dag. En ik ken het Nederlandse netwerk echt wel.

Maar de extra informatie in verband met files, flitsers en objecten op de rijbaan is onbetaalbaar.

Ik moest van de week 120km verzetten. Ik heb geen meter over de snelweg gereden. Volgens mijn navigatie heb ik er twee minuten mee gewonnen. :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door R-R-L » za 17 dec 2016, 8:44

Basjuh1981 schreef:
R-R-L schreef:Vanochtend kreeg ik de melding dat er weer een update voor de kaarten beschikbaar is. Gok dat de vernieuwde A1 er nu goed in zal staan, routeberekening nog weer betrouwbaarder :top:
Heb jij iedere dag een andere bestemming dat jij je navigatie gebruikt?
Nee. Gebruik hem vooral voor de verkeersinfo, scheelt te veel tijd. Tussen Grijsoord en Hoevelaken ken ik onderhand elk landweggetje wel omdat de navigatie me daar overheen stuurt om files te ontwijken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door Basjuh1981 » za 17 dec 2016, 12:12

Ah ok. Maar weet je ondertussen dan niet waar de knelpunten liggen? Sinds de A4 MD open is, is er bijna dagelijks file bij Rijswijk. Dan is het op de oprit Rijswijk al langzaamrijdend verkeer. Daarom ga ik een afrit verder bij Plaspoelpolder erop. Geen last van files - klein beetje langzaamrijdend verkeer (70 op de matrix) bij Prins Clausplein - en het rijdt rustiger.
Attietattie schreef:
Basjuh1981 schreef:Heb jij iedere dag een andere bestemming dat jij je navigatie gebruikt?
Ja, vrijwel iedere dag. En ik ken het Nederlandse netwerk echt wel.

Maar de extra informatie in verband met files, flitsers en objecten op de rijbaan is onbetaalbaar.

Ik moest van de week 120km verzetten. Ik heb geen meter over de snelweg gereden. Volgens mijn navigatie heb ik er twee minuten mee gewonnen. :lol:
Ja jij wel ja :lol:

Ik heb elke dag dus de zelfde route. Den Haag - Zoetermeer is nou niet zo schokkend om navigatie aan te hebben. Daarbij rijd ik om 6:30 uur en 15:30 uur redelijk buiten de spits om.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door R-R-L » za 17 dec 2016, 12:28

Basjuh1981 schreef:Ah ok. Maar weet je ondertussen dan niet waar de knelpunten liggen?
Die zijn bekend, maar iets te vaak een afwijking om de navigatie maar uit te laten. Zijn dagen bij dat ik geen meter snelweg rij, terwijl een retourtje kantoor 110 km is. Toch best knap, met zo'n verpest OWN.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door Jeroen » za 17 dec 2016, 14:33

Coen Tunnel schreef:
the_freak schreef:Zeker niet mensen zonder navigatie zijn meestal veiliger dan mensen die blindelings achter hun scherm aanrijden.
Als ik in een onbekende stad de navigatie gebruik zit ik niet te zoeken en bij kruispunten te turen welke straat ik in moet rijden.

Dus: is hier een feitelijke onderbouwing voor? Zo ja, dan zou ik die graag zien. Zo niet, dan lijkt het mij borrelpraat.
Ik denk dat in zijn algemeen gezien onveiliger gedrag vaker wel voorkomt bij mensen die een onbekende route rijden, dan bij mensen die ter plaatse goed bekend zijn. Alleen heeft dat an sich weer weinig te maken met het wel of niet gebruiken van navigatie.

Ik gebruik mijn navigatie ook regelmatig op routes die ik inmiddels kan dromen. Niet omdat ik de routes en mogelijke alternatieven niet ken, maar om een redelijk beeld te krijgen van de snelste route, de verwachte aankomsttijd en of ik bepaalde parkeerplaatsen nog kan redden binnen mijn maximale rij- of diensttijd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door mhkamp » za 17 dec 2016, 17:21

Jeroen schreef:Ik gebruik mijn navigatie ook regelmatig op routes die ik inmiddels kan dromen. Niet omdat ik de routes en mogelijke alternatieven niet ken, maar om een redelijk beeld te krijgen van de snelste route, de verwachte aankomsttijd en of ik bepaalde parkeerplaatsen nog kan redden binnen mijn maximale rij- of diensttijd.
Ik ga hier volledig in mee.

Alhoewel ik een navigatiesysteem heb van 2008, kan ik nog altijd kaartupdates krijgen. Okay, wat aan de prijzige kant, maar spreidt het uit over 5 á 6 jaar. Een nadeel is dat het op basis van de snelheid is dat je mag rijden (130km/h terwijl er maximaal 89km/h gereden kan worden) en dat ik de file-informatie via de TMC binnen krijg (gratis versie via de FM).

Het aantal gereden kilometers kan ik delen door (gemiddeld) 75km/h en kan krijg ik een indruk over het aantal uren wat er gereden moet worden. TMC werkt redelijk. Helaas kan ik op een één of andere manier mijn navigatie niet aan mijn telefoon koppelen om real time verkeersinformatie binnen te krijgen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door RSK » za 17 dec 2016, 19:45

R-R-L schreef:
Basjuh1981 schreef:Ah ok. Maar weet je ondertussen dan niet waar de knelpunten liggen?
Die zijn bekend, maar iets te vaak een afwijking om de navigatie maar uit te laten. Zijn dagen bij dat ik geen meter snelweg rij, terwijl een retourtje kantoor 110 km is. Toch best knap, met zo'n verpest OWN.
Het zal misschien afhangen van je route, maar mijn retourtje kantoor is toevallig ook precies 110 kilometer. En ik zou in vredesnaam niet weten hoe ik dat via het OWN zou moeten doen zonder een gigantisch tijdverlies te incasseren. Overigens doe ik het allemaal zonder navigatie, aangezien ik dat niet makkelijk kwijt kan op mijn motor. En na twee blikken op de kaart kom ik eigenlijk altijd binnen 250 meter van mijn bestemming.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 dec 2016, 0:07

mhkamp schreef:Ik ga hier volledig in mee.

Alhoewel ik een navigatiesysteem heb van 2008, kan ik nog altijd kaartupdates krijgen. Okay, wat aan de prijzige kant, maar spreidt het uit over 5 á 6 jaar. Een nadeel is dat het op basis van de snelheid is dat je mag rijden (130km/h terwijl er maximaal 89km/h gereden kan worden) en dat ik de file-informatie via de TMC binnen krijg (gratis versie via de FM).

Het aantal gereden kilometers kan ik delen door (gemiddeld) 75km/h en kan krijg ik een indruk over het aantal uren wat er gereden moet worden. TMC werkt redelijk. Helaas kan ik op een één of andere manier mijn navigatie niet aan mijn telefoon koppelen om real time verkeersinformatie binnen te krijgen.
Er zijn toch ook speciale navigatiesystemen die in te stellen zijn voor vrachtverkeer?

Als je maximaal 89 km/u kan rijden kan de snelste route namelijk nog wel eens heel anders zijn dan met 130 km/u. Bij 130 km/u kan een grotere omweg soms lonend zijn, met 89 km/u lang niet altijd.
RSK schreef:En na twee blikken op de kaart kom ik eigenlijk altijd binnen 250 meter van mijn bestemming.
Dat lukt mij vaak ook nog wel, maar toch is het soms nog best zoeken op het laatste stukje als je geen navigatie hebt. En ik heb ook niet van elke bestemming een gedetailleerde kaart beschikbaar. Het is toch wel heel fijn als je direct naar het juiste adres wordt geleid.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door mhkamp » zo 18 dec 2016, 7:41

Coen Tunnel schreef:Er zijn toch ook speciale navigatiesystemen die in te stellen zijn voor vrachtverkeer?

Als je maximaal 89 km/u kan rijden kan de snelste route namelijk nog wel eens heel anders zijn dan met 130 km/u. Bij 130 km/u kan een grotere omweg soms lonend zijn, met 89 km/u lang niet altijd.
Die zijn er inderdaad. Maar als ik met deze het nog prima kan doen en ik nog kaartupdates kan kopen komt er echt geen andere in mijn huis. Iets met wegwerpmaatschappij :pukey:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door duikgek89 » zo 18 dec 2016, 8:02

Je hebt wel het risico dat je liters diesel weggooit omdat dat ding denkt dat je een omweg makkelijk goed kunt maken in tijd terwijl dat met 89 niet gaat.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verplichte gratis update navigatiesystemen

Bericht door mhkamp » zo 18 dec 2016, 8:12

^^ Dat is zo. Gelukkig is er ook een stukje voorbereiding.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie