Verdwenen (beruchte) verzorgingsplaatsen A12

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

red28
polderweggetje

Verdwenen (beruchte) verzorgingsplaatsen A12

Bericht door red28 » wo 21 dec 2016, 19:19

Bijna altijd als ik vanuit Utrecht richting Ede rijdt, of andersom schieten mij de verzorgingsplaatsen door het hoofd die al vele jaren zijn verdwenen. Verzorgingsplaatsen met, zover ik weet, wel een (berucht)verleden. Buiten de huidige verzorgingsplaatsen op dit traject waren er naar mijn weten nog drie. Namelijk ''Mollebos'' nabij Driebergen, ''De Heul'' nabij Maarsbergen en ''Pelikaan o.i.d." nabij Veenendaal.

Mollebos: Stond in de omgeving bekend als een homo-ontmoetingsplaats. Zelf ben ik enkele jaren achter deze parkeerplaats gefietst op weg naar school en er hing altijd een wat vreemde sfeer... Ik weet dat er in de begin jaren 2000 eens een rip-deal heeft plaatsgevonden van een flink kaliber. En vond er bij de witte tunneltjes onder de A12 (traay) vroeger illegale straatprostitutie plaats. Verderop is de Maarnse afgraving hier werden regelmatig Rave-Party's gehouden, al met al een bijzondere verzorgingsplaats verscholen in het bos... :!: Stukje van een oud wijkagent over een zelfdoding op de mollenbos, linkje: http://tinyurl.com/gqxd5jo

De Heul: Natuurlijk bekent om de vondst van het "Heulmeisje". :!:

Over de Pelikaan weet ik niet zo gek veel maar kan me vaag herinneren dat deze verzorgingsplaats ook is gesloten om veiligheidsredenen...!

Nu heb ik al sinds mijn jeugd een buitengewone interesse in locatie's waarvan iedereen weet dat je daar op bepaalde tijdstippen beter niet kunt komen... :roll: ! Daarom aan jullie ook de vraag; Hebben jullie meer informatie of beeldmateriaal tot jullie beschikking die tot meer duidelijkheid kan komen? Sinds de verbreding van de A12 is er volgens mij van alle verzorgingsplaatsen geen spoor meer te herkennen, dus zal super zijn als er nog mensen zijn met beeldmateriaal o.i.d, alles is welkom :top: !

Vahalis
verkeersader

Re: Verdwenen (beruchte) verzorgingsplaatsen A12

Bericht door Vahalis » wo 21 dec 2016, 19:36

In het Wegenwiki-artikel over de A12 staat een overzicht met links naar de beschrijvingen van (voormalige) verzorgingsplaatsen. Zo te zien geen beeldmateriaal.

https://www.wegenwiki.nl/A12_(Nederland)#Overzichten

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 21 dec 2016, 19:59

red28 schreef: en ''Pelikaan o.i.d." nabij Veenendaal.
Je bedoelt waarschijnlijk De Roode Haan. Dat was een klein vzp'tje met een Shell-tankstation. Ik heb er ooit een foto van gevonden in het ANP fotoarchief: https://www.anpfoto.nl/search.pp?page=1 ... 1&pos=4991
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 21 dec 2016, 20:35

red28 schreef:Mollebos: Stond in de omgeving bekend als een homo-ontmoetingsplaats. Zelf ben ik enkele jaren achter deze parkeerplaats gefietst op weg naar school en er hing altijd een wat vreemde sfeer...
Dat zullen mijn ouders vast niet geweten hebben toen we er, toen ik nog een klein kind was, altijd stopten en wij als kinderen dennenappels gingen verzamelen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 21 dec 2016, 21:04

^^Ik denk dat die seksuele activiteiten zich dan grotendeels vanaf de jaren '90 hebben afgespeeld, want die parkeerplaatsen zijn pas rond 2000 opgedoekt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 23 dec 2016, 10:41

Wesso schreef:Je bedoelt waarschijnlijk De Roode Haan. Dat was een klein vzp'tje met een Shell-tankstation. Ik heb er ooit een foto van gevonden in het ANP fotoarchief: https://www.anpfoto.nl/search.pp?page=1 ... 1&pos=4991
De Roode Haan was alleen een parkeerplaats. Hij lag aan de A12-Li direct stroomafwaarts van de aansluiting Maarsbergen (en in die aansluiting bevond zich een tankstationnetje). De foto die je postte was van het oude tankstation langs de A12-Re bij Veenendaal.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 23 dec 2016, 13:40

^^ Oh, dan heb ik dingen verkeerd aan elkaar gekoppeld. Ik denk altijd aan het Werk aan de Roode Haan, een oud verdedigingswerk van de Grebbelinie ten noordwesten van Veenendaal, waar dat tankstationnetje aan de A12-Re niet zo ver vandaan lag. Het zal dan wel geen naam hebben gehad.

Heette die andere ex-vzp bij Maarsbergen dan De Rode (met één o) Haan? En deze parkeerplaats lag toch ook wel in de buurt van dat oude verdedigingswerk.

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 23 dec 2016, 16:33

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 23 dec 2016, 17:42

^^ Zie de overlegpagina van het artikel waarop je twijfelt aan de juistheid van die informatie ;)

Als ik de Smulders Kompas toeristenkaart Utrecht, Gelderland (eind jaren '80) erbij neem, zie ik vzp Hof ter Heide ten westen van Maarsbergen en vzp De Rode Haan iets ten westen van het voormalige verdedigingswerk, tussen Maarsbergen en Veenendaal aan de A12-Li. De parkeerplaats op de topografische kaart uit ca. 1976 hierboven moet dus De Rode Haan geweest zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 24 dec 2016, 13:35

Nou, die kaart klopt niet.

Ik weet uit eigen herinnering 100% zeker dat er een bord "De Roode Haan" stond bij de parkeerplaats direct stroomafwaarts van Maarsbergen. In de jaren '80 dus. Maar misschien dat er iets met de naamgeving is gerommeld toen VZP Oudenhorst werd geopend, en de parkeerplaats bij de Emminkhuizerberg aan de A12-Li werd gesloten.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 24 dec 2016, 14:20

Dan lijkt me dat de info op de Wegenwiki niet helemaal kloppend is, zoals ik in 2014 vermoedde en waar Wesso me aan herinnerde :lol:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 24 dec 2016, 17:04

^^ Ja, mogelijk zijn er borden met verzorgingsplaatsnamen op de verkeerde plek terecht gekomen. Hof ter Heide als naam van de vzp ten westen van Maarsbergen is ook veel logischer, aangezien er aan de overkant nog een Hof ter Heideweg te vinden is.
Wegenwiki, artikel Verzorgingsplaats Oudenhorst schreef:De verzorgingsplaats is begin jaren '90 gerealiseerd gelijktijdig met de aan de overzijde gelegen verzorgingsplaats Bloemheuvel. Daarna is de westelijker gelegen verzorgingsplaats De Roode Haan gesloten.
Of het een met het ander te maken heeft is niet duidelijk. De vzp ten westen van Maarsbergen had toch geen tankstation? Er zat immers een tankstation in de oude afrit Maarsbergen verwerkt. Ik denk dat Hof ter Heide en De Roode Haan beruchte parkeerplaatsen waren die werden gesloten.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 24 dec 2016, 17:19

Tussen de A12 en de spoorlijn is bij Maarsbergen weinig ruimte. Lijkt me niet dat er daar meer gelegen heeft dan een parkeerstrook.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 25 dec 2016, 10:45

Willem schreef:
red28 schreef:Mollebos: Stond in de omgeving bekend als een homo-ontmoetingsplaats. Zelf ben ik enkele jaren achter deze parkeerplaats gefietst op weg naar school en er hing altijd een wat vreemde sfeer...
Dat zullen mijn ouders vast niet geweten hebben toen we er, toen ik nog een klein kind was, altijd stopten en wij als kinderen dennenappels gingen verzamelen.
In Amsterdam bij de Nieuwe Meer had je een homo-ontmoetingsplek op zo ongeveer een meter afstand van een fietspad waar ouders met kinderen overheen fietste. Dat is een heel vreemd gezicht, maar ergens ook wel weer typisch Nederlands - het kan wel. En zolang er ook basisscholen bestaan op steenworp afstand van de Wallen..., heb je gelijk als ouder de taak om de kinderen voor te bereiden dat de wereld niet alleen bestaat uit pokémon-karakters maar uit echte mensen met soms een wat aparte voorkeur. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 25 dec 2016, 11:51

^^ Het zal ook niet zo zeer gaan om mensen met een soms wat aparte voorkeur an sich maar meer dat wanneer een gezin aan het picknicken is op een vzp dat zoonlief van 7 aan komt rennen van; "Papa er hangen van die rare ballonnetjes in de struiken"

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 25 dec 2016, 11:59

^^ En dat pa zegt: "Dat noemen wij kapotjes. Kijk maar, ze zijn allemaal kapot!"