Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

red28
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 21:36

Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door red28 » wo 04 jan 2017, 19:06

Voor mij geven een aantal wegen elke keer weer het vakantiegevoel. Ik waan me dan weer even in mijn jeugd op de achterbank van de auto van mijn ouders. Maar ook recente vakantie's zijn bij mij weg-gerelateerd! Ben benieuwd naar die van de overige forum-leden ;) !

Wintersport;
A12 vanaf Velp tot de grens, hier begon de vakantie dan echt en dan de spanning ook altijd wat meer toe :woop: .
Ring München: vaak vastgestaan maar desondanks altijd weer fijn om hier te rijden aangezien de lange rit er dan bijna opzit en je lekker kan gaan genieten!

Zomer;
Hazeldonk: vroeger zo vaak gepasseerd op weg naar Spanje of Frankrijk, Hazeldonk en eigenlijk de hele a16/e19 geven mij nog steeds dat vakantiegevoel. De ring Antwerpen maakten vroeger ook enorme indruk!
A9 in Frankrijk naar Montpellier, hier hadden wij altijd een overnachtingsadres ik kan deze weg nog goed voor de geest halen en krijg er ook altijd nog een goed gevoel bij :D !
RIng Lyon, ook zo'n weg die vroeger veel indruk maakten door de drukte en Franse hoogbouw, kan me nog herinneren dat me vader hier slaande ruzie kreeg met een paar Algerijnen :)<>: !

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door brytje008 » wo 04 jan 2017, 19:50

^^ De A16 geeft mij ook een vakantie gevoel! En uiteraard als je net de grens over bent ook. Ik krijg bij de eerste heuvels van de ardennen op de E411 ook altijd helemaal het vakantie gevoel.

Sowieso als ik nu naar het buitenland rijdt krijg ik bij elke (snel)weg altijd wel een beetje die gezonde spanning van dat je op weg naar het buitenland bent.
Touren is rough so you got to be tough

R-R-L
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door R-R-L » wo 04 jan 2017, 20:08

Nooit voor vakantie gereden, maar in Nederland doet het oostelijke stuk van de A1 al heerlijk on-Nederlands aan met de brede bermen en begroeiing.

Verder vroeger zeer veel in Frankrijk geweest. Dat kerkje bij Thionville, de files bij Lyon en het grote tolstation aan het einde van de A7 zorgden altijd voor een vakantiegevoel.

Waar ik in Nederland een uur rijden al lang vind duren rij ik op vakanties rustig 3 uur lang, tik dan een espresso weg en stap dan in voor de volgende 3 uur zonder dat het vermoeiend is. Fijne muziek aan, cruise control er op en heerlijk kilometers wegtikken met regelmatig mooie uitzichten:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Robbert297 » wo 04 jan 2017, 20:40

Mij geeft de Autobahn A31 vanaf Dreieck Leer richting Oberhausen een vakantiegevoel. Voor mij begint hier de vakantie: A31, dé (bijna) altijd rustige weg richting het warme zuiden. :)

Verder geeft de Autostrada A22 vanaf Brenner richting het Gardameer mij ook een vakantiegevoel. De reden hiervoor lijkt mij wel duidelijk: een prachtige omgeving! Een van de mooiste snelwegen die ik bezocht heb.

Tot slot geven vrijwel alle wegen in het buitenland mij wel een vakantiegevoel, aangezien ik meestal op vakantie ga of ben als ik in het buitenland ben, maar bovengenoemde snelwegen versterken voor mij het gevoel ietwat meer.
Tevens geven veel snelwegen in het buitenland mij een speciaal gevoel. Ik heb het niet zo met de Nederlandse snelwegen en tevens is reizen voor mij echt een passie.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op wo 04 jan 2017, 20:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door brytje008 » wo 04 jan 2017, 20:42

@ r-r-l Het kerkje bi Thionville vind ik er ook 1 ja :lol: Geeft ook mij wel een vakantie gevoel.

Ik kan in Nederland ook wel lange stukken rijden, maar ik snap wel wat je bedoeld. In het buitenland heb je het gevoel dat het wat sneller opschiet en meer doorrijdt (wat ook wel zo is natuurlijk). Komt denk ook wel omdat je er niet dagelijks rijdt waardoor het rijden wat meer plezier geeft qua wegen en omgeving
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Pino » wo 04 jan 2017, 21:01

In Nederland de afdaling naar Maastricht op de A2; gaf je bij je vertrek richting zuiden voor het eerst een soort buitenland-gevoel. Even stroomafwaarts de E25 langs de Maas en de Dérivation in Luik.

In Frankrijk gaf het eerste stuk tolsnelweg van Toul naar Dijon ergens wel een gevoel van vakantie - na het ploeteren door Ardennen en Lotharingen eindelijk een fijne weg. Verder zuidelijk was het altijd leuk om langs A6/A7 het landschap en de huizen zuidelijker te zien worden, met namen van afritten die klinken als bekende wijnen. Moet daar wel bijzeggen dat ik al jaaaaren niet meer over de route Nancy-Lyon-Marseille heb gereden, dus gebruik niet voor niets verleden tijd.

Dit geeft aan de Route du Soleil toch wel vleugjes vakantieromantiek die ik op andere wegen nooit zo ervaren heb, ook al heb ik die wel op weg naar meer vakanties gereden en ook al zijn ze deels aantrekkelijker. Italiaanse A22 verdient nog wel een eervolle vermelding door de manier waarop je ook daar langzaam Zuid-Europa binnenrijdt: door mooi landschap afdalen van bergen naar de warme Povlakte, je ziet de omgeving zuidelijker worden en rijdt in de tussentijd langs afritten en verzorgingsplaatsen met zo af en toe poëtische namen: Vipiteno-Sterzing, Egna-Ora, Paganella.

Op een mooie dag afdalen van de Gotthard tot aan Chiasso geeft trouwens ook een instant vakantiegevoel. Zelfs als je niet op vakantie bent is dat het effect van zon, een open dal inrijden en uiteindelijk de intense kleuren van de meren van Ticino.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Robbert297 » wo 04 jan 2017, 21:28

^^ Van Gotthard naar Chiasso. Die is voor mij ook een vermelding waard! :)
Слава Україні

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Rene » wo 04 jan 2017, 21:36

Pas in een mediterrane omgeving kan een snelweg mij een vakantiegevoel bezorgen.
De Franse A9 en de Spaanse oostkustsnelwegen (o.a. AP-7) komen aardig in de richting.

Van de niet-snelwegen gaf de Großglockner-haarspeldbochtenweg mij ook wel een apart vakantiegevoel.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18032
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Snelwegfreak » wo 04 jan 2017, 22:02

^^ Voor mij begint het op de A71 na Orléans wel, als Clermont-Ferrand op de borden komt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 jan 2017, 22:06

Ik wil de Franse A8 en aansluitend de Italiaanse A10 ook wel even noemen. Palmbomen, bekende badplaatsen, schitterende uitzichten op de Middellandse Zee en de Zeealpen.

Persoonlijk ook de Duitse A61 en de A7 Kassel-Würzburg, maar dat is meer van vroeger. Ook de A8 München-Salzburg geeft mij een vakantiegevoel.

De Zwitserse A2 en de Italiaanse A22 (en Oostenrijkse A13) horen ook in het rijtje thuis.

In Spanje de A-7 langs de Costa del Sol van Málaga naar Marbella, op sommige plekken letterlijk langs het strand.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Schelpenpaadje » wo 04 jan 2017, 22:08

Mijn vakantiegevoel begint doorgaans op een vrij onwaarschijnlijke plek: tankstation Oudbroeken aan de A12 bij Duiven, dat is met een kop thermoskoffie bij een opkomende zon meestal onze eerste stop onderweg naar het zuiden. ;)

Meer in de geest van dit topic:

Duitse A3 rond Montabauer

Zwitserse A2 van Luzern naar Altdorf en van Airolo naar Bellinzona

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Km357 » wo 04 jan 2017, 22:17

Op weg naar het zuiden is dat voor mij:

De Tunnel sous Fouvière in Lyon A6-A7
De A31 bij Aire de Lorraine-Sandacourt-La Trelle (mijn ouders stopten daar vroeger om te slapen)
De A71 bij Orléans

Maar het echte gevoel komt pas als ik Nice zie verschijnen op de afstandsborden en dat is niet zo ver voor de A7-A9 splitsing. Of, als ik de andere kant uitga als ik Montpellier 335km zie verschijn bij Clermont-Ferrand omdat de hele A75 wel een mooie belevenis is.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door R-R-L » wo 04 jan 2017, 22:50

Grappig genoeg nog niet de ellendige files bij de Fouvière genoemd. Toen mensen hoorden dat ik in Lyon woonde was dat meestal de eerste reactie :lol:
Coen Tunnel schreef:Ik wil de Franse A8 en aansluitend de Italiaanse A10 ook wel even noemen. Palmbomen, bekende badplaatsen, schitterende uitzichten op de Middellandse Zee en de Zeealpen.
Magnifieke snelweg, afgelopen zomer weer gereden. Afgelopen zomer helaas in de nacht de A8 tot Nice gereden, maak je het mooie niet mee. De dag later Italië in, spectaculair stukje weg. Geen stukje weg recht en tussen alle tunnels door schitterende zichten.
Schelpenpaadje schreef:Mijn vakantiegevoel begint doorgaans op een vrij onwaarschijnlijke plek: tankstation Oudbroeken aan de A12 bij Duiven, dat is met een kop thermoskoffie bij een opkomende zon meestal onze eerste stop onderweg naar het zuiden
Andersom stopten mijn ouders altijd bij de Carestel bij Wasserbillig, moment waarop de bevestiging kwam dat de vakantie toch echt voorbij was. Zo geweldig vond ik het eten er nooit, toiletten nooit schoon maar vooral die Duitse taal op de radio. Na 3 weken Frans was dat lelijke Duits toch echt weer de klap naar de realiteit.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door paolie » do 05 jan 2017, 9:38

Dit beeld op de Belgische N86 was voor mij altijd het teken dat de vakantie echt begonnen was (beeld symboliseert de kruisvaarders uit Bouillon): https://www.google.nl/maps/@49.8120403, ... 6656?hl=nl

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Willem » do 05 jan 2017, 11:23

Vroeger reden we altijd over de A61 naar de vakantiebestemming, dus die weg geeft bij mij een vakantiegevoel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Pino » do 05 jan 2017, 11:35

Coen Tunnel schreef:Ook de A8 München-Salzburg geeft mij een vakantiegevoel.
Wat meer voor wintersport dan op weg naar Mediterrane bestemmingen. Dit is in de winter ook vaak de plek waar je voor het eerst de sneeuw heel dichtbij hebt. Ietsje verder westelijk in de A8 geeft ook de Albaufstieg wel enig wintersport-gevoel. Ook dat is nog wel eens een stuk waar je voor het eerst in besneeuwd landschap komt.

Maar goed, naast mooi punt in de route zijn beide ook wel punten waar je op je vakantierit met enige vrees naar uitkijkt. Vanwege de filegevoeligheid ben ik toch ook altijd weer blij als ik ze voorbij ben...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Coen Tunnel » do 05 jan 2017, 11:46

^^ Nou ja, op weg naar een zonvakantie in Kroatië of een vakantie in de bergen in Oostenrijk is de A8 ook wel een markante weg. Ik ben nooit op wintersport geweest, maar als je bij Irschenberg de Alpen in het zicht krijgt is dat toch ook een mooi moment.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Rene » do 05 jan 2017, 11:53

De afdaling van Sveti Rok naar Zadar op de Kroatische A1 geeft ook een mediterraan gevoel. Zeker als je noordelijk van de bergketen nog in de dikke wolken zit, en dan aan de andere kant van de bergketen en tunnel plots in de zon van de Adriatische kust terecht komt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Coen Tunnel » do 05 jan 2017, 12:27

De A63 door Frans Baskenland vind ik ook een vakantiegevoel oproepen. Je hebt dan net het lange stuk door Les Landes achter de rug en je komt weer in wat dichterbevolkt gebied, en de vegetatie is ineens heel anders dan de eentonige bossen van Les Landes. Er komen ook borden in het Baskisch voorbij, de Pyreneeën zijn zichtbaar en vlak voor de Spaanse grens zit er een lange afdaling waarna je na een bocht naar rechts beneden aan de afdaling gelijk het tolstation van Biriatou krijgt, en direct daarna de grensbrug naar Spanje. De aansluitende AP-8 loopt overigens ook door prachtig landschap.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Ger81 » vr 06 jan 2017, 23:24

Zuidwaarts: de afdaling in de A2 voor Maastricht. Omdat ie zo on-Nederlands is, en omdat ik afgezien van een vakantierit nooit in die contreien kom.
En dan direct over de grens... de puntzak frieten die er na al die jaren nog steeds staat :worship:

Richting Oosten: eerst de passage van Bad Oeynhausen, meteen daarna de machtige A2 op.
Om dan de bijzonder on-Duits klinkende plaats Porta Westfalica op de borden te zien verschijnen en een paar flinke bergen te passeren.
Ultiem vakantiegevoel 8-)
Ubi volentia est, via est

brandsrus
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 16:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door brandsrus » za 07 jan 2017, 12:47

Ik kies voor het ultieme vakantiegevoel de E45 na grens Flensburg richting noorden (Denemarken) of E20 richting Malmö (Sontbrug).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Chris » za 07 jan 2017, 12:57

Voor mij is het van vroeger uit ook de Franse A7 vanaf Lyon. Bijna elke afslag leidt naar een dal waar we wel eens op vakantie zijn geweest.

Verder ook de A9 vanaf Narbonne en dan de Spaanse AP-7, met alle borden naar de badplaatsen.

Of, nog zuidelijker, in de woestijn bij Alicante:
Afbeelding
AP7-136 by European Roads, on Flickr

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Jurjen » za 07 jan 2017, 16:09

Eigenlijk heb ik niet echt een snelweg die het ultieme vakantiegevoel geeft. Soms ging ik naar het zuiden en soms naar het noorden of oosten. Het meest komt de E19 bij mij op, vooral de terugkomst bij de grens het weer thuis gevoel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Chris » za 07 jan 2017, 23:29

Mijn perceptie van wat ver rijden is naar een vakantiebestemming, is ook veranderd na verloop van tijd. Vroeger gingen we meestal naar bestemmingen als de Alpen, Zuid-Frankrijk, Noord-Italië en de meeste mensen die ik kende deden dat ook. Zeg maar 1.000 tot 1.200 kilometer. Als je een keer ver ging, was dat naar Toscane of Catalonië, pak 'm beet 1.600 kilometer.

Sindsdien heb ik zelf aanzienlijk verdere tochten gemaakt met de auto, naar Andalusië, Portugal of bijna Lapland. Bestemmingen die drie dagen rijden zijn, of rondritten van 6.000 of 7.000 kilometer. Zuid-Frankrijk lijkt dan ineens niet zo ver meer. Afgelopen jaar reed ik over de A9 van Narbonne richting Spanje, en bedacht me dat dit vroeger echt uitzonderlijk ver was voor ons als gezin en kennissenkring, maar ik er nu nog rustig honderden kilometers bij aan plak.

Als gevolg is het 'bijna thuis gevoel' ook opgeschoven. Vroeger had ik dat bij Dortmund of Luxemburg, nu begint dat al bij Karlsruhe of Dijon.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 jan 2017, 1:33

^^ Dat laatste herken ik wel. Op een rit vanaf Zuid-Spanje heb je al het gevoel van 'bijna thuis' als je eindelijk Parijs voorbij bent en op de Autoroute du Nord zit. Naar Zwolle is het dan toch nog zo'n 5,5 uur rijden. Ga ik via Duitsland, dan heb ik het zo rond Karlsruhe/Mannheim (bij Mannheim komt Köln op de borden) of bij Würzburg.

Een bestemming als Luxemburg is een bestemming waar ik meermaals in één dag op en neer naartoe gereden ben. Geeft mij niet echt een vakantiegevoel meer. Als ik bij wegen dichterbij huis een vakantiegevoel heb is dat meer omdat het me aan de vakanties van vroeger doet denken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door RSK » zo 08 jan 2017, 9:23

Sommige markante punten van vroeger die ik echt aan vakantie koppelde, zijn vervaagd of verdwenen. Zoals de grens bij Hazeldonk; die is sinds mijn jeugd wel ingrijpend veranderd. Op het wijzigen van de wegmarkering na, is er weinig karakteristieks wat er op duidt dat je de grens over bent. Idem voor de Luxemburgse grens bij Zoufftgen. Ik vond het altijd magistraal om te zien hoe die grenspost (komende uit Frankrijk) daar bovenaan de heuvel boven alles uit stak. De enige snelwegen waar ik nu nog een echt vakantiegevoel bij heb, zijn de Franse A40 tussen Bourg-en-Bresse en Bellegarde-sur-Valserine en het stuk waar de A9 'La Catalane' heet. Die laatste kom ik niet eens zo vaak, maar omdat er (letterlijk én figuurlijk) verre familie woont, is het toch altijd bijzonder om daar te zijn. Ik ben daar bijna nog vaker gekomen vanuit Spanje, omdat we afstanden boven de 1200 kilometer meestal vliegen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Wouter N14 » zo 08 jan 2017, 12:31

Ik weet stom genoeg even niet waar het nu precies is, maar ergens langs een zuidoostelijke snelweg in België staat een straaljager vlak naast de snelweg. Vaak kom ik er niet langs, maar ik vind het wel een typisch "op reis"-herkenningspunt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door nederland24 » zo 08 jan 2017, 12:40

Ik krijg meestal het gevoel van bijna-thuis als er Nederlandse doelen verschijnen op de borden in Duitsland of België. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Pino » zo 08 jan 2017, 12:41

Chris schreef:Als gevolg is het 'bijna thuis gevoel' ook opgeschoven. Vroeger had ik dat bij Dortmund of Luxemburg, nu begint dat al bij Karlsruhe of Dijon.
Misschien is het omdat ik dat soort megaritten nog maar heel weinig heb gemaakt dat ik dat niet helemaal zo ervaar. Maar Dijon is wel een markant punt op je rit terug, omdat het wel zo'n beetje het punt is waar je de A6 verlaat richting Benelux en het aantal Nederlandse kentekens vaak ook behoorlijk toeneemt. De A61 oprijden bij Hockenheim was ook altijd zo'n afslag-naar-Nederland-moment.

Maar goed, sterk afronden hoort een beetje bij lange ritten. Als je Duitsland in rijdt bij Basel, hoef je ook "alleen maar" Duitsland nog door. Op de heenreis is het inrijden van Italië een significant moment. Maar als je een beetje zuidelijk moet zijn (Puglia, Sicilië), is de rit van de grens naar je eindbestemming langer dan de rit van Nederland naar de Italiaanse grens.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door Robbert297 » zo 08 jan 2017, 12:52

Pino schreef:Maar goed, sterk afronden hoort een beetje bij lange ritten. Als je Duitsland in rijdt bij Basel, hoef je ook "alleen maar" Duitsland nog door.
Bij ons mag het wel """alleen maar""" zijn. Wij zijn dan nog niet eens op de helft en rijden pas bij Bad Nieuweschans weer Nederland binnen (waarbij ik op de afrit op Dreieck Bottrop naar de A31 een bijna-thuisgevoel krijg, zie mijn avatar). Dus dan eerst maar een overnachting in Neuenburg am Rhein, inmiddels een jaarlijkse traditie. :D
Слава Україні

Plaats reactie