Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Re: Welke (snel)wegen geven jou het ultieme vakantiegevoel?

Bericht door mhkamp » za 14 jan 2017, 17:00

^^ Ikzelf vindt het al mooi als het landschap enigszins glooit. Afhankelijk van waar ik sta is de Hondsrug (Bronneger, N374 vanuit Borger of bij Exloo) is het landschappelijk ook mooi.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 14 jan 2017, 18:58

Waarschijnlijk hangt dat gevoel voor een deel af van de plaatsen waar onze ouders vakantie vierden en ons destijds als kinderen mee naar toe namen. Het vakantiegevoel dat sommigen snelwegen oproepen is voor een deel jeugdsentiment, maar andere sentimenten zoals ontspanning, mooi weer, vakantie en bij ons als forummers natuurlijk andere, onbekende (snel-)wegen spelen net zo goed een rol.

Dat maakt dat vakantiegevoel erg persoonlijk: mijn ouders gingen destijds nooit zo ver van huis (geen probleem), maar als je dan in deze draad de ervaringen van andere forummers leest merk je dat bij hen heel andere wegen een vakantiegevoel oproepen (bijvoorbeeld mediterrane snelwegen ipv een snelweg door de Ardennen). Dat effect vind ik wel leuk om te merken.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 14:44

Voor mij gaven/geven voornamelijk de combinatie A50/A12 in Nederland het ultieme vakantiegevoel en over de grens ([D]) vooral de A3/A67/A5. Oberhausen-Köln-Frankfurt-Karlsruhe-Basel. Dat was traditiegetrouw min of meer (vooral meer) de vaste route richting vast vakantieadres in Zwitserland.

Wat wellicht aardig is daarbij op te merken: de route is bekend bij veel Nederlanders (en forummers) (niet voor niets 'Hollandlinie' en hoofdroute voor een aardig deel richting het zonnige zuiden (Italië / Kroatië ) dan wel wintersport in de Alpenlanden). Over de ervaringen met 'ups en downs' na Siegburg dan ook niets nieuws. Dat is voor velen volgens mij het moment dat het begint te kriebelen, "definitief" verruilen wij het platteland voor wat reliëf...

Dat voorgevoel kwam bij mij altijd al een beetje op de route in Nederland (afdaling Woeste Hoeve/Terlet->Waterberg), maar nog een tikkeltje meer tussen Hünxe en Kr. Oberhausen. Daar heb je al een stijging/daling die iets sterker is dan bijv. op de Veluwe en daar dacht ik dan altijd al "yes, de opmaat naar méér", straks voorbij Köln. :D
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 24 jan 2017, 14:51

Willem schreef:Waarschijnlijk hangt dat gevoel voor een deel af van de plaatsen waar onze ouders vakantie vierden en ons destijds als kinderen mee naar toe namen. Het vakantiegevoel dat sommigen snelwegen oproepen is voor een deel jeugdsentiment, maar andere sentimenten zoals ontspanning, mooi weer, vakantie en bij ons als forummers natuurlijk andere, onbekende (snel-)wegen spelen net zo goed een rol.

Dat maakt dat vakantiegevoel erg persoonlijk: mijn ouders gingen destijds nooit zo ver van huis (geen probleem), maar als je dan in deze draad de ervaringen van andere forummers leest merk je dat bij hen heel andere wegen een vakantiegevoel oproepen (bijvoorbeeld mediterrane snelwegen ipv een snelweg door de Ardennen). Dat effect vind ik wel leuk om te merken.
Voor vele Belgen zijn de E411 en E25 door de Ardennen ook nog te dicht bij huis om een gevoel op te werken, terwijl voor de Nederlanders je dan toch al een grens over bent. Zal vast wel meespelen.

Als uitbreiding op m'n vorige lijst, kan ik ook nog aangeven dat het passeren van een tolstation bij mij ook zo'n gevoel opwekt, en ik heb het dan voornamelijk over de A31 bij Toul, de A6 ten zijden van Paris en de A10 ten westen van Paris.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 jan 2017, 20:19

GuteFahrt schreef:Dat voorgevoel kwam bij mij altijd al een beetje op de route in Nederland (afdaling Woeste Hoeve/Terlet->Waterberg), maar nog een tikkeltje meer tussen Hünxe en Kr. Oberhausen. Daar heb je al een stijging/daling die iets sterker is dan bijv. op de Veluwe en daar dacht ik dan altijd al "yes, de opmaat naar méér", straks voorbij Köln. :D
De omgeving van die afdaling bij Hünxe is echter niet bijzonder, terwijl de A50 bij Terlet nog door mooi landschap loopt. Het is in een overwegend vlakke omgeving een aardige afdaling bij Hünxe, en dat gevoel wordt nog versterkt door het slechte wegdek.

Toch begint voor mij pas na Keulen het echte vakantiegevoel, al hebben de hellingen tussen Düsseldorf en Leverkusen ook wel wat.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 20:25

Hmmm. zit wat in. De schoorstenen en de enge wolken ( :mrgreen: ) zijn even "wat anders," (al is het "längst"van 'Pott' naar 'Park') die eerde Talbrücken tussen Oberhausen en Köln kunnen mij eveneens bekoren. Alsook de bruggen over de wateren. Bij Duisburg heb je ook al een bergje.

Wat is het 'm dat het bij Hünxe "veroorzaakt?" Ben ik eens benieuwd..

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 jan 2017, 21:01

De weg gaat daar over de Testerberge, een eindmorene (een soort stuwwal).

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 23:56

^^ Bedankt voor de info.

Overigens, waarheen de weg ook leidt ben ik daar meestal wel gefocust op. Het punt waar platteland overgaat in heuvels (en uiteindelijk bergen). Zo heb ik dat afgelopen zomer na een trip in de Harz nagezocht m.b.t. de Duitse A30. ´t Teutoburger Wald zogezegd. ´t Begint bij Ibbenbüren. 8-)