Truck stops in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Truck stops in Nederland

Bericht door Chris » zo 19 feb 2017, 19:30

Er komen geleidelijk meer truck stops in Nederland, grote parkeerterreinen specifiek voor vrachtverkeer met ook wat extra faciliteiten (garage, tankstation, restaurant, etc.)

Bij Klazienaveen nabij de aansluiting van de A37 zit sinds enige tijd een Truck Point. Langs de A1 bij Deventer is er één in aanbouw.

Truck point Emmen / Klazienaveen:
Afbeelding

Er komt ook een grote parkeergelegenheid bij Duiven nabij de A12:
Bouw parkeerplaats voor 230 vrachtwagens in Duiven van start

Binnen acht weken start de bouw van een nieuw beveiligde parkeerplaats voor 230 vrachtwagens langs de A12 bij Duiven. De nieuwe parking sluit aan bij de behoefte van chauffeurs en vermindert de parkeerdruk. De bouw komt tot stand door een investering vanuit Topfonds Gelderland, verstrekt door fondsmanager PPM Oost. Parkeer Voorziening Liemers (P.V.L.) B.V. tekent hiervoor een overeenkomst met Fonds Herstructurering Bedrijfsterreinen Gelderland. Medio Juli 2017 kunnen de eerste truckers veilig overnachten.

De truckersparking op Centerpoort Noord, voor 230 vrachtwagens, omvat een terrein van 3,5 hectare en voorziet in alle benodigde voorzieningen voor de chauffeurs. Naast veiligheid (4 sloten) zullen er sanitair, douches, gratis wifi, wasmachines, drogers, verblijfsruimte en snacks geboden worden.

Gebruikers van de parking betalen een parkeertarief van € 20 per overnachting. Het Europees gemiddelde tarief voor beveiligde truckparkings ligt op € 23 voor een overnachting.
Uitgebreider: http://www.oostnv.nl/news/bouw-parkeerp ... -van-start

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 feb 2017, 19:38

Er was nog wat te doen over die langs de A1 bij Deventer, maar het lijkt door te kunnen gaan: http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... -1.6908046

I_love_asfalt
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 8:31
Locatie: Den Haag

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door I_love_asfalt » zo 19 feb 2017, 20:54

4 mei opent Maasvlakte Plaza een truckparking met 357 parkeerplaatsen en faciliteiten voor chauffeur en vrachtwagen :top: .

https://www.portofrotterdam.com/nl/de-h ... akte-plaza

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Chris » di 07 nov 2017, 20:55

De truck stop langs de A12 in Duiven opent morgen: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... nsdag-open
Hij is klaar: de parkeerplaats voor vrachtwagens langs de A12 bij Duiven. Woensdag gaat de beveiligde parking met plek voor ruim 200 vrachtwagens open.

Bij de nieuwe parkeerplaats in Duiven zijn toiletten, douches en wasmachines. 'Er is gratis wifi en er komt natuurlijk een koffieautomaat.' Ook is het de bedoeling dat er binnenkort nog een eetgelegenheid bij komt voor de chauffeurs.

Omdat het eerst gaat om een proefperiode zijn de tarieven nu nog laag. Het eerste uur mogen chauffeurs gratis staan, daarna betalen ze 2 euro per uur met een maximum 7,50 per dag.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door mavas » wo 08 nov 2017, 9:50

Is er bij Asten ook niet al een grote truck stop? Of is dat een definitiekwestie?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Chris » wo 08 nov 2017, 10:18

Dat is er zeker eentje.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Jeroen » wo 08 nov 2017, 14:57

Nobis Asten is zelfs één van de grootste van Nederland.

Ik vind de definitie 'truck stop' een beetje vaag, want vaak bedoelt men gewoon een weg-/chauffeursrestaurant met een grote parking. Een onbemande truckstop zonder restaurant zoals deze in Duiven, Borchwerf Roosendaal en nog enkele anderen mag eigenlijk zo'n naam niet dragen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Chris » wo 08 nov 2017, 15:20

Bij een truck stop mag je inderdaad de nodige services verwachten;
* parkeren
* tankstation
* restaurant
* douche / sanitair

En eventueel
* garage
* truck wash

Bij sommige truck stops kun je bijna gratis parkeren als je minimaal een x bedrag uitgeeft in het restaurant.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Wesso » wo 08 nov 2017, 16:23

Hij is klaar: de parkeerplaats voor vrachtwagens langs de A12 bij Duiven. (...) 'Er is gratis wifi en er komt natuurlijk een koffieautomaat.' Ook is het de bedoeling dat er binnenkort nog een eetgelegenheid bij komt voor de chauffeurs.
Tot die tijd kan er gezellig worden gegeten bij IKEA. ;) Maar Van der Valk is dichterbij zie ik nu (parking is aan de Marketing).

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Matti » do 09 nov 2017, 20:54

Chris schreef:Bij een truck stop mag je inderdaad de nodige services verwachten;
* parkeren
* tankstation
* restaurant
* douche / sanitair
Nederland loopt van zich zelf al voor op voorzieningen voor de chauffeur. Bij veel chauffeurscafés kan je aan de overkant wel tanken. Ik weet dat Frans Op Den Bult in Deurningen een tankstation en een Scania garage op het parkeerterrein heeft.

Dit is zo uit mijn hoofd het lijstje van restaurants met tankstation waar ik vaak stop.
Frans Op Den Bult Deurningen:
https://www.google.nl/maps/@52.2832172, ... D100?hl=nl
De Verdubbeling Klazinaveen:
https://www.google.nl/maps/@52.7333746, ... 6656?hl=nl
De Raket Rogat: (tinq ernaast op het industrieterrein)
https://www.google.nl/maps/@52.6865688, ... 6656?hl=nl
Roadrunner Dalfsen: pomp ernaast aanrader!
https://www.google.nl/maps/place/Roadru ... 5868?hl=nl
Kanters Moerdijk: nog nooit geweest schijnt zeer goed te zijn
https://www.google.nl/maps/@51.6932655, ... 6656?hl=nl
Op De Vos Sittard:
https://www.google.nl/maps/place/Hotel+ ... 1176?hl=nl
Malden:
https://www.google.nl/maps/@51.7671525, ... 6656?hl=nl
Verder heb ik nog een paar truckstops zonder pomp maar waar je zeker goed kan eten ;) .
De Tweede Steeg Amersfoort (blijft nog steeds de beste is mijn mening)
Napoleon Hank (gevalletje snel eten en door)
Frederikshaven Uffelte
In De Klaver Niebert
Truckresto Bolsward
Routiers Nunspeet (beide kanten een pomp)
Mendel Beekbergen
Ab Otten Schoonebeek (klein tentje top service)
en zo kan ik nog wel even doorgaan :D
Laatst gewijzigd door Matti op vr 10 nov 2017, 15:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » do 09 nov 2017, 22:15

Matti schreef:Routiers Nunspeet (RI Utrecht een Q8 RI Zwolle geen pomp)
Bij VZP Willemsbos richting Zwolle zit een Esso, kun je ook gewoon met de vrachtwagen tanken. En via de voetgangerstunnel kom je bij de Routiers.

Trefpunt in De Punt is vlakbij jouw woonplaats ook nog een typisch chauffeurscafé/-restaurant.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door keokiracer » do 09 nov 2017, 22:45

@Matti De link naar Kanters Moerdijk klopt trouwens niet, daar link je ook naar Roadrunner Dalfsen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Wesso » do 09 nov 2017, 22:46

Wendel Beekbergen
Dat is Mendel, waar de vrachtwagens op een oude rijbaan van de N50 parkeren.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Jeroen » vr 10 nov 2017, 11:00

Alles op 1 plek is ook niet direct noodzakelijk. Zaken als een truckwash, shop of een pomp heb je over het algemeen niet dagelijks nodig en zijn op veel plaatsen te vinden. Voor een goede rustplaats is het voornaamste is een grote, fatsoenlijk onderhouden parking, schone toiletten en douches en een restaurant.
matti schreef:De Tweede Steeg Amersfoort (blijft nog steeds de beste is mijn mening)
Dat is een hele goede inderdaad. Om de niet al te grote parking daar volledig te benutten staat er ook iemand bij die aan de hand van vertrektijden de rijen op een efficiënte manier vol zet.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Matti » vr 10 nov 2017, 11:19

Coen Tunnel schreef: Bij VZP Willemsbos richting Zwolle zit een Esso, kun je ook gewoon met de vrachtwagen tanken. En via de voetgangerstunnel kom je bij de Routiers.
Dat klopt inderdaad was dat even vergeten de laatste keren dat ik er ben geweest ging ik richting Utrecht.
Trefpunt in De Punt is vlakbij jouw woonplaats ook nog een typisch chauffeurscafé/-restaurant
Die is sinds kort weer open alleen is het daar nog niet zo druk omdat veel chauffeurs nog denken dat hij dicht is. Ik heb er een keer even mijn 45 min pauze gemaakt het ziet er wel leuk uit.
Wesso schreef: Dat is Mendel,

Klopt inderdaad het is aangepast ;)
waar de vrachtwagens op een oude rijbaan van de N50 parkeren
binnenkort niet meer want de GEM Appeldoorn wil dat niet meer om overlast te voorkomen. Binnenkort mag je alleen nog maar in deze vakken staan.
https://www.google.nl/maps/place/Wegres ... 6977?hl=nl
Het restaurant staat ook door een van deze redenen te koop.
keokiracer schreef:@Matti De link naar Kanters Moerdijk klopt trouwens niet,
Is aangepast :top:

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door brytje008 » vr 10 nov 2017, 14:40

Ik vind 20 euro toch wel een fors bedrag voor een nacht parkeren.. of is het in vergelijking een gemiddelde prijs? Dan mag ik hopen dat de voorzieningen elke dag er netjes en schoon uitzien.
Touren is rough so you got to be tough

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Matti » vr 10 nov 2017, 15:04

^^
bij veel restaurants is het bedrag voor parkeren rond de 15-20 euro. echter wordt daarvan het hele bedrag of een groot bedrag van die kosten vergoed als je in het restaurant gaat eten. dit systeem is er gekomen om te voorkomen dat voornamelijk chauffeurs uit Oost Europa op deze parkeerplaatsen gaan staan ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Jeroen » vr 10 nov 2017, 15:11

Een belangrijke meerwaarde voor de vervoerder zit hem in de beveiliging en dat is best iets waard. Sommige van die parkings zijn ook echt hermetisch afgesloten met hoge hekken, schrikdraden, dubbele sluisdeuren en pasjessystemen. 20 euro is dan aan de hoge kant, maar ook weer niet uitzonderlijk veel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 nov 2017, 15:33

Het aankopen van zo'n lap grond en het aanleggen van zo'n grote parkeerplaats is natuurlijk ook niet gratis. En trucks nemen nou eenmaal veel ruimte in. Ik kan me voorstellen dat daarvoor wat gerekend wordt als er op zo'n parkeerplaats overnacht wordt, zeker aan niet-gasten van een horecagelegenheid en zeker ook als er veiligheidsmaatregelen genomen zijn.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door mhkamp » zo 12 nov 2017, 14:16

Op Hazeldonk is de oude douaneparking bij truckstop Joost omgebouwd tot een betaalde parking. Ook dit is er gekomen vanwege overlast met MOE-landers.

Zeker op belangrijke corridors blijven parkings een druppel op een gloeiende plaat. MOE-landers zoeken toch wel weer een 'gratis' parking op, ook al is het op de vluchtstrook. Het zou de controlerende instanties sieren om, nu dat betaalde parkings de grond uit schieten, hardhandig op te treden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Matti » zo 12 nov 2017, 15:19

^^
aan de Belgische kant kan je nog steeds gratis staan toch?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door mhkamp » zo 12 nov 2017, 16:18

^^ Is ook betaald.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Matti » zo 12 nov 2017, 16:20

oke ik zou zelf niet meer op die parking gaan staan (uit eigen wil als je aan de uren zit kan je niet anders) als alles gereed is. Ik vindt de verhouding 14.00 euro met een vergoeding van maar 1.40 voor een maaltijd wel een beetje veel :|

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Jeroen » zo 12 nov 2017, 17:40

mhkamp schreef:^^ Is ook betaald.
De laatste keer dat ik daar was toch niet. Wel op het terrein van Joost België een stuk verderop, maar niet op de oude douaneparking richting België.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Jeroen » zo 12 nov 2017, 17:41

Matti schreef:oke ik zou zelf niet meer op die parking gaan staan (uit eigen wil als je aan de uren zit kan je niet anders) als alles gereed is. Ik vindt de verhouding 14.00 euro met een vergoeding van maar 1.40 voor een maaltijd wel een beetje veel :|
Bij een goede werkgever kun je parkeerkosten declareren, of je er nu wel of niet iets verteert.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Matti » zo 12 nov 2017, 19:03

Mijn werkgever zou zeggen dat ik dan maar bij Meer moet gaan staan mits daar geen plek is ;)

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Boerenkool » ma 13 nov 2017, 21:26

Daarom waren er ook weinig.
Maar nu werkgevers wel eens boetes krijgen wegens insluipers en ladingen gejat worden vinden ze dit soort parkings steeds meer een uitkomst, zeker met ladingen van waarde.

Overigens bijzonder dat er zo n tekort is aan parkeerplaatsen terwijl er anderzijds nog allerlei ouderwetse truckerscafes zijn langs oude routes met kollosale grindvelden en een Route66 ambiance.
Die hadden ze een plek langs de snelweg kunnen bieden of ze beter bewegwijzeren.
Vaak liepen ze nog enige decennia goed na omlegging van de weg maar raakten ze daarna beetje uit t zicht voot nieuwere generaties.

Langs de oude A2route van voor pakweg de jaren 70 heb je er enkele: Treurenburg in Den Bosch, de Oude Ketting in Boxtel. Anderen langs het post70 trace zijn bij de omweg ook aan of zelfs ver van afritten komen te liggen en zieltogend ten onder gegaan: Peters Hoek in Boxtel, De Liempse Barrier.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door mhkamp » ma 13 nov 2017, 21:38

^^ Ik denk dat bewegwijzering er een rol in speelt.
paolie, 13 november 2017 in het 'Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg' topic schreef:Wat dat betreft zou ik heel graag het Duitse systeem zien (Autohof): gestandaardiseerde bewegwijzering, alleen een verwijzing naar horeca buiten de snelweg als deze direct aan de afrit gelegen is en een compleet aanbod biedt (minimaal tanken en restaurant, zeer ruime openingstijden).
(Bron)

Ik kan hier alleen mee eens zijn.

Een goed voorbeeld is truckstop Holsloot (De Jachtweide). Na voltooiing van de A37 is de truckstop doodgebloed vanwege het omrijden. Ondanks reclame langs de N34 heeft het niet kunnen baten.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door duikgek89 » ma 13 nov 2017, 22:14

Bestaat Feyenoord langs de Napoleonsweg nog?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Truck stops in Nederland

Bericht door Jeroen » ma 13 nov 2017, 23:07

mhkamp schreef:^^ Ik denk dat bewegwijzering er een rol in speelt.
Ik denk dat dat wel mee valt. Mond op mond en via diverse apps worden dat soort locaties ook bij de jongere generatie vanzelf bekend. Ik denk zelfs dat de uitbaters er belang bij hebben dat ze juist niet al vanaf de snelweg worden bewegwijzerd, om te voorkomen dat de parking vol komt te staan met moe-landers.

Plaats reactie