Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

red28
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 21:36

Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door red28 » vr 24 feb 2017, 18:50

Elke automobilist die redelijk tot veel op de weg zit, heeft na al die tijd wel een route gevonden die sneller of beter doorrijdt dan
de gebruikelijke route die de massa neemt :yes: ! Dit kan gaan om een landweggetje, dijk of een veerdienst.

Het is nu tijd om je geheim te delen met alle andere forumleden, misschien heeft een ander er wat aan :top: .

Mijn persoonlijke favoriet is; Amersfoort-Tiel, ipv snelweg. Binnendoor via Maarsbergen te steken, dan de pond bij Wijk bij Duurstede, en dan zo doorschieten in de Betuwe via Zoelen naar Tiel!

Zie graag jullie reactie's tegemoet :top:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wat is jou geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door captain007 » vr 24 feb 2017, 19:05

Soms als ik vanuit Utrecht kom en het is bij Deil of op de A15 bal dan rij ik nog wel eens over de N320 en dan via Asch en Buren naar de A15 bij Tiel-West.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Wat is jou geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Emil » vr 24 feb 2017, 19:13

Van Zwolle naar Almere. In plaats van de drukke N305 tussen Zeewolde en Almere neem ik de N705 en N706. Dat zijn verlaten kaarsrechte 80km/h wegen waar je in de spits over het algemeen harder door kan rijden dan de autoweg N305. En dan bij afrit Almere Hout gewoon de A27 op. :top:

Schollevaarweg - Gruttoweg zou ook een leuke optie zijn, maar die wegen hebben een autoverbod in de spits.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Wat is jou geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Rogier » vr 24 feb 2017, 19:22

^^

Vooral de beruchte Vogelweg kan een goed alternatief zijn.
Voor het groot-onderhoud van afgelopen jaar werden je schokdempers ook op deze weg goed getest.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Wat is jou geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Ernst76 » vr 24 feb 2017, 20:10

Ik hoop dat er dan geen mensen meelezen die graag dit soort routes ontmoedigen....

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat is jou geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Rein » vr 24 feb 2017, 20:49

Als het in de middag rond Amsterdam aan de zuidkant A10 zuid, A9, A4) goed vast staat wil ik nog wel eens de Bosrandweg nemen. In Amsterdam Buitenveldert het Amsterdamse bos in en bij Schiphol noord oost er weer uit alwaar je direct de N232 en verderop de N201 op kan. De andere kant op doe ik heel soms ook wel eens.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Piles » vr 24 feb 2017, 21:16

Bij een dramatische A2 Amsterdam - Utrecht vv rij ik nog wel eens vanaf Schiphol over de N201, dan via Wilnis, Portengen en De Haar naar Leidsche Rijn. Is niet echt sneller, maar rijdt prima door en is in de zomer een leuke route (zeker op de motor).
Ook nog wel eens van Abcoude naar Loenersloot en dan de N402 op.

Er is toch ook zo'n app voor sluiproutes, die de snelste route zoekt? Een keer genoemd door iemand hier.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 feb 2017, 21:23

Op weg richting Waalwijk rij ik in de ochtendspits soms vanaf KP Ewijk over de N322, N831 en A2, in plaats van de A50 en A59 via Oss. Dat rijdt behoorlijk goed door, is een mooie route en je staat niet in de flinke files die er op de A50 en A59 zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door RSK » vr 24 feb 2017, 21:39

Als ik in de ochtend van Bodegraven naar Eemnes moet, rij ik nogal eens via de Zuidzijde naar Nieuwerbrug. Een enkele keer ben ik via de N458, het centrum van Woerden, de N198 en N419 gereden, maar dan moet de vertraging wel heel aanzienlijk zijn. Verder heb ik amper sluiproutes heen, omdat ze niet echt nodig zijn.

Terug is een ander verhaal; voor de vaak vast staande A27 en A12 pak ik tal van alternatieven in wisselende samenstelling. De N417 werkt alleen als je op tijd bent en er een geïsoleerd incident is. Verder is de af- en oprit Bilthoven een klassieker, eventueel aangevuld met de VZP. De Waterlinieweg is een slechter alternatief; met name de eerste VRI bij Rijnsweerd duurt lang, en ook de versmalling van de parallelbaan van de A12 bij Oudenrijn levert vaak file op. Wel loont het bijna altijd om de parallelbaan door knooppunt Rijnsweerd te pakken en vlak voor Lunetten weer in te voegen.

De N230 is dan wel een alternatief, ook al duurt het soms lang voor je langs het Robert Kochplein bent. Verdere files voor het Henri Dunantplein en in mindere mate het Ghandiplein laten zich goed omzeilen via de Gageldijk. Met 50 schiet het meer op dan een paar cicli af te wachten. Eenmaal bij de A2 door Leidsche Rijn is nogal lastig, maar de A2 zelf staat zeer geregeld stil door tunneldoseren. Dan is oprit-afrit en via de Stadsbaan naar de aansluiting Utrecht-Centrum een uitkomst. Vanaf daar de N198 levert geen winst op, iets dat wel gezegd kan worden van het nemen van de afrit De Meern om via N198 en N419 naar de oprit Harmelen te rijden.

Dan zijn de mogelijkheden er op mijn route wel zo'n beetje uit. Met name bij Utrecht ontkom je niet aan de ene file met het vermijden van de andere.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door duikgek89 » vr 24 feb 2017, 22:26

Als ik dat zou vertellen is het toch geen geheim meer?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door boe! » za 25 feb 2017, 10:40

^^ Precies, sta ik straks op die alternatieve route in de file. Vooral niet te veel ruchtbaarheid aan geven.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Afrit13 » za 25 feb 2017, 11:34

Als knooppunt Hoevelaken vast staat en ik uit Arnhem/Nijmegen kom ga ik wel eens op de A12 eraf bij Maarsbergen en dan binnendoor over Woudenberg, dat is niet zozeer korter, maar net iets rustiger waardoor het doorrijdt.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Ernst76 » za 25 feb 2017, 13:56

Of t nou een geheim is? Tussen N34 noord en A37 oost de N376 tussen Erm en Veenoord. 80 km weg zonder bebouwde kommen.
3 km i.p.v. 6, bijna altijd sneller. Zeker als je richting Duitsland gaat, dan heb je bij knooppunt Holsloot een klaverlus.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door jelger » za 25 feb 2017, 14:04

Ik had er wel een paar, maar die zijn eigenlijk allemaal niet erg relevant meer. O.a. tussen Delft en Rotterdam.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Kaaiman » za 25 feb 2017, 14:16

Tussen Zwolle-Marslanden en Hoogeveen een aantal alternatieven, afhankelijk van waar de file op de A28 staat (alleen rendabel bij meer dan een kwartier vertraging):
  • Bij file tussen :AS: 21 en :AS: 22: Zwolle - Wijthmen - Dalfsen - Ommen - Hoogeveen (N35 - N757 - N340 - N48)
  • Bij file tussen :AS: 22 en :KP: Lankhorst: Zwolle - Lichtmis - Balkbrug - Hoogeveen (A28 - N377 - N48)
  • Bij file tussen :KP: Lankhorst en :AS: 25: Zwolle - Meppel - Pesse - Hoogeveen (A28 - A32 - N375 - A28)
  • Bij file tussen :AS: 25 en :KP: Hoogeveen: Zwolle - :AS: 25 - Echten/Nijstad - Hoogeveen (A28 - Leeuwenveenseweg - Echtenseweg - Nijstad - Zuidwoldigerweg)
Tussen Hoogeveen en Groningen zijn veel minder alternatieven. De alternatieven die er zijn worden meteen door heel veel weggebruikers genomen, waardoor omrijden pas uit kan bij zeer forse vertraging van minimaal +30 of zo.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Mark » za 25 feb 2017, 14:34

jelger schreef:Ik had er wel een paar, maar die zijn eigenlijk allemaal niet erg relevant meer. O.a. tussen Delft en Rotterdam.
De bekende route over Kandelaar? Dat was met de komst van de pollers geloof ik al niet echt meer een handige route.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Wesso » za 25 feb 2017, 14:45

Van Barneveld (A1) naar Almere loont het in de spits om de route A1 - A28 - afrit Nijkerk - N301 - N305 te nemen. Bij ernstige vertraging op de A1 voor Hoevelaken zou de N301 vanaf Terschuur ook een alternatief kunnen zijn.

Hier in de buurt neem ik graag de binnenwegen van het Binnenveld (Meentdijk-Maanderdijk) om bij Ede de A12 te nemen of naar Wageningen te gaan. Het is sowieso korter dan een slinger door de wijk om op de Rondweg-Oost/A12 te komen en in de spits, als de A12 volgelopen is, zal het ook sneller zijn. Ik heb onlangs nog een clandestien doorgangetje ontdekt dat toegang verschaft tot het noorden. Normaal gesproken kan ik niet de Dragonderweg in noordelijke richting oprijden vanwege een paaltjeskermis aan de rand van de wijk, maar nu ligt er een bouwweg die aansluit op de Spitsbergenweg. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Wesso op za 25 feb 2017, 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Chris » za 25 feb 2017, 14:51

Veel files hebben een vertraging van niet meer dan 5 tot 10 minuten. Bij grote vertragingen gaat het verkeer massaal alternatieve routes zoeken, die dan in no-time helemaal vollopen. Het beste is eigenlijk om een alternatief te zoeken dat niet voor de hand ligt. In Duitsland zie ik bijvoorbeeld vaak op TomTom dat bij een wegafsluiting de voor de hand liggende alternatieve route muurvast staat, maar op iets meer creatieve routes nauwelijks tot geen vertraging wordt gemeld. Thinking outside the box loont...

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door JB81 » za 25 feb 2017, 14:57

Bij knooppunt Ridderkerk Gorinchem aanhouden, dan weer uitvoegen naar Breda, in het weefvak blijven richting vzp, tankstation voorbijrijden, McDonald's voorbijrijden, parkeerplaats voorbijrijden, in het weefvak blijven en afrit Zwijndrecht nemen, rotonde 4/4, oprit op en net voor de Drechttunnel invoegen.

Al heb ik'm bijna nooit meer nodig. Ben een uur per dag minder gaan werken en rij nu voor de ochtendspits heen en voor de avondspits terug.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door jelger » za 25 feb 2017, 15:14

Mark schreef:
jelger schreef:Ik had er wel een paar, maar die zijn eigenlijk allemaal niet erg relevant meer. O.a. tussen Delft en Rotterdam.
De bekende route over Kandelaar? Dat was met de komst van de pollers geloof ik al niet echt meer een handige route.
De andere, via Schipluiden. Die hebben een tijdje open gestaan. Dat ging toen wel goed. Moest in een periode regelmatig in de avondspits via die kant naar de A15 ri. Nijmegen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Willem » za 25 feb 2017, 16:18

Vanuit Zoetermeer naar Delft neem ik nog wel eens de N470 (normaal gesproken is het via de A12-A13/A4 sneller), of de oude route door Pijnacker. Maar die laatste vind ik vooral leuk omdat het een oude, vertrouwde route is.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Jackbauer1350 » za 25 feb 2017, 16:33

De rit van mijn huis naar werk biedt niet veel sluiproutes. De N201 is iedere ochtend stapvoets rijden tussen Vreeland en de A2. Daar is geen alternatief voor die sneller is. Ik kan ook de N236 pakken wat ik op de drukke ochtenden wel doe, die rijdt al een paar jaar goed door tenzij er iets op de A1 gebeurt waardoor die vast komt te staan. De N236 wordt dan als sluiproute gebruikt en staat dan ook in no-time vast.
De N236 dan weer deels omzeilen kan wel door de gok te nemen en de geslotenverklaring voor de smalle wegen langs de Vecht richting Weesp te negeren.
De A2 tussen Vinkeveen en Abcoude is nog te omzeilen door het smalle weggetje door Vinkeveen dat parallel aan de A2 loopt te pakken of de oude rijksweg van Loenersloot naar Abcoude. Maar sinds de verbreding is dat eigenlijk niet meer nodig ondanks de stagneringen in de ochtend.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door R-R-L » za 25 feb 2017, 22:14

Afrit13 schreef:Als knooppunt Hoevelaken vast staat en ik uit Arnhem/Nijmegen kom ga ik wel eens op de A12 eraf bij Maarsbergen en dan binnendoor over Woudenberg, dat is niet zozeer korter, maar net iets rustiger waardoor het doorrijdt.
Dat was mijn standaardroute. Als het daar ook druk was pakte ik de A30 en ging er bij Barneveld af. Via De Glind en Leusden naar Amersfoort. Laatste maanden was de weg tussen De Glind en Leusden afgesloten, ging ik onderlangs en kwam ik via de Leusbroekerweg de N226 weer op. Heel veel tijd zal het niet schelen, maar wel een paar leuke boerenweggetjes waar je goed op door kan trappen.

Wanneer ik wel afrit Maarsbergen nam ging het links langs de rij op en dan via de rotonde er tussen prikken. Scheelt veel tijd, maar erg sociaal was het niet :oops:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wat is jou geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Rene » zo 26 feb 2017, 13:23

Ernst76 schreef:Ik hoop dat er dan geen mensen meelezen die graag dit soort routes ontmoedigen....
Daarom kun je het hier beter ook niet posten...

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Emil » zo 26 feb 2017, 17:25

Kaaiman schreef:Tussen Hoogeveen en Groningen zijn veel minder alternatieven. De alternatieven die er zijn worden meteen door heel veel weggebruikers genomen, waardoor omrijden pas uit kan bij zeer forse vertraging van minimaal +30 of zo.
Gelukkig staat daar ook niet vaak file. Mocht het echt helemaal vastlopen voor het Julianaplein en je moet via Ring West naar Zernike/Paddepoel/Zuidhorn dan kan het lonen om via de voormalige N861, Groningerweg en Borchsingel naar de A7 te rijden. Ga zeker niet via het Martini Ziekenhuis, want dan weet je zeker dat je vast komt staan. Vanaf de aansluiting Hoogkerk kun je kiezen tussen de A7 of verder binnendoor via Hoogkerk/Gravenburg of Johan van Zwedenlaan/Vinkhuizen. Legio mogelijkheden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door verfmeer95 » ma 27 feb 2017, 12:25

Als de N206 door Leiden weer eens vol staat, rij ik nog wel eens via Leiderdorp. Via de provincialeweg, de Willem de Zwijgerlaan en de Schipholweg ben je zo op de Plesmanlaan.

Wilfredjeuh
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 12:11
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Wilfredjeuh » ma 27 feb 2017, 13:00

^^ Dat is mijn standaard route..
Normaal uit Alphen naar Leiden is de N11-A4-N206 de meest logische, maar ook de meest drukke. Ik ga (als ik met de auto ga) altijd over N207-N446 en dan Willem de Zwijgerlaan. Echter loont het ook om Hazerswoude - Koudekerk aan te houden en dan via de Achthovenerweg Leiderdorp binnen te rijden. Enkel heb je daar wel eens wat vertraging door langzaam rijdend vrachtverkeer van de Vliko, maar dat is alleen snelheidsverminderend.

Overigens voor de afstand pak ik meestal de scooter, dat is altijd nog sneller omdat je zonder vertraging recht door het centrum van Leiden kan rijden, en het loopt ook nog eens 1:45...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Palance » wo 01 mar 2017, 16:06

Mark schreef:
jelger schreef:Ik had er wel een paar, maar die zijn eigenlijk allemaal niet erg relevant meer. O.a. tussen Delft en Rotterdam.
De bekende route over Kandelaar? Dat was met de komst van de pollers geloof ik al niet echt meer een handige route.
Staan die er nog sinds de A4 er ligt? De noodzaak van die pollers is in ieder geval aanzienlijk lager geworden (net als die vlak langs de A13 bij die manege)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Willem » do 02 mar 2017, 8:14

^^ Die staan er allemaal nog.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wat is jouw geheime afsnijweg en/of sluiproute

Bericht door Attietattie » do 02 mar 2017, 9:06

Ik heb er tientallen in heel Nederland.

Tot zover mijn bijdrage.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie