Foto's op Wegenwiki

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Aronnijs
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 mei 2017, 7:35

Foto's op Wegenwiki

Bericht door Aronnijs » zo 07 mei 2017, 7:43

Beste,


Als fotograaf maak ik vaak luchtfoto's voor het projectbureau A2 Maastricht, van de werkzaamheden aan de ondertunneling van de A2. Deze foto's worden op de website van A2 geplaatst. Echter heb ik nu een zakelijk geschil met een pandeneigenaar die een foto van mij onterecht gebruikt in een advertentie voor een pand te promoten die hij in de verkoop heeft staan. Deze foto heeft hij gevonden op Wegenwiki.nl met de term "vrij gebruikbaar". Echter heb ik, als rechtmatig eigenaar, nooit toestemming gegeven aan wegenwiki (en zo te zien is de foto geplaatst door ene Chris), om deze foto te gebruiken. Wegenwiki is weer gelinkt aan dit forum, vandaar hier mijn vraag hoe het kan dat een foto op weginwiki terecht is gekomen en wie de rechten van deze foto op vrij gebruikbaar heeft gezet?

Na enig zoekwerk zie ik meerdere luchtfoto's voorbij komen die door mij gemaakt zijn.

Graag zsm een reactie.

MVG

Aron Nijs

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Foto's op Wegenwiki

Bericht door keokiracer » zo 07 mei 2017, 8:04

Aronnijs schreef:Als fotograaf maak ik vaak luchtfoto's voor het projectbureau A2 Maastricht, van de werkzaamheden aan de ondertunneling van de A2. Deze foto's worden op de website van A2 geplaatst. [...] Deze foto heeft hij gevonden op Wegenwiki.nl met de term "vrij gebruikbaar". Echter heb ik, als rechtmatig eigenaar, nooit toestemming gegeven aan wegenwiki (en zo te zien is de foto geplaatst door ene Chris), om deze foto te gebruiken.
De A2 Maastricht Beeldbank geeft aan dat 'Alle beelden mogen vrij gebruikt worden, tenzij anders vermeld.' op de openingspagina van die beeldbank.
Afbeelding
http://www.a2maastricht.nl/nl/dp/beeldenbank.aspx
(opvallend genoeg krijg ik die melding niet elke keer dat ik de site bezoek, soms kom ik met exact dezelfde link op een andere pagina uit)

Ik heb een aantal van uw foto's gevonden op de beeldbank van A2 Maastricht, maar ik zie bijvoorbeeld bij deze foto (random gepakt) nergens iets 'anders vermeld'.
Ik vermoed dat de foto's daarom zijn gebruikt voor de wegenwiki.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Aronnijs
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 mei 2017, 7:35

Re: Foto's op Wegenwiki

Bericht door Aronnijs » zo 07 mei 2017, 9:10

Klopt, de foto's die in de mappen staan in de beeldbank zijn vrij te gebruiken. Maar de luchtfoto's staan niet in die mappen, dus ook niet vrij te gebruiken. Echter zijn ze wel gelinkt naar de beeldbank, dus A2 heeft hier ook een steekje laten vallen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto's op Wegenwiki

Bericht door Chris » zo 07 mei 2017, 9:12

Deze foto's zijn inderdaad afkomstig van de A2 Beeldbank.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto's op Wegenwiki

Bericht door Chris » zo 07 mei 2017, 9:15

Indien gewenst zullen wij deze verwijderen. Kan je dan een URL geven van de betreffende foto's?

Aronnijs
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 07 mei 2017, 7:35

Re: Foto's op Wegenwiki

Bericht door Aronnijs » zo 07 mei 2017, 9:19

Nee, daar gaat het mij niet om, jullie hebben er geen kwade bedoelingen mee, maar een makelaar of projectontwikkelaar die ze gebruikt voor eigen commerciële doeleinden vind ik wat te ver gaan.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Foto's op Wegenwiki

Bericht door keokiracer » zo 07 mei 2017, 9:23

in feite dus een CC BY-NC licentie (met naamsvermelding, alleen niet-commerciële doeleinden)?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie