[A059] VZP Geffense Barrière

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

[A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Chris079 » wo 21 jun 2017, 19:22

Dagelijks rij ik langs de VZP Geffense barrier langs de A59 tussen Oss en Den Bosch. Altijd verbaasd dat het restaurant, dat in 2009 afbrandde er nog steeds zo bij staat: Een afgebrande ruïne.
Je gaat je afvragen, waarom RWS er niks aan doet, maar wat blijkt de grond is niet van RWS, maar van de gemeente Oss?

http://www.bd.nl/oss/geffense-barriere- ... ~ae22ff51/


Blijkbaar heeft de RWS geen invloed op de gemeente om iets aan dat verwaarloosde terrein te doen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A059] VZP Geffense barrier

Bericht door Hajo » wo 21 jun 2017, 19:36

Waarom moest dit Raststätte Geffen heten? :s

Anyway, je vraagt je wel af waarom de gemeente Oss die ruïne niet heeft laten opruimen...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A059] VZP Geffense barrier

Bericht door captain007 » do 22 jun 2017, 7:32

Chris079 schreef:Blijkbaar heeft de RWS geen invloed op de gemeente om iets aan dat verwaarloosde terrein te doen.
De gemeente gaat natuurlijk wel over de vergunningen die nodig zijn om daar bepaalde zaken te kunnen uit te baten. Dus op die manier is er invloed. Maar het is inderdaad een troosteloze bende momenteel. Niet bepaald een visitekaartje voor de streek laat maar zeggen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A059] VZP Geffense barrier

Bericht door Widejo » do 22 jun 2017, 10:15

Geffense Barrière is het trouwens.
De Gemeente Oss wilt dat de ruïne opgeruimd wordt door de nieuwe ontwikkelaar. Aan de ene kant begrijpelijk, maar niet als het er al 7 jaar zo bij ligt. Daar mag Rijkswaterstaat ook wel wat water bij de wijn doen. Het is nou eenmaal zo dat een leeg stuk grond meer potentie heeft. Maar er is ook een saneringsvraagstuk etc. Er komt best wat bij kijken.
Echt veilig is het niet, de ruïne heeft al 2 keer na het afbranden opnieuw in brand gestaan.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Snelwegfreak » do 22 jun 2017, 10:16

^^ Is aangepast ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A059] VZP Geffense barrier

Bericht door captain007 » do 22 jun 2017, 10:54

Widejo schreef:Daar mag Rijkswaterstaat ook wel wat water bij de wijn doen.
De vraag is wat RWS van doen heeft in dit verhaal. Volgens mij is het restaurant en het bijbehorende terrein nooit eigendom geweest van RWS, maar privaat eigendom. Er was altijd een verbinding vanaf de VZP naar het restaurant en het terrein, maar volgens mij formeel nooit onderdeel van de VZP.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Widejo » do 22 jun 2017, 11:40

^^
Nouja, er zijn dus sinds 2010 meerdere branden geweest in de ruïne. Logischerwijs leidt dat tot wegafsluitingen en onveilige situaties in het algemeen, direct aan de snelweg. Of de grond wel of niet tot de VZP behoort vind ik dan bijzaak. Rijkswaterstaat kan in het belang van de veiligheid, naar mijn mening prima de Gemeente Oss er op wijzen, om op te treden. RWS kan ook de grond kopen, en toevoegen aan de grond van de VZP, wellicht zelf iets ontwikkelen in een privaat-publieke samenwerking. Iniedergeval, haar middelen inzetten om de gemeente anders zelf iets te doen aan deze puist.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Jeroen » do 22 jun 2017, 15:28

Men zou ook de parkeerruimte van de VZP zelf er mee kunnen vergroten. Aan het aantal parkeerplaatsen aan de A59 en de A50 houdt namelijk,voorzichtig gezegd, niet bepaald over...

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Chris079 » za 24 jun 2017, 16:10


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Chris » za 24 jun 2017, 16:49

Gemeenten zijn nogal huiverig voor detailhandel buiten de standaard winkelcentra. Zelfs op bedrijventerreinen is het vaak al niet mogelijk om een supermarkt te bouwen. Het is overigens typisch Nederlands om dat niet te hebben. In bijna alle andere landen zitten supermarkten juist aan de randen van de stad aan een grote invalsweg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jun 2017, 23:14

^^ Hypermarkten en grote winkelcentra/malls worden hier ook al niet toegestaan. Bang dat de toch al uitgeklede binnensteden nog verder leeglopen. Maar eerlijk gezegd ga ik vaak liever naar zo'n groot winkelcentrum waar van alles bij elkaar zit en je gratis kan parkeren dan naar zo'n krappe binnenstad waar je een paar euro parkeergeld per uur mag betalen en daarna ook nog naar een supermarkt moet die natuurlijk op een andere plek ligt.

Slechts op een paar plekken in Nederland heb je echt een groot aanbod van een grote supermarkt met veel andere winkels in een groot winkelcentrum. Kronenburg in Arnhem is daar een mooi voorbeeld van en daar kom ik ook wel graag. Gratis parkeren, een stuk of 100 winkels van veel grote ketens, meerdere eetgelegenheden en een AH XL.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Chris » za 24 jun 2017, 23:19

Het argument is vaak dat de binnenstad dan leegloopt, maar een beetje fatsoenlijke supermarkt zit in Nederland al niet vaak midden in de binnenstad. Het grootste deel van de supermarkten zit in een wijkwinkelcentrum met doorgaans gratis parkeren. Ik denk niet dat een Aldi bij de Geffense Barrière nou echt de binnenstad van Oss gaat leegtrekken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jun 2017, 23:21

^^ Ik was laatst in de binnenstad van Oss, daar valt niet veel meer leeg te trekken... :mrgreen: Wat een naargeestige bedoening zeg.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Rein » za 24 jun 2017, 23:22

De Maxis bij Muiden is natuurlijk ook een bekend voorbeeld (al heeft die slechts enkele tientallen winkels).

Overigens heb je bij de meeste grotere winkelcentra wel één of meerdere grotere supermarkten, maar zeker als het in of nabij de binnenstad is wel vaak met betaald parkeren erbij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jun 2017, 23:49

^^ Maxis Muiden is inderdaad ook een mooi voorbeeld, Makado in Beek (Limburg) met een stuk of 60 winkels ook. Sommige voormalige Miro-locaties hebben tegenwoordig een AH XL met een paar andere winkels eromheen, zoals in Leeuwarden, al zijn het daar niet heel veel winkels.

Maxis zat ook op een aantal andere plekken, die in Leeuwarden werd daarna een A&P hypermarkt en tegenwoordig is het winkelcentrum Snekertrekweg, met een Jumbo, Lidl, Jysk en Kruidvat onder één dak.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Willem » zo 25 jun 2017, 0:49

De concurrent van de Maxis, de Makro, zit meestal op industrieterreinen. Maar het is een grensgeval of je de Makro nog supermarkt kunt noemen.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door MaartenE » zo 25 jun 2017, 3:55

^^
Als je een speciale pas nodig hebt om binnen te komen lijkt het mij geen supermarkt.
Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 25 jun 2017, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve niet de voorgaande reactie geheel te citeren
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Schelpenpaadje » zo 25 jun 2017, 7:40

^^ Veel mensen met zo'n pas gebruiken het wel op die manier. Daar moeten zulke zaken het wel voor een deel van hebben. Hoewel zulke groothandels eigenlijk niet eens zo goedkoop zijn.

brandsrus
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 16:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door brandsrus » zo 25 jun 2017, 11:53

Coen Tunnel schreef:[..]

Maxis zat ook op een aantal andere plekken, die in Leeuwarden werd daarna een A&P hypermarkt en tegenwoordig is het winkelcentrum Snekertrekweg, met een Jumbo, Lidl, Jysk en Kruidvat onder één dak.
Lidl is er al niet meer > staat leeg ;)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Jackbauer1350 » zo 25 jun 2017, 12:48

De Maxis wordt het meest bezocht door inwoners van Muiden, IJburg en wellicht Diemen en Weesp. De winkels moeten het vooral ook daar van hebben. Ik rij er af en toe eens heen omdat de brandstofprijzen bij het tankstation er wel aantrekkelijk zijn.
Langs de snelweg is de Maxis niet aangeduid op de borden. Vanaf de A1 zullen alleen mensen die in de regio bekend zijn er wellicht gebruik van maken. Om het terrein te bereiken moet men ook wel een eindje de snelweg af.
Nu is de Maxis dan ook niet gekoppeld aan een VZP.
Zelfde geldt voor The Wall bij Maarssen. En bij Roermond langs de A73 is ook zo'n voorziening te vinden. Maar die zijn wel beter zichtbaar vanaf de snelweg.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Chris079 » zo 25 jun 2017, 17:06

Of de gemeente toestaat dat er detailhandel mag komen ja of nee, dit staat los van het feit dat het terrein er nu bijna 10 jaar zo verwaarloosd bij ligt. Dikwijls afgevraagd van wie nu de grond was, dacht altijd RWS of een particulier, maar nooit verwacht dat dit de gemeente was.

Wat is er nu voor moeite om wat er nu nog staat te slopen en desnoods daarna braak te laten liggen. Dit is toch geen gezicht ? Dit is volgens mij de engste plek langs de snelweg dat er zo bij ligt. Of zijn er meerdere plekken te noemen ?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door captain007 » zo 25 jun 2017, 19:43

^^ Langs de snelweg bij een VZP wel voor zover ik weet. Langs andere wegen zijn er zeker wel meerdere van dit soort verwaarloosde terreinen te vinden in de vorm van voormalige restaurants, discotheken, etc. Vaak is het daar ook al jarenlang getouwtrek met eigenaren en gemeenten om er weer iets nieuws in te kunnen beginnen en komt het meestal niet van de grond om allerlei redenen. Ik ben met je eens dat het beter nu gewoon gesloopt had kunnen worden en er een braakliggend terrein van maken. Dan heb je geen rotzooi meer en ook geen kans op nieuw vandalisme, etc.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Willem » zo 25 jun 2017, 20:45

Misschien dat er op de achtergrond nog allerlei juridisch getouwtrek loopt waardoor er niet gesloopt kan worden.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Chris079 » za 08 jul 2017, 21:58

^^ Het zal hoofdzakelijk om de kosten draaien.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Via » zo 09 jul 2017, 11:32

Volgens mij zitten er nog belastingvoordelen aan als je het gebouw sloopt en de funderingen laat zitten. Scheelt wel meteen voor het beeld en je bent van brandstichting af...

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Widejo » zo 09 jul 2017, 18:46

Coen Tunnel schreef:^^ Ik was laatst in de binnenstad van Oss, daar valt niet veel meer leeg te trekken... :mrgreen: Wat een naargeestige bedoening zeg.
Oss is wel een mooi voorbeeld, het nabijgelegen Uden heeft daar redelijk voor gezorgd. De gemeentelijke Udense lobby bij retailers heeft zijn sporen nagelaten in Oss.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door duikgek89 » ma 10 jul 2017, 11:47

Uden had toch ook voor de online-shops zo populair werden al best veel winkels? Of herinner ik me dat nu verkeerd?

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Widejo » do 13 jul 2017, 14:23

^^
Uden was lokaal gezien zeker niet slecht bedeeld qua winkelaanbod. Maar heeft door een actieve lobby haar nieuwe winkelhart weten te vullen met bijvoorbeeld H&M (nog altijd niet gevestigd in Oss) en destijds, niet lang voor haar ondergang, de laatste nieuwe V&D. Ondanks nabijheid van Oss, als 'grotere kern', voerde Uden een aggressieve lobby. Het is al een tijdje geleden, dat ik degene die werkzaam is voor Oss, hierover sprak. Dus hoe het nu is, weet ik niet.

Ik zie ook meer toekomst in Uden (in combinatie met Veghel) als in Oss. De ligging van Uden aan de A50, perfect tussen Arnhem/Nijmegen en Eindhoven maakt de regio voor logistiek en distributie een van de groeiregio's van Nederland. Een doortrekking van A77 zal er toe leiden dat de stad perfect bereikbaar is vanuit verschillende belangrijke Europese industrieregio's. Als men dit gegeven reflecteert op 'retail' gaan ketens (die vaak panden nemen met meer winkeloppervlakte) eerder naar een regio waar veel werkgelegenheid is in een lager inkomen. Oss daarentegen richt zich sterk op de farmaceutische industrie, werkgelegenheid voor gemiddeld hoger inkomen. Daar past een ander retailaanbod bij. Het probleem voor Oss is alleen de ligging. Dit aanbod, dat wel past, al in 's-Hertogenbosch te vinden is, anders in Nijmegen.
Hamburg, meine Perle

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door nederland24 » vr 14 jul 2017, 0:49

Zo'n verkeerde ligging heeft Oss helemaal niet t.o.v. Uden of Veghel. Bovendien heeft Oss ook nog de beschikking over een treinstation, wat toch wel een voordeel is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A059] VZP Geffense Barrière

Bericht door Peter » vr 14 jul 2017, 6:18

Er zijn veel redenen om sloop uit te stellen:
* als de grond van een derde parij is (die nog geen herbestemming gevonden heeft) en er bijvoorbeeld asbest aanwezig is, dan zal de eigenaar zo lang mogelijk wachten met slopen, want de sloop kan meer kosten dan de opbrengst van het land. Zo kan je de gemeente dwingen mee te betalen of zelfs alles te laten betalen.
* slopen mag vaak alleen maar met een sloopvergunning en veel gemeenten geven die alleen maar af als er ook een bouwvergunning is. In de verleden lieten projectmakelaars bewust verkrotten om (uit nood geboren) toestemming te krijgen iets veel groters neer te zetten, ie bestemmingswijziging af te dwingen.
* als het bestemmingsplan nieuwbouw niet toestaat (bedoeling: bebouwing terugdringen), kan een nieuwe eigenaar het bouwval opknappen, terwijl als je het afbreekt er geen nieuwbouw geplaatst mag worden. De eigenaar verliest dan veel op de grondwaarde. Ik ken mensen die hun schuur of garage muur voor muur hebben vervangen. In een keer vervangen mocht niet, maar als je het in delen doet is het verbouwen en geen nieuwbouw (wat niet mocht; ook niet ter vervanging)....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie