autoweg-status

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2017, 15:42

Chris079 schreef:Dat zeg ik toch? Als je de :C9: gaat vervangen door een :G3: moet je op die locatie weer een :A1-80: onder zetten, anders mag je 100 km/u.
Uiteraard, al is de vraag of die 100 km/u problematisch is.

De :C9: zul je doorgaans met een :B1: moeten plaatsen, dus borden bespaar je er niet mee. Een :G3: geeft immers automatisch een voorrangsweg aan.
Een :G1: met onderbord heeft hier geen zin, als er tot het nulpunt geen keer- of beslispunt ligt.
Maar kan wel duidelijk zijn als deze aan het begin van het wegvak staat vanaf waar je onherroepelijk op de snelweg komt - dus bij het laatste keerpunt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: autoweg-status

Bericht door Vinny » ma 10 jul 2017, 20:31

Coen Tunnel schreef:Je kunt ook gelijk een :G1: plaatsen als je toch onherroepelijk op de autosnelweg komt, alleen dan krijg je dit soort gevallen waar je legaal 130 km/u mag rijden op een weg met 1x2 rijstroken..
Ik vind hier een hoge maximumsnelheid wel problematisch al zal het in de praktijk weinig tot problemen leiden, omdat vermoedelijk vrijwel alleen bekende weggebruikers van de betreffende toerit gebruik maken.

Ik vind trouwens ook dat het verplichte fietspad hier wat magertjes wordt aangegeven:
https://goo.gl/maps/RHnFocTczcD2

En het bord :G1: staat me te verstopt in de begroeiing. De wegbeheerder laat wat steekjes vallen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: autoweg-status

Bericht door harry » ma 10 jul 2017, 20:36

Coen Tunnel schreef:Een :G3: geeft immers automatisch een voorrangsweg aan.
Dat was in mijn tijd nog niet zo.
EDIT: en nu ook niet, zie onder.
Laatst gewijzigd door harry op ma 10 jul 2017, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: autoweg-status

Bericht door Rene » ma 10 jul 2017, 21:12

Coen Tunnel schreef:Een :G3: geeft immers automatisch een voorrangsweg aan.
Borden G1 :G1: en G3 :G3: geven niet automatisch een voorrangsweg aan.
Zoek maar in RVV-artikelen 1, 15, 42, 43 of in bijlage I onder bord G1/G3.
Nergens staat dat een bord auto(snel)weg automatisch een voorrangsweg inhoudt.

De combinatie van bord G1 en bord B1 is dan ook normaal:
https://www.google.nl/maps/@52.5518212, ... 312!8i6656

Verder een citaat uit de Uitvoeringsvoorschriften BABW:
Bord B1 (voorrangsweg)

Toepassing

2 Buiten de bebouwde kom wordt dit bord geplaatst op enige afstand na zijwegen van de voorrangsweg. Op autosnelwegen wordt dit bord na toeritten niet geplaatst. Op autowegen wordt dit bord na vloeiende toeritten niet geplaatst.
Kortom: op autowegen hoort wel degelijk B1 geplaatst te worden bij gelijkvloerse kruispunten.

Borden G1 en G3 worden alleen toegepast als de weg in een verkeersbesluit is aangewezen als voorrangsweg, dat is waar je waarschijnlijk aan refereert.
Maar dat betekent niet automatisch dat bord G1/G3 qua voorrang juridisch de betekenis van B1 incorpereert. Waarom is dat een belangrijke constatering ?
Omdat borden G2 en G4 niet automatisch "einde voorrangsweg" inhouden. :!:

Hier gaat de voorrangsweg dus gewoon verder:
https://www.google.nl/maps/@52.142231,4 ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@52.5519851, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2017, 21:37

^^ Ah, weer wat geleerd. Ik ging ervan uit dat een :G1: en :G3: automatisch een voorrangsweg in zouden houden. Blijkbaar is dat dus niet zo.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: autoweg-status

Bericht door Emil » di 11 jul 2017, 0:03

Om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp, kan een gemeente een weg een autoweg status geven? Ja dat kan en we hebben er ook een aantal waaronder De Oosterweilandweg (https://goo.gl/maps/n735R2BvGGP2) in de gemeentes Twenterand en Almelo. Dit is wat mij betreft ook meteen een schoolvoorbeeld van hoe je een autoweg moet aanleggen. Een autowegstatus is trouwens niet inherent aan het ontbreken van erftoegangen, bewijs is de N361 bij Rinsumageest.

Ik denk dat het onzinnig is om lukraak met autoweg statussen te gaan strooien. Er zijn wel wegen waarbij de maximumsnelheid van 80km/h aan de lage kant is, in mijn omgeving denk ik dan aan de N385 of N362 maar ook aan een N9. Vooral in de Randstad provincies en in de provincie Overijssel verbaas ik mij vaak over het doorgeslagen inhaalverbod mania. Vaak vraag ik mij oprecht af of ze de groene streep vergeten zijn, bijvoorbeeld op de N249. Die wegen hoeven echt niet meteen een autowegstatus, maar provincies moeten wel kiezen: 80 zonder inhaalverbod of 100 met inhaalverbod waar nodig.

Is het überhaupt mogelijk om de maximumsnelheid op een niet-auto(snel)weg te verhogen naar 100 middels een bord :A1-100: ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jul 2017, 0:30

Emil schreef:Is het überhaupt mogelijk om de maximumsnelheid op een niet-auto(snel)weg te verhogen naar 100 middels een bord :A1-100: ?
Nee, conform de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens is dat niet toegestaan. Voor Vmax 100 moet de weg toch echt een auto(snel)wegstatus hebben.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: autoweg-status

Bericht door wizi99 » di 11 jul 2017, 4:56

Emil schreef:Om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp, kan een gemeente een weg een autoweg status geven? Ja dat kan en we hebben er ook een aantal waaronder De Oosterweilandweg (https://goo.gl/maps/n735R2BvGGP2) in de gemeentes Twenterand en Almelo. Dit is wat mij betreft ook meteen een schoolvoorbeeld van hoe je een autoweg moet aanleggen. Een autowegstatus is trouwens niet inherent aan het ontbreken van erftoegangen, bewijs is de N361 bij Rinsumageest.
Dit is inderdaad een mooi voorbeeld! Ik bedenk me trouwens dat als een weg een autowegstatus heeft, en er erftoegangen zijn, er wel een parallelweg naast moet liggen, anders is het erf (het kan immers ook een boerderij zijn) niet bereikbaar voor langzaam verkeer. Dit is op de N361 dan ook het geval.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: autoweg-status

Bericht door wizi99 » di 11 jul 2017, 5:01

Deze autoweg is trouwens ook het oude tracé van de N36.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: autoweg-status

Bericht door Peter » di 11 jul 2017, 5:09

In veel buitenlanden kan dat wel en gebeurt ook. Vmax 120 in Duitsland of Vmax 110 in Frankrijk zijn gebruikelijk voor wegen met (meestal) een beperkte geslotenverklaring. Er zijn in Duitsland zelfs wegen zonder snelheidsbeperking en zonder auto(snel)wegstatus.

Je hebt nog steeds :G3: wegen met expliciete voorrangsverlening, zoals rotondes of kruisingen van autowegen of toeritten zonder vloeiende invoeger (waar wel nog een :B6: staat). Dat zijn er niet veel meer, maar Rotterdam grossiert er nog in. De rotonde N33/N34 is formeel geen autoweg meer, hoewel je er (behalve als je een lijnbus of voetganger bent) alleen via een autoweg kan komen.

Voorrang van rechts op een autoweg heeft denk ik nergens bestaan (kortdurende foutjes van een wegbeheerder daargelaten)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: autoweg-status

Bericht door Vinny » di 11 jul 2017, 7:35

Peter schreef: Er zijn in Duitsland zelfs wegen zonder snelheidsbeperking en zonder auto(snel)wegstatus.
Volgens mij zijn dat eigenlijk snelwegen zonder :G1: bord. Ik betwijfel of er erftoegangen liggen en waarschijnlijk wordt langzaam verkeer wel verboden op die wegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: autoweg-status

Bericht door Peter » di 11 jul 2017, 8:28

Ik ken geen uitzonderingen, waar je 180 km/h mag rijden en fietsers of tractoren mag verwachten. De meeste Gelbe Autobahnen zijn Kraftfahr/Schnellstrassen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: autoweg-status

Bericht door Emil » di 11 jul 2017, 9:58

In België zijn er genoeg wegen te vinden waar 120 km/h is toegestaan en je langzaam verkeer kunt verwachten, bijvoorbeeld de N602: https://goo.gl/maps/YGdUZhJvfgk

Maar goed, als je naar het buitenland gaat kijken kan ik nog wel extremere voorbeelden vinden. Fietsers op de Spaanse Autovia bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jul 2017, 10:15

^^ Fietsers op de Autovía rijden normaal gesproken op de vluchtstrook, al ben ik ook wel eens fietsers tegengekomen op een Autovía waar geen vluchtstrook aanwezig was. Dat vind ik tamelijk link, maar er was voor die fietsers ook simpelweg geen andere route.
Peter schreef:In veel buitenlanden kan dat wel en gebeurt ook. Vmax 120 in Duitsland of Vmax 110 in Frankrijk zijn gebruikelijk voor wegen met (meestal) een beperkte geslotenverklaring. Er zijn in Duitsland zelfs wegen zonder snelheidsbeperking en zonder auto(snel)wegstatus.
Op Isle of Man ook, daar heeft men geen snelheidsbeperking bubeko. Daar kun je dus legaal zo hard rijden als je zelf wilt op wegen waar je ook voetgangers, fietsers, tractoren en ander langzaam verkeer kan tegenkomen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: autoweg-status

Bericht door duikgek89 » di 11 jul 2017, 11:15

Vinny schreef:
Peter schreef: Er zijn in Duitsland zelfs wegen zonder snelheidsbeperking en zonder auto(snel)wegstatus.
Volgens mij zijn dat eigenlijk snelwegen zonder :G1: bord. Ik betwijfel of er erftoegangen liggen en waarschijnlijk wordt langzaam verkeer wel verboden op die wegen.
Op elke weg met twee of meer stroken per richting en gescheiden rijbanen buiten de kom bestaat geen snelheidslimiet tenzij anders aangegeven.

In de praktijk ken ik geen wegen zonder Vmax met toegang voor langzaam verkeer, maar theoretisch is het niet onmogelijk op basis van de StVO.

Edit: Het aantal niet snelwegen zonder Vmax is best beperkt en die die ik ken zijn inderdaad bijna op ASW standaard aangelegd.
Het is ook zeer goed mogelijk dat er andere normen en/of regels zijn waar de Vmax door de wegbeheerder beperkt moet worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jul 2017, 12:03

Er hoeven zelfs geen fysiek gescheiden rijbanen te zijn. Van Wikipedia:

Entgegen einer weitverbreiteten Meinung gilt auf einer autobahnähnlichen Straße nicht unbedingt ein Tempolimit für Pkw und sonstige Kraftfahrzeuge bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 3,5 Tonnen:
  • Auf außerörtlichen Kraftfahrstraßen ohne bauliche Trennung, jedoch mit mindestens zwei Fahrstreifen pro Richtung (d. h., nur durchgezogene Linie zwischen den Fahrtrichtungen) gilt für Pkw und andere Kraftfahrzeuge bis 3,5 t zulässigem Gesamtgewicht keine Geschwindigkeitsbeschränkung, es sei denn, dass eine solche ausdrücklich angeordnet worden ist. Für diese Fahrzeuge gilt dann, genau wie auf der Autobahn, lediglich eine allgemeine Richtgeschwindigkeit von 130 km/h (nach § 1 Autobahn-Richtgeschwindigkeits-Verordnung (BABRiGeschwV) iVm § 3 Abs. 3 Nr. 2.c StVO). Für andere Fahrzeuge gelten auf solchen Straßen hingegen die gleichen Höchstgeschwindigkeiten, wie sie auch sonst auf außerörtlichen Straßen gelten, also z. B. 60 km/h für LKW (im Gegensatz zu 80 km/h auf Autobahnen oder bei baulicher Trennung, s. u.).
  • Auf Kraftfahrstraßen mit baulicher Trennung der Richtungsfahrbahnen (z. B. Grünstreifen, Mittelleitplanke) gelten – unabhängig von der Zahl der Fahrstreifen – sogar für alle Fahrzeugtypen dieselben Höchstgeschwindigkeiten wie auf Autobahnen (§ 18 Abs. 5 StVO).


Trifft keiner dieser beiden Fälle zu (z. B. typischerweise bei 2+1-Systemen, s. u.), gelten die ansonsten üblichen Höchstgeschwindigkeiten (§ 3 StVO).


Theoretisch gezien kun je dus zo hard rijden als je wil op wegen bubeko met 1x4 rijstroken met doorgetrokken lijn tussen beide rijrichtingen. Ik neem aan dat dit in de praktijk echter niet voorkomt. Misschien de voormalige Reichsautobahn bij Ramstein Air Base?

Ook ongelijkvloerse kruisingen zijn geen vereiste.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: autoweg-status

Bericht door Emil » di 11 jul 2017, 12:44

^^ Hmm, op de stadtring van Leer misschien hier en daar onbedoeld door het ontbreken van borden. Maar verder nog nooit zo'n situatie tegengekomen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: autoweg-status

Bericht door duikgek89 » di 11 jul 2017, 15:15

Je hebt gelijk Coen Tunnel, ik had "en" in mijn hoofd waar "of" op zijn plaats was geweest. Ik ben er echt niet bij met mijn hoofd de laatste tijd geloof ik...

Plaats reactie