autoweg-status

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » zo 09 jul 2017, 10:33

Coen Tunnel schreef:
Chris079 schreef:Het is niet de oplossing, maar een onderdeel ervan.
De tunnel is niet het enige knelpunt. Ook ongelukkenen andere incidenten buiten de tunnel zorgt voor, wanneer de A2 in 1of 2 richtingen wordt afgesloten, dat het verkeer geen kant meer op kan.
Een bommelding bij Vianen zorgde al voor een afsluiting.
Tja, maar bommeldingen kun je sowieso niet voorkomen.
Om een voobeeld te noemen. Was trouwens vals.
Coen Tunnel schreef:
Verder was een enkele vluchtstrook en of rijstrookafzetting goed voor kilometers file.
Zoals op de meeste snelwegen in Nederland als je dat overdag doet. Omdat ze simpelweg te druk zijn om één rijstrook aan capaciteit te kunnen missen.
Alles in de omgeving slibt bij dit soort gevallen gelijk dicht. Alternatieve routes zijn er gewoon onvoldoende en of hebben te weinig capaciteit.
Dat is inherent aan het wonen in de drukke Randstad. Daar wonen heel veel mensen en wordt heel veel gereisd over de weg dus zal een wegafsluiting of -stremming altijd een grote impact hebben.
Kom zelf niet uit de randstad, maar moet met honderden anderen met mij vanuit de provincie naar de Randstad.
Coen Tunnel schreef:
Kortweg gezegd. Het hoofdwegenstructuur is veel te kwetsbaar en een goed alternatieve onderliggend wegennet is er niet.
Een goed alternatief onderliggend wegennet lost zulke problemen ook niet op. Hooguit kun je ervoor kiezen om andere snelwegen te verbreden zodat ze meer capaciteit hebben. Maar bij een stremming van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht hebben alternatieve routes zoals de A1-A27 of de A4 simpelweg nauwelijks restcapaciteit om al het extra verkeer zonder oponthoud te verwerken.
Hoe lang wou je dan de bestaande snelwegen uitbreiden? Tot 2x10? Daar zitten ook grenzen aan en vrij snel al. Aanleg van een nieuwe autosnelweg zal duurder zijn, dan een autoweg. Of bestaande gebiedsontsluitingswegen ombouwen naar stroomwegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 jul 2017, 11:15

^^ Nee, we moeten accepteren dat tot hoever je snelwegen ook uitbreidt, er altijd incidenten kunnen plaatsvinden waardoor het verkeer vastloopt. Op bijna elke snelweg in Nederland zal een volledige afsluiting op een werkdag overdag voor files en een verkeerschaos zorgen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: autoweg-status

Bericht door duikgek89 » zo 09 jul 2017, 14:30

Coen Tunnel schreef:^^ Lijkt me geen argument. Een 1x2 autoweg kan in zo'n geval nooit grote hoeveelheden verkeer van de snelweg opvangen. In ieder geval niet bij een weg als de A2. En bij andere snelwegen is er bijna altijd te weinig verkeer voor nog een parallelle autoweg, of opwaarderen van bestaande parallelle verbindingen.

Wel zou ik het een goed idee vinden dat de Vmax voor bepaalde wegen die geen erfaansluitingen en een geslotenverklaring voor langzaam verkeer hebben op 100 km/u kan worden gezet.
^^ Ik vind die geslotenverklaring voor langzaam verkeer niet nodig. Wel vind ik het van belang dat er gekeken wordt naar de hoeveelheid. Als er vrij weinig langzaam verkeer is, kan 100km/h nog steeds prima als de weg overzichtelijk en breed genoeg is. In Duitsland levert dat ook absoluut geen probleem op.

Wat erfaansluitingen betreft zou ik ook zeggen dat het niet erg is als ze er zijn, maar dan moeten het er niet teveel zijn en ze moeten overzichtelijk zijn.


wizi99 schreef:Dat klopt, de afgelopen jaren zijn veel provinciale wegen dermate verkeersonvriendelijk gemaakt, dat ze niet meer kunnen dienen als goed alternatief voor een snelweg, mocht er een stremming ontstaan. Het onderliggend wegennet in Nederland is dus niet meer toereikend, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden, ongevallen e.d.

Wat dit betreft, ik wil niet beweren dat elke snelweg er perse een parallele autoweg er vlakbij moet hebben. Ik vind dat onzin, gezien die autoweg op de momenten dat de snelweg open is vrijwel geen functie heeft.

Wel ben ik voor een duurzaam netwerk. Dus voor belangrijke relaties een fatsoenlijk alternatief. Soms zou ik graag een extra snelweg zien als alternatief voor de snelwegen die nu erg veel verkeer verwerken, maar in andere gevallen kan dat ook prima een autoweg of een nog niet duurzaam verknalde GOW zijn.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » zo 09 jul 2017, 16:08

Coen Tunnel schreef:^^ Nee, we moeten accepteren dat tot hoever je snelwegen ook uitbreidt, er altijd incidenten kunnen plaatsvinden waardoor het verkeer vastloopt. Op bijna elke snelweg in Nederland zal een volledige afsluiting op een werkdag overdag voor files en een verkeerschaos zorgen.
Klopt, maar het moet wel tot een acceptabel niveau gebracht worden. Het is veel te kwetsbaar. Er hoeft maar iets te gebeuren en heeft verstrekkende gevolgen voor nagenoeg de gehele hoofdwegennet.
Vaak beperkt het zich niet tot een regio, maar is vaak dan landelijk.
En van die grote invloed moeten we af en dat kan o.a. door een goed OWN.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » zo 09 jul 2017, 16:09

duikgek89 schreef:
Wel ben ik voor een duurzaam netwerk. Dus voor belangrijke relaties een fatsoenlijk alternatief. Soms zou ik graag een extra snelweg zien als alternatief voor de snelwegen die nu erg veel verkeer verwerken, maar in andere gevallen kan dat ook prima een autoweg of een nog niet duurzaam verknalde GOW zijn.

Dat is wat ik bedoel. Het bestaande netwerk kun je niet eindeloos uitbreiden. Dat houdt een keer op.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: autoweg-status

Bericht door Schelpenpaadje » zo 09 jul 2017, 16:21

Coen Tunnel schreef:^^ Nee, we moeten accepteren dat tot hoever je snelwegen ook uitbreidt, er altijd incidenten kunnen plaatsvinden waardoor het verkeer vastloopt. Op bijna elke snelweg in Nederland zal een volledige afsluiting op een werkdag overdag voor files en een verkeerschaos zorgen.
Dit inderdaad.

Dat oplossen is onbetaalbaar en in de meeste gevallen ook praktisch onhaalbaar. Sowieso verdienen reguliere knelpunten waar het dagelijks vaststaat de eerste prioriteit en zelfs daarin slagen we niet.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: autoweg-status

Bericht door duikgek89 » zo 09 jul 2017, 16:36

^^ Als men nu eens zou stoppen geld uit te geven aan het verknallen van andere wegen, was dat al een begin.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 jul 2017, 16:52

Chris079 schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Nee, we moeten accepteren dat tot hoever je snelwegen ook uitbreidt, er altijd incidenten kunnen plaatsvinden waardoor het verkeer vastloopt. Op bijna elke snelweg in Nederland zal een volledige afsluiting op een werkdag overdag voor files en een verkeerschaos zorgen.
Klopt, maar het moet wel tot een acceptabel niveau gebracht worden. Het is veel te kwetsbaar. Er hoeft maar iets te gebeuren en heeft verstrekkende gevolgen voor nagenoeg de gehele hoofdwegennet.
Vaak beperkt het zich niet tot een regio, maar is vaak dan landelijk.
En van die grote invloed moeten we af en dat kan o.a. door een goed OWN.
Nee, een beter OWN zal daar bijna niks aan bijdragen omdat het simpelweg nooit voldoende capaciteit kan hebben voor de hoeveelheden verkeer die we in Nederland hebben. Je bent afhankelijk van alternatieve routes over het OWN. Ik vind het ontzettend naief om te denken dat een beter OWN echt zoden aan de dijk kan zetten.

Daarnaast denk ik dat je de kwetsbaarheid overdrijft. Natuurlijk, een volledige afsluiting van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht zal veel files creëren op andere wegen, maar dat heeft heus geen gevolgen voor het hele hoofdwegennet...
duikgek89 schreef:^^ Als men nu eens zou stoppen geld uit te geven aan het verknallen van andere wegen, was dat al een begin.
Uiteraard heb ik dar geen bezwaar tegen, maar ik vraag me af hoeveel dit gaat helpen.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » zo 09 jul 2017, 17:31

^^ Het is naïef om te denken dat eindeloos uitbreiden van het bestaande wegennet gaat helpen. Los je het ene knelpunt op schuift het door naar de volgende. Knooppunt Ewijk --> knooppunt Bankhoef.

Niks overdreven aan de kwetsbaarheid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 jul 2017, 17:34

Chris079 schreef:^^ Het is naïef om te denken dat eindeloos uitbreiden van het bestaande wegennet gaat helpen.
Dat denk ik ook helemaal niet. Het is een illusie dat we ons wegennet vrij van knelpunten kunnen krijgen.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » zo 09 jul 2017, 17:38

^^ Dat is ook niet mijn doelstelling. Zo dom ben ik ook weer niet, wat jij schijnbaar denkt. Het moet wel mogelijk zijn om het op een acceptabel niveau te brengen.
En daar zijn meerdere "oplossingen" voor.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 jul 2017, 17:49

Chris079 schreef:^^ Dat is ook niet mijn doelstelling. Zo dom ben ik ook weer niet, wat jij schijnbaar denkt.
Je doet veel ongefundeerde aannames. Nee, dat denk ik niet. :nothanks:
Het moet wel mogelijk zijn om het op een acceptabel niveau te brengen.
En daar zijn meerdere "oplossingen" voor.
Ik denk dat we op een aardig acceptabel niveau zitten. Je kunt het nooit helemaal oplossen. Alternatieven paraat hebben voor 2x5 autosnelwegen is echter lastig. Incidenten kunnen altijd plaatsvinden en kortdurende sluitingen door ongevallen etc. kun je overdag niet vermijden. Dan zit je op andere wegen inderdaad met een capaciteitsprobleem.

Je kunt andere wegen uitbreiden met extra capaciteit. Een weg met 2x2 rijstroken naar 2x3 rijstroken verbreden voegt veel hoogwaardige capaciteit toe.

Je kunt ook inzetten op een beter OWN. Maar zolang dat bestaat uit gewone gebiedsontsluitingswegen of zelfs autowegen met 1x2 rijstroken, lost dat niet veel op en kan het hooguit een alternatief zijn voor rustiger snelwegen. Gelijkvloerse kruisingen, rotondes en dorpspassages zullen dan de bottlenecks zijn.

Andere oplossingen, zoals inzetten op OV of de fiets, zullen al helemaal weinig oplossend vermogen hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: autoweg-status

Bericht door Chris » zo 09 jul 2017, 17:51

Ik denk dat een beetje onterecht het beeld heerst dat je met een goed onderliggend wegennet in geval van incidenten de files kan verminderen. Dat is niet zo. De uurintensiteiten zijn op autosnelwegen dermate hoog dat het OWN - ook als dit goed uitgebouwd is - direct volloopt en daar ook grote congestie optreedt. Vaak is het nog beter om op de autosnelweg te blijven dan een parallelle secundaire weg te pakken. Het snelwegennet is in Nederland behoorlijk dicht, dus je kan beter verkeer een half uur of een uur omleiden over een alternatieve snelweg, dan dit het onderliggend wegennet op te sturen, waar de vertragingstijden nog meer oplopen. Daarom zijn die uitwijkroutes (U-routes) over provinciale wegen ook vrij zinloos.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » zo 09 jul 2017, 19:54

Coen Tunnel schreef:
Chris079 schreef:^^ Dat is ook niet mijn doelstelling. Zo dom ben ik ook weer niet, wat jij schijnbaar denkt.
Je doet veel ongefundeerde aannames. Nee, dat denk ik niet. :nothanks:
Vind jij. en wat zijn dan volgens jou de ongefundeerde aannames?

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: autoweg-status

Bericht door nederland24 » zo 09 jul 2017, 19:58

Je kan wel proberen om het regionale verkeer meer gebruik te laten maken van het OWN. In veel gevallen is de reisafstand op het OWN korter dan het verkeer een stukje over de snelweg te laten rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: autoweg-status

Bericht door Chris » zo 09 jul 2017, 20:01

Een bekend argument, en kan ook zinvol zijn. Echter in met name West-Nederland zijn de verkeersintensiteiten zo hoog en groeien bovendien zo snel dat een beter OWN maar een druppel is op het totaal. Bijvoorbeeld een goed uitgebouwde N-weg kan zo'n 20.000 voertuigen verwerken. Niet al dit verkeer zou anders van de snelweg gebruik maken, zeg zo'n 10.000 voertuigen. Als je dat af zet tegen een verkeersgroei van 3.000 - 4.000 per jaar op sommige corridors en een totale intensiteit van 150.000 - 200.000 dan zie je dat de rol die een goed uitgebouwd OWN kan spelen zijn grenzen kent. Tenzij dat OWN grootschalig uit 2x2 autowegen bestaat, maar dat zie ik helemaal niet gebeuren (eerder gedrochten zoals de N471).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 jul 2017, 20:45

nederland24 schreef:Je kan wel proberen om het regionale verkeer meer gebruik te laten maken van het OWN. In veel gevallen is de reisafstand op het OWN korter dan het verkeer een stukje over de snelweg te laten rijden.
Zeker, maar aan wat voor afstanden zat je dan te denken? Verplaatsingen die tot 5 km over de snelweg gaan? Of tot 10 km? En dan moet het OWN qua reistijd en comfort wel een aantrekkelijk alternatief zijn. Niet of nauwelijks langzamer, geen rotondes. En dan nog moet je er geen wonderen van verwachten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: autoweg-status

Bericht door Vinny » zo 09 jul 2017, 21:40

Ik denk eerder dat her onderscheid tussen het HWN en OWN wat aan het vervagen is omdat veel overheden tegenwoordig kiezen voor expresswegen die vaak grotendeels 2x2/ongelijkvloers zijn. Echter die wegen lopen vrijwel nooit langs of parallel aan autosnelwegen, maar er eerder dwars op, of, er niet eens in de buurt. Bij incidenten heb je er dus alsnog weinig tot niets aan. Hoogwaardige N wegen die incidenten op een snelweg kunnen opvangen, zoals de N 281 in Zuid-Limburg zijn derhalve tamelijk uniek.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: autoweg-status

Bericht door harry » zo 09 jul 2017, 21:44

Willem schreef:In Delft was er vroeger bij de centrale aansluiting (de afrit waar nu de Ikea zit) een stuk gemeentelijke weg die de status van autoweg had. Dat was maar een stukje van 100 meter ofzo en sloeg daarom in de praktijk nergens op. De autoweg status is toen maar weggehaald.
Dat moet geweest zijn voordat de Ikea daar zat. De weg leidde toen uitsluitend naar de A13. Het had dus geen zin daar langzaam verkeer toe te laten, dat kon alleen maar keren en terugrijden...
En destijds loste men dat dus op met :G3: .

Tegenwoordig hoeft dat kennelijk niet, want de N421 van Houten naar de A12 is géén autoweg, maar komt wel onherroepelijk op de :G1: uit...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: autoweg-status

Bericht door Steyn_E » ma 10 jul 2017, 2:44

^^
Het is toch ook niet heel ongebruikelijk volgens mij, maar daarvoor wordt meestal een geslotenverklaring voor langzaam verkeer gebruikt. Wel is er in Nijmegen bijvoorbeeld de Van Boetbergweg een oprit waar het zo gedaan is, met een bord Autoweg na de laatste kruising (Staddijk). Vind het zelf wel een elegante oplossing, en het is in een opslag duidelijk. De Kennedylaan in Eindhoven wordt na de laatste afrit ook een autoweg, met dus borden naast de doorgaande rijbaan na de afrit (met autoweg-70) en een bord autoweg bovenaan de oprit richting de A50. Verder meen ik ook dat het uiteinde van de Ring-west van Den Bosch (Vlijmenseweg) zo is uitgevoerd na de Helftheuvelweg, maar die weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: autoweg-status

Bericht door Rene » ma 10 jul 2017, 9:03

Stel er is een corridor tussen A en B.
De directe snelweg heeft 2x4 stroken en verwerkt in het spitsuur ruim 8000 mvt/uur.
De parallelle OWN-weg heeft door verkeerslichten een capaciteit van 900 mvt/uur. Al zou je die verdubbelen, het blijft dweilen met de kraan open als er sprake is van grote incidenten (al is het natuurlijk wel veel effectiever dan de zoveelste busbaan, maar dat is een heel andere discussie).

Als je gridlocks in de Randstad wilt voorkomen, kun je beter politiek inzetten op:
* het voorkomen van nodeloze landtunnels (en zeker op cruciale wegvakken als de A10-zuid);
* het voorkomen van het overmatig dichtgooien van rijstroken of complete rijbanen a.g.v. het inmiddels extreem doorgevoerde veiligheidsbeleid.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: autoweg-status

Bericht door Peter » ma 10 jul 2017, 9:32

harry schreef:
Willem schreef:In Delft was er vroeger bij de centrale aansluiting (de afrit waar nu de Ikea zit) een stuk gemeentelijke weg die de status van autoweg had. Dat was maar een stukje van 100 meter ofzo en sloeg daarom in de praktijk nergens op. De autoweg status is toen maar weggehaald.
Dat moet geweest zijn voordat de Ikea daar zat. De weg leidde toen uitsluitend naar de A13. Het had dus geen zin daar langzaam verkeer toe te laten, dat kon alleen maar keren en terugrijden...
En destijds loste men dat dus op met :G3: .

Tegenwoordig hoeft dat kennelijk niet, want de N421 van Houten naar de A12 is géén autoweg, maar komt wel onherroepelijk op de :G1: uit...
Vroeger had je ook veel meer voertuigen (hijskranen, diepladers, zandauto's, etc) die maar 50-60 km/h konden rijden en dus nog beter gewaarschuwd moesten worden voor het onvermijdelijk (illegaal) bereiken van een auto(snel)weg. Daar gaat men nu slordig mee om, vermoedelijk omdat het aantal voertuigen wat niet onder langzaam verkeer valt maar toch geen 60-70 kan rijden te verwaarlozen is (en die moeten hun reis maar voorbereiden).
Die korte stukjes (< 1 km) autoweg bij een snelweg zijn intussen zeldzaam geworden. Bij Assen heb je het nog (ook na de verbouwing van het A28-N33 complex) en in Rotterdam bij een paar ring-inprikkers. Vermoedelijk ook nog een stukje A7 bij de A8/Zaandam of N200 bij de A200. Ik kan mij niet snel andere voorbeelden voor de geest halen. N230 bij de A27?
Laatst gewijzigd door Peter op ma 10 jul 2017, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: autoweg-status

Bericht door Rein » ma 10 jul 2017, 9:43

Vanaf de Taurusavenue bij Hoofddorp kom je onherroepelijk op ofwel de N201 (autoweg) uit ofwel de A4. Er staan daar wel borden :C9: en :C16:

Bij oprit Hoofddorp Zuid heb je na het omrijden van de Nelson Mandeladreef na een kilometer ook geen andere keus meer dan de A4 op te gaan (behalve dan eventueel te keren). Je wordt hiervoor niet gewaarschuwd of wat dan ook.

Zulke situaties zal je toch nog wel meer tegenkomen?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: autoweg-status

Bericht door Peter » ma 10 jul 2017, 10:27

Regelmatig. Denk aan de A12 Utrechtsebaan die zijn autowegstatus verloren heeft, maar waar je wel onvermijdelijk op de snelweg belandt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2017, 10:41

Er zijn inderdaad wel meer van zulke situaties waar een weg eindigt bij de aansluiting van een snelweg en je (behoudens te keren) onherroepelijk op de snelweg uitkomt. In sommige gevallen is keren ook niet legaal mogelijk.

Hier is bijvoorbeeld niet eens een geslotenverklaring. Je rijdt zo vanuit het dorp de snelweg op. De :G2: staat nog een stukje na de :H2: en is vanaf hier niet zichtbaar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2017, 10:44

Steyn_E schreef:^^
Het is toch ook niet heel ongebruikelijk volgens mij, maar daarvoor wordt meestal een geslotenverklaring voor langzaam verkeer gebruikt. Wel is er in Nijmegen bijvoorbeeld de Van Boetbergweg een oprit waar het zo gedaan is, met een bord Autoweg na de laatste kruising (Staddijk). Vind het zelf wel een elegante oplossing, en het is in een opslag duidelijk. De Kennedylaan in Eindhoven wordt na de laatste afrit ook een autoweg, met dus borden naast de doorgaande rijbaan na de afrit (met autoweg-70) en een bord autoweg bovenaan de oprit richting de A50. Verder meen ik ook dat het uiteinde van de Ring-west van Den Bosch (Vlijmenseweg) zo is uitgevoerd na de Helftheuvelweg, maar die weet ik niet zeker.
Nee, bij Den Bosch is slechts een geslotenverklaring, volgens Google Streetview al zeker sinds 2009. Je komt daar onherroepelijk op de snelweg uit zonder enige keermogelijkheid. Daar had gewoon een :G3: of :G1: (eventueel met onderbord dat de afstand tot het begin van de snelweg aangeeft) moeten staan.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » ma 10 jul 2017, 13:28

^^ Daar moet je dan weer een bord :A1-80: onder zetten, anders mag je daar 100 of 130 km/u. Afstandsaanduiding heeft alleen zin, als daar nog een aansluiting tussen zit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2017, 13:45

^^ Een :G1: met onderbord 300 m (zoals hier bij Swifterbant) geeft aan dat de autosnelwegstatus pas na 300 meter ingaat en dus betekent dat in mijn ogen dat de Vmax 130 er ook nog niet geldt (pas 300 meter verderop).

Of dit echter duidelijk genoeg is dat je onherroepelijk op de autosnelweg uitkomt en dat er geen keermogelijkheid meer volgt, dat kun je je afvragen.

Je kunt ook gelijk een :G1: plaatsen als je toch onherroepelijk op de autosnelweg komt, alleen dan krijg je dit soort gevallen waar je legaal 130 km/u mag rijden op een weg met 1x2 rijstroken.

Wat mij betreft kan de oplossing zijn door de toelatingseisen voor een autoweg en autosnelweg gelijk te trekken en in dit soort gevallen waarbij je onherroepelijk op een autosnelweg uitkomt een autowegbord te gebruiken, eventueel in combinatie met een lagere Vmax.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: autoweg-status

Bericht door kees » ma 10 jul 2017, 14:52

Willem schreef:
kees schreef:Ik denk dar dat er mee te maken had dat bij de afslag Delft een autoweg richting Zoetermeer had moeten komen te liggen. In de loop der jaren werden die plannen verlegd richting afslag Delft-Zuid in wat nu de N470 is geworden.
Is er nog ergens een kaartje van het oorspronkelijk geplande tracé van de N470?
ik heb tot op heden niets kunnen vinden.
Oorspronkelijk stond deze weg bekend onder het wegnummer SW53. Ik heb daar borden van zien staan, toen de planvorming al gewijzigd was van noordelijk langs Pijnacker naar zuidelijk langs Pijnacker.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » ma 10 jul 2017, 15:39

Coen Tunnel schreef:^^ Een :G1: met onderbord 300 m (zoals hier bij Swifterbant) geeft aan dat de autosnelwegstatus pas na 300 meter ingaat en dus betekent dat in mijn ogen dat de Vmax 130 er ook nog niet geldt (pas 300 meter verderop).

Of dit echter duidelijk genoeg is dat je onherroepelijk op de autosnelweg uitkomt en dat er geen keermogelijkheid meer volgt, dat kun je je afvragen.

Je kunt ook gelijk een :G1: plaatsen als je toch onherroepelijk op de autosnelweg komt, alleen dan krijg je dit soort gevallen waar je legaal 130 km/u mag rijden op een weg met 1x2 rijstroken.

Wat mij betreft kan de oplossing zijn door de toelatingseisen voor een autoweg en autosnelweg gelijk te trekken en in dit soort gevallen waarbij je onherroepelijk op een autosnelweg uitkomt een autowegbord te gebruiken, eventueel in combinatie met een lagere Vmax.

Dat zeg ik toch? Als je de :C9: gaat vervangen door een :G3: moet je op die locatie weer een :A1-80: onder zetten, anders mag je 100 km/u.
Een :G1: met onderbord heeft hier geen zin, als er tot het nulpunt geen keer- of beslispunt ligt.

Trouwens op oudere foto's stond enkele meters verderop een :B1: , maar die is op een gegeven moment verdwenen.
Laatst gewijzigd door Chris079 op ma 10 jul 2017, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie