autoweg-status

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

autoweg-status

Bericht door wizi99 » vr 07 jul 2017, 23:58

Autowegen bijna altijd provinciale- of rijkswegen, soms komt het ook voor dat een weg in beheer bij een gemeente een autoweg is. Kan een gemeente zomaar besluiten een GOW op te waarderen naar een autoweg omdat het de wegbeheerder is?

Groet, wizi99

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: autoweg-status

Bericht door Attietattie » za 08 jul 2017, 1:09

Als er maar een verkeersbesluit aan ten grondslag ligt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: autoweg-status

Bericht door wizi99 » za 08 jul 2017, 1:55

Dus een gemeente kan met een verkeersbesluit 'zomaar' besluiten dat bijvoorbeeld deze weg een autoweg wordt? Waarom doen gemeenten dit dan bijna nooit? Er zijn wel wat uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld de Drachtsterweg: Leeuwarden - N31, een dubbelbaans weg, welke over een lengte van maar liefst 2,1 kilometer een autoweg was, maar dat ter zijde. Als een gemeentelijke weg de status van autoweg heeft, zijn dat volgens mij altijd dubbelbaans wegen. Waarom gebeurt dat dan nooit bij enkelbaans wegen?

Het betreft hier trouwens de oude rijksweg tussen Sneek en Joure. Dit is een rechte brede weg met weinig erftoegangen, dus hier is het m.i. wel verantwoord om 100 te rijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: autoweg-status

Bericht door Attietattie » za 08 jul 2017, 3:00

Wat heb jij er als burger aan dat een weg autoweg wordt? Gaat het je om een snelheidsverhoging? Dan moet er bij mijn weten ook een MilieuEffectRapportage (MER) worden opgesteld.

Een MER noch een verkeersbesluit zijn 'zomaar' dingen hè.

NB: weinig erftoegangen zijn erftoegangen. Dus de kans is klein dat dat 100 wordt. Dat zeg ik zonder (voldoende) kennis van de betreffende weg te hebben.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: autoweg-status

Bericht door wizi99 » za 08 jul 2017, 5:01

sorry helemaal de link vergeten: https://www.google.nl/maps/@52.977954,5 ... 312!8i6656

Ik zelf heb er niks aan, ik vraag me alleen af of een gemeente het 'kan' doen, en als een gemeente het kan, waarom ze het dan nooit doen. Inderdaad, mijns inziens zijn er genoeg wegen in Nederland waar best 100 gereden kan worden. Maar omdat het toevallig geen hoofdweg is, is het 80, of 60.

Dingen als het afwaarderen van wegen, iets typisch Nederlands, de aanleg van obstakels / op elke kruising een rotonde, autowegstatus ontnemen (niet omdat het onveilig is, maar omdat ze niet 'in het plan' passen), overdreven veel 60 km/u zones bubeko en 30 km/u bibeko op doorgaande wegen, zijn mij een doorn in het oog.

En dan nog de overregulering:
https://www.google.nl/maps/@53.2097417, ... 312!8i6656

Weer zo'n prachtige 60 km/u zone, na een rotonde, echter na 250 meter begint de bebouwde kom. Dan denk ik, wat heeft die 60 km/u zone voor zin, ook al wil je 80 rijden, je haalt het toch niet.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: autoweg-status

Bericht door wizi99 » za 08 jul 2017, 5:04

Attietattie schreef:
Een MER noch een verkeersbesluit zijn 'zomaar' dingen hè.
Dat er een MER aan te past komt, was mij niet bekend. Met 'zomaar' bedoel ik, dat een gemeente een verkeersbesluit neemt, en de weg dan een autoweg wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: autoweg-status

Bericht door Vinny » za 08 jul 2017, 7:53

Als de maximumsnelheid verhoogd wordt is de weg onderhavig aan geluidsonderzoek (reconstructie). Aangezien aan auto- en autosnelwegen best wel redelijke eisen wordt gesteld aan de maximale geluidsproductie betekent dat al snel dat de gemeente geluidsschermen moet neer zetten. Dat is best wel een investering die eigenlijk nergens op slaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: autoweg-status

Bericht door Egbert » za 08 jul 2017, 8:15

wizi99 schreef:sorry helemaal de link vergeten: https://www.google.nl/maps/@52.977954,5 ... 312!8i6656

Ik zelf heb er niks aan, ik vraag me alleen af of een gemeente het 'kan' doen, en als een gemeente het kan, waarom ze het dan nooit doen. Inderdaad, mijns inziens zijn er genoeg wegen in Nederland waar best 100 gereden kan worden. Maar omdat het toevallig geen hoofdweg is, is het 80, of 60.

Dingen als het afwaarderen van wegen, iets typisch Nederlands, de aanleg van obstakels / op elke kruising een rotonde, autowegstatus ontnemen (niet omdat het onveilig is, maar omdat ze niet 'in het plan' passen), overdreven veel 60 km/u zones bubeko en 30 km/u bibeko op doorgaande wegen, zijn mij een doorn in het oog.
Maar het is bon ton in besturend Nederland. Als je de snelheid van een weg verhoogt dan verlaag je de verkeersveiligheid, verhoog je de uitstoot, verhoog je de geluidsoverlast, dus dat gaat besturend Nederland niet doen.
Dus misschien kan het wel, ze doen het niet omdat dat gewoon niet in het hedendaagse tijdbeeld past. Misschien wordt het anders als 90% van de auto's electrisch en autonoom rijdt, maar ik zou er niet op wachten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: autoweg-status

Bericht door duikgek89 » za 08 jul 2017, 8:42

Toch is het ergens best paradoxaal dat tegenwoordig alles sneller en sneller moet, maar dat het op de weg eerder "langzamer, langzamer, langzamer" is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: autoweg-status

Bericht door Willem » za 08 jul 2017, 9:15

In Delft was er vroeger bij de centrale aansluiting (de afrit waar nu de Ikea zit) een stuk gemeentelijke weg die de status van autoweg had. Dat was maar een stukje van 100 meter ofzo en sloeg daarom in de praktijk nergens op. De autoweg status is toen maar weggehaald.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: autoweg-status

Bericht door kees » za 08 jul 2017, 9:31

Ik denk dar dat er mee te maken had dat bij de afslag Delft een autoweg richting Zoetermeer had moeten komen te liggen.
In de loop der jaren werden die plannen verlegd richting afslag Delft-Zuid in wat nu de N470 is geworden. En niet geheel ontoevallig heeft de N470 over een behoorlijk gedeelte ook een autoweg 100-status.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: autoweg-status

Bericht door Attietattie » za 08 jul 2017, 11:23

Willem schreef:Dat was maar een stukje van 100 meter ofzo en sloeg daarom in de praktijk nergens op. De autoweg status is toen maar weggehaald.
En nu zijn er keerverboden, parkeerverboden en verbodsborden voor langzaam verkeer voor terug gekomen?

Zo'n status slaat in de praktijk dus wel degelijk ergens op. Zo'n status behelst meer dan alleen een maximumsnelheid.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: autoweg-status

Bericht door Ernst76 » za 08 jul 2017, 12:13

Een autowegstatus levert inderdaad best wat op naast de hogere limiet. Geen trekkers en ander langzaam verkeer, dat scheelt behoorlijk voor de doorstroming. In het Verenigd Koninkrijk zijn in feite alleen de Motorways autowegen. Voor de rest zijn het all purpose roads. Zelfs 2x3 wegen die bijna snelwegen lijken. Het is wel even wennen dat je op dat soort wegen trekkers en fietsers kan tegenkomen. En dat je soms gelijkvloerse kruisingen hebt. Alles met 113 km/uur als limiet.
Vreemd is dan weer dat je op de veel veiligere motorways ook 113 mag, maar dat voelt dan juist weer heel langzaam aan.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: autoweg-status

Bericht door Wouter N14 » za 08 jul 2017, 12:26

^^ Net als België dus ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: autoweg-status

Bericht door Willem » za 08 jul 2017, 15:07

kees schreef:Ik denk dar dat er mee te maken had dat bij de afslag Delft een autoweg richting Zoetermeer had moeten komen te liggen. In de loop der jaren werden die plannen verlegd richting afslag Delft-Zuid in wat nu de N470 is geworden.
Is er nog ergens een kaartje van het oorspronkelijk geplande tracé van de N470?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: autoweg-status

Bericht door Schelpenpaadje » za 08 jul 2017, 15:17

Je bent wel een pleitbezorger van autowegen, is het niet? Gezien je recente postgeschiedenis ;)

Waarom zou je de oude weg tussen Sneek en Joure willen opwaarderen tot autoweg? Deze loopt nota bene strak langs een snelweg. Zijn er geen erfaansluitingen en landbouwverkeer op die weg?

Als een deel van een weg geschikt zou zijn om autoweg te worden, dan kan dat toch onwenselijk zijn als je daarmee extra doorgaand verkeer aanzuigt dat ook langs andere delen van de weg zal moet waar je er misschien niet op zit te wachten.

Om een ander voorbeeld van jezelf aan te halen; als je de N354 tussen Sneek en Oosterzee deels zou opwaarderen tot autoweg dan zorg je ook voor meer verkeer door de bebouwde kom van Hommerts-Jutrijp dat nu nog over Joure rijdt.

Een status hangt niet alleen af van of de weg er geschikt voor is, maar ook van de functie die de weg heeft binnen het netwerk. Als er andere snelwegen en autowegen in de buurt zijn dan heeft het minder nut om een weg de autowegstatus te geven, zeker als je hierdoor maatregelen moet nemen zoals nieuwe rondwegen om bebouwde kommen.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: autoweg-status

Bericht door wizi99 » za 08 jul 2017, 18:18

Ik vind inderdaad dat er wel wat meer autowegen mogen komen. En ik betreur uiteraard dat in het verleden veel wegen autoweg-af zijn geworden. Deze weg vind ik het meest trieste voorbeeld: https://www.google.nl/maps/@52.3715391, ... 312!8i6656

Natuurlijk heeft het op zich niet veel functie om de weg Sneek - Joure op te waarderen. Maar ik vroeg me af of de gemeente ook de autoweg status kan verlenen, mochten ze dat willen. Er zijn een paar erfaansluitingen, en inderdaad, er is wel landbouwverkeer, ik had deze weg als voorbeeld gekozen, omdat het een brede, rechte weg is, waar makkelijk 100 kan worden gereden, en wat ook wordt gedaan, want het is een hele rustige weg. Met name omdat de snelweg er naast ligt.

Ik kom weleens in Duitsland, sowieso 100 als standaard, en de VS, daar heb je rustige landelijke wegen, waar je 110 mag rijden op 2x1 wegen. Kortom, ik vind inderdaad dat er op rustige wegen best 100 gereden mag worden. Juist omdat het rustige wegen zijn.

De N354 is een brede rechte weg, met een parallelweg, als het verkeer via de A6 wordt geleid, denk ik niet dat het veel drukker zal worden op die weg. 80 is in sommige gevallen m.i. gewoon te langzaam. Dan krijg je dat mensen toch sneller gaan rijden, zich ergeren aan voorgangers die 75 rijden en daardoor gevaarlijk gaan inhalen. Daarom pleit ik voor 100, waar het kan. Het moet van de weg en de drukte afhangen, en niet of er een snelweg in de buurt ligt, of dat het in het plan past.

Soms is 80 ook hard genoeg, bijvoorbeeld op dit soort wegen: https://www.google.nl/maps/@53.0745977, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: autoweg-status

Bericht door duikgek89 » za 08 jul 2017, 18:59

Ik zou het niet verkeerd vinden als men op geschikte bubeko wegen een bord 100 zou mogen plaatsen. Een beetje zoals nu in Vlaanderen: Algemeen 70 maar op bijvoorbeeld de N73 kwam ik stukken tegen waar met een bord de Vmax op 90 gezet was.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » za 08 jul 2017, 19:10

Ik ben er in die zin mee eens dat er meer autowegen moeten komen, al is het alleen maar als alternatief voor de snelweg. Bekijk de huidige snelwegenstructuur maar, er is geen alternatief vlak in de vorm van een autoweg in de buurt.
Neem de A2. De hoofdslagader van zuid naar Amsterdam. Als die dicht gaat om wat voor reden dan ook, wat is dan het alternatief? De overvolle A27 en A1?
Vooral tussen Utrecht en Amsterdam. leuk die 2x5, maar wat heb je eraan als deze dicht gaat. Waar kan je dan naar toe om naar Amsterdam of Utrecht te gaan?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » za 08 jul 2017, 19:21

^^ Lijkt me geen argument. Een 1x2 autoweg kan in zo'n geval nooit grote hoeveelheden verkeer van de snelweg opvangen. In ieder geval niet bij een weg als de A2. En bij andere snelwegen is er bijna altijd te weinig verkeer voor nog een parallelle autoweg, of opwaarderen van bestaande parallelle verbindingen.

Wel zou ik het een goed idee vinden dat de Vmax voor bepaalde wegen die geen erfaansluitingen en een geslotenverklaring voor langzaam verkeer hebben op 100 km/u kan worden gezet.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: autoweg-status

Bericht door Schelpenpaadje » za 08 jul 2017, 19:37

Voor die enkele keer dat een snelweg dichtgaat?

Dan kun je beter de capaciteit van de snelwegen verhogen. Daar heb je dagelijks wat aan én bij omleidingen via andere snelwegen.

Plus inderdaad dat een autoweg nooit een effectief alternatief kan zijn voor een snelweg met meer dan twee rijstroken per richting. Als calamiteitenroute zal er in de meeste gevallen zoveel verkeer langsgaan dat die snelheid toch niet gehaald wordt.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » za 08 jul 2017, 19:56

Weet niet wat jij onder een enkele keer verstaat, maar als zoiets al maandelijks gebeurd, noem ik dat niet een enkele keer. Vooral sinds de landtunnel in gebruik is genomen, is het alleen maar erger geworden. Niet zo lang geleden, zijn er door voertuigbranden in of vlak buiten de tunnel diverse afsluitingen geweest. Hierdoor moest al het verkeer zich persen over de A27 en A1.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1614426

Citaat:

WEGAFSLUITING
Tussen afslag Utrecht-Centrum en knooppunt Oudenrijn werd de parrallelrijbaan in zuidelijke richting afgesloten. Ook een buis van de Leidsche Rijntunnel was in die richting dicht.

Gisteren stond op de A2 ook al een truck in brand. Dat was ter hoogte van Vinkeveen. Bij Oudenrijn en op andere plekken op de A2 waren er toen ook meerdere ongelukken.



Ik noem de autoweg niet als dé alternatief maar een alternatief. Doel is dat het verkeer zich meer kan spreiden. Over autosnelwegen én autowegen. In plaats van alleen maar een autosneweg.
Ik blijf het vreemd vinden, dat er maar 1 noord-zuid verbinding is met een wereldstad/hoofdstad als Amsterdam.

Hoe moet het dan met onderhoud ? Noodgedwongen moet er alleen maar 's nachts gewerkt worden. Overdag is geen optie . Waarom ? geen voldoende reserve capaciteit via andere wegen. Weekendafsluitingen kunnen alleen maar gepland worden tijdens "luwe" periodes. Geen evenement, geen vakanties en of feestdagen moeten er tussen zitten, want dan gaat het niet door.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » za 08 jul 2017, 20:00

^^ Dat laatste kunnen we in Nederland dan ook heel goed. Dat zie ik niet als een probleem.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » za 08 jul 2017, 20:03

^^ Ook noodgedwongen. Kost bakken met geld aan voorbereiding. Dan mag je hopen, dat het weer mee zit.
want de periodes die wel kunt ivm evenementen etc. valt qua weersomstandiheden weer slecht ( herfst, winter)

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: autoweg-status

Bericht door wizi99 » za 08 jul 2017, 20:15

Dat klopt, de afgelopen jaren zijn veel provinciale wegen dermate verkeersonvriendelijk gemaakt, dat ze niet meer kunnen dienen als goed alternatief voor een snelweg, mocht er een stremming ontstaan. Het onderliggend wegennet in Nederland is dus niet meer toereikend, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden, ongevallen e.d.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: autoweg-status

Bericht door Schelpenpaadje » za 08 jul 2017, 20:46

Chris079 schreef:Weet niet wat jij onder een enkele keer verstaat, maar als zoiets al maandelijks gebeurd, noem ik dat niet een enkele keer. Vooral sinds de landtunnel in gebruik is genomen, is het alleen maar erger geworden. Niet zo lang geleden, zijn er door voertuigbranden in of vlak buiten de tunnel diverse afsluitingen geweest. Hierdoor moest al het verkeer zich persen over de A27 en A1.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1614426

Citaat:

WEGAFSLUITING
Tussen afslag Utrecht-Centrum en knooppunt Oudenrijn werd de parrallelrijbaan in zuidelijke richting afgesloten. Ook een buis van de Leidsche Rijntunnel was in die richting dicht.

Gisteren stond op de A2 ook al een truck in brand. Dat was ter hoogte van Vinkeveen. Bij Oudenrijn en op andere plekken op de A2 waren er toen ook meerdere ongelukken.

De oplossing hiervoor is niet autowegen aanleggen/toekennen, maar niet meer van dit soort 'tunnels' bouwen waar ze geen enkele toegevoegde waarde hebben.

En als je ze al bouwt dan moeten ter plekke voor alternatieve routes/voorzieningen worden gezorgd, zoals een inzetbare wisselbuis.

Ik zou niet weten waarom er een autoweg of tweede snelweg tussen Amsterdam en Utrecht zou moeten komen vanwege één notoir knelpunt.

Wat betreft nachtelijk onderhoud: De kosten van de aanleg én onderhoud van volledige alternatieve routes zijn hoger dan de meerkosten van bijvoorbeeld nachtelijk onderhoud. Ook hier zou je bij de aanleg van de weg zelf kunnen kijken hoe je de onderhoudskosten kunt verminderen, bijvoorbeeld door met doorsteken een 5+5-weg tijdelijk om te bouwen naar 0-3-3, wat op een weg als de A2 in een weekend of vakantie moet volstaan.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: autoweg-status

Bericht door Rein » za 08 jul 2017, 20:57

Soms zouden wegbeheerders toch wat vaker de :G3: aan een weg kunnen geven. Bij de verbrede N207 bij Nieuw Vennep zou die status prima kunnen passen. Of het zuidelijke deel van de N205.

Hoewel ze er (nog) wel zijn, bijvoorbeeld de Gooiseweg en de Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam, lijken gemeentes erg terughoudend te zijn in het geven van een :G3: status aan een weg. Dat zal er ook mee samenhangen dat gemeentelijke wegen veelal veel kruisingen hebben en deze veelal vanwege de kosten niet ongelijkvloers zijn.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: autoweg-status

Bericht door Chris079 » za 08 jul 2017, 21:53

Schelpenpaadje schreef:diverse afsluitingen geweest. Hierdoor moest al het verkeer zich persen over de A27 en A1.

De oplossing hiervoor is niet autowegen aanleggen/toekennen, maar niet meer van dit soort 'tunnels' bouwen waar ze geen enkele toegevoegde waarde hebben.

En als je ze al bouwt dan moeten ter plekke voor alternatieve routes/voorzieningen worden gezorgd, zoals een inzetbare wisselbuis.

Ik zou niet weten waarom er een autoweg of tweede snelweg tussen Amsterdam en Utrecht zou moeten komen vanwege één notoir knelpunt.

Wat betreft nachtelijk onderhoud: De kosten van de aanleg én onderhoud van volledige alternatieve routes zijn hoger dan de meerkosten van bijvoorbeeld nachtelijk onderhoud. Ook hier zou je bij de aanleg van de weg zelf kunnen kijken hoe je de onderhoudskosten kunt verminderen, bijvoorbeeld door met doorsteken een 5+5-weg tijdelijk om te bouwen naar 0-3-3, wat op een weg als de A2 in een weekend of vakantie moet volstaan.

Het is niet de oplossing, maar een onderdeel ervan.
De tunnel is niet het enige knelpunt. Ook ongelukkenen andere incidenten buiten de tunnel zorgt voor, wanneer de A2 in 1of 2 richtingen wordt afgesloten, dat het verkeer geen kant meer op kan.
Een bommelding bij Vianen zorgde al voor een afsluiting. Verder was een enkele vluchtstrook en of rijstrookafzetting goed voor kilometers file.
Alles in de omgeving slibt bij dit soort gevallen gelijk dicht. Alternatieve routes zijn er gewoon onvoldoende en of hebben te weinig capaciteit.

Kortweg gezegd. Het hoofdwegenstructuur is veel te kwetsbaar en een goed alternatieve onderliggend wegennet is er niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: autoweg-status

Bericht door Coen Tunnel » za 08 jul 2017, 22:49

wizi99 schreef:Dat klopt, de afgelopen jaren zijn veel provinciale wegen dermate verkeersonvriendelijk gemaakt, dat ze niet meer kunnen dienen als goed alternatief voor een snelweg, mocht er een stremming ontstaan. Het onderliggend wegennet in Nederland is dus niet meer toereikend, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden, ongevallen e.d.
Dat was het twintig jaar geleden ook al niet. Er gaat zoveel verkeer over onze snelwegen dat het OWN bijna nergens een goed alternatief vormt voor de snelweg. Behoudens enkele uitzonderingen in voornamelijk het noorden van het land en Zeeland praat je op bijna alle snelwegen over intensiteiten van meer dan 50.000 mvt/dag. Alleen in de nachtelijke uren zou je dat bij sommige snelwegen nog over het OWN kunnen afwikkelen, en dat gebeurt ook wel. In Zwolle wordt bij nachtelijke afsluitingen van de A28 door Zwolle het verkeer omgeleid over de Zwartewaterallee en Blaloweg door de stad, die route heeft 2x2 rijstroken maar ook gelijkvloerse kruisingen. 's Avonds laat en 's nachts kan dat nog, dan is er op die wegen nauwelijks ander verkeer. Overdag is het OWN domweg geen alternatief voor de snelweg. De meeste omleidingen bij stremmingen gaan over andere snelwegen en niet over het OWN.
Chris079 schreef:Het is niet de oplossing, maar een onderdeel ervan.
De tunnel is niet het enige knelpunt. Ook ongelukkenen andere incidenten buiten de tunnel zorgt voor, wanneer de A2 in 1of 2 richtingen wordt afgesloten, dat het verkeer geen kant meer op kan.
Een bommelding bij Vianen zorgde al voor een afsluiting.
Tja, maar bommeldingen kun je sowieso niet voorkomen.
Verder was een enkele vluchtstrook en of rijstrookafzetting goed voor kilometers file.
Zoals op de meeste snelwegen in Nederland als je dat overdag doet. Omdat ze simpelweg te druk zijn om één rijstrook aan capaciteit te kunnen missen.
Alles in de omgeving slibt bij dit soort gevallen gelijk dicht. Alternatieve routes zijn er gewoon onvoldoende en of hebben te weinig capaciteit.
Dat is inherent aan het wonen in de drukke Randstad. Daar wonen heel veel mensen en wordt heel veel gereisd over de weg dus zal een wegafsluiting of -stremming altijd een grote impact hebben.
Kortweg gezegd. Het hoofdwegenstructuur is veel te kwetsbaar en een goed alternatieve onderliggend wegennet is er niet.
Een goed alternatief onderliggend wegennet lost zulke problemen ook niet op. Hooguit kun je ervoor kiezen om andere snelwegen te verbreden zodat ze meer capaciteit hebben. Maar bij een stremming van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht hebben alternatieve routes zoals de A1-A27 of de A4 simpelweg nauwelijks restcapaciteit om al het extra verkeer zonder oponthoud te verwerken.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: autoweg-status

Bericht door verfmeer95 » zo 09 jul 2017, 1:38

Rein schreef:Soms zouden wegbeheerders toch wat vaker de :G3: aan een weg kunnen geven. Bij de verbrede N207 bij Nieuw Vennep zou die status prima kunnen passen. Of het zuidelijke deel van de N205.

Hoewel ze er (nog) wel zijn, bijvoorbeeld de Gooiseweg en de Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam, lijken gemeentes erg terughoudend te zijn in het geven van een :G3: status aan een weg. Dat zal er ook mee samenhangen dat gemeentelijke wegen veelal veel kruisingen hebben en deze veelal vanwege de kosten niet ongelijkvloers zijn.
Ik zou er wel wat voor voelen om net als in België 2x2 wegen automatisch een hogere snelheid te geven. Dan kan de wegbeheerder die daarna verlagen indien het nodig is.

Plaats reactie