Verlichting interieur Nederlandse tunnels

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Verlichting interieur Nederlandse tunnels

Bericht door praatpaal » ma 14 aug 2017, 21:56

Het valt me op dat Nederland enerzijds het onderste uit de kan wil wat betreft tunnelveiligheidssystemen. Anderzijds valt mij op dat de tunnels op nooduitgangen en de reguliere armaturen verder weinig verlicht zijn, zeker gezien de technieken die met LED's een aangenaam begeleidend werken, zoals ik in tunnels in andere Europese landen heb bemerkt.

Wat ik voornamelijk mis, is markering wat buiten de tunnels met reflectoren aan weerszijden van de snelweg wordt aangebracht. Hoewel de Nederlandse reflectoren slecht zichtbaar zijn door de smalle uitvoering en door aanhechting van vuil weinig zichtbaar zijn, ontbreekt een vorm van bebakening in tunnels in zijn geheel [!].

Onderstaand heb ik een buitenlands voorbeeld hoe subtiele begeleidende lichten naast de rijbaan zijn gemonteerd.
In Nederland zou in tunnels links een wit licht en rechts rode LED-lichten kunnen worden aangebracht die overeenkomt met de kleurentaal van de overige stukken snelweg.
Groene LED's zouden gebruikt kunnen worden voor de nooduitgangen en rood-wit voor weerszijden. In plaats van losse stippen zou het tegenwoordig ook mogelijk moeten kunnen zijn om een soort neon van LED's te maken zodat het beeld nog rustiger kan worden.

Kortom; ik verbaas me over de voortvarendheid in het toepassen van de meest ingewikkelde tunnelveiligheidssystemen maar het nalaten van het toepassen van de meest geavanceerde en moderne verlichtingstechnieken. Heeft iemand meer zicht op dit thema en of dit nog gaat veranderen in de toekomst?

Voorbeeld; A2 de Koning Willem Alexandertunnel in Maastricht zonder reflectoren of andere markering aan weerszijden:
Afbeelding

N62 Westerscheldetunnel
Afbeelding

Voorbeeld met LED's naast de rijbaan in de S6 Tanzenbergtunnel, Oostenrijk
Afbeelding
Laatst gewijzigd door praatpaal op di 15 aug 2017, 13:49, 3 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verlichting Interieur Nederlandse Tunnels

Bericht door Chris » ma 14 aug 2017, 22:03

Interessant punt en ik deel je ervaring, in vergelijking met buitenlandse tunnels is de geleiding met verlichting veel meer basic / geheel ontbrekend. Zowel qua 'kattenogen' in het asfalt aan de rand van de rijbaan als kleine markeringslichten aan de wanden die het verloop van de tunnel accentueren.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: Verlichting Interieur Nederlandse Tunnels

Bericht door praatpaal » ma 14 aug 2017, 22:22

Enige uitzondering is de Maastunnel in Rotterdam waar wel [groene] LED-verlichting is toegepast om de nooduitgangen te accentueren.

Afbeelding

Afbeelding

En nog een voorbeeld uit de Noordtunnel van medeforumer 'Feitelijk'
Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verlichting Interieur Nederlandse Tunnels

Bericht door duikgek89 » ma 14 aug 2017, 22:54

praatpaal schreef:Wat ik voornamelijk mis, is markering wat buiten de tunnels met reflectoren aan weerszijden van de snelweg wordt aangebracht. Hoewel de Nederlandse reflectoren slecht zichtbaar zijn door de smalle uitvoering en door aanhechting van vuil weinig zichtbaar zijn, ontbreekt een vorm van bebakening in tunnels in zijn geheel [!].
Tunnels zijn meestal ook 's nachts verlicht. Ik persoonlijk kan de betonnen wand waar ik liever niet tegenaan rij dan meestal prima zien, evenals de strepen op de weg.

Ik vind de kattenogen zoals ze die in o.a. Oostenrijk hebben wel prettig, maar ik kan nou niet zeggen dat ik ze in Nederland heel erg mis.

Gebruikersavatar
Jffry101
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 12:03

Re: Verlichting Interieur Nederlandse Tunnels

Bericht door Jffry101 » ma 14 aug 2017, 23:25

Volgens mij zijn er in de Coentunnel wel rode en witte LEDs gebruikt aan weerszijden van de rijbaan, maar dat lijkt inderdaad een uitzondering.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Verlichting Interieur Nederlandse Tunnels

Bericht door Hensepens » di 15 aug 2017, 7:46

Kan mij ook herrineren dat de wit/rode leds (met name de rode) in de Coentunnel eerder tot hinder heeft geleid..men vond ze toen te vel en dacht dat er voor hen werd geremd.

Maar in algemeen. Zeker jn Oostenrijk wordt led verlichtibg heel functiineel gebruikt in tunnels. Ook in combinatie met nooduitgangen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Verlichting Interieur Nederlandse Tunnels

Bericht door Rogier » di 15 aug 2017, 8:04

Misschien kan men eventueel extra led's aan de wanden aanbrengen. Wat ik in de Oostenrijkse tunnel heel slecht vindt zijn (op de foto zichtbaar).
- De frontale wand bij de nooduitgang (een doodvonis als je erop rijdt).
- Verhoogde 'stoepen' \ zijbermen. In Nederland is dit verboden, omdat deze verhogingen ervoor kunnen zorgen dat auto's over de kop kunnen slaan.

kees100
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 14:48

Re: Verlichting Interieur Nederlandse Tunnels

Bericht door kees100 » wo 16 aug 2017, 15:21

Waarom geen geel/wit asfalt in een tunnel. De zichtbaarheid wordt dan vanzelf beter zonder dat de verlichting hoeft te worden aangepast.

Wilfredjeuh
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 12:11
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Verlichting interieur Nederlandse tunnels

Bericht door Wilfredjeuh » wo 16 aug 2017, 15:29

^^ heb je wel eens een motorrijder over natte witte (zebra) strepen zien rijden / glijden?? Lijkt me dus niet heel erg handig..

kees100
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 14:48

Re: Verlichting interieur Nederlandse tunnels

Bericht door kees100 » wo 16 aug 2017, 15:53

Wilfredjeuh schreef:^^ heb je wel eens een motorrijder over natte witte (zebra) strepen zien rijden / glijden?? Lijkt me dus niet heel erg handig..
Wit of geel asfalt heeft dezelfde stroefheid als normaal asfalt en is wat anders dan een witte thermoplastische wegmarkering.

Wilfredjeuh
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 12:11
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Verlichting interieur Nederlandse tunnels

Bericht door Wilfredjeuh » wo 16 aug 2017, 15:54

Dat klinkt dan weer beter 8-)

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: Verlichting Interieur Nederlandse Tunnels

Bericht door Jablan » wo 16 aug 2017, 17:23

Rogier schreef:Wat ik in de Oostenrijkse tunnel heel slecht vindt zijn (op de foto zichtbaar).
- De frontale wand bij de nooduitgang (een doodvonis als je erop rijdt).
- Verhoogde 'stoepen' \ zijbermen. In Nederland is dit verboden, omdat deze verhogingen ervoor kunnen zorgen dat auto's over de kop kunnen slaan.
Je Oostenrijkse tunnels zijn een standaard Strabag-ontwerp. Bij de frontale wand vind je tegenwoordig vaak een geleiderail of een botsabsorper. Of het nodig is, weet ik niet, want de veiligheidssystemen zijn zo strak, dat bij elk voertuig in zo'n Notbucht de hele tunnel automatisch dichtgaat.
De verhoogde zijrand is een kabelstraat en die zorgt ook voor minder schade aan de tunnelwanden. Of eigenlijk zorgt de combinatie van verlichte kattenogen plus zijrand voor een ruimere afstand tot de wand.

ConvoiExceptionnel
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 16:05
Locatie: Leidschendam

Re: Verlichting interieur Nederlandse tunnels

Bericht door ConvoiExceptionnel » zo 26 nov 2017, 13:47

Voor iedereen die naar tunnels wil kijken. ;)
https://verhalen.volkskrant.nl/licht-aa ... nnel#11508
Onmisbaar bij windturbines en prefab bruggen.

Plaats reactie