Bij pech stoppen op busstrook?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
drosera19
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: do 08 feb 2018, 20:47

Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door drosera19 » do 08 feb 2018, 20:52

hallo,

Ik heb bezig met het leren voor mijn theorie rijexamen (B), een vraag luidde 'mag je bij pech op de busbaan gaan staan?'
Ik antwoordde 'nee', zoals ik dacht, maar het blijkt dat dit wel mag. Het antwoord is "Ja, het is toegestaan om bij pech op de busbaan te gaan staan". Ik controleerde dit, omdat ik toch echt kan herinneren dat bij andere examens dit niet mocht.
Op internet staan verschillende antwoorden dus is het voor mij nou nog niet duidelijk of dit wel of niet mag. :|
Als iemand een definitief antwoord heeft, of in ieder geval een reputabele bron, hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door duikgek89 » do 08 feb 2018, 21:42

Je zou eens kunnen zoeken op www.wegcode.be

edit:
-Gedachte verwijderd, niet zeker dat het klopt.

in artikel 72: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /258-art72
72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, taxi’s en voertuigen voor schoolvervoer bedoeld in artikel 39bis.

F17

Het woord « BUS » en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.

Fietsers, bromfietsers, motorfietsers, voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en de voertuigen bestemd voor het woon-werkverkeer die gesignaleerd zijn door het bord afgebeeld in het vijfde lid en behorend tot de categorieën M2 en M3, bedoeld in het technisch reglement van de auto's, mogen deze rijstrook volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen zijn aangebracht op het bord F17 of op een onderbord.

Deze symbolen mogen eveneens op de busstrook worden herhaald.

Het hieronder afgebeelde bord op het voertuig bestemd voor woon-werkverkeer heeft een zijde van ten minste 0,40 m; de achtergrond ervan moet van retro-reflecterende producten voorzien zijn.

Dit bord moet goed zichtbaar op het linkergedeelte vooraan en achteraan op het voertuig aangebracht zijn; het moet verwijderd of afgedekt worden wanneer het voertuig niet gebruikt wordt voor woon-werkverkeer.

De prioritaire voertuigen mogen op deze rijstrook rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.

Deze voertuigen mogen de busstrook dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs de busstrook in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.
Dus je mag er niet rijden tenzij... En bij die uitzonderingen staat pech niet genoemd.

Maar bij pech rij je niet...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 feb 2018, 22:37

Gaat het hier om een theorie-examen in Nederland of België?

Wel handig voor de juiste wetgeving ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Attietattie » do 08 feb 2018, 22:43

Schelpenpaadje schreef: do 08 feb 2018, 22:37 Gaat het hier om een theorie-examen in Nederland of België?
drosera19 schreef: do 08 feb 2018, 20:52 hallo,

Ik heb bezig met het leren voor mijn theorie rijexamen (B)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door duikgek89 » do 08 feb 2018, 22:44

Bij de "(B)" ben ik van België uitgegaan, niet van theorie examen B. Het kan natuurlijk ook klasse B betekenen. :wall:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door boe! » do 08 feb 2018, 22:45

Maar staat B voor rijbewijs B of België? Ik vermoed het eerste.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 feb 2018, 22:48

Het staat in een Nederlands forumonderdeel dus ik denk dat 'gewoon' het B-rijbewijs wordt bedoeld. Maar de TS is degene die ons daarover zekerheid kan geven :)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door duikgek89 » do 08 feb 2018, 22:55

Ik heb het forumdeel niet gezien, ik ben hier via "nieuwe berichten" uitgekomen...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Attietattie » do 08 feb 2018, 22:58

duikgek89 schreef: do 08 feb 2018, 22:44Het kan natuurlijk ook klasse B betekenen. :wall:
Die smiley is ook op mij van toepassing. Ik heb dat niet eens als mogelijkheid gezien. :oops:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Peter » vr 09 feb 2018, 8:47

In de praktijk maakt het niet zoveel uit. Bij pech (aannemend motorpech of lekke band) stop je op de meest veilige plek die je kan bereiken (voor jezelf en voor anderen). Dat kan op de rijbaan van een autoweg zijn, maar bij voorkeur een dug-out, parkeerplaats, vluchtstrook, stoep, fietspad of berm naast de vluchtstrook, maar als het moet ook de middenberm of een busstrook. Overmacht maakt dat een hoop regels wijken (maar je moet het evt wel kunnen aantonen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Vinny » vr 23 feb 2018, 21:26

Het is wel tricky natuurlijk. In Nederland heb je soms dat de bus op de vluchtstrook mag rijden (of dat het een busstrook is), met pech zou je je dus naar de vluchthaventjes moeten begeven. Ik heb persoonlijk niet het idee dat dit iedereen even duidelijk is. Gevaar kan het natuurlijk wel opleveren, zeker als de bebording niet adequaat is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Beetle » ma 26 feb 2018, 23:32

Als je geen keuze hebt, de auto houdt er mee op, dan zou niemand er problemen mee hoeven te hebben. Zolang je maar veilig staat.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Hajo » vr 09 mar 2018, 21:16

^^ In Nederland is elk gebruik door een ander voertuig dan een lijnbus, taxi of voorrangsvoertuig van een door de tekst "LIJNBUS" aangegeven rijstrook verboden. Dus ook parkeren en stoppen is niet toegestaan. Bij pech betekent dat, dat als je echt niet verder kunt rijden, je het voertuig in ieder geval zoveel mogelijk rechts moet neerzetten. Als het enigszins mogelijk is dus geheel in de berm.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Attietattie » vr 09 mar 2018, 21:39

Hajo schreef: vr 09 mar 2018, 21:16 ^^ In Nederland is elk gebruik door een ander voertuig dan een lijnbus, taxi of voorrangsvoertuig van een door de tekst "LIJNBUS" aangegeven rijstrook verboden. Dus ook parkeren en stoppen is niet toegestaan.
Dat geldt voor een vluchtstrook (ook wel pechstrook genoemd) ook.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Dion » zo 11 mar 2018, 17:21

Behalve dat daar het zinsdeel "behoudens in noodgevallen" onderdeel van de wetstekst is. Dit is bij busstroken niet het geval.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Lekkere Kwal » zo 11 mar 2018, 22:21

En als inkoppertje: de term 'vlucht' in vluchtstrook verklapt ook dat het (mede) daarvoor bedoeld is. Bij elke andere speciaalstrook is de strook enkel bedoeld voor het specifieke type voertuig(en) waar het een toelating voor kent, dus dien je bij een pechgeval de strook niet te gebruiken behalve in het geval van overmacht (zoals geen berm beschikbaar).

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Bij pech stoppen op busstrook?

Bericht door Jackbauer1350 » zo 11 mar 2018, 23:01

^^ In België wordt de term "pechstrook"gebruikt.

Plaats reactie