Amstel Gold Race

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
timaz
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 21:05

Amstel Gold Race

Bericht door timaz » wo 11 apr 2018, 20:29

Heeft iemand ervaring met de verkeersdrukte tijdens de Amstel Gold Race in Zuid Limburg?
Ontstaan er dan files op lokale wegen en op welke wegen kan je dan de grootste vertragingen verwachten?

Ik stel deze vraag omdat ik niets terug kan vinden over de verkeersdrukte van afgelopen jaren tijdens dit evenement.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Amstel Gold Race

Bericht door Ds79m » wo 11 apr 2018, 20:53

De drukte is vooral afhankelijk van de weersomstandigheden. Komende zondag wordt er 22 klein nulletje C verwacht met veel zon, dus het zal vrij druk worden, zeker nu Terpstra de wielerkoorts flink heeft aangewakkerd.

Het beste is om op de motor of op de fiets jezelf voort te bewegen. Als dat geen optie is, loont het de moeite om vooraf na te denken waar je ze graag wil zien rijden. Het is dan de afweging tussen ergens op een heuvel, waar je rustig kan kijken, en mindere plekken die wel makkelijk bereikbaar zijn als de A79 bij Klimmen of de N278 bij Gulpen. Wegen als de A79, N278, N281 en N595 blijven overigens gevrijwaard van al te grote drukte (behalve als het peloton net is gepasseerd natuurlijk) en hetzelfde geldt voor de wegen net over de grens in België. Het grootste oponthoud concentreert zich meestal in de driehoek Valkenburg-Margraten-Gulpen, waar niet zo veel doorgaande wegen liggen. Daarnaast moet je vooral heel flexibel zijn, want er gebeuren altijd wel onverwachte dingen. Denk aan een kopgroep die 10 minuten krijgt, een paar achterblijvers waardoor het parcours niet snel wordt vrijgegeven of een hardnekkige file bij een verkeerslicht die tijd kost.

Maar het is bovenal bijzonder leuk, en met een beetje creativiteit kun je veel van de koers meekrijgen. :yes:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Amstel Gold Race

Bericht door nederland24 » wo 11 apr 2018, 22:51

Eventueel kan je ook met de trein gaan. Ze gaan meerdere malen door Valkenburg en er zal vast wel een weggetje zijn, waar het wat minder druk is langs het parcours.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Amstel Gold Race

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 apr 2018, 16:32

^^ Zo druk is het niet meer in Valkenburg sinds de finish naar Berg en Terblijt is verplaatst. Ook op de Cauberg kun je tegenwoordig makkelijk een plekje vinden.

Een late reactie, maar ik ben vaak naar de Amstel Gold Race gegaan en ook met de auto kun je het zo plannen dat je de renners vaak een keer of 7-8 kan zien onderweg. Ik ging vaak naar de start in Maastricht, dan de Bergseweg bij Kunrade, dan de ravitaillering bij Mechelen, naar Gemmenich, naar de Huls in Simpelveld, naar Heijenrath, en dan naar Berg en Terblijt waar ik dan voor de derde passage van de finishlijn was en daarna zag ik dan de finish. Zo pak je een paar mooie klimmetjes mee en kun je veel zien.

Plaats reactie