Stopstreep of niet?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
JesuisNina
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 11:11

Stopstreep of niet?

Bericht door JesuisNina » zo 06 mei 2018, 11:16

Hoi allemaal,

Afgelopen vrijdag reed ik in Amsterdam. Een stoplicht werd oranje en ik twijfelde of ik moest remmen of niet.. ik remde en kwam tot stilstand nog vóór dat het rood was net na de stopstreep. Betekent dit nu dat de camera mij geflitst heeft omdat ik na de stopstreep sta? Ik stond echter al wel stil voordat hij op rood sprong. Ik heb gelezen dat het met bepaalde lussen te maken heeft.. maar dat stilstaan na een stopstreep ook niet mag.
Wie kan mij hier een duidelijk antwoord op geven? Ik zit nu een aantal weken in spanning af te wachten.. heel vervelend.

Gr. Nina.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door waldo79 » zo 06 mei 2018, 11:21

Welkom Jesuisnina,
Waar in Amsterdam bevindt deze stopstreep zich?

JesuisNina
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 11:11

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door JesuisNina » zo 06 mei 2018, 11:24

Geen idee. We waren op weg naar de Oosterdok. Ik reed op de Tom Tom.. ben totaal niet bekend daar. Er hing wel een camera op het kruispunt geloof ik.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door duikgek89 » zo 06 mei 2018, 11:39

Niet elke camera is een flitser. Stond je met de hele auto over de stopstreep of net een beetje met de voorkant? Als dat tweede het geval is zal het wel meevallen denk ik. Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, maar er is nu toch niks meer aan te doen totdat je eventueel iets hoort.

Misschien kun je nog een keer het adres invoeren op dat navigatie ding en dan uitvogelen waar dit was?

JesuisNina
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 11:11

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door JesuisNina » zo 06 mei 2018, 12:50

Hoi,

Inderdaad het tweede geval. Niet helemaal over de stopstreep. Ik ga het idd even uitzoeken proberen.. of mss gewoon afwachten. Ik ben er een beetje bang voor..

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door Hajo » zo 06 mei 2018, 13:18

^^ Bang zijn is niet nodig. Er wordt pas geflitst als het voertuig echt helemaal over de lussen is gereden. Je bent netjes gestopt, waarbij je de stopstreep wel iets maar niet volledig hebt overschreden. Op zich is dat overigens ook een overtreding, je dient altijd te stoppen vóór de stopstreep, maar daar wordt minder zwaar aan getild dan door rood rijden. Bovendien stond het verkeerslicht nog op oranje toen je tot stilstand kwam, daar wordt nooit voor geflitst. Ik zou me geen zorgen maken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door Snelwegfreak » zo 06 mei 2018, 13:20

Bij een roodlichtcamera ligt er een lus na de stopstreep. De camera maakt twee foto's, zodat duidelijk is dat je op foto 1 op de stopstreep rijdt en op foto 2 de stopstreep duidelijk gepasseerd bent. Als jij met alleen je voorbanden stilstaat op de lus is de kans groot dat er een foto gemaakt is, maar dat het niet gezien wordt als overtreding omdat je al stilstond bij geel. Zeker weten doe ik het niet, maar dit meen ik eens gelezen te hebben. Het blijft dus even afwachten.

Als je tóch een bekeuring krijgt moet je in beroep gaan en op basis van de foto's aantonen dat je een (nood)remming hebt gemaakt en gestopt bent. Je hebt het rode licht dus niet genegeerd. Maar zoals ik al zei: even afwachten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door Attietattie » zo 06 mei 2018, 14:40

Door rood rijden of niet voor de stopstreep stoppen, zijn twee verschillende boetes. De gedraging is wel hetzelfde, maar er staat een ander bedrag voor.

Door rood rijden, gaat het sowieso niet worden. Niet voor de stopstreep stoppen, kan ik me ook nauwelijks voorstellen, zoals je het nu schetst.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JesuisNina
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 11:11

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door JesuisNina » zo 06 mei 2018, 15:49

Bedankt voor de reacties! Ik hoop op het beste. Het gekke was dat de stopstreep voor degene die linksaf moest verder lag dan voor degene die rechtdoor moesten. Ik stond dus precies naast de auto die linksaf moest.
Ik stond in ieder geval nog ruim voor de stoplichten. Ik kon ze nog makkelijk zien vanuit mijn auto.. dus ik stond er echt niet ver overheen.
Maar inderdaad.. het is afwachten, zo'n zes weken..

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door Attietattie » zo 06 mei 2018, 16:05

Dat is heel normaal. De linksaffer zal ook een lage lamp hebben gehad, jij had alleen een hoge. Daar wordt de locatie van de streep (onder andere) op gebaseerd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door BHJ » ma 07 mei 2018, 6:07

Dat had toch ook te maken met vrachtwagens die anders de bocht niet konden maken?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door Peter » ma 07 mei 2018, 9:03

Flitsers zijn meestal (altijd ?) ook ingesteld op het meten van een snelheid. Sommigen flitsen ook bij groen en een te hoge snelheid, maar de meesten flitsen niet bij rood een zeer lage snelheid. Dit om te voorkomen dat er geflitst wordt voor auto's die na de streep in de file staan en daarmee handwerk om de foto's te verwijderen. Denkbaar dat tegenwoordig de selectie soms door automatische computeranalyse gebeurt en iedereen op de camera staat (ook te gebruiken bij ongevalsanalyses). Met moderne camera's zie je ook geen flitsen meer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door Jeroen » ma 07 mei 2018, 10:15

BHJ schreef: ma 07 mei 2018, 6:07 Dat had toch ook te maken met vrachtwagens die anders de bocht niet konden maken?
Dan is het meestal juist andersom, met een stopstreep die voor linksafslaand verkeer verder van de kruising af ligt dan die voor het rechtdoorgaande verkeer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door Boerenkool » di 22 mei 2018, 21:39

Attietattie schreef: zo 06 mei 2018, 16:05 Dat is heel normaal. De linksaffer zal ook een lage lamp hebben gehad, jij had alleen een hoge. Daar wordt de locatie van de streep (onder andere) op gebaseerd.
Tjee, wordt daar over gedacht,daar merk ik vaak niet veel van. Als ik met een normale lage auto vooraan sta zie ik in veel plaatsen nooit t stoplicht zonder met gebogen hoofd te zitten. T is dat er lussen liggen anders stopte ik wel stuk terug zoals er wel meer om die reden doen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Stopstreep of niet?

Bericht door Snelwegfreak » wo 23 mei 2018, 6:25

Er zijn minimumafstanden van lantaarn tot stopstreep. Drie meter bij een lage lantaarn en ik meen 12 meter bij een hoge lantaarn. De wegbeheerder is vrij deze afstanden te vergroten, maar gezien het ruimtegebruik en de noodzaak tot opstelcapaciteit maakt dat dit zelden gebeurt. Jammer, want ik vind die maten ook te kort om fatsoenlijk iets te kunnen zien. Als je inderdaad netjes vlak voor de stopstreep staat, moet je je hoofd stevig buigen of voorover leunen om het verkeerslicht te kunnen zien.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie