Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Durashift » zo 27 mei 2018, 0:43

Wegdeksel schreef: do 24 mei 2018, 9:02 (..)
- In de klaverbladlussen van het oude knooppunt Badhoevedorp zaten ze ook. Als dat voor inhalen bedoeld was, moet je echt serieus hard door die krappe bocht om eerder aan het einde te zijn. Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor de veiligheid.
Mwah, valt wel mee, denk ik. In de boog van de A12 naar de A30 zit dit ook. Adviessnelheid 50 km/h per uur.
Vrachtverkeer kan er inderdaad niet veel sneller doorheen.. personenautoverkeer kan dan mooi buitenom met zo'n 65 - 70 km/h per uur de bocht door. :top:

Als je het weet, scheelt het wel iets in tijd, zeker als de weg vrij is en er niet even verderop nog een 'treintje' rijdt achter vrachtverkeer.. (na het rits gedeelte).

~~~~~~

Verder denk ik niet dat veel weggebruikers (ook 'beroepschauffeurs' ) erbij nadenken dat gebruik van de linker rijstrook in zo'n verbindingsboog, tijdens file, ervoor kan zorgen dat de file terugslag op de achterliggende snelweg(afrit) daarmee vermindert wordt.
Het komt gewoon niet zo sociaal over om de hele rij voorbij te rijden.

Toevallig vorige week nog zo iets meegemaakt op de A30 en dan de boog naar de A12 richting Arnhem toe.. tijdens spitsfile komt er aan het einde van de ritsperiode een (youngtimer) BMW 5 serie netjes met gepaste snelheid aan komen rijden.. duidelijk op zoek naar een ritsmoment aan het einde van de strook (zoals het ooit bedoelt is..).. Jammer alleen dat er achter hem nog 3 auto's rijden (drukken) die ook graag nog voor mijn neus ervoor willen... :evil:

Tja, op een gegeven moment is het wel een beetje klaar hé.. :shutup:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door duikgek89 » zo 27 mei 2018, 7:31

Durashift schreef: zo 27 mei 2018, 0:43Verder denk ik niet dat veel weggebruikers (ook 'beroepschauffeurs' ) erbij nadenken dat gebruik van de linker rijstrook in zo'n verbindingsboog, tijdens file, ervoor kan zorgen dat de file terugslag op de achterliggende snelweg(afrit) daarmee vermindert wordt.
Het komt gewoon niet zo sociaal over om de hele rij voorbij te rijden.
Waarom zou dat asociaal zijn?? Alle automobilisten hadden van die strook gebruik kunnen maken! Dat ze als makke bange lammetjes bang achter elkaar blijven staan is hun eigen keuze.

Daarnaast zouden mensen daarbij na moeten denken, zeker mensen waarvan het rijden hun baan is.
Toevallig vorige week nog zo iets meegemaakt op de A30 en dan de boog naar de A12 richting Arnhem toe.. tijdens spitsfile komt er aan het einde van de ritsperiode een (youngtimer) BMW 5 serie netjes met gepaste snelheid aan komen rijden.. duidelijk op zoek naar een ritsmoment aan het einde van de strook (zoals het ooit bedoelt is..).. Jammer alleen dat er achter hem nog 3 auto's rijden (drukken) die ook graag nog voor mijn neus ervoor willen... :evil:

Tja, op een gegeven moment is het wel een beetje klaar hé.. :shutup:
Uiteraard is het een keer genoeg, maar het is nog steeds niet de bedoeling om al vroeg voor eigen rechter te gaan spelen en zelfbedachte regels door te drammen door al vroeg middenop te gaan rijden.
Maar als je aan het eind een auto ertussen gelaten hebt, met de vrachtwagen misschien twee of drie om je lengte iets te compenseren, dan mag je wat mij betreft het gat dicht houden. Iedereen voorlaten is geen ritsen.

Overigens laat ik er, eerder dan aan het eind meestal niemand tussen

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Boerenkool » di 29 mei 2018, 12:29

Tja, ruimte krijgen is nog steeds een gunst.

De regels zijn zo veel mogelijk rechts houden en invoegen=bijzondere manoevre iedereen voorrang.
.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door duikgek89 » di 29 mei 2018, 14:51

^^^
Bij ritsen is ruimte maken absoluut geen gunst!! De bedoeling van ritsen is juist dat mensen om en om de overgebleven strook inrijden net voor het verdrijvingsvlak!! Dat gaat uiteindelijk voor IEDEREEN soepeler, vooral als iedereen aan het spelletje mee zou doen en dus juist NIET veel eerder zou proberen in te voegen.

En weet je, "automobilisten" die menen dat ze een ander geen "gunst" hoeven te verlenen en dus niet correct ritsen zijn domme sukkels die hun rijbewijs beter gisteren dan vandaag kwijt raken. Dat soort figuren belemmeren de doorstroming niet alleen omdat ze aan het eind niet goed ritsen, maar ze zetten ook de doorgaande strook compleet vol omdat anderen vroeg in willen voegen uit angst aan het eind er niet meer tussen te komen.

Maar goed, vergeef me mijn irritatie, want feitelijk maakt allemaal niet uit, het verkeersgedrag in Nederland is toch al compleet naar de kl*t*. Ik pas me wel aan tijdens mijn ritten in Nederland...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Jeroen » di 29 mei 2018, 18:31

Boerenkool schreef: di 29 mei 2018, 12:29 Tja, ruimte krijgen is nog steeds een gunst.

De regels zijn zo veel mogelijk rechts houden en invoegen=bijzondere manoevre iedereen voorrang.
.
In een file kun je m.i. niet meer van een gunst spreken. Als het goed is heeft iedereen ooit met rijlessen geleerd dat je ritsen één voor één doet, niet meer en niet minder.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Basjuh1981 » wo 30 mei 2018, 8:49

duikgek89 schreef: di 29 mei 2018, 14:51 ^^^
Bij ritsen is ruimte maken absoluut geen gunst!! De bedoeling van ritsen is juist dat mensen om en om de overgebleven strook inrijden net voor het verdrijvingsvlak!! Dat gaat uiteindelijk voor IEDEREEN soepeler, vooral als iedereen aan het spelletje mee zou doen en dus juist NIET veel eerder zou proberen in te voegen.

En weet je, "automobilisten" die menen dat ze een ander geen "gunst" hoeven te verlenen en dus niet correct ritsen zijn domme sukkels die hun rijbewijs beter gisteren dan vandaag kwijt raken. Dat soort figuren belemmeren de doorstroming niet alleen omdat ze aan het eind niet goed ritsen, maar ze zetten ook de doorgaande strook compleet vol omdat anderen vroeg in willen voegen uit angst aan het eind er niet meer tussen te komen.

Maar goed, vergeef me mijn irritatie, want feitelijk maakt allemaal niet uit, het verkeersgedrag in Nederland is toch al compleet naar de kl*t*. Ik pas me wel aan tijdens mijn ritten in Nederland...
Het is een samenspel, geven en nemen. Wat dat betreft is het net als het willen uitvoegen in de file bij het eerste blokje. Rij even door, zoek een gat en voeg dan uit.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door duikgek89 » wo 30 mei 2018, 10:04

Uiteraard is het een samenspel. Netjes aan het einde om en om gaan. Niet meer, niet minder. Dus geen trekken en duwen, geen gaatjes dichthouden en vooral ook niet te vroeg ritsen. Allemaal niet doen. Gewoon aan het einde netjes om en om.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Durashift » do 31 mei 2018, 13:32

Leuke theorie allemaal.. de praktijk van de menselijke psyche is, kennelijk, anders op dat punt.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Boerenkool » zo 03 jun 2018, 23:38

Persoonlijk laat ik er de netten voor een deel tussen.
Dat zijn degenen die niet bij t eerste blokje maar ook niet al vrijwel op t verdrijvingsvlak wat proberen.
Dat zijn degenen die hun snelheid aanpassen en links maar iets sneller voorbijgaan en dan bij n gat even hard gaan riiden en even de naastliggende rijder aankijken en hun knipperlicht aanzetten. Die laat ik er galant en royaal tussen.
Zij die hem er tussen proberen te zetten en me snijden voor t knipperlicht aangezet te hebben of me aan te kijken hebben aan mij n slechte.
De situatie is alles.Als ze hadden kunnen zien dat ze er nooit meer normaal tussenkwam geef ik ze geen ruimte. Bijv als ze gaten voorbijgaan terwijl waar ze er tussen willen echt geen gat was.
Ook als ze er bij t eerste blokje zonder ruimte tussen willen terwijl verderop ruimte en kansen zat zijn hebben ze aan mij n slechte.
Maar echt spannend zal ik t ook niet maken, ik ga er geen aanrijding voor krijgen. Keer toeteren en maar laten begaan.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Attietattie » zo 03 jun 2018, 23:48

Boerenkool schreef: zo 03 jun 2018, 23:38 maar ook niet al vrijwel op t verdrijvingsvlak wat proberen.
Zo iemand bedoel je?
Link
Boerenkool schreef: zo 03 jun 2018, 23:38Ook als ze er bij t eerste blokje zonder ruimte tussen willen terwijl verderop ruimte en kansen zat zijn
En wat nou als ze vóór het eerste blokje willen ritsen? :p
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 25 jun 2018, 21:22

In knooppunt Maanderbroek bestaat de lus tussen Veenendaal en Barneveld ook gedeeltelijk uit twee rijstroken.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op do 05 jul 2018, 8:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3352
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door sven_engelen » wo 04 jul 2018, 22:50

In alle verbindingsbogen (niet de lussen) van knooppunt Zaarderheiken zit ook een tweede rijstrook.
Svenlo

Plaats reactie