Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Wegdeksel
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 15:35

Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Wegdeksel » wo 23 mei 2018, 9:37

Laatst reed ik in de ochtendspits over knooppunt Deil. Komende vanuit Rotterdam nam ik de verbindinsgboog richting 's-Hertogenbosch. De file op de A2 sloeg terug tot voor de uitvoegstrook op de A15. In de verbindingsboog zit een extra rijstrook van iets meer dan 300m (afgaande op het bord wat meteen aankondigt dat er geritst moet worden. Zie volgende link: https://www.google.nl/maps/@51.8547573, ... 312!8i6656

Niemand gebruikte deze tweede rijstrook. Ik schatte in dat als iedereen zich wel zou opstellen op twee rijstroken (het verkeer stond nagenoeg stil), de file niet zou terugslaan tot voor de uitvoegstrook. Daarmee zou de situatie dus iets veiliger zijn, denk ik.

Mijn vraag is of het inderdaad de bedoeling is van deze tweede rijstrook. Of is er een andere reden waarom hij er ligt. Overigens kom ik het op veel meer plekken tegen. Het werkt namelijk in de praktijk dus voor geen meter, want niemand maakt er gebruik van. Ik ben er zelf wel op gaan rijden (met een gangetje van 30 km/h), maar kreeg meteen te maken met een vrachtwagenchauffer die het nodig vond om mij te blokken door midden op de rijstroken te gaan rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door duikgek89 » wo 23 mei 2018, 9:45

Wegdeksel schreef: wo 23 mei 2018, 9:37 Ik ben er zelf wel op gaan rijden (met een gangetje van 30 km/h), maar kreeg meteen te maken met een vrachtwagenchauffer die het nodig vond om mij te blokken door midden op de rijstroken te gaan rijden.
Dat is geen vrachtwagenchauffeur maar een dom onderkruipsel.

Een professionele chauffeur moet begrijpen dat die strookt gebruikt mag en kan worden en dat het gebruik daarvan veiliger en beter is dan de file te laten terugslaan...

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door exroosje » wo 23 mei 2018, 10:55

Aan de andere kant wekt zo'n kort stukje extra rijbaan in de hand dat er nog even ingehaald wordt en weer op het laatste moment ingevoegd. Daardoor moet iedereen daar continu op de rem en deze turbulentie verstoort juist de flow bij het ritsen en vermindert zo mogelijk de totale doorstroom.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door duikgek89 » wo 23 mei 2018, 11:25

^^De doorstroom ga je daar, bij file op de A2, nauwelijks verbeteren aangezien het verderop toch niet weg kan, zeker niet als men gewoon netjes om en om zou gaan.

Daarentegen scheelt het je wel een stukje terugslag op de A15 waardoor je daar een gigantische hoeveelheid helpt in de doorstroming. Maar goed, daar hebben alleen anderen iets aan dus dat doet er niet toe.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 23 mei 2018, 11:36

exroosje schreef: wo 23 mei 2018, 10:55 Aan de andere kant wekt zo'n kort stukje extra rijbaan in de hand dat er nog even ingehaald wordt en weer op het laatste moment ingevoegd. Daardoor moet iedereen daar continu op de rem en deze turbulentie verstoort juist de flow bij het ritsen en vermindert zo mogelijk de totale doorstroom.
Als meer verkeer gebruik maakt van zo'n strook zal er in de praktijk niet of nauwelijks verschil in snelheid en gebruik zijn tussen beide stroken. Zo lang er over de volle lengte gebruik van wordt gemaakt en door beide stroken aan het einde netjes wordt geritst zoals het hoort kan de extra ruimte zeker wel wat opleveren. Tot zover de theorie ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Seat Ibiza » wo 23 mei 2018, 12:09

^^
Suggestie: strook alleen openstellen bij filevorming. Andere tijdstippen :DVMX:
Eventueel aangevuld met borden: bij file twee stroken gebruiken i.v.m. filestaart op A15

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door kees » wo 23 mei 2018, 12:22

Ik heb het principe van die korte tweede rijstrook nooit goed begrepen.
Als het als een inhaalstrook bedoeld is, is het nut heel erg klein en de moeite van het aanleggen niet waard, want de tijdwinst van de inhaler is nihil.
Als het als een filestrook bedoeld is, moet dat toch beter duidelijk gemaakt worden.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Basjuh1981 » wo 23 mei 2018, 12:30

kees schreef: wo 23 mei 2018, 12:22 Als het als een inhaalstrook bedoeld is, is het nut heel erg klein en de moeite van het aanleggen niet waard, want de tijdwinst van de inhaler is nihil.
De andere kant op (Utrecht --> Tiel) zit er ook een. Daar maak ik altijd gebruik van om nog langzaamrijdende bestuurders in te halen, zodat ik met voldoende snelheid op de A15 kan invoegen.
Seat Ibiza schreef: wo 23 mei 2018, 12:09 ^^ Suggestie: strook alleen openstellen bij filevorming. Andere tijdstippen :DVMX: Eventueel aangevuld met borden: bij file twee stroken gebruiken i.v.m. filestaart op A15
Laten we dat nou niet doen. Zonde van het belastinggeld.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Seat Ibiza » wo 23 mei 2018, 13:03

^^
Nee, een strook aanleggen die NIET gebruikt wordt als buffer bij files, maar wel voor inhaalacties die irritatie opwekken, is een goede besteding van belastinggeld...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door captain007 » wo 23 mei 2018, 13:19

duikgek89 schreef: wo 23 mei 2018, 11:25 Daarentegen scheelt het je wel een stukje terugslag op de A15 waardoor je daar een gigantische hoeveelheid helpt in de doorstroming. Maar goed, daar hebben alleen anderen iets aan dus dat doet er niet toe.
Dat doet het inderdaad wel, want zo vaak slaan die files niet ver terug op de A15. In de boog naar Tiel vanuit Utrecht zie je dit ook veel. Buiten de files is het handig om even nog wat trager verkeer te kunnen inhalen. Zo zit er ook in de boog Tiel -> Utrecht een stukje met twee stroken die ik daarvoor wel eens gebruik, aangezien je met gemak met 120 door die boog kan rijden (en anderen denken dat 80 wel voldoende is).

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door verfmeer95 » wo 23 mei 2018, 14:07

Zo'n zelfde strook ligt ook in de verbindingsboog Den Haag-Gouda van knooppunt Kethelplein. Hier zal het voornamelijkste doel zijn om tunneldosering te voorkomen. Geen flauw idee of dat werkt.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Steyn_E » wo 23 mei 2018, 15:18

Seat Ibiza schreef: wo 23 mei 2018, 13:03 ^^
Nee, een strook aanleggen die NIET gebruikt wordt als buffer bij files, maar wel voor inhaalacties die irritatie opwekken, is een goede besteding van belastinggeld...
Dat snap ik even niet. Waarom zou zo'n inhaalactie als er geen file staat irritatie opwekken? Als je gewoon netjes kunt inhalen zonder de ander bij het ritsen te moeten afsnijden is dat toch niet gevaarlijk of irritant?
Zo'n hele boog achter een vrachtwagen of "grijze muis" die nog wat langzamer rijdt is daarintegen wél irritant. En vergis je niet hoe hard je door de meeste van die bogen kunt; de buitenste verbindingswegen (Den Bosch richting Tiel bijvoorbeeld) kun je vaak zelfs met 120-130 wel nemen (al kun je op die boog weer niet inhalen). Of neem bijvoorbeeld knooppunt Ekkerswijer, daar kun je zelfs in alle richtingen met de maximumsnelheid doorheen (maar op de boog vanaf de randweg naar het noorden staat nu volgens mij 90 wegens slipgevaar!?!).

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Basjuh1981 » wo 23 mei 2018, 15:43

Seat Ibiza schreef: wo 23 mei 2018, 13:03 ^^
Nee, een strook aanleggen die NIET gebruikt wordt als buffer bij files, maar wel voor inhaalacties die irritatie opwekken, is een goede besteding van belastinggeld...
Je hebt irritaties als je daar ingehaald wordt? :lol:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door duikgek89 » wo 23 mei 2018, 16:10

kees schreef: wo 23 mei 2018, 12:22 Ik heb het principe van die korte tweede rijstrook nooit goed begrepen.
Als het als een inhaalstrook bedoeld is, is het nut heel erg klein en de moeite van het aanleggen niet waard, want de tijdwinst van de inhaler is nihil.
Als het als een filestrook bedoeld is, moet dat toch beter duidelijk gemaakt worden.
Normale mensen komen vast niet op het idee om duurbetaalde ruimte gewoonweg niet te gebruiken... Dus ik kan me goed voorstellen dat men nog meer borden niet nodig vond.

Maarja, Nederlanders en autorijden is regelmatig een zeer slechte combinatie, iets met kromme logica, egoïsme en een gebrek aan inzicht...

Seat Ibiza schreef: wo 23 mei 2018, 13:03 ^^
Nee, een strook aanleggen die NIET gebruikt wordt als buffer bij files, maar wel voor inhaalacties die irritatie opwekken, is een goede besteding van belastinggeld...
Het grootste deel van de tijd is er helemaal niks aan de hand op zo'n strook... Alleen als het rechts heel erg druk is en inhalers in kleine gaatjes willen duiken kan er een golf ontstaan. Maar we weten allemaal waarom die gaatjes zo klein zijn denk ik...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Victor » wo 23 mei 2018, 19:10

Het lijkt mij toch echt dat autosnelwegen en knooppunten worden ontworpen op doorstroming, en niet op opstelruimte bij files.
Dus zo'n extra strook zal oorspronkelijk echt bedoeld zijn voor inhaalacties.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 23 mei 2018, 19:49

Nee joh, een project als SAA is puur bedoeld om de files breder en korter te maken :mrgreen:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Seat Ibiza » wo 23 mei 2018, 19:55

Steyn_E schreef: wo 23 mei 2018, 15:18Dat snap ik even niet. Waarom zou zo'n inhaalactie als er geen file staat irritatie opwekken? Als je gewoon netjes kunt inhalen zonder de ander bij het ritsen te moeten afsnijden is dat toch niet gevaarlijk of irritant.
Dit dus:
duikgek89 schreef: wo 23 mei 2018, 16:10Alleen als het rechts heel erg druk is en inhalers in kleine gaatjes willen duiken kan er een golf ontstaan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door duikgek89 » wo 23 mei 2018, 20:23

^^ Dat rechtvaardigt het afsluiten hooguit rond de spitsen op momenten dat er nog geen file staat.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door duikgek89 » wo 23 mei 2018, 20:40

Victor schreef: wo 23 mei 2018, 19:10 Het lijkt mij toch echt dat autosnelwegen en knooppunten worden ontworpen op doorstroming, en niet op opstelruimte bij files.
Dus zo'n extra strook zal oorspronkelijk echt bedoeld zijn voor inhaalacties.
Opstelruimte op verbindingswegen geeft doorstroming op de doorgaande richting.

Maar dan nog, los van waarom het er ligt moet je het bij file gewoon gebruiken...

Wegdeksel
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 15:35

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Wegdeksel » do 24 mei 2018, 9:02

Victor schreef: wo 23 mei 2018, 19:10 Het lijkt mij toch echt dat autosnelwegen en knooppunten worden ontworpen op doorstroming, en niet op opstelruimte bij files.
Dus zo'n extra strook zal oorspronkelijk echt bedoeld zijn voor inhaalacties.
Ik heb dat ook bedacht maar kan het me eigenlijk niet voorstellen. Als ze er voor inhalen zouden zijn, roept dat wel een aantal vragen op:
- Waarom zitten ze maar op een handvol plekken? De locaties lijken vrij willekeurig gekozen als het alleen om inhalen gaat.
- Is het echt van toegevoegde waarde om +/- 400m extra rijstrook aan te leggen om in te halen terwijl je meteen erna invoegt op een rijbaan met meerdere rijstroken waar je gemakkelijk in kunt halen?
- In de klaverbladlussen van het oude knooppunt Badhoevedorp zaten ze ook. Als dat voor inhalen bedoeld was, moet je echt serieus hard door die krappe bocht om eerder aan het einde te zijn. Dat lijkt me niet echt bevordelijk voor de veiligheid.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Peter » do 24 mei 2018, 9:17

Volgens mij zijn de korte inhaalstrookjes in verbindingsbogen een overblijfsel uit de jaren 60/70, toen men kennelijk vond dat alle snelwegdelen behalve afritten minstens 2 stroken moesten hebben. Daarna is men (zeker ook bij flyovers) ervan afgestapt, tenzij men met 2 stroken taperde bij de aansluiting en de strook er dus voor capaciteit lag. Maar weghalen gebeurt alleen bij groot onderhoud. Er zijn niet veel voorbeelden meer over.

Denkbaar was er in de jaren 50/60 ook nog snelwegverkeer dat maar 50 reed (al dan niet door de bocht)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Willem » do 24 mei 2018, 9:50

Op het Hellegatsplein naar en van de N59 zijn ze ook nog te vinden. Richting Oude-Tonge zit deze precies op de plek waar de invoeger vanaf Willemstad erbij komt en dat is dan weer handig om uit te wijken voor invoegers.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Kaaiman » do 24 mei 2018, 12:31

De N34 richting noorden, vanaf de rijbaansplitsing van :KP: De Punt tot net voor de A28 had tot een paar jaar geleden ook twee rijstroken. Dat was nog een overblijfsel uit 1968, toen de N34/A28 Zuidlaren - Groningen geopend werd en de snelweg begon bij De Punt en het viaduct in :KP: De Punt er nog niet was. Het stukje tweestrooks werd toen een paar jaar gebruikt met tegenverkeer.

Vermoedelijk zijn sommige van die verbindingsbogen ook faseringen uit de tijd van aanleg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door H_BD » do 24 mei 2018, 22:46

Peter schreef: do 24 mei 2018, 9:17 Volgens mij zijn de korte inhaalstrookjes in verbindingsbogen een overblijfsel uit de jaren 60/70, toen men kennelijk vond dat alle snelwegdelen behalve afritten minstens 2 stroken moesten hebben. Daarna is men (zeker ook bij flyovers) ervan afgestapt, tenzij men met 2 stroken taperde bij de aansluiting en de strook er dus voor capaciteit lag. Maar weghalen gebeurt alleen bij groot onderhoud. Er zijn niet veel voorbeelden meer over.

Denkbaar was er in de jaren 50/60 ook nog snelwegverkeer dat maar 50 reed (al dan niet door de bocht)
Dat gaat niet helemaal op, want bij :KP: Princeville (opengesteld 2005) hebben allebei de verbindingswegen van de A16 naar de A58 een inhaalstrook.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Vinny » do 24 mei 2018, 23:17

Knooppunt Deil is een tamelijk recent knooppunt. Aan de andere kant, knp. Joure heeft ze niet. Misschien daar niet persé nodig, maar de verbindingslussen zijn wel een stukje langer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Schelpenpaadje » do 24 mei 2018, 23:55

Ik heb een wat afwijkend voorbeeld waar het gelijktijdig van 3 naar 1 gaat.

In KP Zurich splitst de N31 uit Harlingen zich in een enkele uitvoeger naar de A7 Bolsward en twee rijstroken richting de A7 Afsluitdijk. Bij die beide rijstroken komt vervolgens nog een invoeger vanaf het OWN, waarna deze drie stroken meteen teruggaan naar 1 rijstrook, die overgaat in de invoeger op de A7.

Nu is KP Zurich sowieso een geval apart en is van files zelden sprake. In de praktijk kun je op dit stukje nog net een langzame auto of vrachtwagen inhalen, om zo met meer snelheid op de A7 in te kunnen voegen. Behalve als er vrijwel gelijktijdig iemand invoegt vanaf het OWN, want dan kan het wat spannend worden. Voor de veiligheid was het misschien beter geweest als het N31-verkeer nog voor de invoegende toerit had moeten ritsen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Victor » vr 25 mei 2018, 0:19


Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Rene » vr 25 mei 2018, 11:35

Zo'n extra strook in een meestal langere verbindingsboog is om te voorkomen dat bij normaal verkeer er een ophoping ontstaat achter een vrij langzaam voertuig, wat problemen kan geven als zo'n treintje dicht op elkaar rijdende voertuigen verder stroomafwaarts moet gaan invoegen. Vandaar de regel in de richtlijn dat bepaalde verbindingsbogen worden opgedikt met een tijdelijke 2e rijstrook.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door kees » vr 25 mei 2018, 12:49

Invoegtreintjes kun je toch ook krijgen als er een stoplicht staat bij een kruising onderaan of bovenaan een oprit?
Of is het risico op treintjes groter op een verbindingsboog van een knooppunt?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tweede rijstrook in verbindingsbogen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 mei 2018, 0:22

Deze bij :KP: Bankhoef vind ik altijd merkwaardig. Het gaat van 2 naar 1 rijstrook, dan is er tijdelijk een verdrijvingsvlak, en daarna komt er weer een rijstrook bij, om even later toch weer te moeten invoegen naar 1 rijstrook om daarna op de A50 te kunnen invoegen:

https://www.google.nl/maps/@51.8146335, ... a=!3m1!1e3

Plaats reactie