Terugrijden bij langdurige file

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Attietattie » za 09 jun 2018, 2:48

Basjuh1981 schreef: vr 08 jun 2018, 8:17 ^^ Ik zag het filmpje. Had je er ook bij gezegd dat ze gas moest geven op de vluchtstrook voordat ze de rijbaan op gaat?
Nee. Ik wilde daar weg. Dus de boodschap was iets in de trant van "This is very dangerous, you will have to leave now!" En dat een paar keer. Maar ik had dat inderdaad misschien moeten toevoegen, achteraf gezien... :facepalm:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door duikgek89 » za 09 jun 2018, 5:32

Vinny schreef: vr 08 jun 2018, 20:21
duikgek89 schreef: wo 06 jun 2018, 21:38 Wat bedoel je met begeleiding precies? Moet je elke bestuurder aan de hand nemen en is het daarom lastig uit te voeren?
Als er een kilometer file staat dan is het sowieso lastig natuurlijk omdat je nooit het overzicht kan hebben wat er aan de andere kant gebeurt. Je moet dan goede communicatie hebben. Het beste zou denk ik zijn als over een aantal jaar alle autoradio's ook in staat zijn om lokale politieberichten door te geven. Dan kan je met minder personeel een stuk duidelijker verkeer wegleiden van een incident.
Ik zie nog steeds niet in waarom dat met twee tot vier poppetjes niet zou kunnen. Eén die mensen om de beurt laat keren en terug rijden en een tweede die mensen bij de oprit van de snelweg stuurt. Dan bovenop wellicht nog iemand om het verkeer te regelen (daar men uit de verkeerde richting komt) en heel misschien bij de afrit nog iemand bij de afzetting om te zorgen dat daar niemand aan voorbij gaat.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door duikgek89 » za 09 jun 2018, 5:40

Hajo schreef: do 07 jun 2018, 18:48 Het veilig wegleiden van voertuigen in een file tegen de oorspronkelijke rijrichting in vergt heel wat voorbereiding.
...
...
Er moet met alle mogelijke manieren worden voorkomen dat ongeduldige (en oververhitte, woedende) bestuurders het recht in eigen hand gaan nemen...
...
...
Het lijkt zo simpel, maar dat is het absoluut niet.
Het zou vast dwaas zijn om te denken dat een vlugge pragmatische oplossing uiteindelijk beter zou zijn, aangezien bestuurders dan minder kwaad zouden worden door te moeten wachten op wat velen een overdreven poppenkast zouden noemen?

Ik zou me er ook aan storen als handhavers urenlang interessant en moeilijk zouden gaan lopen doen voor een overdreven poppenkast waar een pragmatischere en snellere aanpak ook mogelijk zou zijn. Tenminste, ik zie nog steeds niet in waarom dat zo moeilijk gemaakt moet worden.

edit: Twee hele erge typo's...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op za 09 jun 2018, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vinny » za 09 jun 2018, 9:24

Ik denk dat je onderschat hoe mensen zich in het verkeer gedragen als er gekke dingen gebeuren. Ik ben ook een tijdje verkeersregelaar geweest en mensen kunnen de gekste toeren uithalen om hun doel te bereiken. Leugens vertellen, provoceren, dreigen, bij sommige figuren lijkt alles wel geoorloofd. Gelukkig dat 90% van de mensen redelijk en verstandig is, maar juist die 10% die dat niet is veroorzaken gevaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door duikgek89 » za 09 jun 2018, 21:22

^^ Maar denk jij niet dat mensen die binnen korte tijd uit de file gehaald worden minder boos worden dan mensen die daar 3 uur staan te koekeloeren hoe een paar agenten en/of verkeersregelaars een heel circus optuigen? Ik denk dat die frustatie een stijgende tijdsafhankelijke functie is.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Durashift » zo 10 jun 2018, 1:39

^^ Dat denk ik ook wel. Echter, als je soms de capriolen ziet die enkele bestuurders nu al maken tijdens een (enige tijd) stilstaande file... begrijp ik wel dat de kans dat het mis gaat bij terugleidend verkeer best aannemelijk is indien er weinig, professionele, begeleiding is.

Er zal niet voor niets een protocol voor geschreven zijn. Het zal in het verleden wel eens mis zijn gegaan en tot schade geleid hebben. Verzekeraars zullen wel een vinger in de pap gehad hebben bij het huidige 'teruggeleiding' beleid. :)<>:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Jeroen » zo 10 jun 2018, 4:20

Ik heb ooit in Zwitserland bij Biasca met de vrachtwagen bijna anderhalve dag stilgestaan door hevige sneeuwval. In de rij op de vluchtstrook en achter de vangrail, dus alle chauffeurs konden geen kant op. Als je denkt dat er dan iets van een toilet in de buurt is of iemand die iets komt brengen, heb je het mis.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vinny » zo 10 jun 2018, 10:59

Dat zou niet moeten mogen. Hulpdiensten moeten tenminste water verstrekken in zulke gevallen... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Attietattie » zo 10 jun 2018, 13:23

Hier zie je dat een situatie prima met heel weinig middelen af te zetten is. Ik zie tevens ruimte om achteruit te rijden. En vervolgens invoegen zie ik ook niet als een levensgevaarlijke handeling.

De beschreven werkwijze van Hajo begrijp ik dan ook niet. Ja, het is veiliger. En het verkeer er 8 afritten terug vanaf halen is nóg veiliger, maar dat lijkt me ook overdreven. Maar is mijn beschreven werkwijze dan zo onveilig?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vinny » zo 10 jun 2018, 17:23

Stuur dat filmpje dan naar Rijkswaterstaat en de politie, vertel erbij dat iedere automobilist stemrecht heeft en dus als volwassen en verantwoordelijke burger kan worden gezien. Dan staan we volgend jaar met zijn allen een stuk minder lang in de file...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Bert65 » zo 10 jun 2018, 19:57

waldo79 schreef:Attietattie weet waarover hij spreekt :handshake: Die woont zowat op de weg.
Weet ik. Ik heb hem zien rijden (en hij mij ook[emoji56]).

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Attietattie » zo 10 jun 2018, 21:11

:lol: Dat was best vermakelijk. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door JB81 » ma 11 jun 2018, 7:31

Ik heb maar een keer echt lang stilgestaan in Nederland en dat was met de mist-kettingbotsing op de A58 in Zeeland van september 2014. Dat duurde van iets voor 8:00 tot na het middaguur. We stonden maar een goeie kilometer voorbij knooppunt De Poel. Ik kan me echter voorstellen dat de hulpdiensten toen wel wat beters te doen hadden dan verkeer weggeleiden. Toen de mist optrok werd het mooi weer en aan de andere rijbaan stond een tankstation voor een hapje, drankje en sanitair, dus iedereen leek het ook wel best te vinden. Na een tijdje begon de zon flink op de stilstaande auto's te branden dus kwam iedereen naar buiten en werd het eigenlijk wel gezellig :)

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Basjuh1981 » ma 11 jun 2018, 8:47

Attietattie schreef: za 09 jun 2018, 2:48
Basjuh1981 schreef: vr 08 jun 2018, 8:17 ^^ Ik zag het filmpje. Had je er ook bij gezegd dat ze gas moest geven op de vluchtstrook voordat ze de rijbaan op gaat?
Nee. Ik wilde daar weg. Dus de boodschap was iets in de trant van "This is very dangerous, you will have to leave now!" En dat een paar keer. Maar ik had dat inderdaad misschien moeten toevoegen, achteraf gezien... :facepalm:
Begrijpelijk dat je daar snel weg wilde. Maar je kan niet aan alles denken hè ;)

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Durashift » ma 11 jun 2018, 13:53

Afbeelding

Dit ziet er prima uit, wat mij betreft. Duurt even, maar dan kan het verkeer wél in één vloeiende beweging omdraaien. :top:

Gezien alle druk bezette rijstroken lijkt het mij ook ondoenlijk om op die rijbaan ook nog eens te gaan keren om een (flink) stuk terug te rijden.

Bron:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... luk-op-A12

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vinny » ma 11 jun 2018, 20:45

Dit is wel de allerbeste manier om te doen. Niemand hoeft spook te rijden, er is een minimum aan personeel en middelen nodig. Het kost alleen wat moeite om de vangrail te demonteren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Willem » ma 11 jun 2018, 21:15

^^ En daarom is het alleen lonend als er iets heel ernstigs aan de hand is, wat gelukkig maar zelden voorkomt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Snelwegfreak » di 12 jun 2018, 9:04

Vanochtend is er in de rechterbuis van de Beneluxtunnel richting Amsterdam (A4-Li, buis E) een ongeval gebeurd waarbij een aanhanger geschaard is. De complete tunnelbuis is afgesloten. Ingesloten verkeer mocht even later onder begeleiding keren en via een doosteek invoegen op de rechter rijstrook om via de buis ernaast (buis D) alsnog door te rijden.

Afbeelding

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door hneel » ma 16 jul 2018, 18:53

Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door kees » ma 16 jul 2018, 21:22

Dit bericht van twee dagen oud zag ik vandaag pas.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/rijk ... verkeer-in

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door jelger » ma 16 jul 2018, 22:13

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Victor » di 17 jul 2018, 12:41

kees schreef: ma 16 jul 2018, 21:22 Dit bericht van twee dagen oud zag ik vandaag pas.
Al uitgebreid besproken, inclusief een beeldscherm vol koffie, hier: viewtopic.php?p=1015225#p1015225
Maar nu weet ik waar ik het bericht eventueel ook had kunnen plaatsen :)

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door kees » wo 18 jul 2018, 9:44

Ik kon me al niet voorstellen dat het niet besproken zou zijn.
maar aangezien ik afgelopen weekend weg was, heb ik die discussie gemist.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Myquandro » di 07 aug 2018, 14:38

Durashift schreef: ma 11 jun 2018, 13:53 Afbeelding

Dit ziet er prima uit, wat mij betreft. Duurt even, maar dan kan het verkeer wél in één vloeiende beweging omdraaien. :top:

Gezien alle druk bezette rijstroken lijkt het mij ook ondoenlijk om op die rijbaan ook nog eens te gaan keren om een (flink) stuk terug te rijden.

Bron:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... luk-op-A12
Ik zaag me af of dit niet makkelijker al kan worden gerealiseerd. Bij tunnels en bruggen kan ik me voorstellen dat je een kort stukje tussen de twee rijbanen asfalteert (of beton oud neerlegt) en de vangrail makkelijk demontabel of inschuifbaar maakt. Dan zou je het verkeer altijd snel, gemakkelijk en zeer veilig kunnen terugleiden.
Dit werkt natuurlijk niet als de weg versperd wordt door een ongeluk oid. want je weet nooit waar die gaan plaatsvinden, maar bij bruggen en tunnels is de kop van de file altijd op dezelfde plek en weet je ook in bijna alle gevallen zeker dat er geen verkeer rijdt op de andere rijbaan (en anders hoef je alleen dat te managen met afkruisen en politie/wegbeheerder)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Attietattie » di 07 aug 2018, 22:13

Myquandro schreef: di 07 aug 2018, 14:38Ik zaag me af
Je kunt er beter voor kiezen de geleiderail af te zagen.

Het barst van dat soort doorsteekjes. De zogenaamde CADO, ofwel calamiteitendoorsteek. Maar ik ben het met je eens: dat zouden er wel heel veel meer mogen zijn. Ook bij werkzaamheden zijn ze heel handig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vinny » zo 02 sep 2018, 10:52

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Nahoj » zo 02 sep 2018, 21:56

^^
En daarbij ook de hulpdienst hinderen... Is het hip om er over te berichten of neemt het echt toe? En werkt het melden van dit soort gedrag nieuwe gevallen in de hand?
Gevoelsmatig is er ook rap gekeerd als de hulpdienst gehinderd is.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door harry » zo 02 sep 2018, 22:38

Nahoj schreef: zo 02 sep 2018, 21:56werkt het melden van dit soort gedrag nieuwe gevallen in de hand?
Op de radio noemden ze erg nadrukkelijk de boete die de illegale omkeerders kregen. Dat zou mensen toch wel moeten afschrikken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Basjuh1981 » ma 03 sep 2018, 14:28

De boete niet, handhaving wel ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Terugrijden bij langdurige file

Bericht door Vinny » ma 03 sep 2018, 23:14

Nahoj schreef: zo 02 sep 2018, 21:56 ^^
En daarbij ook de hulpdienst hinderen... Is het hip om er over te berichten of neemt het echt toe? En werkt het melden van dit soort gedrag nieuwe gevallen in de hand?
Gevoelsmatig is er ook rap gekeerd als de hulpdienst gehinderd is.
In Noord-Nederland zie ik het bij files, ook bij langdurige versperringen niet gebeuren. Sterker nog, bij ongevallen op wegen waar wel een sluiproute voorhanden is valt me wel eens op dat ik de enige ben die die mogelijkheid ook benut. Ik zal me vast niet erg populair maken in bepaalde kringen, maar dat is wél een geheel legale manier om een versperring op de autosnelweg te omzeilen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie